پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

فتح مشروط رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک جهان

فتح مشروط رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک جهان

فتح مشروط رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک جهان

فتح مشروط رتبه نخست تولید کاشی و سرامیک جهان | بیست و ششمین نمایشگاه بین ‌المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی ایران یکشنبه ۹ تیر با مشارکت کشورهایی ازجمله ایتالیا، اسپانیا و چین در فضایی بیش از ۱۶ هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه ‌های بین‌ المللی تهران با حضور جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مصطفی گودرزی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران و با حضور برخی دست ‌اندرکاران این حوزه گشایش یافت.
به گزارش می متالز، ۱۶۰ شرکت داخلی در این نمایشگاه مشارکت خواهند داشت و آخرین دستاوردهای صنعت کاشی و سرامیک کشورمان در معرض ارزیابی و سنجش بازدیدکنندگان داخلی و بازرگانان خارجی قرار می‌ گیرد. محمد روشنفکر، رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران پیش از این درباره این نمایشگاه عنوان کرده بود که نمایشگاه بین ‌المللی کاشی و سرامیک ایران بستر عرضه باکیفیت‌ترین محصولات داخلی با مشخصه «گرید A» است و پیش ‌بینی می‌ شود تعدادی از قراردادها با طرف‌ های خارجی در نمایشگاه امضا شود.

صادرات ۲برابری کاشی و سرامیک در دولت یازدهم و دوازدهم

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در صنعت کاشی و سرامیک سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید شده که از این میزان ۲۰۰میلیون مترمربع آن صادر شده است؛ یعنی به میزان نیمی از تولیدات صادر شده، این درحالی است که ظرفیت کاشی و سرامیک حدود ۶۰۰میلیون مترمربع است اما به دلایل بازاریابی تولیدکنندگان نتوانسته ‌اند از تمام ظرفیت خود استفاده کنند.
سرقینی در ادامه خاطرنشان کرد: این درحالی است که میزان تولید کاشی و سرامیک در سال ۹۲ حدود ۳۰۰ میلیون مترمربع بوده است، به‌‌ طوری ‌که از سال ۹۲ تا سال ۹۷ تولیدکنندگان کاشی و سرامیک حدود ۲۵درصد افزایش تولید داشته ‌اند ولی صادرات را از ۱۰۰ میلیون مترمربع در سال ۹۲ به ۲۰۰ میلیون مترمربع رسانده‌ اند. به عبارت دیگر، صادرات کاشی و سرامیک در این سال ‌ها ۲ برابر شده است.
وی با اشاره به رتبه جهانی ایران در تولید کاشی و سرامیک عنوان کرد: ایران در تولید کاشی‌ و سرامیک دارای رتبه چهارم است. حدود ۶۰۰ میلیون مترمربع نیز ظرفیت درحال ساخت داریم که اگر این ظرفیت ‌ها به تولید برسند، بدون‌ شک رتبه نخست تولید کاشی ‌و سرامیک جهان را از آن خود خواهیم کرد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر صادرات کاشی و سرامیک عنوان کرد: با توجه به بازار داخلی باید تولیدکنندگان به سمت صادرات بیشتر بروند. ما از صنعتگران در این صنعت راضی هستیم و آنها صادرات این صنعت را رونق داده ‌اند.
سرقینی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای صادرات کاشی و سرامیک دارید، گفت: برای صنعت کاشی و سرامیک چند اقدام انجام داده ‌ایم که این صنعت به بالاترین رشد تولید و صادرات برسد؛ نخست اینکه در زمینه واردات، کاشی و سرامیک را در گروه ۴ قرار داده ‌ایم، به عبارت دیگر اجازه واردات کاشی و سرامیک به دلیل کاشی ‌های خوبی که در کشور تولید می‌شود، داده نمی ‌شود و این حمایتی است که دولت از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک انجام داده است. هرچند واردات کاشی و سرامیک در گذشته اندک بود اما این موضوع می‌تواند قوت‌ قلبی برای صنعتگران به ‌شمار رود.
سرقینی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نرخ ‌های پایه صادراتی را کاهش داده ‌ایم تا صادرکنندگان بتوانند صادرات بیشتری داشته باشند و این اقدامات در جهت حمایت از تولید داخلی و صادرات انجام شده است.
وی ادامه داد: در امسال نیز اقدام‌ هایی در دست بررسی است که تنها تولیدکنندگان یا نمایندگان رسمی آنها بتوانند صادرات کاشی و سرامیک داشته باشند، چراکه این حق تولیدکننده است که اقدام به صادرات کند. با تصویب این بخشنامه در عمل دلالان از این صنعت برای صادرات حذف خواهند شد و درآمد تولیدکنندگان کاشی و سرامیک نیز بیشتر خواهد شد، از سوی دیگر میزان صادرات تولیدکنندگان افزایش می ‌یابد و به علاوه اینکه ارزش کاشی ایرانی در جهان حفظ خواهد شد.

صادرات به ۲۵ کشور جهان

همچنین مصطفی گودرزی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران در جمع خبرنگاران عنوان کرد: صنعت کاشی و سرامیک ظرفیت تولید بیش از ۸۰۰ میلیون مترمربع را دارد و می ‌تواند فاتح بازارهای هدف در بسیاری از کشورها باشد. اگر ما بتوانیم بخشی از فضای کسب ‌و کار را برای صادرات مهیا کنیم، می ‌توانیم به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات دست یابیم.
گودرزی در ادامه با اشاره به جایگاه خوب ایران در تولید کاشی و سرامیک عنوان کرد: اگر ما بتوانیم از تمامی ظرفیت ‌های کشور و ماشین‌آلات نصب ‌شده برای تولید کاشی و سرامیک استفاده کنیم، در رتبه سوم قرار خواهیم گرفت. وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته این خالی ماندن بخشی از ظرفیت صنعت کاشی و سرامیک به دلیل رکود داخلی و تحریم‌ هاست، چراکه برخی از بازارهای هدف صادراتی را از ما محروم کرده ‌اند و نمی ‌توانیم وارد تمامی بازارهای هدف صادراتی شویم.
گودرزی تاکید کرد: اما نکته‌ هایی که آقای سرقینی به آنها اشاره کرد، کلیدی است و اگر صادرات ما ازسوی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک انجام شود، به معنای این خواهد بود که بازارهای هدف در دست تولیدکنندگان خواهد بود و واسطه ‌ها از میان حذف خواهند شد، چراکه این واسطه ‌ها بیشتر بازارهای هدف را تخریب می کنند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران همچنین با اشاره به کشورهای هدف صادراتی این محصول عنوان کرد: ما به بیش از ۲۵ کشور در سراسر جهان صادرات انجام می ‌دهیم. آسیای میانه به طور کامل زیرپوشش ما قرار دارد. ما حتی درخواست‌ هایی از کشورهایی مانند انگلیس، استرالیا و کانادا داریم و حتی برای مکزیک که یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک به‌شمار می‌ رود، درخواست‌ هایی داریم. امیدواریم با وجود این مشکلات و با رفع چالش های پیش ‌روی این صنعت و با همت وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانیم صادرات را به فراتر از آمارهای کنونی برسانیم.
گودرزی در پاسخ به این پرسش که مزیت ایران برای تولید کاشی و سرامیک در چیست، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ما در تولید کاشی و سرامیک نرخ تمام‌ شده پایین است، در حدی که می‌توان ادعا کرد هیچ کشوری به لحاظ قیمتی قدرت رقابت با محصولات ایران را ندارد.
از سوی دیگر کاشی و سرامیک ایران با توجه به کیفیت خوبی که دارد، بدون اغراق یکی از پویاترین صنعت‌های کاشی و سرامیک در جهان است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که صنعت کاشی و سرامیک در کشور اشتغال ایجاده کرده است، خاطرنشان کرد: به‌‌طور مستقیم بیش از ۹۰ هزار نفر و به‌ طور غیرمستقیم بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند. لازم به یادآوری است، بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی ایران تا ۱۲ تیر در محل دائمی نمایشگاه‌ های تهران دایر خواهد بود.


منبع: روزگار معدن

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments