پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

پیاده سازی و مرمت ۲ ترک از گنبد مسجد شیخ لطف الله

پیاده سازی و مرمت ۲ ترک از گنبد مسجد شیخ لطف الله

پیاده سازی و مرمت ۲ ترک از گنبد مسجد شیخ لطف الله

اصفهان – مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: ملات بین کاشی ‌ها و جدار گنبد مسجد شیخ لطف الله در طول زمان طولانی رو به تخریب رفته بود که ۲ ترک از این گنبد تاکنون پیاده سازی و مرمت شده است.

فریدون الله یاری در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به تأثیر زمان در تخریب کاشی‌ های گنبد مسجد شیخ لطف الله اظهار داشت: ملات بین کاشی ‌ها و جدار گنبد مسجد شیخ لطف الله در طول زمان طولانی رو به تخریب رفته و با ریزش کاشی‌ها همراه بود که مرمت آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در راستای مرمت و بازسازی مسجد شیخ لطف الله دو ترک گنبد پیاده سازی و مرمت شده است، افزود: مرمت مسجد شیخ لطف الله با مسجد امام متفاوت است،.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در ارتباط با نوع تفاوت مرمت این دو مسجد تاریخی واقع در میدان نقش جهان اصفهان بیان داشت: در مسجد امام کاشی سازی با همان شیوه ‌های سبک سنتی صورت می‌گیرد و روی ترک ‌ها پیاده سازی و سپس در گنبد جاسازی می‌شود اما در مسجد شیخ لطف الله کاشی‌هایی که از جنس آجرهای لعاب دار هستند بر روی زمین بازچینی و تنظیم شده و بر روی گنبد مستقر می ‌شوند.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه عمده کارگاه‌های مرمتی بر روی گنبد مسجد شیخ لطف الله در حال انجام است اما مساجد و میدان امام نیازمند کارهای بنیادین دیگری است که می ‌بایست پس از رسیدن به ثبات نسبی و با مطالعات جدی و اساسی در جهت استحکام بخشی و مباحث زمین شناسی و حفظ بناها و پایش آن مورد توجه قرار گیرد.

توسعه و نگهداری دو مسجد امام و شیخ لطف الله سالانه به پنج میلیارد تومان نیاز دارد

الله یاری با اشاره به محدودیت منابع مالی میراث فرهنگی به خصوص در دو سال اخیر در مورد میدان امام تاکید کرد: برای توسعه و نگهداری دو مسجد امام و شیخ لطف الله سالانه به پنج میلیارد تومان نیاز است.

وی بیان داشت: برای مرمت بناهای تاریخی دو موضوع منابع و امکانات اجرایی پروژه‌ ها مهم است، در پروژه‌ های مرمتی برخلاف عمرانی با افزایش تیم‌ ها و ابزارها نمی‌توان به کار سرعت بخشید زیرا بخشی از کار هنری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اضافه کرد: علی رغم تمام محدودیت ‌های مالی سعی بر آن بوده که کارگاه ‌های مرمتی مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام متوقف نشود.

تسریع بازسازی و مرمت آثار تاریخی موجود در میدان امام نیازمند تأمین منابع مالی کافی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ابراز داشت: امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده در جهت اداره هیأت امنایی تعدادی از مجموعه‌ های جهانی میراث فرهنگی از جمله میدان امام اصفهان بتوانیم منابع مالی مورد نیاز را تأمین کنیم و به بازسازی و مرمت آثار تاریخی موجود در این میدان سرعت بخشیم.


منبع: خبرگزاری مهر

گردآوری شده توسط پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ box_shadow=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments