پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

ایده‌هایی برای دکوراسیون اتاق کودک

ایده‌هایی برای دکوراسیون اتاق کودک

ایده‌هایی برای دکوراسیون اتاق کودک

ایده‌هایی برای دکوراسیون اتاق کودک | از این جهت اهمیت دارد که کودکان بیشتر زمان خود را برای بازی کردن، نقاشی کشیدن، ساختن کاردستی، انجام تکالیف مدرسه یا مطالعه در اتاق خود می‌گذرانند. اتاق کودک با بخش‌های دیگر خانه بسیار متفاوت است؛ زیرا موجودی کوچک و پرانرژی، باروحی شاد و لطیف در آن حضور دارد.
در نظر گرفتن اتاق کودک به‌عنوان فضای خواب، استراحت و بازی باعث اهمیت بیشتر دکوراسیون آن می‌شود؛ بنابراین طراحی خلاقانه دکوراسیون اتاق کودک، به‌کارگیری صحیح فضا و هماهنگی رنگ و طرح لوازم باعث خلق فضایی دوست‌داشتنی و ویژه خواهد شد. ازاین‌رو دکوراسیون این اتاق باید به شیوه‌ای اصولی طراحی شود تا پاسخگوی نیازهای کودک باشد. در این مقاله به شرح نکاتی درباره طراحی در دکوراسیون اتاق کودک پرداخته‌شده است.

رنگ اتاق کودک

اولین نکته قابل‌توجه، جهت انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودکان، استفاده از رنگ‌های بدون سرب است. به‌کارگیری رنگ‌های ملایم مانند سفید، کرم، صورتی ، آبی و سبز روشن برای کودکانی که سال‌های اولیه زندگی خود را سپری می‌کنند انتخاب خوبی است؛ اما با رشد کودک استفاده از رنگ‌هایی مانند نارنجی، آبی کاربنی و زرد انتخاب مناسب‌تری خواهد بود برای اینکه بااحساس شور و هیجان کودکان هماهنگی بیشتری دارد. رنگ‌های متنوع، گرم و شاد، نشاط و تحرک را در روحیه کودکان زنده می‌کند.

تکنیک‌های نقاشی، با ترسیم شخصیت‌های کارتونی موردعلاقه کودک یا موضوع‌های کتاب داستان‌ها در رنگ‌آمیزی اتاق کودک می‌تواند فضایی افسانه‌ای ایجاد کند. تماشای نقاشی تصویر آسمان بر روی سقف اتاق‌خواب برای کودکان بسیار لذت‌بخش است. همچنین استفاده از کاغذهای دیواری با طرح‌های جذاب و هیجان‌انگیز و چسباندن استیکرها و انیمیشن‌های محبوب آن‌ها، باعث افزایش قدرت تخیل و احساس رضایت آن‌ها از فضای اتاق می‌شود. اگر فرزندتان در سن شناسایی رنگ‌ها قرار دارند می‌توانید اتاق را باسلیقه و رنگ موردعلاقه او رنگ‌آمیزی کنید.

کف‌پوش مناسب دکوراسیون اتاق کودک

توجه به لطافت و نرمی جنس مورداستفاده در کف‌پوش اهمیت فراوانی دارد؛ زیرابه علت بازیگوشی کودکان، امکان افتادن و یا ضربه خوردن آن‌ها بر روی کف اتاق وجود دارد؛ بنابراین از ارتباط کودک با کف سرامیکی جلوگیری کنید. استفاده از موکت‌های بادوام و طرح‌ دار بارنگ‌های شاد، قالیچه‌های قابل شستشو و انعطاف‌پذیر با اشکال فانتزی و همچنین به‌کارگیری فوم برای کف‌پوش ایده خوب و بسیار مناسبی است.

سرویس خواب

سرویس خواب کودک یکی از مهم‌ترین لوازم اتاق‌خواب است که بیشتر فضای اتاق به آن اختصاص داده می‌شود؛ بنابراین چیدمان کاربردی و منظم اجزاء آن اهمیت زیادی دارد. سرویس خواب کودکان را بارنگ‌های شاد و روشن انتخاب کنید؛ زیرا این رنگ‌ها علاوه بر انتقال حس شادی به آن‌ها، آلودگی و چرک را سریع‌تر نشان داده و ازلحاظ بهداشت و سلامت فضای امن‌تری را به وجود می‌آورند. سرویس خواب کودکان معمولاً دارای لبه‌های گرد و غیر تیز است تا از برخورد کودکان در هنگام بازیگوشی با لبه تختخواب، کمد و دستگیره‌ها، از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری شود.

بنابراین لبه‌های بدون زاویه برای کودکان امنیت بیشتری فراهم می‌کند. سرویس‌های امروزی با حجمی بسیارکم تمام اجزاء ضروری مانند تختخواب، کمد، میزتحریر، درآور و کتابخانه را در برمی‌گیرند. برای اتاق‌هایی با متراژ بزرگ لوازم جانبی مانند آینه و میز آن را هم می‌توان تهیه کرد. سرویس خواب کودک به شکل انواع میوه، خوراکی و شخصیت‌های کارتونی ساخته می‌شوند. در ادامه چند نمونه از سرویس خواب کودکان نمایش داده‌شده است.

سرویس خواب به سبک رمانتیک

سرویس خواب به سبک رمانتیک، با رنگ سفید و با طرحی ساده ساخته می‌شود. این سرویس با داشتن تزئیناتی بر روی بدنه خود، یادآور سبک اروپایی است. تک‌رنگ بودن این سرویس یکی از مزیت‌های آن به شمار می‌رود و به‌راحتی می‌توان آن را با تمامی رنگ‌های موردنظر هماهنگ کرد. این سرویس هم برای دختران و هم پسران مورداستفاده قرار می‌گیرد.

قفسه‌ها و کمد در دکوراسیون اتاق کودک

وجود کمدها و قفسه‌هایی برای جمع‌آوری وسایل اتاق کودکان بسیار ضروری است. اسباب‌بازی، لوازم‌التحریر، لوازم وزشی، وسایل نقاشی و لباس باید مکان مخصوصی برای قرارگیری داشته باشند. ازآنجایی‌که سرویس‌های خواب شامل کمد هم می‌شوند نیازی به تهیه جداگانه آن نیست. اما می‌توانید جهت قرار دادن وسایل کوچک و روزمره کودکان قفسه‌هایی بدون در بر روی دیوار، نصب کنید. به علت تنوع وسایل و لوازم کودکان، کمدهایی با کشوهای زیاد و تختخواب‌هایی که زیر آن‌ها فضایی برای قرار دادن چمدان و لباس وجود داشته باشد انتخاب خوبی برای اتاق کودکان خواهد بود.

میزتحریر در دکوراسیون اتاق کودک

بخشی از اتاق کودک را می‌توان به‌عنوان مکان مطالعه در نظر گرفت. در این حالت تهیه میز و صندلی مناسب برای کودک اهمیت پیدا می‌کند. میزتحریر می‌تواند به شکل کتابخانه‌ای بزرگ و جادار یا به‌صورت کمدی کوچک باشد. همچنین یک میز ساده با تعدادی صندلی، فضای خوبی برای نقاشی و درس خواندن کودکان با دوستان است. اشکال جذاب میزتحریر کودکان را برای مطالعه و انجام تکالیف مشتاق می‌کند.

ایده‌هایی برای دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

پوشش‌های پارچه‌ای دکوراسیون اتاق کودک
طرح و رنگ روکش تختخواب و پرده اتاق کودک نقش مهمی در زیبایی و جذابیت اتاق دارد. اکثر کودکان علاقه‌مندند پرده و روتختی را باسلیقه شخصی خود انتخاب کنند. کودکان طرح‌هایی از قهرمانان داستان‌ها را دوست دارند و طراحی اتاق با تم کارتونی برایشان بسیار هیجان‌انگیز است. استفاده از پرده‌های کرکره‌ای برای پنجره‌ها گزینه مناسبی است؛ زیرا چین‌دار و دست‌و‌پا گیر نیستند و به‌راحتی می‌توان میزان نور ورودی را تنظیم کرده و هوا را داخل اتاق به جریان انداخت.

نورپردازی اتاق کودک

اتاق کودک باید از نوری ملایم و غیرمستقیم برخوردار باشد. اتاق‌هایی با نور کافی به کودکان احساس امنیت خاطر بیشتری می‌دهند. ازآنجایی‌که کودکان به رنگ نور ماه علاقه‌مندند از لامپ‌هایی شبیه به نور ماه استفاده کنید. برای نورپردازی اتاق کودکان استفاده از دیوارکوب، لوستر و آباژور با اشکال کودکانه و همچنین رقص نور علاوه بر جذابیت اتاق، نورپردازی جالبی در هنگام شب فراهم می‌آورد. به این نکته توجه داشته باشید مکانی که به فعالیت‌های کودک مانند مطالعه یا بازی اختصاص دارد، باید نوری جداگانه داشته باشد.

نکته‌هایی برای طراحی اتاق کودک
استفاده از تصویر کودکان و عکس‌های خانوادگی
همه والدین از عکاسی کودکانشان و ثبت خاطره‌ها در حالت‌های خاص مانند شادی، مکان‌های مختلف نظیر شهربازی، زمان‌های ویژه مانند جشن تولد، لذت می‌برند. استفاده از این عکس‌ها در دکور، جلوه خاصی به اتاق بخشیده و می‌تواند زیبایی آن را چند برابر کند. همچنین این تصاویر حس خودباوری و اعتمادبه‌نفس را در کودکان تقویت می‌کند. به نمایش گذاشتن عکس‌های خانوادگی باعث تقویت و افزایش احساس و محبت کودکان به خانواده خواهد شد. این‌چنین کودکانی در دوران بلوغ و نوجوانی برای خانواده، اقوام و دوستانشان اهمیت و ارزش بیشتری قائل شده و رفتاری مهربانانه نسبت به آن‌ها خواهند داشت.

خلق یک گالری هنری کوچک

استفاده از نقاشی و کاردستی کودکان روی دیوارها، همچنین قاب کردن هنرهای دستی آن‌ها با استفاده از تابلوهای رنگی، به فضا انرژی می‌دهد. می‌توانید بخشی از دیوار اتاق را برای فعالیت‌های روزانه کودک در نظر بگیرید. به‌عنوان‌مثال با نصب تابلویی از جنس چوب‌پنبه بر روی دیوار، می‌توان کودکان را به ترسیم نقاشی یا جمع‌آوری تصاویر موردعلاقه و قرار دادن بر روی آن، تشویق کرد. این کار باعث شکوفایی استعداد آن‌ها شده و کودکان شاهد نمایشگاهی مطابق باسلیقه خود در اتاقشان خواهند بود.

اختصاص فضایی برای بازی

اتاق کودکان علاوه بر اینکه فضایی برای خواب و استراحت است، مکانی برای بازی و تفریح نیز به شمار می‌رود؛ بنابراین قسمتی از اتاق کودک باید به وسایل بازی و تفریح اختصاص داشته باشد. کودکان در حال رشد، به بازی و کشف دنیای ناشناخته محیط خود بسیار علاقه دارند.

به‌کارگیری انواع نقش‌ها و طرح‌ها

با به‌کارگیری نقش و طرح‌های متنوع و متفاوت در دیوارها، پوشش‌های پارچه‌ای و کف‌پوش می‌توان فضایی خاص ایجاد کرد. کوسن‌های رنگی شاد با طرح‌های زیبا و تناسب آن با قالیچه‌ای از طرح گل و برگ‌ها، باعث می‌شود کودک در این فضا احساس شادابی و سرزندگی داشته باشد و هیچ فضایی را به اتاق دنج خود ترجیح ندهد.

دیوارهای خلاقانه دکوراسیون اتاق کودک

باکمی خلاقیت، برای تنوع دادن به فضای اتاق کودک می‌توان از چندرنگ برای دیوارها استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال استفاده از خطوط عمودی و افقی تیره و روشن باعث ایجاد تحولی در فضای ساده اتاق می‌شود.

تزئین تختخواب

سر تختی تختخواب کودک، مکان خوبی برای استفاده از وسایل تزئینی و لوازم موردعلاقه کودک است. به‌کارگیری عروسک‌های زیبا یا اشیایی با اندازه متناسب و جنس نرم که وجود آن‌ها در بالای سر کودک خطرآفرین نباشد، فضایی شاد و کودکانه به اتاق می‌دهد.

استفاده از عروسک‌ها

به‌کارگیری عروسک‌ها و لوازم تزئینی یا اسباب‌بازی‌های موردعلاقه کودکان در اتاق‌خواب به علت ارتباط دائم آن‌ها با این وسایل، حس آرامش، نشاط، امنیت و وابستگی به فضای اتاق را در کودکان ایجاد خواهد کرد.

مکان مناسب قرارگیری تختخواب کودک

تخت کودک باید در کنار عریض‌ترین دیوار اتاق‌خواب به‌صورتی قرار گیرد تا کودک در اتاق را ببیند. همچنین دیواری که برای تکیه دادن تخت کودک انتخاب می‌شود، نباید در مقابل دستشویی یا حمام باشد تا سلامت کودک در مخاطره قرار نگیرد.

دکوراسیون اتاق کودک

کودکان از زمان تولد تا سن ۵-۶ سالگی، بیشتر زمانشان را در اتاق خود سپری می‌کنند؛ بنابراین چیدمان این فضا تأثیر بسیاری بر حالات رفتاری و احساس آرامش آن‌ها خواهد داشت. طراحی دکوراسیون شیک و جدید برای اتاق کودکان مستلزم رعایت نکات طراحی و توجه دقیق به روحیه کودکان است؛ بنابراین یکی از موارد قابل‌توجه، در نظر گرفتن نیازها و توانمندی‌های کودک بوده که به والدین در انتخاب دکوراسیونی مناسب کمک می‌کند. برای انتخاب رنگ اتاق، اجزاء، لوازم موردنیاز و شکل چیدمان، سلیقه و علاقه‌مندی‌های کودکان بسیار حائز اهمیت است. بهترین طراحی دکوراسیون اتاق کودک با توجه به سن و جنسیت کودکان انجام می‌گیرد.

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] ایده‌هایی برای دکوراسیون اتاق کودک


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments