پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

درجه بندی کاشی و سرامیک

درجه بندی کاشی و سرامیک

درجه بندی کاشی و سرامیک

درجه بندی کاشی و سرامیک چیست؟

حتما تا الان شنیده اید که یک کاشی درجه ۱ است و دیگری درجه ۲، ۳ یا ۴. این درجه بندی ها نشان دهنده ی کیفیت، مرغوبیت و بی عیب بودن کاشی است. همچنین استفاده از کاشی ها و سرامیک ها از درجه ۱ تا درجه ۴ رواج دارد و اینطور نیست که فکر کنید درجه ۱ به دلیل بالا یودن کیفیت دارای فروش بیشتری است. برای فهمیدن نوع درجه و تاریخ تولید توسط شرکت کافیست نگاهی به جعبه کاشی ها بیاندازید. تا درجه بندی کاشی، تاریخ تولید، میزان نفوظ پذیری و… را متوجه شوید و به این صورت انتخاب بهتر و دقیق تری داشته باشید. مطالب زیر به شما کمک می کنند که درجه بندی های کاشی و سرامیک را بهتر و دقیق تر درک کنید.

در ادامه ی این مطلب انواع  درجه بندی های کاشی و سرامیکها را با هم بررسی می کنیم و روش مناسب برای فهمیدن درجه بندی سرامیک و کاشی از روی ظاهر را به شما آموزش می دهیم.

چطور درجه بندی کاشی و سرامیک را با یک نگاه متوجه شویم؟

کاشی و سرامیک درجه یک

به کاشی و سرامیک هایی می گویند که کاملا سالم باشند و هیچ گونه نقصی در سطح لعابدار و کناره آنها وجود نداشته باشد.

کاشی درجه دو

سرامیک و کاشی هایی هستند که از نظر دید ظاهری یکی از معایب زیر را داشته باشند:

  • در فاصله دو سانتیمتری تمامی کناره های سطح لعابدار آنها بیش از یک یا دو خال، به قطر حداکثر نیم میلیمتر وجود نداشته باشد.
  • در تمامی کناره های سطح لعابدارشان فقط یک لکه لعاب نگرفتگی، حداکثر به ابعاد ۳*۲ میلیمتر وجود داشته باشد.

کاشی درجه سه

کاشیهایی هستند که از نظر ظاهری  در سطح لعابدارشان فقط یک خال، به قطر حداکثر ۳ میلیمتر وجود داشته باشد

کاشی درجه چهار

کاشی و سرامیک های درجه ۴ دارای خصوصیت های زیر هستند:

  • کاشیهایی که در سطح لعابدارشان فقط ۲ یا ۳ خال به قطر حداکثر نیم میلیمتر داشته باشد.
  • کاشیهایی که در یکی از ۴ لبه شان تنها یک لعاب نگرفتگی، حداکثر به ابعاد ۱۰*۳ میلیمتر داشته باشند.کاشیهایی که در کناره سطح لعابدارشان فقط دو لعاب نگرفتگی، حداکثر به ابعاد ۵*۲ میلیمتر داشته باشند .
  • کاشیهایی که در یکی از چهار گوشه شان تنها یک لب پریدگی ، حداکثر به ابعاد ۵*۳ میلیمتر داشته باشند.
  • کاشیهایی که در یکی از گوشه هایشان تنها یک لب پریدگی، حداکثر به ابعاد ۲*۲ و در سطح لعابشان یک خال، حداکثر به قطر نیم میلیمتر داشته باشند.
  • کارتن کاشیهای درجه ۴ معمولا سفید هست و روی کارتن سفید نوشته شده که این کالا مشمول قانون ۲۵ استاندارد ایران نمیباشد. کیفیت درجه ۴ معمولا شانسی هم هست . شاید ۵ کامیون بار درجه ۴ رضایت بخش باشه ولی ماشین ششم کاشی ضایعات و سرامیک غیر قابل مصرف باشد

کاشی صادراتی

کاشیهای صادراتی، مخلوطی است از کاشیهای درجه یک و درجه دو

. به زبان ساده همه درجات نتیجه خروجی همزمان از کوره هستند و اصطلاحاّ یک شاطر و یک خمیر و یک تنور هستند که موقع خروج از کوره درجه بندی و بسته بندی میشود.

داشتن آگاهی هر چه بیشتر در مورد خرید کاشی و سرامیک به شما کمک می کند تا بتوانید برای قسمت های مختلف ساختمان خود کاشی و سرامیک مناسب و استاندارد انتخاب کنید،

تشخیص درجات کاشی

مرغوبیت کاشی معمولا در آزمایشگاه هایی که در کارخانجات تولید کاشی و یا در خارج از کارخانه مستقر می باشد انجام شده ابعاد و همچنین مستوی بودن سطح آن را بوسیله ابزار دقیق اندازه گیری نموده و مقاومت آن را در برابر بارهای وارده و همچنین تغییرات شدید حرارت تعیین می نمایند.
از آنجایی که وسایل آزمایشگاهی دقیق در اختیار کاشی کار نمی باشد لذا با چنین آزمایش ساده که انجام آن نیاز به لوازم آزمایشگاهی ندارد و در همه کارگاه ها مقدور می باشد توسط کاشی کار انجام می شود .
?۱.برای انکه از مستوی بودن کاشی مطمئن شویم کافی است دوعدد آنها را از سمتی که لعاب داده شده است روی هم قرار دهیم اگر کاشی کاملا مستوی باشد بافشار انگشت ها روی دولبه یک قطر کاشی لقی احساس نمی شود زیرا اگر سطوح کاشی ها غیر مستوی باشند و به اصطلاح کاس و سینه باشند با فشار دادن روی قطر دوعدد کاشی که روی هم قرار دارند لقی احساس می شود .
?۲. برای مطمئن بودن از صاف بودن خطوط آن کافی است  دو عدد کاشی را پهلوی هم قرار بدهیم و درز بین آنها را چشم نگاه کنیم اگر خطوط کناری همه جا به هم پیوسته باشد کاشی دارای خطوط مستقیم می باشد .آزمایش دقیق تر آن است که کاشی را روی یک ورق کاغذ گذاشته و یا نوک مداد نیز بوسیله یک از اضلاع کاش خط مستقیمی روی کاغذ رسم نماییم آنگاه کاشی را ۱۸۰ درجه حول همان خط دوران داده به طوری که این بار کاشی در سمت دیگر خط رسم شده قبلی واقع شود باز کاشی را به همان خط قبلی متکی کرده و با همان ضلع خط دیگری روی همان خط قبلی رسم می نماییم اگر این دو خط کاملا بر یکدیگر منطبق باشند آن ضلع کاشی مستقیم می باشد اگر با ۵یا ۶ عدد کاشی این ازمایش را انجام دهیم مرغوبیت کاشی از لحاظ مستوی بودن سطح و همچنین مستقیم بودن اضلاع آن برای ما روشن می شود .
?۳.برای آزمایش مرغوبیت لعاب و ضریب انبساط و انقباض آن کافی است کاشی را برای مدت چند ساعت (درحدود ۱۲ساعت ) در یخچال و یا فریزر قرار دهیم آنگاه آن را بیرون آورده و در آب جوش بیاندازیم با وجود اینکه هرگز چنین اختلاف درجه حرارتی برای کاشی بوجود نخواهد آمد ولی اگر کاشی بتواند این اختلاف درجه حرارت را که چیزی درحدود ۱۲۰ درجه سانتی گراد است تحمل نموده و لعاب روی آن ترک برندارد کاشی مرغوب می باشد برای اطمینان بیشتر این آزمایش را باید پنج یا شش بار انجام دهیم .
?درجه مرغوبیت کاشی برمیگردد به عوامل ساخت کاشی از ابتدای تهیه خاک و گل و ترکیبات معدنی که ازمهمترین مسائل در ساخت کاشی می باشد تا انتهای پخت کاشی یک قطعه کاشی از دو قسمت تشکیل شده است .
?اول قطعه سفالی که قسمت اصلی و استخوان بندی کاشی را تشکیل می دهد.
?دوم لعاب  روی آن که ماده ای شیشه ای و قسمت سطح رویی آن راتشکیل می دهد .
یکی از مهم ترین عوامل در صنعت کاشی سازی آن است که این دو ماده را طوری انتخاب کنید که ضریب انبساط آنها مساوی باشد زیرا با توجه به اینکه در ساختمان های فعلی اغلب از کاشی در سرویس ها استفاده می شود و دراین مکان ها مخصوصا در حمام ها کاشی ها در معرض تغییرات سریع درجه حرارت می باشند و در نتیجه انقباض و انبساط شدید درکاشی ایجاد می گردد و لعاب روی کاشی نسبت به سفال آن بسیار تردتر و شکننده تر  می باشد لذا اگر ضریب انبساط انقباض سفال و لعاب روی آن یکی نباشد بلافاصله بعد از مصرف روی آن ترک هایی ایجاد می شود و کاشی را بسیار بد منظره می نماید.


[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments