پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس (بخش سوم)

صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس (بخش سوم)

صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس (بخش سوم)

 

استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی

در این مطلب سرام پخش به سوالات زیر پاسخ خواهد داد:

استراتژی های عام رقابتی رقبای خارجی فعال در صنعت کاشی سرامیک در بازارهای حوزه خلیج فارس چیست؟ و شرکتهای ایرانی چه استراتژی رقابتی را باید برگزینند؟

راهبردهای انتخاب شده از سوی رقبا برای ورود به بازارهای خلیج فارس چه بوده و شرکت های ایرانی باید از چه راهبردهایی برای موفقیت در این بازارها باید استفاده کنند؟

جدول زیر استراتژی های عمده ورود به بازار را بر اساس اولویت کاربرد آنها از سوی رقبا نشان می دهد.

صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس (بخش سوم)

خبرگان صنعت بر این باورند که «سرمایه گذاری مشترک با خارجیان در توزیع محصولات»، «ایجاد نمایندگی توسط شرکت های اصلی»، «مشارکت با تولیدکنندگان خارجی»، «صادرات مستقیم توسط شرکت های صادر کننده» و «همکاری شرکت های یک کشور یا چند کشور با هم برای حضور موفق در بازار» از مهمترین استراتژی های رقابتی برای شرکت های ایرانی محسوب می گردند.

این امر بدان معناست که مدیران باید برای موفقیت در جهت جلب و جذب سرمایه گذاران یا شرکت های خارجی تلاش کنند به ویژه این تلاش ها در زمینه سیستم توزیع و بازاریابی بسیار حائز اهمیت است. اما اگر موفق به این کار نگردند ضرورت دارد که برای حضور مستقیم خود در این بازارها به روش های مختلف فعالانه سرمایه گذاری نموده و با ایجاد نمایندگی و یا همکاری نزدیک با شرکت های صادرکننده، بازار محصولات خود را گسترش بدهند. بنابراین می توان حداقل دو راهبرد زیر که عملی بوده و احتمالاً اجرای آن ساده تر است را به عنوان راهبردهای ورود به بازار خلیج فارس توصیه کرد.

۱. ایجاد نمایندگی توسط شرکتهای اصلی در خارج
۲. صادرات مستقیم توسط شرکت های صادرکننده

استراتژی های عمده رقابت

این اولویت ها برحسب میزان تاثیر بر صادرات شرکت های ایرانی فعال در بازارهای منطقه خلیج فارس در جدول زیر مشخص گردیده است:

صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس (بخش سوم)

خبرگان صنعت استراتژی های ۱، ۲، و ۳ را از جمله استراتژی های بسیار موفق و کاربردی برای صادرات شرکت های ایرانی ارزیابی کرده اند. این بدین معناست که سرمایه گذاری های زیربنایی شرکت ها و سیاست های حمایتی دولت باید در این زمینه ها متمرکز شود. همچنین اعتمادسازی و جلب نظر واسطه های بازاریابی در حوزه توزیع به عنوان یکی از استراتژی های محوری مورد تاکید خبرگان صنعت قرار داشته است.

اما نکته قابل تامل عدم تأکید مدیران و صاحبنظران بر انتخاب استراتژی تمرکزی است که پایین ترین رتبه را در میان راهبردهای عام رقابت را کسب کرده و این در حالیست که تجربیات شرکت های موفق در بازارهای جهانی و دیدگاه های صاحبن ظران بازاریابی نشان می دهد که شرکت های کوچک و تازه واردین به بازارهای جهانی بهتر است که ابتدا بخش خاصی از بازار را انتخاب نموده و با تمرکز بر محصولات یا مصرف کنندگانی که مورد توجه و انتخاب شرکتهای بزرگ نیستند از درگیرشدن با آنها اجتناب نمایند. اما معلوم نیست به چه دلیل این راهبرد مورد استقبال و عمل مدیران ایرانی قرار نگرفته است، راهبردی که بسیاری از شرکت ها از آن به عنوان سکویی برای ورود به بازارهای بزرگتر استفاده می کنند.

موضوع مهم دیگری که مطرح است تاکید بر استراتژی «تحویل سریع و به موقع محصول به متقاضیان» است. این استراتژی از نظر خبرگان صنعت سرامیک کشور از اولویت دوم در موفقیت صادراتی شرکت های ایرانی برخوردار شده بنابراین می توان با اطمینان بیشتری ادعا کرد که:

استراتژی اصلی رقابتی مدیران «بهبود مستمر تولیدات»، «تحویل سریع و به موقع محصول به متقاضیان» و جلب اعتماد یا اعتمادسازی در بازار به ویژه در میان توزیع کنندگان است.

استراتژی های آمیخته بازاریابی

نوشتن نسخه ای یکسان برای همه شرکت ها از نظر علمی قابل قبول نیست اما کاربرد راهبردها و راهکارهای شرکت های موفق و شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در صنعت از اهمیت خاصی نزد مدیران و متفکران حوزه بازاریابی برخوردار است.

بنابراین اولویت های استراتژیک ارائه شده تحت عنوان استراتژیهای مختلف آمیخته بازاریابی تنها راهنما و الگویی برای مدیران در جهت تلاش برای توسعه صادرات محصولاتشان بوده و ضرورت دارد که هر شرکتی با توجه به توانمندی ها، مزیت ها، فرصت ها و تهدیدات محیط فعالیت شرکت و با درنظر گرفتن اولویت های بدست آمده از این تحقیق، استراتژی های بازاریابی خود را تنظیم نماید. این اولویت ها در چهارچوب الگوی عناصر آمیخته بازاریابی در مطلب ” نقش مهم بازاریابی در صنعت کاشی و سرامیک (بخش اول) ” مطرح شده است.

سرام پخش در ادامه صادرات کاشی و سرامیک به کشورهای حوزه خلیج فارس (بخش چهارم) به استراتژی های بازاریابی که شرکت های کاشی و سرامیک ایرانی باید در پیش بگیرند، می پردازد.

 

 


[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments