پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کاشی از لحاظ ساختار و انواع آن

کاشی از لحاظ ساختار

کاشی از لحاظ ساختار و انواع آن

کاشی دارای انواع و گونه های متفاوتی است، که استفاده یا عدم استفاده از لعاب، مهم ترین عامل تمایز آن به شمار می آید. همچنین میزان تخلخل نیز در درجه دوم اهمیت قرار دارد. دانستن انواع کاشی از لحاظ ساختار موضوعی است که به شما کمک می کند تا برای کاربرد های مختلف از کاشی مناسبی که ساختار آن با کاربرد شما سازگار می باشد را انتحاب کنید و به این صورت سرمایه ای با آن قصد خرید کاشی دارید را به درستی خرج می کنید.

انواع کاشی و ساختار آن

۱_ کاشی های آجری:

کاشی های آجری (Brick tiles) برای کاربردهای خصوصی یا تزئین برجسته یا راستیک انتخاب مناسبی هستند که شکل ظاهری آن ها ممکن است شما را به یاد آجر بیاندازد ولی داستان به کلی با این موضوع متفاوت است و می توان با چینش مختلفی این کاشی ها را به اشکال خاصی در آورد و از زیبایی آن ها لذت برد.

کاشی های آجری باید با یک درزگیر مقاوم در برابر لکه استفاده گردد. آجر کف به طور عادی در محیط های بیرونی (مانند پاسیوها) به کار می رود و می تواند در الگوهای هندسی مورد علاقه آرایش یابد.

"انواع

"انواع

۲_ کاشی های بدنه سیمانی:

روند ساخت این کاشی ها به این صورت است که ماده سازنده ی آنها را درون قالب می ریزند و آنها را با حرارت می پزند و یا به صورت طبیعی خشک می کنند، همچنین می توانند برای رنگ دهی به این کاشی در ماده ی اولیه آنها از رنگ استفاده کنند.
برای جلوگیری از نفوظ رطوبت و بالا بردن مقاومت آنها در برابر لکه گرفتن، باید بعد از نصب آنها را حتما درزگیری کنید.

انواع کاشی
انواع کاشی

۳_ کاشی های سرامیکی:

کاشی های سرامیکی معمولا از رس یا کانی های مشابه دیگر ساخته می شود و شکل دهی و کلیه مراحل عمل آوری و لعاب کاری، با حرارت انجام می شود. کاشی های سرامیکی به دو صورت لعاب دار و بدون لعاب هستند.

کاشی لعاب دار:

در کاشی های لعاب دار، پس از پخت به کاشی رنگ و لعاب اضافه می کنند که سطح شیشه مانندی به کاشی می دهد، که با لعاب کاری، کاشی ها سطح براق تری به دست می آورند و با اینکار مقاومت در برابر لکه افزایش می یابد و تمیز کردن آن راحت تر می شود.

کاشیهای لعاب دار به خاطر سطح صاف و شیشه ای، روی دیوارها یا بالای پـیشخوان ها به صورت گسترده استفاده می شوند. همچنین تنوع طرح و رنگ بالای این کاشی ها یکی از نقاط قوت آن است.

کاشی بدون لعاب:

این نوع کاشی، تقریبا همان کاشی معدنی هستند که دارای رنگدانه یا رنگ طبیعی است و قسمتی از خود کاشی است، اما نسبت به آن ها استحکام بالاتری دارد. کاشی بدون لعاب برای مقاوم شدن در برابر لکه به درزگیری احتیاج دارد.

انواع کاشی از لحاظ ساختار
انواع کاشی از لحاظ ساختار

۴_ کاشی های معدنی:

کاشی های معدنی (quarry) بدون لعاب می باشند و در صورت استفاده از آن ها در مناطق مرطوب باید حتما درزگیری مناسبی برای آنها انجام گیرد. از این کاشی ها بیشتر در مراکز تجاری استفاده می شود چرا که هم از دوام خوبی برخوردار است و هم قیمت پایین تری نسبت به سایر نمونه ها دارد. این کاشی دارای رنگ بندی سایه های خاکی قرمز و نارنجی هستند.

۵_  کاشی های مکزیکی:

کاشی مکزیکی که به آن سالتیلو (Saltillo) هم گفته می شود به صورت طبیعی بیشتر در هوا خشک می شود تا این که در کوره پخته و خشک شود، که خشک شدن این کاشی ها در فضای بیرون باعث می شود که کمی نرم تر و کم دوام تر از سایر کاشی ها باشند و مشخص بودن اجزای کاشی به آن جلوه ای می دهد که منحصر به فرد است. این نوع کاشی مانند سایر نمونه کاشی های بدون لعاب، باید با درزگیر در داخل ساختمان نصب شود.

۶_ کاشی سنگ فرش:

کاشی سنگ فرش ها (Paver) همانند آجر به نظر می رسند اما ضخامت آنها کمتر از آجر می باشد. از این کاشی ها برای کف ساختمان، پاسیو ها و گاهی حمام استفاده می شود و بعد از نصب برای محافظت شدن در برابر رطوبت و لکه، نیاز به درزگیری یا بندکشی دارند.

سنگ فرش
سنگ فرش

۷_ کاشی های پرسلان:

این کاشی ها در دمای بسیار بالا پخته می شود و همین موضوع باعث می شود که این نوع کاشی تراکم بسیار بالا، مقاومت، سختی و استحکام بالاتری نسبت به سایر کاشی داشته باشد.

کاشی پرسلان
کاشی پرسلان

۸_ کاشی موزاییکی:

کاشی های موزائیکی که در دو نوع پرسلانی یا سرامیکی به مساحت دو اینچ مربع یا کوچکتر هستند و می توانند یا به صورت انفرادی نصب شوند و یا روی صفحات شبکه ای، معمولا پلاستیکی یا کاغذی پیش نصب شوند. این کاشی ها به صورت لعاب دار و بدون لعاب وجود دارند.


مطالب مرتبط

کاشی و انواع آن 

سرام پخش

کاشی و تصاویر آن 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments