پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

یزد قطب صنعت کاشی و سرامیک

یزد قطب صنعت کاشی و سرامیک

یزد قطب صنعت کاشی و سرامیک

پیشینیه یزد که به دوران یزدگرد ساسانی می رسد، آکنده از تلاش پیگیر مردمانی پارسا و سخت کوش است که به رغم طبیعت گرم و خشک این دیار، کمر همت بسته اند تا به برکت پشتکار، خلاقیت و ذوق هنری خدادادی، نام شهر و دیار خود را بلند آوازه گردانند.

این استان علی رغم فعالیت در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات، در حوزه صنعت بی‌وقفه در حال حرکت و پویایی می‌باشد به طوری که با بیش از سه هزار واحد صنعتی به عنوان ششمین قطب صنعتی کشور مطرح است.

استان یزد با بیش از ۸۰ درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده و قطب صنعت کاشی و سرامیک در کشور است. وجود منابع انسانی با انگیزه و خوش فکر و نیز معادن بکر و آماده بهره‌برداری، وجود انگیزه و امنیت سرمایه‌گذاری، مرکزیت جغرافیایی در کشور، دسترسی به راه‌های مواصلاتی وسیع در کریدور شمال – جنوب و شمال شرقی – جنوب غربی و همچنین امکان استفاده از وسایل حمل و نقل ریلی و …، باعث شده تا این استان در بخش‌های مختلف صنعت از جمله در تولید کاشی و سرامیک به قطب کشور تبدیل شود.

هنرکاشی‌سازی در استان یزد قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و به نوعی از صنایع دستی بومی این استان و به ویژه در شهرستان میبد بشمار می‌آید که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، شکل و رنگی تازه و مدرن به خود گرفته است.

کاشی کاری بناهای یزد
کاشی کاری بناهای یزد

کاشی و سرامیک در یزد:

صنعت کاشی و سرامیک یکی از پر رونق‌ترین صنایع استان یزد می‌باشد و نقش مهمی در اقتصاد استان یزد ایفا می نماید. تعدد کارخانجات، بنگاه‌ها و معادن مرتبط با این صنعت در استان مزیت مهم یزد در تولید کاشی و سرامیک به حساب می آید. استان یزد با ۴۲ واحد تولید کاشی و سرامیک فعال به ظرفیت تولید سالانه حدود ۱۷۰ میلیون مترمربع قطب اول این صنعت در کشور بشمار می‌آید. همچنین این استان با ظرفیت بالغ بر ۱۶۹ میلیون مترمربع انواع کاشی و سرامیک، حدود ۴۵ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

در بحث تولید و ماشین آلات، محصولات ایرانی همواره رقیبی قدرتمند برای سایر کشورهای تولیدکننده محسوب می‌شود اما تنها ضعف محصولات ایرانی در طراحی است که به دلیل نیاز به واردات مواد اولیه مورد نیاز طراحی، مشکلات عدیده‌ای را برای طراحان این صنعت ایجاد کرده است، که با این وجود کیفیت و طراحی‌های تولیدات کاشی و سرامیک استان یزد نه تنها در داخل کشور، بلکه عرصه را بر رقبای اروپایی خود تنگ‌تر نموده است. بیشتر کارخانه های تولیدکننده کاشی و سرامیک ایران از فناوری‌های روز دنیا برخوردار هستند و با تکیه بر دانش فنی و استفاده از مواد اولیه مرغوب، رقیب سرسخت کشورهای صاحب نام اروپایی همچون اسپانیا و ایتالیا شناخته می‌شوند.

کاشی کاری بناهای یزد
کاشی کاری بناهای یزد

مطالب مرتبط 

مصرف جهانی کاشی و سرامیک 

سرام پخش

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments