پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بلای صنایع بَرانداز قطعی برق

بلای صنایع بَرانداز قطعی برق

بلای صنایع بَرانداز قطعی برق

بلایی که قطعی برق بر سَر صنایع می آورد

در سالی که به نام «جهش تولید» نامگذاری شده و از سوی دیگر رکود اقتصادی و کرونا نیز بر کسب و کارهای اقتصادی آسیب زده است. تعطیلی واحدهای تولیدی چیزی جزء خسارت بر صاحبان سرمایه و در نهایت کارگران تحمیل نخواهد کرد. حداقل انتظار از مسئولان این است که جلوی چنین قطعی برق های از پیش برنامه ریزی شده یا ناگهانی در صنایع را بگیرند.

حمایت از صنایع یزد: از حرف تا عمل

در حالی که دولتی‌ها همواره از این حمایت‌ها خبر می‌دهند، تعداد زیادی از صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، از نحوه این حمایت‌ها گلایه دارند و برخی بی‌مبالاتی‌ها و بی‌توجهی‌ها را از حمایت نکردن مسئولان بدتر می‌دانند.

در هفته گذشته نقاط مختلفی از کشور از جمله کلانشهر تهران با قطعی برق از پیش اعلام نشده مواجه شد. افزایش مصرف گاز به دلیل فصل سرما و افزایش گاز مصرفی نیروگاه‌های برق و همچنین مصرف بی رویه برق ماینرها از جمله دلایل این خاموشی‌ها عنوان شده است.

هرچند دولت اعلام کرد که لااقل نیروگاه‌های اطراف پایتخت از این سوخت استفاده نمی‌کنند اما همچنان راهکاری نیز برای کاهش آلودگی پیدا نشده است. علاوه بر تهران قطعی برق در استان‌های گیلان، البرز، مرکزی، اصفهان، خوزستان، سمنان، قم و اردبیل و آذربایجان شرقی گزارش شده که ناشی از کمبود سوخت نیروگاه‌ها است.

بلایی که قطعی برق بر سَر صنایع یزد می آورد

یزد با وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در زمره استان‌های صنعتی کشور قرار گرفته و در این زمینه دارای رتبه ششم است و همین امر سبب شده تا صنعت یزد به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور همیشه مورد توجه مسئولان، رسانه‌ها و مردم قرار گیرد.

بخش قابل توجهی از زمان جلسات و نشست‌های خبری به بحث صنعت یزد سپری می‌شود و مسئولان استان همواره از اوضاع خوب صنعت این استان خبر می‌دهند و بحث حمایت از صنایع نیز همواره در جلسات داغ داغ است.

قطعی چند ثانیه‌ای برق و خسارت میلیاردی به صادر کننده نمونه کاشی کشور

 

بلای صنایع بَرانداز قطعی برق

قطعی برقی که در سال ۹۴ در استان یزد رخ داد و هنوز هم جزو خاطره تلخی برای صنایع یزد و به خصوص صنعت کاشی و سرامیک یزد محسوب می شود. قطع چند ثانیه ای برق و خسارت میلیاردی و مشکلات عدیده برای صادر کننده کاشی کشور بود.

قطعی برق در کارخانه کاشی و سرامیک بدون دلیل و در مدت زمان کمتر از یک دقیقه و حدود ۴۵ ثانیه قطع شد اما این قطعی سبب شد شوک شدید به دستگاه‌ها وارد شود و حدود یک میلیارد تومان خسارت به دنبال این قطع و وصل سریع وارد شد.

واحد صنعتی یاد شده در سال ۹۴ برای سومین سال متوالی به عنوان صادر کننده نمونه کشور با اختلاف ۱۰۰ درصدی با رقبای خود شناخته شده بود. این واحد با ایجاد اشتغال برای ۶۰۰ نفر سالانه ۱۲ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید می‌کند و سال ۹۳ بالغ بر ۲۴ میلیون دلار کاشی به خارج از کشور صادر کرده است.

کارِ بخشی از خط تولید را چهار ربات انجام می‌دادند که نرم‌افزار این ربات‌ها با قطع و وصل برق کاملاً پاک شده و راه‌اندازی هر یک از آنها رقم قابل توجهی نیاز داشت زیرا راه‌اندازی آن باید توسط مهندسان ایتالیایی انجام شود.

قطعی‌های هفت ساعته برق کارخانجات گیلان را شدیدا مورد انتقاد قرار داد و با تاکید بر اینکه این کار در واقع جنایت و خیانت به تولید ملی است اظهار داشت: مسئولان استان گیلان ضمن پاسخگویی باید موضوع قطعی‌های مکرر برق را سریعا پیگیری کنند.

قطعی برق کارخانه سیمان در استان فارس

منبع: خبرگزاری ایلنا

از ۳۰ دی ماه، تعداد دیگری از کارگران باقی‌مانده کارخانه سیمان سپهر به دلیل قطعی برق از کار بیکار شدند و تنها تعدادی نگهبان در کارخانه باقی‌مانده است.

این واحد تولیدی حدود ۲۵۰ کارگر شاغل دارد که پیش از این (حدود ۴۰ روز پیش) شمار زیادی از کارگران کارخانه با فشار مسئولان برای تغییر سیستم سوخت‌رسانی کارخانه موقتا بیکار شدند و کارفرما ناچار آنها را به مرخصی اجباری فرستاد.

 فشار برای تغییر سیستم سوخت‌رسانی کارخانه سپهر از گاز به مازوت در حالی است که این واحد مجهز به مشعل استفاده از مازوت نیست و این عامل منجر به تعطیلی نصفه نیمه فعالیت کارخانه شده بود.

این در حالیست که تغییر سیستم سوخت و مشعل کارخانه سیمان سپهر به صد میلیارد تومان منابع مالی لازم دارد که در توان مالی کارخانه نیست.

ماجرای قطعی برق های مکرر شهرک های صنعتی استان گیلان

منبع: خبرگزاری شبستان

گیلان تولیدکننده بزرگ برق در کشور است و طبق گزارش‌ها و آمارهای موجود حتی مازاد برق لازم تولید می شود. با این حال، طبق گفته آقای سماکچی (رییس هیئت مدیره کانون کارفرمایان گیلان) تعدادی از کارفرمایان از شهرک‌های صنعتی استان مانند فومن و صومعه‌سرا تماس‌های زیادی گرفته‌اند و می‌گویند که هر چند وقت یکبار و بدون اطلاع، برق شهرک‌ها بیشتر از ۶ تا ۷ ساعت قطع می‌شود.

در این اطلاعیه قطع برق واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی، حسن رود انزلی، کوچیچال فومن، خرفکل شفت، هفت دغنان صومعه سرا، جمال آباد لوشان، توستان لاهیجان، مجتمع نئوپان فومنات، شرکت چوکای رضوانشهر از ساعت ۶ تا ۱۴ روز ۳۰ دی ماه اعلام شده است. این در حالیست که زمان قطعی برق در واقع بیشترین زمان کار واحدهای تولیدیست!

سوال اصلی اینجا است که با تعطیلی واحدهای تولیدی ضرر و زیان هنگفت مدیران واحدهای تولیدی بر عهده چه کسانی است؟

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments