پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بررسی کاشی تراکوتا

cerampakhsh magazine

بررسی کاشی تراکوتا


بررسی کاشی تراکوتا

اسم عجیبی است، نه؟ در نگاه اول به نظر می رسد یکی از کاشی های مدرن و تازه تولید شده باشد؛ اما در حقیقت کاشی تراکوتا یکی از اولین کاشی سرامیک ها در دنیاست و قدمت آن حتی به قرن های قبل از میلاد می رسد!

تراکوتا نوعی سرامیک ساخته شده از خاک رُس قرمز و قهوه ای خاص است. این ماده در طرح کاشی مورد نظر شکل گرفته و پس خشک می شود. پس از آن، در کوره با دمای بالا پخته می شود. پخته شدن گِل، آن را سخت و بادوام می سازد. این کاشی را می توان به عنوان کفپوش استفاده کرد. همچنین می توان کاشی را شیشه ای کرد تا غیر قابل نفوذ نسبت به رطوبت شود و یا برای محافظت در برابر خسارت و آسیب آن را سیلر کرد.

کاشی طبیعی تراکوتا

کاشی های تراکوتا در حالت طبیعی خود، یک ترکیب دوست داشتنی از رنگ قرمز و قهوه ای ست که لکه های رنگی به صورت هاله های کوچکی روی سطح آن وجود دارد، این تصاویر منحصر به فرد هستند اما احساس ضعیف و سست بودن سطح کاشی را هم به بیننده القا می کنند. دلیل اصلی رنگ قرمز و قهوه ای به علت وجود رسوبات آهن موجود در خاک است که به هنگام تولید کاشی رخ می دهد. احساس کلاسیک و سبک کاشی تراکوتا، آن را به یک گزینه کفپوش مطلوب می کند.

کاشی طبیعی تراکوتا

چالشی که کاشی های تراکوتا دارند این است که در حالت طبیعی، این کاشی ها بسیار متخلخل هستند. به این معنی ست که آب و مایعات می توانند به راحتی به داخل لایه های داخلی کاشی نفوذ کنند، و باعث می شود کپک و یا پوسیدگی یا لکه های رنگی به طور دائمی روی آن باقی بماند. به همین دلیل، تراکوتا طبیعی معمولا به صورت دوره ای سیلر می کنند تا در مقابل این خطرات مقاوم شوند. همچنین در طول فرآیند تولید، با استفاده از پولیش کردن کاشی می توان میزان جذب را در سطح کاهش داد.

کاشی تراکوتای لعابی

تراکوتای لعابی

مردم کاشی تراکوتا را به دلیل رنگ های زیبای قرمز قهوه ای آن خریداری می کنند. هنگامی که یک لعاب روی کاشی تراکوتا قرار بگیرد، تمام تخلخل های آن زیر یک لایه شیشه ای پنهان می شود. به همین دلیل کاشی های تراکوتا لعابی فاقد لکه های ناخوشایند هستند و ماندگاری طولانی تری نسبت به فرم طبیعی خود دارند و تا اندازه ای از احساس ضعف و سستی کاشی هم کاسته می شود.

تاریخچه کاشیکاری در ایران

ماشین برش کاشی های تراکوتا

این کاشی ها در کارخانه بر اساس فرآیندهای غالب گیری، کوره و بُرش تولید می شوند. در تمامی این مراحل دستگاه ها و ابزارآلات کامپیوتری نظارت دقیقی روی نحوه اجرای فرآیند دارند تا این کاشی ها زیبایی و همچنین رنگهای طبیعی خود را حفظ کنند. برش آنها به ابعاد کوچک تر و استاندارد تر باعث می شود که بسته بندی، حمل و نقل و نصب کاشی آسانتر باشد و همچنین پایداری کاشی بیشتر شود.

کاشی های تراکوتای دستساز

تراکوتای دست ساز

هنر ساخت کاشی های تراکوتا دستساز، یکی از این موارد است که در چندین منطقه خاص از جمله مکزیک و بخش هایی از اروپا انجام می شود. این فرایند یک روش ناپیوسته و بدون دقت کافی تولید کاشی ست، که در نهایت قطعاتی را تولید می کند که دستساز و منحصر به فرد هستند. زیبایی کاشی های دستساز با توجه به ماهیت روش تولیدشان نسبت به کاشی های صنعتی مطابقت کامل دارد. اما یکی از معایب اصلی کاشی تراکوتای دستساز، قیمت بسیار زیاد این کاشی در مقابل نمونه ی صنعتی خودش است. کاشی های دستساز بسیار گرانتر از کاشی های صنعتی هستند زیرا فرآیند تولید آنها به مراتب طولانی تر و بدون ماشین آلات و دستگاه های صنعتی است. بنابراین با توجه به عدم وجود ابزارآلات کنترل کیفیت، محصول نهایی می تواند کمی متغیر شوند. کنترل کیفیت متریال، اندازه ها و رنگ کاشی ها در فرآیند های تولید دستساز اغلب دشوار است.

سبک کاشی تراکوتا

تراکوتا تمایل به حفظ ظاهر قدیمی خود را دارد، که این موضوع برای بسیار از افراد، دلیل جذابیت کاشی تراکوتا به نظر می رسد و نصب آن در یک محیط، احساس بودن در فضایی آشنا، قدیمی و راحت را به افراد می رساند. انتخاب آن به عنوان یک کفپوش ممکن است محیط را به طرز ظریفی ناپایدار و ناهمگون کند. با انتخاب و خرید تراکوتای دستساز، تراکوتای لعابی و یا سیلر کردن کاشی،  این تاثیر را می توان بیشتر یا کمتر کرد.

کاشی تراکوتا انتخابی عالی برای ایجاد فضای کلاسیک و طبیعی ست. استفاده از این کاشی ها برای سالن ها و اتاق ها از ترند های تازه دکوراسیون محسوب می شود. همچنین از کاشی تراکوتا می توانید در فضاهای باز و حیاط های محصور شده بکار ببرید. در فضاهای خارجی این کاشی محیط را به نسبت استفاده از سنگ ها و یا سرامیک های شیشه ای گرمتر می کند و مطمئنا در کنار گیاهان و باغچه ها بسیار زیبا جلوه می دهد.

همانطور که گفتیم این نکته صحیح است که کاشی های تراکوتا توانایی نصب در فضاهای باز را دارند، اما باید توجه داشته باشید که از آنها در شرایط پایدار آب و هوایی و رطوبت کم استفاده کنید. زیرا این کاشی ها نسبت به انواع دیگر کاشی های سرامیکی، متخلخل تر است و به مرور هنگامی که آب در آنها نفوذ کند و هوا سردتر شود، با یخ زدن آب درون بافت های کاشی به راحتی خود کاشی نیز شکسته خواهد شد.


منبع: سرام پخش

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments