پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مقایسه سنگ طبیعی و کاشی سرامیک

moghayese perspolice travertan

مقایسه سنگ طبیعی و کاشی سرامیک

بین کاشی های سرامیکی و سنگ های مختلفِ طبیعی که در دسترس هستند، شباهت زیادی وجود دارد. آنها هر دو گزینه های پرطرفدار کفپوش هستند که بسیار بادوام و مقاوم در برابر آب اند و می توانند تا سال های بسیار در محیط های مختلف باقی بمانند. تفاوت کلیدی بین آنها لعاب شیشه ای و ذوب شده ایست که روی کاشی های سرامیکی به منظورِ محافظت در برابر آسیب و لکه ها اعمال شده است. همچنین کاشی سرامیک در طرح های مختلف چوبی، شیشه ای، فلزی و حتی سنگ طبیعی بازسازی شود.

انواع کفپوش های سنگ طبیعی

سنگ کوهستانی از انواع خاصی از مواد تشکیل شده که هر کدام ویژگی و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند.

گرانیت:

سختترین و متراکم ترین سنگ طبیعی، گرانیت می تواند صاف، صیقلی یا همراه با کمی ناهمواری عرضه شود. این سنگ با این که مقاومترین سنگ در برابر لکه ها و نفوذ آب است، اما هنوز هم تا حدودی متخلخل است و باید پس از نصب، به منظور حفاظت از کاشی ها و شکاف ریز روی سطح، آب بندی (سیلر) شود.

اسلیت:

مشابه سنگ گرانیت، سنگ اسلیت یک سنگ رگه دار تشکیل شده از تخته سنگ های صاف و متراکم است که این تخته سنگ ها، لایه لایه زیرِ وزن مواد معدنیِ دیگر  به مرور زمان به وجود آمده اند. این ماده یک ساختار بسیار محکم و قوی را ایجاد می کند که باعث مقاومت اسلیت در برابر ترک ها و شکاف ها می شود. با این حال، لبه های برش خورده سنگ اسلیت به مرور زمان خورد می شوند. این سنگ مانند همه ی سنگ ها به صورتِ طبیعی متخلخل است و باید بلافاصله بعد از نصب آب بندی (سیلر) شود. همینطور این آب بندی باید به صورت دوره ای مجددا تکرار شود.

سنگ آهک:

سنگ آهک به نسبت سنگ های دیگر، دارای چگالی و استحکام متوسط ​​است و یک کاشیِ متخلخل به شمار می آید (باید آب بندی شود). طول عمر این سنگ بستگی به آب و هوای محل نصب این سنگ دارد. جالب است بدانید که سنگ ‌آهک در ساختمان های معروفی چون اهرام مصر یا معماری کاخ های سلطنتی دیده شده است.

ماسه سنگ:

این سنگ بسیار متخلخل است و پس از نصب آن باید از یک سیلر نفوذپذیر ِ باکیفیت استفاده شود. همچنین این سیلر باید به صورت منظم آب بندی شود تا سطح سنگ آسیب نبیند. با این حال به طور کلی، نصب کاشی ماسه سنگ در حمام و محیط مرطوب توصیه نمی شود.

انواع کفپوش های سرامیکی

کفپوش های سرامیکی در هر دو شکلِ لعابدار و بدون لعاب موجود هستند. از آنجایی که سرامیک از خاک رُس تولید شده، کاشی های بدونِ لعاب سرامیکی معایبی مانند کاشی های سنگی دارند.

کاشی های سرامیکی لعابدار:

اغلب کاشی های سرامیکی همراه با لعاب تولید می شوند. این لعاب مانند سیلر بروی سطح عمل می کند و استحکام سطح کاشی را افزایش می دهد. لعاب سطح کاشی را به یک سطحِ ضد آب و مقاوم در برابر لکه ها تبدیل می کند. در نتیجه کاشی های لعابدار نیاز به آب بندی بعد از نصب ندارند.

کاشی های سرامیکی بدون لعاب:

همان طور که قبلا گفتیم کاشی های سرامیکی از خاک رُس ساخته شده و در کوره با حرارت بالا پخته می شود. در حالت طبیعی این کاشی بسیار متخلخل است و مایعات و  مواد رنگی را به راحتی جذب می کند. تا حدی این مشکل را می توان با استفاده از آب بندی با سیلر باکیفیت حل کرد. کاشی های بدون لعاب به خاطر ظاهر ساده گرا (مینیمالیسم) خود بسیار محبوب است اما استفاده از آن برای آشپزخانه و حمام توصیه نمی شود.

کاشی های تراکوتا:

تراکوتا نوع خاص از کاشی های سرامیک بدون لعاب است که از خاک رُس قرمز ساخته می شود. این کاشی با الگوهای و رنگ های متمایزِ خود که بسیار جذاب هستند و همچنان در دکوراسیون های متفاوت به کار برده می شود. با این حال، این کاشی نیز  متخلخل است و باید برای جلوگیری از ماندگاری لکه ها و جذب رطوبت بالا باید آب بندی شده باشند.

مقایسه از لحاظ تعمیرات

هنگامی که بحث تخلخل و میزان جذب آب به میان می آید، کاشی های سرامیکی بدونِ لعاب شبیه نوع متوسطِ  سنگ تراورتن می باشد. در نتیجه برای محافظت بیشتر باید به صورت منظم آب بندی شود. کفپوش های سنگ طبیعی نیز باید آب بندی شوند، اگرچه سنگ های قوی تری از قبیل سنگ گرانیت و اسلیت ممکن است پس از یک آب بندیِ اولیه، نیازی به تکرار آن نداشته باشد. با استفاده از کاشی سرامیک های لعابی، شما لازم نیست نگرانی در مورد نفوذ آب داشته باشید و سیلر کردن این کاشی غیر ضروری است. با این وجود، تمام ملات کفپوش ها، صرف نظر از جنسِ کاشی، برای جلوگیری از تغییر رنگ و ترک خوردن، باید سیلر شوند. تنها استثناء این قانون، ملات های  اپوکسی هستند که جزء مواد ویژه ای است که برای برخی از کاشی های سرامیکی و یا کفپوش های سنگی استفاده می شوند.

تمیز کردن کاشی سرامیک و سنگ طبیعی

سنگ طبیعی در برابر مواد اسیدی مقاومت بسیار پایینی دارند. به همین دلیل، شما باید استفاده از هر پاک کننده اسیدی اجتناب کنید، زیرا باعث ایجاد واکنش شیمیایی در سنگ می شود که می تواند منجر به ایجاد لکه دائمی روی سطح آن شود. در صورتی که میزان مایعات اسیدی زیاد نباشد، آب بندی سطح می تواند تا حدی از این امر جلوگیری کند.

با کاشی های سرامیکی لعابدار می توانید تقریبا از هر پاک کننده ای که می خواهید استفاده کنید. اما در هنگام استفاده از پاک کننده های شیمیایی قویتر، باید مراقب باشید که ملات ها از بین نرود. همچنین در صورت استفاده  اطمینان حاصل کنید تهویه فضا به خوبی صورت می گیرد.

طول عمر کاشی سرامیکی و سنگ طبیعی

استحکام ساختاری کاشی سرامیکی به درجه حرارت کوره پخت آن، وابسته است. درجه حرارت بالاتر منجر به دوام بیشتر کاشی می شود، به صورتی که در محدوده دمای بالاتر کاشی های پرسلانی ساخته می شوند. همه کاشی های سرامیک های لعابدار، لعاب به پیشگیری از خراش و کاهش سایش کمک می کند و در نتیجه طول عمر این دسته از کاشی های سرامیکی بالاست.

طول عمر سنگ های طبیعی نیز به نوع مواد وابستگی دارد، سنگ گرانیت و اسلیت که استحکام بالاتری نسبت به  سنگ مرمر و سنگ آهک دارد، دارای طول عمر بالاتری است. با این حال، در هر سنگی این امکان وجود دارد که شکاف پنهان در درون خود سنگ موجود باشند، و برخی از سنگ ها مستعد شکستگی و ترک در گوشه ها و لبه های کاشی هستند.

به طور کلی، کاشی سرامیک لعابدار انتخاب مناسب برای افرادی است که یک کفپوش با نگهداری کم دردسر، مقاوم در برابر لکه ها می خواهند. با این حال، سرامیک یک محصول کاملاً طبیعی نیست و در حالی که می تواند ظاهر سنگ را تقلید کند، قادر به بازسازی کامل آن نیست. به همین دلیل گزینه های طبیعی گرچه نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتر دارند و پایداری آن ها کمتر است، همچنان طرفداران خودش را دارد.


گردآوری شده توسط پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments