پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آموزش قدم به قدم “بندکشی کاشی و سرامیک” به همراه تصویر!

طریقه بندکشی کاشی سرامیک

آموزش قدم به قدم “بندکشی کاشی و سرامیک” به همراه تصویر!

کاشی سرامیک امروزه عضو ثابت هر ساختمانی به شمار می‌رود و بدیهی است که فرایند‌های مربوط به نصب آن نیازمند مهارت خاصی باشد. نصب کاشی سرامیک دارای مراحل مختلفی است که یکی از مهمترین آن‌ها، مرحله بندکشی است!
مرحله بند کشی آخرین مرحله از فرآیند نصب کاشی سرامیک است که حضور آن علاوه بر اینکه در زیبایی و جلوه کاشی سرامیک تأثیر بسزایی دارد، جنبه‌های فنی مختلفی نیز دارد و بسیار لازم و حیاتی است.
بندکشی را دقیقاً می‌توان به دوخت‌های موجود بر روی یک پارچه تشبیه کرد که تکه‌های مختلف پارچه را محکم کنار هم نگه می‌دارند. بندکشی سرامیک هم دقیقاً به همین شکل تکه‌های کاشی سرامیک را در کنار هم نگه می‌دارد و از جدا شدن آن‌ها به مرور زمان جلوگیری می‌کند.
حال که متوجه شدید چرا کاشی نیاز به بندکشی دارد، در ادامه با مجله سرام پخش همراه باشید تا به صورت کامل نحوه بندکشی سرامیک را با شما عزیزان در میان بگذاریم.

چطور کاشی و سرامیک را بندکشی کنیم؟

اقدامات قبل از بند کشی

پیش از آن که در رابطه با نحوه بندکشی سرامیک و کاشی مواردی گفته شود، بهتر است قدری به عقب‌تر رفته و پیش نیاز‌های مهم برای بند کشی را بررسی کنیم. بند کشی آخرین مرحله از فرآیند نصب کاشی سرامیک است و مهمترین موضوعی که باید پیش از بند کشی رعایت شود این است که مراحل قبلی به درستی انجام شده باشند و هیچ گونه ضعفی در کار نباشد تا مرحله بند کشی به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.
به عنوان مثال در صورتی که در مرحله قبلی کاشی‌ها، غیر استاندارد در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند و فاصله بین آن‌ها بسیار زیاد بود، طبیعتا نمی‌توان نتیجه مطلوبی از مرحله بندکشی انتظار داشت.
اما به جز این مورد یک سری موارد فنی نیز وجود دارند که باید پیش از بندکشی رعایت شود. این موارد به شرح زیر است:
• هیچ پسماندی نباید در لا به لای سرامیک‌ها وجود داشته باشد
• پیش از انجام بندکشی، سرامیک‌ها باید به خوبی تمیز شده باشند
• برای شروع بندکشی ابتدا اجازه دهید که سرامیک ها کاملا خشک شوند.

موارد مهم قبل از بند کشی سرامیک

آموزش بندکشی سرامیک و کاشی

اکنون زمان آن رسیده تا در مورد موضوع اصلی یعنی نحوه بندکشی سرامیک و کاشی صحبت کنیم. این که به چه شکلی بندکشی کاشی و سرامیک انجام شود بستگی به موارد مختلفی دارد.
یکی از مهمترین این موارد، ملات مورد استفاده در بندکشی سرامیک کف یا دیوار است!
ملات مورد استفاده، در نحوه بندکشی سرامیک و کاشی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال در صورتی که قصد دارید از روش سنتی یعنی استفاده از دوغاب اقدام کنید، می‌بایست مراحل زیر را طی کنید.
۱. در ابتدا باید ملات مورد نظر با استفاده از نسبت مناسب آب و سایر مواد تشکیل دهنده ساخته شود.
۲. سپس باید ملات را با اندازه مناسب روی درزهای کاشی بمالید
۳. در مرحله بعدی باید با کاردک به خوبی ملات را بین درزها پخش کنید و اطمینان حاصل کنید که درزها کاملا پر شده‌اند.
۴. پیش از خشک شدن ملات، باید ملات‌های اضافی را از روی کار پاک کنید تا ظاهر کار کثیف به نظر نرسد.

طریقه بندکشی کاشی سرامیک

این نحوه بندکشی سرامیک و کاشی با استفاده از ملات سنتی بود که با عنوان روش سنتی نیز شناخته می‌شود و با وجود قدیمی بودن اما هنوز هم طرفداران خود را دارد.
باید توجه داشته باشید که استفاده از این روش نیازمند مهارت و تجربه است و در صورتی که برای اولین بار می‌خواهید این فرایند را انجام دهید، توصیه می‌شود به صورت آزمایشی انجام شود تا در صورت خراب شدن کار، خسارت چندانی متوجه شما نشود.
اما روش‌های سریع‌تر و کم زحمت‌تری هم برای فرایند بندکشی وجود دارند که حتی برای افراد مبتدی نیز دردسر زیادی ندارد. در این روش از انواع ملات آماده مانند پودر بندکشی یا خمیر بندکشی استفاده می‌شود.
این روش‌ها جایگزینی بسیارعالی برای روش سنتی هستند که علاوه بر این که نیازمند زمان کمتری برای پیاده‌سازی هستند، از نظر کیفیت و ماندگاری هم بهتر از ملات‌های سنتی خود را نشان داده‌اند.
البته که این جایگزین‌ها تنها برای بندکشی نیستند و حتی برای نصب کاشی سرامیک هم روش‌های جایگزین و جدیدی نسبت به ملات‌های سنتی به وجود آمده است؛ مانند استفاده از چسب کاشی و موارد مشابه.

طریقه بندکشی کاشی سرامیک

بندکشی سرامیک دیوار

بندکشی سرامیک دیوار معمولا دستی انجام می‌شود و بهتر است موقع کار حتما دستکش به دست داشته باشید. پس از این که کار بندکشی سرامیک دیوار شما تمام شد، یک تکه چوب روی سطوح بکشید تا بندها کاملا هم تراز و هم سطح شوند و بندکشی سرامیک دیوار شما یکدست انجام شود.

—————————————

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله آموزش بندکشی سرامیک کف را مطالعه بفرمایید.

—————————————

بهترین روش بند کشی سرامیک و روش صحیح بند کشی

بهترین روش اجرای بندکشی سرامیک این است که کلیه مراحل مربوط به آن را بتوانید مو به مو اجرا کنید. به‌این صورت که قبل از اجرا، محل بندکشی را از هرگونه گرد و غبار و آلودگی به‌طور کامل پاک کنید. در مرحله بعد ملات از قبل آماده شده را با مصالح پودر بندکشی و آب مخلوط کرده و خمیر بندکشی به دست آمده را با ماله روی درزها بکشید و درنهایت اضافه‌ ملات‌های بندکشی را با صبر و حوصله به‌وسیله کاردک پاک کنید.

نحوه بندکشی دیوار

نکاتی که باید بعد از بندکشی سرامیک انجام دهیم

همانطور که پیش از این راجع به نحوه بندکشی سرامیک و کاشی گفته شد، روش‌های مختلفی برای بندکشی وجود دارد؛ مانند ملات سنتی یا خمیر بندکشی آماده. بنابراین اقدامات پس از بندکشی نیز ممکن است برای هر کدام از این‌ها مختلف باشد اما یکسری موارد کلی برای همگی این موارد مطرح هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.
این موارد مهم عبارت‌اند از:
• برای خشک شدن بندکشی‌ها حداقل ۱۲ ساعت زمان لازم است و توصیه می‌شود در این زمان روی سرامیک تردد نکنید.
• توصیه می‌شود روی سرامیک های تازه بندکشی شده تا ۲۴ ساعت آب نریزید.
• کاشی‌های دیوار تازه بندکشی شده را تا حداقل ۲۴ ساعت سوراخ نکنید.
• بهتر است کاشی و سرامیک را با مواد اسیدی نشویید تا دوام آن بیشتر شود.
• در صورتی که بعد از چند سال دوباره بین کاشی‌ها خالی شد می‌توانید مجددا این روند را تکرار کنید.
• برای زیباتر شدن کارتان می‌توانید از پودر سنگ در رنگ‌های مختلف هم استفاده کنید تا با رنگ کاشی‌هایتان هماهنگی داشته باشد.

نکاتی که بعد از بندکشی سرامیک باید رعایت شود

————————————-

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چسب کاشی بهتر است یا ملات سیمان را مطالعه بفرمایید.

————————————-

کلام آخر
به احتمال زیاد تا این جای کار متوجه اهمیت بندکشی کاشی سرامیک شده باشید. همانطور که بار‌ها گفته شد سرامیک عضوی ثابت از تمام سازه‌های ساختمانی است و یکی از مهمترین نکات در نصب کاشی سرامیک هم بندکشی آن است!
به همین جهت در این نوشته از سرام پخش تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا به صورت کامل در رابطه جزئیات و همچنین نحوه بندکشی سرامیک و کاشی با شما عزیزان صحبت کنیم و نکات مهم این فرایند را با شما درمیان بگذاریم.
به عنوان نکته آخر در نظر داشته باشید که انجام صحیح فرایند بندکشی بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که شما عزیزان قصد ندارید تا این فرایند را خودتان بیاموزید، حتماً از افراد متخصص برای انجام کارتان کمک بگیرید. همچنین در صورتی که قصد یادگیری دارید و مبتدی هستید بازهم باید با کمک افراد با تجربه این کارها را انجام دهید تا خسارتی متوجه پروژه شما نشود.

سوالات متداول…

البته که روش‌های مختلفی برای اینکار وجود دارند و همانطور که گفته شد از ملات‌های سنتی و همچنین جایگزین‌های آن می‌توانید استفاده کنید اما امروزه جایگزین‌ها و ملات‌های جدید تأثیرگذاری خود را بهتر از ملات‌های سنتی نشان داده‌اند. اما به صورت کلی نمی‌توان گفت که کدام روش، روش صحیح بندکشی سرامیک است چرا که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند.

چون بندکشی کاشی سرامیک‌ها را محکم کنارهم نگه می‌دارد، از نفوذ آب به زیر آن‌ها جلوگیری می‌کند و باعث زیباتر شدن جلوه کار می‌شود.

نمی‌توان گفت که این کار خیلی سخت است اما همانند تمام فرایند‌های فنی دیگر نیازمند تجربه و تبحر خاص خود است. درصورتی که برای اولین بار قرار است این کار را انجام دهید توصیه می‌شود در یک قسمت کوچک از کل پروژه امتحان کنید.

این موضوع بستگی به موارد همچون ملات مورد استفاده، وسعت کار و موارد دیگر این چنینی دارد البته موضوع دیگر این است که آیا فردی را برای این کار استخدام می‌کنید یا نه. اما به صورت کلی بندکشی کار خیلی هزینه‌بری نیست.

ابزار‌های مربوط به بندکشی سرامیک کمیاب نیستند و به وفور در فروشگاه‌های کاشی سرامیک و همچنین فروشندگان اینترنتی مانند سرام پخش یافت می‌شوند.

  • آب در آن نفوذ نکند
  • تمام درز سرامیک ها را پر کرده باشد
  • اضافاتی بر روی سرامیک ها باقی نمانده باشد

 

اگر بندکشی های کاشی و سرامیک منزلتان دچار تخریب شده اند این مقاله کار شما را راه می اندازد

پس از دستش ندهید

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۸

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments