پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تحلیل وضعیت صادرات کاشی و سرامیک

گروه صادرات مارا ( سرام پخش )

تحلیل وضعیت صادرات کاشی و سرامیک

در حال حاضر بزرگترین بازار هدف کاشی و سرامیک صادراتی ایران کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان می ­باشد.

 برخی از تولیدکنندگان اقدام به صادرات محصولات نامرغوب به این کشورها می ­کنند که فقدان کنترل کیفیت محصولات صادراتی از جمله مشکلات اساسی صادرات به شمار می­ رود. در چنین شرایطی صادرات محصولات بی‌کیفیت و عدم توجه به آینده بازارهائی که طی چندین ساله بوجود آمده، باعث شده که علاوه بر اینکه نام کالای ایرانی در بازار خارجی آن گونه که شایسته است، مطرح نشود، شرکت ­ها نیز از کسب درآمد حاصل از صادرات محروم شوند و بر مشکلات آنها افزوده گردد.

تشویق و ترغیب تولیدکنندگان به ارائه کالاهای با استاندارد بالا و رقابت پذیر در عرصه جهانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و تنها با نگاهی همه­ جانبه و فراگیر به عرصه استانداردسازی می ­توان نقش مؤثر این مهم را در توسعه متوازن و پایدار کشور تضمین کرد.

لذا در این خصوص باید تدابیری اندیشید تا با استفاده از راهکارهای جدید صادرات از صدور کالاهای بی ­کیفیت و نامرغوب جلوگیری شود و توان رقابت با کشورهای رقیب در عرصه کاشی و سرامیک مهیا گردد.

از سوی دیگر، با توجه به رکود شدید ساخت و ساز در کشور، بخش مهمی از تولید کاشی و سرامیک در انبار شرکت ها و عاملین فروش دپو گردیده که باعث بوجود آمدن یک نوع رقابت ناسالم در بخش داخلی و بخش صادرات شده است.

 به این ترتیب که برخی شرکت ­های تولیدکننده برای فروش محصولات، قیمت را کاهش و با پایین آوردن کیفیت موجبات خارج شدن محصولات از  استانداردهای تعریف شده را فراهم کرده ­اند، که به عنوان یک تهدید برای صنعت بشمار می ­رود. همچنین اکثر شرکت ­ها به دلیل رکود اقتصادی با راندمان کمتری در مقایسه با ظرفیت تولید مشغول به فعالیت هستند و مصرف کاشی و سرامیک نیز به تبعیت شرایط اقتصادی کاهش یافته است.

لذا تلاش در جهت افزایش صادرات به عنوان اصلی­ترین و مهمترین راهکار حفظ وضعیت تولید و جلوگیری از انباشت بیش از پیش محصولات باید مورد توجه قرار گیرد.

قاعدتاً وجود تحریم، سیاست مهار تورم، تحولات سیاسی و ناامن شدن فضای داخلی کشورهای همسایه در منطقه، صادرات کاشی را دچار بحران اساسی ساخته است، بطوری که بازار پویای منطقه را به بازاری راکد تبدیل کرده است.

 بنابراین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک آگاه شدند که نباید تمامی ظرفیت صادراتی خود را در یک بازار خاص متمرکز نمایند، بدین منظور درصدد برآمدند که فعالیت­ های خود را در بازارهای دیگر هدف نیز گسترش دهند.

 بواقع این اتفاق نقطه قوت برای صنعت کاشی و سرامیک کشور به حساب می ­آید، زیرا آنها امکان ورود به بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس، ارمنستان، گرجستان و حتی آفریقا را نیز پیدا می ­کنند.

حفظ و توسعه بازارهای صادراتی فعلی و ورود به بازارهای جدید به عنوان یک تکلیف مدیریتی و صنفی یقیناً می ­تواند به عنوان موتور و محرک صنعت کاشی و سرامیک، به حل بخش مهمی از مشکل صنعت از جمله جلوگیری از افزایش مجدد محصول در انبارها و ادامه روند تولید و حیات شرکت ها کمک شایانی بنماید.

امروزه کشورهای چین، هندوستان، ویتنام و اندونزی با ایجاد مزیت­ های نسبی در این صنعت توانسته ­اند به عنوان رقیب جدی برای صنعت کاشی و سرامیک ایران تبدیل شوند.

مهمترین دلیل موفقیت برای شرکت­ هایی که رشد چشمگیر در صادرات داشتند، برنامه­‌ریزی در جهت شناخت بازار، تدوین برنامه نظام بازاریابی حرفه­ای با تخصیص بودجه مناسب، نیازسنجی صحیح مشتریان و توجه به تمام فاکتورهای مورد نیاز مشتری در انتخاب بازار از جمله شرایط بومی، طرح­های مورد علاقه و سبک زندگی در آن کشور، در کنار کیفیت برتر محصولات است.

 برای نفوذ در بازارهای داخلی و خارجی  باید کیفیت را سرلوحه قرار داد.

در نتیجه با توجه به پتانسیل ­ها و مزیت ­های کشور ایران به ویژه استان یزد لازم است جهت برطرف نمودن موانع و مشکلات فرآروی صادرات محصولات کاشی و سرامیک تصمیماتی در سطح کلان اتخاذ گردد و زیرساخت­ های لازم جهت صادرات این محصول در جهت حفظ و توسعه این صنعت ایجاد نمود.


نویسنده: رامین زارع

منبع: مرکز توسعه فناوری سرامیک ایران

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments