پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

راهنمایی آسان برای شناسایی مناطق مناسب برای نصب کاشی: COF

راهنمایی آسان برای شناسایی مناطق مناسب برای نصب کاشی: COF

راهنمایی آسان برای شناسایی مناطق مناسب برای نصب کاشی: COF


شناسایی مناطق مناسب برای نصب کاشی

رتبه بندی COF درباره مقاومت در برابر لغزش برای کاشی های کفپوش بکار می رود چراکه کف کاشی سرامیک و پرسلان عموماً لغزنده است. همین ویژگی است که باعث می شود تمیز کردن کاشی بسیار راحت و آسان باشد و همچنین این ویژگی باعث می شود که سطح بسیار لیز شود؛ به صورتی که اضافه کردن لعاب بیشتر روی سطح کاشی، آب و کمی عجله برای رسیدن به سرکار می تواند منجر به یک سفر کوتاه  به اتاق اورژانس بیمارستان شود!

 اما شما می توانید قبل از اینکه با لغزندگی کاشی ها به مشکل روبرو شوید، این مشکل را حل کنید و قبل از خریداری کاشی از لغزش آن جلوگیری کنید! یک روش معتبر برای شناختن چگونگی استفاده از کاشی های لغزنده در شرایط مرطوب و خشک وجود دارد: استفاده از درجه های لغزش COF (یا ضریب اصطکاک) منتشر شده توسط تولید کنندگان و توزیع کنندگان کاشی.

رتبه بندی از نظر مقاومت در برابر لغزش (COF) به شما کمک می کند که در هنگام خرید، کاشی مناسب برای محل مناسب، مشخص کنید. علاوه بر مزایای هر نوع کاشی، شناسایی دقیق ویژگی های کاشی برای خریداران و خرده فروشی ها بسیار اهمیت دارد و COF  با آنها در انجام پروژه هایشان بسیار موثر است.

مقاومت در برابر لغزش و کاشی کف

لغزش یک نگرانی بزرگ برای هر نوع کفپوش است. حتی لغزشهای کوچک نیز می توانند اثر دومینو ایجاد کنند تا در نهایت منجر به نتایج فاجعه باری شوند. فضاهایی نظیر حمام و آشپزخانه بیشتر از کاشی های سرامیکی و یا پرسلان (به دلیل مقاومت بالای آنها در برابر رطوبت و مواد شیمیایی) استفاده می کند اما همین مایعات یک سطح بسیار لغزنده و نامرئی روی کاشی تشکیل می دهند.

این عوامل شرایطی را تشکیل می دهند که ممکن است آسیب های کوچک و بزرگ به افراد برسانند. این مطلب صحیح است که سطح لغزنده در کفپوش ها به خطرناکی برق گرفتگی، آتش سوزی و یا مواد سربی نباشند اما با توجه به شورای ایمنی ملی ایالات متحده، سقوط و لغزش دومین علت مرگ و میر ناخواسته در خانه های مسکونی ست.

در حقیقت بسیاری از این سقوط ها با جنس کفپوش خانه ها ارتباط دارد. افراد می توانند به دلایلی چون سستی، بی توجهی و ناتوانی های جسمانی به خصوص در کودکان و سالمندان دچار لغزش شوند. همچنین باید توجه داشت که در حوادث مربوط به آسیب های مرتبط با کفپوش، تنها درصد کمی از آنها به علت لیز بودن کفپوش بوده است. با این حال، آمارهای موسسه ملی ایمنی ایالات متحده در مورد کفپوش ها نشان می دهد که ۲ میلیون از حوادث مربوط به سقوط و لغزش در سال به طور به کف های ساختمانی و دیگر مواد کفپوش مربوط می شود؛ همچنین بیشتر این آسیب بر روی کفپوش های اتفاق می افتد و نه به علت سقوط از ارتفاع.

با توجه به این آماری که هم اکنون منتشر شده، رعایت نکات و توصیه ها در مورد کفپوش ها و حفظ ایمنی در کفپوش ها ضروری به نظر می رسد. رتبه بندی COF اطلاعات و نکات بسیار خوبی را در اختیار ما قرار می دهد تا بهترین و ایمن ترین کاشی و سرامیک را انتخاب کنیم.

چه امتیازاتی از نظر مقاومت در برابر لغزش COF

به جز این مواردی که در آزمایشگاه، دفاتر مهندسی یا دانشگاهی کار کنید، آخرین بار که کلمه “ضریب” را استفاده کردید، ممکن است در کلاس ریاضی یا فیزیک دبیرستان باشد. اما اگر بخواهید کف خانه خود را کفپوش کنید، ضریب یک مفهوم مهم برای درک ارتباط بین مواد تشکیل دهنده کاشی با میزان لغزش است.

از آنجا که عدد COF یک ضریب است، دو عدد را تعریف می کند. و این رابطه بین این دو عدد است که مقاومت در برابر لغزش را تعیین می کند. یک عدد نشان دهنده نیروی مورد نیاز برای حرکت یک سطح (مانند کفش) به صورت افقی روی سطح دیگری است (مانند کف کاشی). شماره دیگر نشان دهنده فشار بین دو سطح است.

COF بالا، بهتر از اعداد پایین COF هستند. سطوح تمیز و خشک (از جنس های متفاوت و با اصطکاک بسیار بالا) معمولا دارای امتیاز COF بین ۳/۰ تا ۶/۰ می باشند. سطوح بسیار لغزنده (تقریباً بدون هیچ اصطکاکی) می تواند عددی بسیار پایین حتی به اندازه ۰۴/۰ نیز بگیرند.

سنگ طبیعی که پولیش شده است به صورتیکه یک سطح شیشه ای بر روی آن به وجود آمده، دارای COF بسیار پایین است و وجود رطوبت آن را به یک سطح بسیار لغزنده تبدیل می شوند. ساختمان های بزرگ تجاری و عمومی که از سنگ گرانیت و یا سنگ مرمر با پولیشی زیاد استفاده کردند و با بارش اولین باران، کف آنها لغزنده می شود. در عوض در لیست COF بالا، کاشی های تراکوتا، کاشی های صنعتی یا آجر های کفپوش دارای رتبه های بالای COF هستند.

رتبه بندی COF در آزمایشگاه ها توسعه یافته است.

کارخانجات کاشی به طور داوطلبانه محصولات خود را برای آزمایش در آزمایشگاه های مستقل که مقاومت را اندازه گیری می کنند، می سپارد. آزمایشات مربوط به COF در طول سالها تکامل یافته است و آزمایش فعلی تست DCOF AcuTest است که توسط شورای کاشی شمال ایالات متحده ایجاد شده است، در نظر گرفته شده تا شرایط واقعی را چندین بار بر روی سطح کاشی شبیه سازی و تکرار کند. تست های قدیمی تر، هر دو مقاومت ایستا و پویا را اندازه گیری کرد. اما آزمون فعلی فقط مقاومت پویا را اندازه گیری می کند.

مقاومت استاتیک به معنی نیروی لازم برای شروع بر هم کنش (یا حرکت) بین دو سطح در حال سکون و ایجاد حرکت است. به عنوان مثال: فرد ثابت بر یک سطح شیب دار ایستاده است. مقاومت پویا به معنی که نیروی لازم برای حفظ شرایط برای دو سطح در حال حرکت است. یک نمونه از آن فردی است که بر روی یک سطح روی زمین یا کاشی راه می رود.

راهنمایی آسان برای شناسایی مناطق مناسب برای نصب کاشی: COF

DCOF و  COF: سیستم های مختلف

آژانس ارزیابی شورای کاشی شمال امریکا می گوید که طبق استاندارد ANSI A137.1-2012، کاشی های سرامیکی برای فضاهای سطح داخلی انتخاب می شوند که انتظار می رود تا زمانی که مرطوب باید مقدار DCOF AcuTest حداقل ۴۲/۰ را داشته باشد، انتخاب می شود.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید که اعداد می توانند فریب آمیز باشند، زیرا برخی از تولیدکنندگان کاشی رتبه های COF که قدیمی تر هستند را منتشر می کنند.

اشتباه است: فروشنده می گوید کاشی های آن در COF، ≥ ۶/۰ رتبه بندی شده اند. از آنجایی که کاشی ها  به عنوان رتبه قدیمی تر یعنی COF مشخص شده است، بنابراین کاشی همچنان از دستورالعمل های قدیمی ایمنی پیروی می کند.

درست است: تولید کننده می گوید که کاشی های آن در ≥ ۴۲/۰ مرطوب رتبه بندی شده اند. از آنجا که این عدد معرف تست DCOF AcuTest است، بنابراین کاشی از دستورالعمل های جدیدتر ایمنی تبعیت می کند.

توجه کنید که توضیحی که در بالا داده شد به این معنا نیست که کاشی های با رطوبت ≥ ۶/۰ کاشی های مرقوبی نیستند. این تنها به این معنی است که مشخصات آنها از سیستم قبلی تبعیت می کند. در واقع، هیچ کدام از این تست ها، فعلی یا گذشته، ایمنی را تضمین نمی کند. آنها فقط نتایج آزمایشات علمی را گزارش می کنند و به شما اجازه می دهند بر اساس این اعداد انتخاب بکنید. پس عدد ۴۲/۰ در تست  COFبه معنی سطح بسیار لغزان و همین عدد در سیستم DCOF AcuTest به معنی یک کفپوش بسیار ایمن است.

تست COF برای انواع دیگر کفپوش

هنگام خرید کاشی، خوش شانس هستید! چرا که این عدد درباره تمامی کاشی های موجود بکار می رود و می توانید نتایج دقیق آن را درباره هر نوع کاشی می توانید از فروشنده بخواهید اما در مورد انواع دیگر کفپوش، ممکن است نتوانید مرجع رتبه بندی لغزش را برای آنها پیدا کنید. به جز تولید کنندگان کاشی، صنعت کفپوش از تست های مقاومت در برابر لغزش خودداری کرده و حتی به صورت مستقل، مجموعه ای از دستورالعمل ها را در این خصوص ایجاد کردند و این یک خطای عمدی است.

تولیدکنندگان دیگر انواع کفپوش ها، به عنوان یک میدان مین برای مسئولیت شناخته می شوند و از بحث در مورد موضوع به صورت عمومی جلوگیری می کنند. استفاده از دستورالعمل های مخصوص هر شرکت باعث می شود که در صورت بروز هرگونه مشکلی، مشتری نتواند از آنها شکایت کند چون اصلا استانداری  در این مورد وجود ندارد!

شرکت های کفپوش خصوصی ممکن است تست COF را انجام دهند، اما اکثرا از انتشار نتایج آن خودداری می کنند. به هر حال دیگر تولید کنندگان کفپوش در مورد این مسئله بسیار سلیقه ای عمل می کنند و مرجع دقیقی وجود ندارد.

بهترین توصیه این است که در هنگام از فروشنده بخواهید رتبه بندی COF برای لمینت، وینیل لوکس، وینیل معمولی یا هر نوع پوشش کف که قصد خرید آن را دارید، ارائه دهد. این اطلاعات معمولا در کاتالوگ محصولات ذکر شده است و شاید شما نتوانید این اطلاعات را به صورت آنلاین پیدا کنید.


منبع: سرام پخش

جهت اطلاع از آخرین اخبار کاشی و سرامیک اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments