پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

چگونه بدون اینکه سرامیک را بشکنیم روی آن سوراخکاری انجام دهیم؟

چگونه بدون اینکه سرامیک را بشکنیم روی آن سوراخکاری انجام دهیم؟

چگونه بدون اینکه سرامیک را بشکنیم روی آن سوراخکاری انجام دهیم؟

مرحله اول : انتخاب مته مناسب

مته‌های معمولی به اندازه کافی محکم نیستند تا بتوانند سرامیک را سوراخ نمایند. بهترین نوع مته برای سوراخکاری سرامیک و دیوار مته الماسه است.

این مته به کمک قطعه الماس گونی که در سر خود دارد به راحتی می‌تواند وارد سطوح سختی همچون کاشی گردد. البته توجه داشته باشید که سوراخکاری در سطوح سختی چون سرامیک نیاز به کمی صبر و تحمل نیز دارد. نکته‌ی دیگری که قابل توجه است این می‌باشد که در اثر اصطکاکی که حین سوراخکاری پدید می‌آید این مته‌ها به راحتی داغ می‌شوند و این گرمای زیاد می‌تواند کارایی این مته‌ها را کاهش دهد. بنابراین توصیه می‌شود به وسیله‌ی لیوانی پر از آب و از طریق فرو کردن آن‌ها در آب هر چند دقیقه یک بار آن‌ها را خنک نمائید.

 

مرحله دوم : ثابت نگهداشتن مته بر روی سرامیک

چگونه بدون اینکه سرامیک را بشکنیم روی آن سوراخکاری انجام دهیم؟

به دلیل صیقلی بودن سطح سرامیک احتمال لیز خوردن نوک مته بر روی آن زیاد است. اما نگران نباشید ترفندهای بسیاری وجود دارد که می‌توانیم به وسیله‌ی آن بر این مشکل غلبه کنیم:
۱-ساده ترین راه این است که شما از محل‌های اتصال سرامیک‌ها برای سوراخکاری استفاده کنید. این روش در صورتی است که دست شما برای انتخاب مکان سوراخ بر روی دیوار قدری باز باشد. خطی که بین ۲ سرامیک ایجاد می‌شود، یا نقطه‌ی مرزی بین ۴ سرامیک بهترین نقاط برای سوراخکاری بر روی سرامیک هاست.
۲-استفاده از ابزار کمکی نیز روش دوم است. این ابزار کمکی می‌تواند درب یک پلاستیکی بطری نوشابه، یک قطعه چوب با ضخامت مناسب و یا هر شیئ دیگری که بتوان بر روی آن سوراخ ایجاد کرد و مته را از آن عبور داد و بر روی نقطه مورد نظر روی سرامیک قرار داد و با کمک گرفتن از دست آزاد خود به هنگام سوراخکاری مانع از لغزیدن مته بر روی دیوار گردید.
۳-اگر هیچکدام از این موارد موجود نبود می‌توانید با چسباندن قطعه‌ای چسب کاغذی بر روی نقطه مورد نظر مانع از لغزیدن اولیه ی سر مته روی سرامیک شوید.


مرحله سوم : آغاز سوراخکاری

یکی از خواص مهم سرامیک‌ها سختی لایه‌ی بیرونی آن‌ها است که همین خاصیت آن‌ها را تبدیل به مصالح ماندگار و جان سختی کرده است. ولی در هنگام سوراخکاری دقیقاً این خاصیت است که مرحله‌ی اولیه کار یعنی ورود را سخت می‌نماید. بدین منظور استفاده از خاصیت کنترل سرعت که در برخی از دریل‌ها وجود دارد بسیار کمک کننده خواهد بود. برای این کار ابتدا با سرعت کم شروع کنید تا کمی از لایه‌ی سطحی سرامیک سوراخ شده و نوک مته در آن جای بگیرد، سپس بر سرعت مته بیفزایید. توجه داشته باشید در سوراخکاری سرامیک سرعت چرخش مته اهمیت زیادی ندارد و پارامتر مهم صبری است که شما به خرج می‌دهید. به علاوه فشاری که به دریل وارد می‌کنیم نیز تأثیر زیادی در سرعت بخشیدن به این فرآیند دارد ولی فشار نباید به آن اندازه باشد که سرامیک را بشکند. نکته‌ای در اینجا نیاز به تکرار دارد استفاده از آب برای خنک کردن نوک مته به منظور جلوگیری از کند شدن آن یا اصطلاحاً سوختن مته است. برای این امر هم می توانید نوک مته درون لیوان آب ببرید و هم اگر دستیاری دارید می توانید از او بخواهید که به طور مرتب بر روی محل سورخکاری آب اسپری کند و راه حل سوم استفاده از اسفنجی خیس است باید مطابق شکل زیر مته قرار دهید. البته حواستان باشد که نباید به هیچ وجه آب به بدنه دریل بپاشد که سبب برق گرفتگی و سوختن دریل خواهد شد.

 

چگونه بدون اینکه سرامیک را بشکنیم روی آن سوراخکاری انجام دهیم؟

 

مرحله چهارم : سوراخکاری لایه های زیرین سرامیک

اگر مراحل بالا را به خوبی پشت سر گذاشته باشید در حال حاضر باید سطح سخت سرامیک را سوراخ کرده باشید و به سوراخکاری ملات و آجر پشت سرامیک بپردازید. در این مرحله می‌توانید سرعت مته را قدری بیشتر کنید و به اندازه‌ی مورد نظر خود سوراخکاری کنید.

مرحله پنجم : اضافه کردن رولپلاک در سوراخ

پس از سوراخکاری پیچ‌ها را کمی در رولپلاک ها بپیچانید و به کمک یک چکش آن‌ها را درون سوراخ‌ها بکوبید. در صورتی که رولپلاک‌ها کاملاً درون سوراخ‌ها نرفت به این معناست که سوراخی که ایجاد کرده‌اید قدری کوچک و یا تنگ است. بنابراین باید مجدداً دریل را برداشته و سوراخ را اصلاح کنید. اگر تنها ۲ تا ۳ میل از رولپلاک بیرون مانده نیازی به سوراخکاری مجدد نیست و به سادگی با یک کاتر یا چاقوی تیز می‌توانید میزان بیرون مانده‌ی رولپلاک را ببرید.


#کاشی #سرامیک #سرام پخش

منبع:باکس

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments