پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

پودر بندکشی و انواع مختلف آن

پودر بندکشی

پودر بندکشی و انواع مختلف آن

پودر بندکشی و درزبندی، ملات یا بتن خشک آماده است که با افزودن آب آماده استفاده می شود و می توان از آن برای بستن درز استفاده کرد که این پودر ها برای قرار گرفتن بین کاشی و سرامیک، آجر و سنگ به کار برده می شود و این فضا را پوشش داده و نوع عایق برای آن ایجاد می کند. پودرهای بند کشی دارای انواع مختلفی می باشند که با توجه به کاربرد و مشخصات منحصر به فردی که هر کدام از این پودرها دارد در فضا و جاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر بندکشی و کاربرد آن:

پودر بندکشی محصولی سیمانی است که از مواد شیمیایی آلی و پودر های معدنی تشکیل شده است که با استفاده از این محصول و گرفته شدن درزهای موجود در کار، اتصال محکم و یکنواختی بین کاشی و سرامیک ها ایجاد می شود که در نتیجه چسبندگی و نفوذ ناپذیری در برابر رطوبت نیز افزایش می یابد و علاوه بر زیبایی، نقش به سزایی در بهبود کیفیت، افزایش دوام و استحکام و افزایش سرعت اجرای کار دارد.

این پودرها، جهت بندکشی انواع کاشی، موزائیک، سرامیک و سنگ و همچنین درز بندی قطعات سیمانی و بتنی و کلیه درزها و بندهای تا عمق ۱۵ میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و خواص پودر بندکشی:

  • استحکام بین مصالح ساختمانی و پرکردن درز و فاصله بین مصالح و جلوگیری از افتادن آن ها
  • چسبندگی بسیار بالا به جداره کاشی و سرامیک
  • پوشش دهی و ایجاد عایق و جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به لایه های زیرین
  • ایجاد خاصیت آنتی باکتریال برای جلوگیری از رشد باکتری و قارچ‌ها در حمام، سرویس بهداشتی و استخر و نقاط مرطوب و نم دار
  • مقاومت در برابر ترک خوردگی و جلوگیری از شکستن سطح مورد استفاده
  • اجرای آسان بدون انقباض و افزایش سرعت و تمیزی کار کاشی کاری
  • کمک به زیبایی و رنگ پردازی توسط پودر های رنگی متفاوت
پودر بندکشی
پودر بندکشی

انواع پودرهای بندکشی از لحاظ جنس:

پودر های بندکشی، با توجه به مواد به کار رفته در آنها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که با توجه به تفاوت آنها، در حوزه های مختلف ساخت و ساز استفاده می شود و کاربرد متفاوتی دارند.

پودر بندکشی نانو:

پودرهای بندکشی نانو، همانطور که از نام آنها نیز مشخص است از نانو پلیمر ساخته شده اند که دارای رنگ های مختلفی هستند. اندازه کوچک دانه‌های این پودرها کمک می‌کند که از آنها در کاشی و سرامیک استفاده شود.

پودر بندکشی آنتی باکتریال:

این نوع پودرها که در بدنه آنها از مواد ضد باکتری و ضدقارچ استفاده شده که مانع از رشد آنها در حمام، سرویس بهداشتی و جاهای مرطوب می شود که کاربرد فراوانی این پودرها در بیمارستان ها دارند. لازم بذکر است که این پودرها از قیمت بالاتری برخوردار هستند و انعطاف پذیری بالایی نیز دارند.

پودر بندکشی رنگی
پودر بندکشی رنگی

پودر بندکشی رنگی:

پودرهای بندکشی از ترکیب سیمان پرتلند یا سیمان سفید با سایر مواد شیمیایی تولید می شوند و به همین دلیل به راحتی می توان مشخصات ظاهری و فیزیکی آنها را تغییر داد. در این نوع پودر بندکشی، از مواد رنگی مختلفی استفاده می شود که باعث تغییر رنگ گردد که این پودرها دارای تنوع رنگی بسیاری هستند و در جاهایی که کاشی های طرح دار و رنگی مورد استفاده قرار گرفته و یا تزئینات و زیبایی مطرح است، کاربرد فراوانی دارد.

لازم به ذکر است که در بیشتر این پودرها، خصوصیات شیمیایی و مکانیکی یکسان هستند و تنها رنگ ظاهری آنها تغییر می کند. البته در برخی موارد نیز ممکن است که از مواد شیمیایی استفاده شود که نه تنها خصوصیات شیمیایی پودر را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه باعث تغییر رنگ آن نیز شود.

پودر بندکشی سفید برای پر کردن درز کاشی ها و سرامیک های سفید رنگ، پودر رنگی سیاه برای درزگیری و پر کردن ترک خوردگی سازه های بتنی و رنگ آبی در کاشی و سرامیک های بیمارستانی کاربرد دارد که از جمله نمونه های این پودرها می باشد.

پودر بندکشی رنگی اصلاح شده با لاتکس:

این پودرها رفتاری همانند پودرهای معمولی دارند و ساختار آنها با استفاده از لاتکس اصلاح شده است. لاتکس یک ماده پلیمری و شیری رنگ است که باعث ایجاد خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری در فرایند بندکشی می‌شود که در این محصول از آن استفاده شده است.

پودرهای رنگی
پودرهای رنگی

پودر بندکشی ضدآب:

این نوع پودر در ترکیب با آب، باعث ایجاد ساختاری ضدآب و واترپروف می‌شود که بعد از سفت شدن از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کند. ماده اصلی این پودرها، رزین‌ها هستند که در برابر سایش نیز مقاوم هستند.

پودر بندکشی ضداسید:

بندکشی ضداسید مقاومت خوبی در برابر اسیدهای متوسط و ضعیف دارد و از مواد پرکننده معدنی ویژه ساخته شده است که از رزین‌های پودری به عنوان تکمیل کننده آنها استفاده گردیده است. بیشترین کاربرد این پودرها در کف آزمایشگاه های شیمیایی است.

انواع پودرهای بندکشی از لحاظ مصالح ساختمانی:

از شایع ترین مصالحی که نیاز به بندکشی دارند میتوان به آجر، کاشی، سرامیک و سنگ اشاره کرد که براساس این نوع مصالح، پودرها را به پودر بندکشی آجر، کاشی و سرامیک و سنگ میشود دسته بندی کرد.

پودر بندکشی آجر که یک نوع پودر ساختمانی بر پایه سیمان و پودر سنگ است که در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان برای بستن فضای بین آجر و همچنین برای بندهای با فاصله ۶ تا ۲۰ میلیمتر استفاده می گردد که این نوع پودر، استحکام بالایی دارد.

متنوع ترین پودر بندکشی که دانه های آن بسیار ریز بوده و دارای افزودنی های متفاوتی مانند لاتکس، اپوکسی و مواد رنگی می باشد، پودر بندکشی کاشی و سرامیک است که از ویژگی بارز آن منعطف بودنش است.

پودر بندکشی سنگ که پودر سنگ و یا سیمان سفید نیز به آن گفته می شود، زبرترین و ارزانترین پودر استفاده است که در فواصل بین سنگ های ساختمان ها استفاده می شود، این نوع پودر دارای دانه های بزرگ است و بیشترین استحکام و کمترین انعطاف را نسبت به بقیه ی پودرها دارد.

روش مصرف پودر بند کشی:

آماده سازی پودر بندکشی زمان چندانی نمیبرد و معمولاً برای هر بسته ۲۵ کیلوگرمی بین ۶ تا ۷ لیتر آب لازم است که به مدت ۳ دقیقه باید هم زده شود. توجه داشته باشید که این پودرها خاصیت روان کنندگی و سیالیت دارند و هم خوردن بیش از این زمان، باعث ایجاد مشکلاتی برای معمار و سازه می‌شود. بعد از آماده سازی پودر بندکشی و قبل از شروع کار، باید آلودگی احتمالی از داخل بند را پاک کرد و کاشی با اسفنج، مرطوب و تمیز شود و سپس با استفاده از کاردک پلاستیکی یا ماله های مخصوص آن، عمق بند ها با پودر بند کشی کاملا پر شود. لازم بذکر است که برای بندکشی کف از ۱ تا ۱۵ میلیمتر از دوغاب یا خمیر سفت پودر بندکشی و برای بندکشی روی دیوار از ۳ تا ۱۵ میلیمتر، از خمیر کاملا سفت پودر بندکشی استفاده شود.

پودر درزگیری
پودر درزگیری

مطالب مرتیط 

همتراز کاشی و سرامیک 

صلیب کاشی و سرامیک

جدیدترین کاشی ها و سرامیک

سرام پخش

نظرات ۷

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments