پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس (بخش دوم)

صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس

صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس (بخش دوم)

 

رقابت جهانی و مزیت ملی صنعت کاشی و سرامیک ایران:

جوهره استراتژی بازاریابی و تفکر استراتژیک، جستجوی راه های جدید برای رقابت است. استمرار رشد و حفظ مزیت رقابتی نیازمند سرمایه گذاری های اثربخش بر عوامل کلیدی موفقیت در صنعت، تجزیه و تحلیل مزیت رقابتی رقبا و جلوتر حرکت کردن از آنهاست و از آنجا که کسب مزیت رقابتی موضوع اصلی مباحث استراتژی است، بنابراین تخصیص منابع باید به آن دسته از کسب و کارهایی تعلق گیرد که از نظر صنعت و دیدگاه رقابتی جذاب باشد. این موضوع با توسعه فعالیت های شرکت ها به بازارهای مختلف و رقابت جهانی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

در جهان امروز صدها شرکت در سطح جهان فعال شده و صدها شرکت نیز در رقابت با شرکت های فراملیتی از صحنه بازار حذف شده اند. تحولات ناشی از موفقیت ها و شکست های شرکت ها این سؤال مهم را مطرح کرده است که:

آیا کشور ما در حوزه صنعت کاشی و سرامیک دارای مزیت ملی است یا خیر؟

کیفیت نیروی کار موجود و مهارت های آنها، سطح دستمزد، دانش فنی و علمی، منابع سرمایه ای و یا زیرساختارهایی مانند نظام حمل و نقل، نظام بانکی و ارتباطات کشور برای صنعت کاشی سرامیک ایران جزو مزیت های ملی محسوب می شوند.

بنابراین ارزیابی وضعیت ملی از ابعاد فوق به عنوان اولین گام در ورود به بازارهای خارجی ضرورت می یابد. آگاهی از این موضوع که هر کشور در تولید کدام کالا دارای مزیت نسبی می باشد، مورد توجه سرمایه داران و دولت ها می باشد چرا که این موضوع تعیین کننده جهت حرکت سرمایه ها و همچنین حجم سرمایه گذاری ها در صنایع مختلف می باشد.

اگر پاسخ سؤال مطرح شده، مثبت است روند فعالیت ها و عوامل مؤثر بر این مزیت از چه الگویی پیروی می کنند و برای حفظ و توسعه این مزیت چه باید کرد؟

مطالعات بیانگر آن است که مزیت های مختلفی از جمله مزیت هزینه پایین مواد اولیه، انرژی و نیروی انسانی در ایران وجود دارد به طوریکه قیمت تمام شده محصول بسیار ارزانتر از اروپایی ها می باشد و بعلاوه سابقه سنتی دیرینه کشور ایران در تولید محصولات سرامیکی بسیار حائز اهمیت است.

مصرف سالانه نزدیک به صد میلیون مترمربع کاشی سرامیک نیز از جمله عوامل مؤثر بر مزیت ملی کشور در این صنعت است. مقایسه عوامل مؤثر بر رقابت در صنعت کاشی و موقعیت رقابتی کشور ایران این موضوع را بهتر نشان می دهد.

کشور ایران از نظر دسترسی به منابع طبیعی از وضعیت خوبی برخوردار است ولی در مورد عواملی همچون حمایت و بسترسازی لازم جهت حفظ و تقویت موقعیت رقابتی کشور در این صنعت ضروری است.

یکی از مهمترین این عوامل وجود زیرساخت های مناسب است که از نظر متخصصان این صنعت به عنوان یکی از تنگناها و ضعف های رقابتی ما شناخته شده است.

همچنین حمایت دولت و دستگاه های اجرایی از صادرکنندگان نیز نسبت به رقبا مطلوب نیست و این در حالی است که روابط دولت ها ازنقش عمده ای در مزیت رقابت ملی برخوردار می باشد.

کشور ایران در صنعت کاشی سرامیک از مزیت نسبی تولید برخوردار است اما این روند با کاهش روبرو است و باید مدیران شرکت ها و دولت با استفاده از توسعه دانش های فنی و بازاریابی و ایجاد زیرساخت های مناسب و مدرن مانع این روند نزولی گردند.

اما برای ورود به بازارهای حوزه خلیج فارس چه استراتژی هایی برگزیده اند؟ و چه استراتژی هایی برای ورود شرکت های ایرانی به بازارهای این منطقه مناسب تر است؟

 

سرام پخش در صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس (بخش سوم) به این سوالات پاسخ خواهد داد.

 


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments