پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نانورنگدانه های سرامیکی

نانورنگدانه های سرامیکی

نانورنگدانه های سرامیکی

نانورنگدانه های سرامیکی | همانطور که در مقالات قبلی گفتیم، سرامیک و کاشی و پیشینه بسیار طولانی دارند، به گونه ای که می توانیم سرامیک را یکی از قدیمی ترین ساخته های دست بشر بنامیم. ولی علم سرامیک سازی نیز به مرور زمان پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و امروزه می بنیم که استفاده از سرامیک بسیار گسترده و فراگیر شده است و از آن در صنعت ظرف سازی، استفاده ساختمانی، کاربرد های پزشکی و موارد صنعتی و نظامی نیز استفاده می شود.
بحث امروز ما در مورد یکی از مواد تازه وارد از دنیای سرامیک به نام نانو رنگدانه های سرامیکی است که به آن نانو پیگمنت نیز می گویند. (پیگمنت به معنی رنگدانه است).

 

نانورنگدانه های سرامیکی

نانورنگدانه های سرامیکی یا نانوپیگمنت های سرامیکی

نانورنگدانه ها، مواد آلی یا غیرآلی با اندازه کمتر از ۱۰۰ نانومتر هستند که به‌طور شیمیایی غیر محلول بوده و از لحاظ فیزیکی نیز نسبت به پایه یا بایندرهای که همراه آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد خنثی می‌باشد. امروزه یک رنج وسیع از مواد با اندازه دانه ۱۰۰تا۲۰۰ نانومتر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور مثال رنگدانه های بر پایه میکا با سایز دانه ۲۰ نانومتر با اثر پیرلسنت در صنایع لوازم‌آرایشی، پلاستیک، پوشش‌ها و اتومبیل استفاده می‌شود. کاربرد دیگر نانورنگدانه ها، یک نوع جدید صفحه فسفری است که در تیوب‌های کاتدیک تلویزیون‌ها قرار داده شده و از نانورنگدانه ها برای بهبود کنتراست و رنگ زمینه استفاده می‌کند.

 

نانورنگدانه های سرامیکی

استفاده از نانورنگدانه های سرامیکی چه مزایایی دارد و در چه جمواردی کاربرد دارند؟

استفاده از نانو ذرات می‌تواند عملکرد رنگدانه ها را بهبود بخشد. به‌طور مثال در پوشش‌های آلی، نانورنگدانه ها می‌توانند خواص مکانیکی و اصطکاکی مانند سختی، کرنش شکست، مقاومت کششی و مقاومت سایشی را با حفظ تافنس بهبود بخشند. خصوصیت دیگر نانو ذرات، کوچک‌تر بودن آن نسبت به طول موج طیف مرئی است که سبب عدم پراش و بازتاب در محدوده نور مرئی شده و در نتیجه می‌توان نانوکامپوزیت ترانسپارنت ایجاد کرد. این امر امکان تولید پوشش‌های شفاف با مقاومت بالا را می‌دهد. اما باید توجه داشت که پودرها با اندازه دانه کوچک دارای سطح ویژه زیادی هستند و در نتیجه احتمال ایجاد آگلومره بسیار زیاد می‌شود. اما این امر در مورد پیگمنت‌های سرامیکی سبب ایجاد یک بازار مصرف زیاد شده است زیرا به دلیل سطح مخصوص زیاد، پوشش سطحی آنها زیاد بوده و با توجه به نقاط بازتابش فراوان، بازتابش را افزایش می‌دهد.

علاوه‌بر آن استفاده از این ذرات ریز در فرمولاسیون خمیر چاپ، توزیع یکنواخت و هموژن همراه با بایندرها را نتیجه می‌دهد که سبب افزایش استحکام مکانیکی این خمیر چاپ‌ها بعد از خشک‌شدن می‌شود. بعد از مخلوط شدن یکنواخت، پیگمنت‌های نانو سایز اثرات بهتری را در عملیات سایش و پولیش از خود نشان می‌دهند.

همچنین از نانورنگدانه ها در کاشی های پرسلانی نیز استفاده می شود. نمونه دیگر استفاده از این رنگدانه ها در سرامیک سازی دادن افکت لوستر و هنری به لعاب است. بررسی‌های اخیر درمورد لوستر‌های مدرن نشان می‌دهد که این پیگمنت‌ها توسط نانوکریستال‌های مس و نقره شکل می‌گیرد. هم‌چنین احتمال ایجاد آن توسط یک لایه نازک اکسید‌تیتانیوم برروی یک پایه ترانسپارنت مانند مسکویت به جای یک سطح پیرلسنت وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین روش‌های دکورزنی در سرامیک استفاده از روتوکالرها است که استفاده از نانوپیگمنت‌ها می‌تواند مشکلات ناشی از استفاده میکروپیگمنت‌ها مانند بسته شدن نازل‌ها و توزیع غیر‌یکنواخت را کاهش‌دهد. علاوه‌بر آن کیفیت تصویری بهتری با استفاده از این پیگمنت‌ها می‌تواند ارائه شود. پیگمنت‌های سرامیکی رایج با رنج اندازه بین ۱۰-۱ میکرومتر می‌باشد. اما نانوپیگمنت‌های سرامیکی با رنج دانه ۱۰ تا۸۰ نانومتر اکنون مورد بررسی قرار گرفته‌اند و شدت رنگ خوبی در یک رنج گسترده در دمای پخت می‌دهد.


#کاشی #سرامیک #سرام پخش

منبع:کاشیران

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments