پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

فرایند تهیه بدنه در صنعت کاشی

فرایند تهیه بدنه در صنعت کاشی

فرایند تهیه بدنه در صنعت کاشی

آماده سازی مواد

این بخش شامل آماده سازی مواد اولیه جهت تهیه بدنه کاشی میباشد. مراحل مختلف این بخش با توجه به تکنولوژی بکار رفته جهت شکل دادن محصول تولیدی (تهیه بدنه) و همچنین با توجه به نوع محصول تولیدی متفاوت است. بعد از تهیه مواد اولیه و توزین آنها طبق فرمولاسیون مورد نظر کارخانه جهت تهیه بدنه هر محصول، مواد اولیه سخت خردایش میگردند.

عمل خرد کردن سنگها (مواد اولیه) به وسیله انواع سنگشکنها و خردکنندههای فکی، غلطکی، چرخشی، چکشی و دوار انجام میگیرد. در ادامه خردایش، مواد اولیه تبدیل به پودر (گرانول) میشود. تهیه پودر نیز خود به دو روش تر و خشک صورت میگیرد. در روش خشک، مواد اولیه بعد از خردشدن، بصورت خشک در آسیابهای گلولهای آسیاب شده و بصورت پودر در میآیند، اما در روش تر، مواد اولیه به همراه مقدار معینی آب و مواد روانساز بوسیله آسیابهای گلولهای بصورت دوغاب درآمده و دوغاب بعد از هموژن شدن، توسط خشککنهای پاششی به ذرات پودر تبدیل میشود. در بعضی موارد خاص در صنعت تولید کاشی، از خمیر و یا اصطلاحاً از کیکهای پالایه (بوسیله روش اکستروژن) جهت تولید کاشیهای خاص استفاده میشود. برای سهولت عمل به هم زدن مواد در آسیابهای گلولهای، موادی با نام روانساز به آن اضافه میکنند که باعث جلوگیری از لخته شدن دوغاب و چسبیدن مواد به یکدیگر میشود.

شکل دهی

پس از آمادهسازی مواد اولیه به صورت پودر به وسیله فشار پرس آن را تبدیل به بدنه کاشی مینمایند که در اصطلاح به این عمل تهیه بیسکوییت میگویند. در مواردی که مقدار آب موجود در پودر بدنه (گرانول) بیشتر از حدود ۴ درصد باشد (حداکثر تا ۹ درصد)، اصطلاح پرس نیمه خشک و یا مترادف آن اصطلاح پرس پودر را بکار میبرند. در مواردی که مقدار آب موجود در پودر بدنه کمتر از ۴ درصد باشد، از اصطلاح پرس خشک استفاده میشود. روش پرس پودر در مجموع برای شکلهای نسبتاً ساده مورد استفاده قرار میگیرد.

پخت

این بخش شامل کلیه مراحل خشک کردن و پخت، اعم از پخت بدنه و پخت لعاب میباشد. لازم به ذکر است که در مراحل مختلف این بخش، عملیات مونتاژ و پرداخت نیز انجام میگیرد، در صنایع تولید کاشی، با توجه به نوع محصول تولیدی و نوع تکنولوژی بکار گرفته شده، فرآیند تکپخت، دو پخت و سهپخت مورد استفاده قرار میگیرد. در ابتدا بدنه پخته شده و پس از لعاب زنی پخت دوم انجام  میگیرد. در صنعت کاشی به منظور ایجاد تنوع و زیبایی بیشتر، در برخی از تولیدات با ایجاد نقوش بر روی کاشی دیواری به صورت چاپ بر روی کاشی، برای سومین بار پخته میشود. تولید کاشی کف بصورت تکپخت انجام میشود. همچنین آخرین تکنولوژی در تولید کاشی دیواری نیز، فرآیند تک پخت است. در این فرآیند، با توجه به همگونی درجه حرارت لازم جهت پخت بدنه و لعاب کلیه مراحل پخت در یک مرحله صورت میگیرد. فرآیند تولید کاشی دیوار در ایران عموماً به صورت دو پخت انجام میشود. در این فرآیند به علت نیاز به حرارت بالا جهت پخت و نیاز لعاب به کار رفته در آن (موسوم به فریت) به درجه حرارت پائین، پخت بدنه و لعاب در دو مرحله و در کورههای جداگانه با درجه حرارتهای مختلف انجام میشود. لعاب، لایه شیشهای نازکی است که سطوح بدنههای سرامیک را میپوشاند. با توجه به خصوصیات مکانیکی و مقاومت شیمیایی مورد انتظار از قطعه تولیدی، بطور کلی دو نوع لعاب در ساخت این فرآوردهها استفاده میشود، لعابهای خام و لعابهای فریتشده. در تولید کاشی کف به علت نیاز به مقاومت شیمیایی بالا از لعاب خام و در تولید کاشی دیواری که نیاز به لایه لعابی با مقاومت کمتر دارد، از لعاب پخته و یا اصطلاحاً فریت شده استفاده میشود.


#کاشی #سرامیک #سرام پخش
منبع:پیده سرام

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments