پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بدنه کاشی و تقسیم بندی انواع آن

بدنه کاشی

بدنه کاشی و تقسیم بندی انواع آن

کاشی برای تزئینات داخل و خارج ساختمان و همچنین برای بهداشت و عایق رطوبت به کار می‌رود و یکی از محصولات سفالین و سرامیکی است. یک قطعه کاشی از دو قسمت تشکیل شده‌است، قطعه سفالی که قسمت اصلی و استخوان‌ بندی کاشی( بدنه کاشی)  را تشکیل می‌دهد و لعاب روی آن که ماده‌ای است شیشه‌ای و قسمت رویی آن را تشکیل می‌دهد.

بدنه کاشی:

بدنه کاشی همان اسکلت کاشی است و قسمت اصلی آن محسوب می شود. بدنه کاشی ها به چهار نوع زیر تقسیم می شوند.

۱_ بدنه ماژولیکا

۲_ بدنه کاتوفوریت

۳_ بدنه ارتن ور

۴_ بدنه مونوپروزا (تک پخت سریع)

"<yoastmark

بدنه کاشی ماژولیکا:

جنس این نوع بدنه کاشی از خاک رس آهکی و غیر آهکی است که علاوه بر آنها از ضایعات بنتونیت، سیلیس، آهک و دولومیت نیز ممکن است استفاده شود، رنگ پس از پخت این بدنه ها صورتی تا قهوه ای مایل به قرمز است. همچنین جذب آب بدنه پس از پخت بیسکویت، ۱۶ الی ۲۲ درصد است که این میزان مربوط به تخلخل های باز قطعه است، همیشه میزان تخلخل بیشتر از میزان جذب آب بدنه است. تخلخل این بدنه ها ۱۹ تا ۲۴ درصد می باشد و معمولا استحکام خمشی آن کم است.

بدنه کاشی کاتوفوریت:

این بدنه ها، مشابه بدنه های ماژولیکا هستند و همانند آن ها قرمز و تیره هستند اما مصرف آهک در این نوع بدنه نسبت به بدنه ماژولیکا کمتر است و به همین دلیل دارای تخلخل کمتر اما استحکام بالاتر می باشد. موادی که در تهیه این بدنه مورد استفاده قرار می گیرند شامل خاک رس آهکی و غیر آهکی و ضایعات بدنه های آماده شده برای پخت مثل شاموت می باشند، که شاموت رس کلسینه شده است که انقباض و Pert ندارد که از ضایعات بیسکوئیت تهیه می شود و مقدار آن در این بدنه ها ۸ الی ۱۲ درصد است.

بدنه کاشی ارتن ور:

این بدنه ها به سه دسته تقسیم می شوند و در انواع آهکی، فلدسپاتی آهکی و فلدسپاتی سیلیسی تولید می شوند و برخلاف دو بدنه قبلی سفید رنگ هستند، به همین دلیل به آن ها انگوب اعمال نمی شود.

سختی این بدنه ها بالا است به خصوص در مورد بدنه های فلدسپاتی سیلیسی، سختی بسیار بالایی دارد، از آنجایی که رنگ این نوع بدنه سفید است و بعد از پخت می توان از لعاب ترانسپرنت یا لعاب بی رنگ برای آن استفاده نمود که استفاده از لعاب ترانسپرنت در این بدنه امکان چاپ زیر لعابی را فراهم می کند.

بدنه کاشی مونوپروزا:

بدنه مونوپروزا از نوع بدنه تک پخت است که بعد از پرس سریعا به خشک کن منتقل می شود. تولید بدنه های دیواری منوپروزا دارای ضریب سودآوری بالایی است، البته حساسیت تولید در کاشی دیواری تک پخت بسیار بیشتر از کاشی های کف دو پخت است. کوره های رولری که برای پخت بدنه مونوپروزا استفاده می شوند ممکن است دو طبقه یا یک طبقه باشند، اگر پخت در دو طبقه صورت گیرد مقدار تولید بدنه دو برابر خواهد شد اما اگر بدنه ها در رولرهای یک طبقه ای پخته شوند رنگ لعاب و ابعاد آن زودتر شکل می گیرد.

بدنه های مونوپروزا به دو نوع بدنه های مونوپروزا سفید رنگ و قرمز رنگ تقسیم می شودکه در بدنه‌ مونوپروزای سفید، رنگ بدنه سفید تا زرد است و مواد تشکیل دهنده آن چند نوع خاک رس سفید پخت می باشد ولی در  تولید بدنه‌ مونوپروزای قرمز، از خاک رس‌ غیر آهکی با آهن بالا استفاده می شود، البته میتوان برای تنظیم خواص بدنه از متریال هایی نظیر فلدسپات، سیلیس، ماسه سیلیس و ماسه فلدسپات استفاده نمود.

"<yoastmark


مطالب مهم 

کاشی و انواع آن 

سرام پخش

کاشی و تصاویر آن ها

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments