پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

۳ روش برای تمیز کردن سنگ مرمر

کاشی-مرمر-مناسب-سرویس-بهداشتی

۳ روش برای تمیز کردن سنگ مرمر

فهرست مطالب

۳ روش برای تمیز کردن سنگ مرمر، با رنگ های جذاب و سطح رگه دار، جای تعجب نیست که کاشی های سنگ مرمر انتخاب ایده آلی برای کفپوش ها، کاشی های بین کابینتی آشپزخانه ها و دیواره های حمام است.

هرچند گاهی اوقات سنگ مرمر کاملا مناسب نیست، زیرا این سنگ استحکام کمتری به نسبت سنگ گرانیت و پرسلان دارد و نگهداری از آن کمی دشوار به نظر می رسد. 

با این حال، اگر شما کاشی های سنگ مرمر به عنوان کفپوش انتخاب کردید، دانستن تکنیک های نگهداری و تمیز کردن آن ها ضروری به نظر می رسد.

سنگ-مرمر-مناسب-حال-پذیرایی

روش اول: تمیز کردن هرروزه

مرحله ۱

کاشی های مرمری را با صابون و آب گرم شستشو دهید. پاک کننده هایی که بیش از حد اسیدی هستند می توانند باعث آسیب رساندن به این کاشی ها شوند، بدین معنا که شما نباید از موادی مانند لیمو، سرکه یا سفید کننده استفاده کنید.

به همین منظور استفاده از صابون تمیز و بدون هرگونه خاصیت خورندگی(دارای pH خنثی) بهترین گزینه برای تمیز کردن سنگ مرمر است. برای بهترین نتایج، حدود ۲۵۰ میلی لیتر آب را با یک قاشق غذاخوری صابون رنده شده در یک ظرف اسپری یا ظرف دیگر مخلوط کنید.

از پاک کننده های چند منظوره برای تمیز کردن کاشی خود استفاده نکنید، مگر آنکه کاربرد آن ها برای سنگ مرمر روی بسته بندی نوشته شده باشد.

تمیز-کردن-سنگ-مرمر

مرحله ۲

محلول را روی سنگ مرمر بریزید. اگر کفپوش های مرمری دارید، با جاروی نرم محلول را روی سطح پخش کنید. توجه داشته باشید که محلول آب و صابون باید سطح را مرطوب کنند اما نباید روی سطح را کاملا خیس شود.اگر بر روی کاشی های مرمر شما آب تجمع کرد، آن را سریعا پاک کنید.

مرحله ۳

پاک کردن کاشی و خشک کردن کامل آن. پس از اینکه محلول آب و صابون را روی کاشی های مرمر ریختید، باید سطح آن را با دستمال پاک کنید تا تمام آلودگی ها حذف شود.

از یک پارچه یا جاروی نرم و مرطوب برای پاک کردن کاشی های مرمری استفاده کنید و بعد با یک پاچه یا حوله خشک روی سطح بکشید تا سطح خشک شود.

مرحله ۴

برای حذف گرد و غبار از جارو برقی استفاده کنید؛ تنها توجه داشته باشید که جاروی برقی با چرخ های فرسوده و فلزی به آسانی می تواند سطح کاشی را خراشیده کند.

تمیز-کردن-سنگ-مرمر

روش دو: پاک کردن لکه ها

راه حل ۱

از مایع ظرفشویی استفاده کنید. اگر لکه های روغنی، گریسی و یا موادی مانند لوازم آرایش بر روی کاشی های مرمری ریخته شود. می توانید آن را با استفاده از مایع ظرفشویی(که زیاد قدرتمند نباشد) استفاده کنید.

 از مایع ظرفشویی ملایم برای لکه های تازه و محلول آمونیاک برای لکه های قدیمی تر و مقاوم تر استفاده کنید. شوینده را با آب گرم رقیق کنید و با استفاده از پارچه نرم شروع به تمیز کردن محلول کنید. بعد از پاک کردن لکه، پارچه خشک را روی سنگ بکشید.

راه حل ۲

پراُکسید هیدروژن را امتحان کنید. اگر کاشی سنگ مرمر با موادی مانند غذا، قهوه یا چای پُررنگ کثیف شود، پراکسید هیدروژن معمولا موثرترین پاک کننده است. مخلوط ۱۲ درصد پراکسید هیدروژن همراه با چند قطره آمونیاک آماده کنید و پارچه را به آن آغشته کنید و بعد آن را روی لکه بکشید.

برای پاک کردن پراکسید هیدروژن از یک پارچه تمیز و مرطوب استفاده کنید و سطح را با یک حوله نرم، خشک کنید. اگر لکه روشن باشد، تنها از پراکسید هیدروژن استفاده کنید. چرا که مخلوط بالا می تواند رنگِ کاشی مرمری را محو کند.

تمیز-کردن-سنگ-مرمر

روش سه: جلوگیری از ایجاد لکه

راه حل ۱

پاک کردن سریع مایعات قبل از آنکه خشک شوند، ممکن است سنگ مرمر را از لکه دار شدن و تغییر رنگ حفظ کند. مایعات اسیدی، مانند آبمیوه ها، چای، قهوه و سرکه، خطر ویژه ای برای سنگ مرمر هستند، اما حتی مقدار زیادی آب هم بعد از خشک شدن روی سطح به راحتی تمیز نمی شود و روی سنگ لکه ایجاد می کند.

بنابراین برای اجتناب از هرگونه تغییر رنگ، هر زمان که روی سطح ریخته می شوند، سریع آن را پاک کنید.شما می توانید آب و مایعاتِ رنگی را با دستمال کاغذی یا پارچه پاک کنید، اما اگر مایع اسیدی روی کاشی ریخته شود، ابتدا آن را تمیز کنید و سپس با پارچه ای که به آب و صابون آغشته است، روی سطح بکشید تا مطمئن شوید سطح از مواد خورنده تمیز شده است.

اگر در حمام خود سنگ مرمر دارید، به یاد داشته باشید کاشی را بعد از هر بار استفاده خشک کنید.

انواع-برتر-کاشی-مرمری

راه حل ۲

استفاده از سینی و یا پوشش های محافظتی. بهترین راه برای محافظت از کاشی سنگ مرمر در مقابل لکه ها، تغییر رنگ و سایر آسیب ها این است که سطح آن را بپوشانید. از سینی و یا رول های پلاستیکی استفاده کنید تا ریختن مایعات روی کاشی جلوگیری کنید.

این روش مخصوصا برای نقاطی از آشپزخانه که سنگ مرمر بیشتر در معرض خطر قرار دارد، بسیار کاربردی است. همچنین می توانید رول های لاستیکی را زیر مبلمان و یا گلدان قرار دهید تا از ایجاد خراش روی سطح کاشی جلوگیری شود.

راه حل ۳

آب بندی به صورت دائم ، برای محافظت از سطح سنگ مرمر در برابر لکه ها و تغییر رنگ، باید سطح این کاشی را تقریباً هر ماه یکبار آب بندی (سیلر) کنید. 

قبل از اعمال سیلر، سطح کاشی را تمیز کنید. همین طور اگر می خواهید یک لایه محافظ بیشتر داشته باشید، بعد از خشک شدن کامل لایه سیلر اول، لایه دوم را روی سطح بزنید.

 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments