پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مسجدی با گنبد خیره کننده

مسجدی با گنبد خیره کننده

مسجدی با گنبد خیره کننده

یکی از مسجد های تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان، در ضلع شرقی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد که در دوران صفوی ساخته شده است.

این مسجد شاهکاری از معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم هجری است که توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره ساخته شده‌ است. مسجد شیخ لطف ‌الله به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شده و در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی ‌قاپو واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پروفسور آرتور پوپ در کتاب بررسی هنر ایران درباره این مسجد نوشته است: «به سختی می‌توان این اثر را محصول دست بشر دانست. کوچک ‌ترین نقطه ضعفی در این بنا دیده نمی ‌شود، اندازه ‌ها بسیار مناسب، نقطه طرح بسیار قوی و زیبا و به طور خلاصه توافقی است بین یک دنیا شور و هیجان و یک سکوت و آرامش باشکوه که نماینده ذوق سرشار زیباشناسی بوده و منبعی جز ایمان مذهبی و الهام آسمانی نمی‌تواند باشد.»

نمای داخلی خیره کننده از گنبد مسجد شیخ لطف الله با طاووس جادویی در رأس دُم طاووس با نور خورشید نمایان می ‌شود.

در میانه سال‌ های ۱۹۲۰ ، به توصیه آرتور پوپ، “رضا شاه ” دستور به بازسازی و مرمت کلی مسجد شیخ لطف الله داد. این مسجد به علت اینکه نه دارای مناره است و نه دارای شبستان ورودی (حیاط) و همچنین ورودی آن پله می ‌خورد، در نوع خود بی نظیر است.

گنبد مسجد شیخ لطف الله مدورترین گنبد جهان است که به عنوان یکی از زیباترین گنبدهای دنیا به شمار می‌ رود. گنبد این مسجد در طول روز به سه رنگ خاکی، صورتی و خاکستری در می‌ آید.

نقوش و رنگ های به کار رفته در کاشیکاری استادانه گنبد این مسجد از زیباترین کاشیکاری های موجود در معماری ایران است.

داخل و خارج گنبد بی مانند این مسجد از کاشی‌ های معرق نفیس پوشیده شده است.

خطوط و کتیبه ‌های داخل مسجد کار علیرضا عباسی خطاط بسیار مشهور زمان شاه عباس و باقر بنا خوشنویس گمنام آن دوره است که نمونه خط ثلث او با خط علیرضا عباسی برابری می ‌کند.

یکی از مشخصات خاص مسجد طاووسی است که در وسط گنبد طراحی شده است که پرهای آن به وسیله نور وارد شده از طاق بالای درِ ورودی مسجد تکمیل می‌ شود.

از ساعت ۱۱ الی ۱۲ قبل از ظهر به داخل گنبد خیره شوید؛ نمایش خیره کننده نور را به صورت چرخشی زیبا در فضای درونی زیر گنبد نظاره گر خواهید بود.


منبع: خبرگزاری ایسنا

گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments