پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ | طرح کاشی وابستگی مستقیم، به رنگ و کیفیت آن و همین طور روش اعمال تکنولوژی بکار رفته در ماشین الات مورد استفاده دارد. امروزه رنگ یکی از مهم ترین پارامترهای کنترل کیفیت در صنایع مختلف می باشد. اندازه گیری رنگ، معمولا برای بازرسی و انتخاب مناسب مواد اولیه، پالایش و کنترل کیفی و نظارت نهائی محصول انجام می پذیرد.

در رنگ سنجی از دستگاهی به نام اسپکتروفتومتر استفاده میشود. در این دستگاه نور تک رنگ از ماده عبور کرده و یا انعکاس داده می شود و میزان جذب نور و یا انعکاس توسط ماده، به وسیله این دستگاه مورد سنجش قرار می گیرد که نشانی از شدت رنگ در آن ماده می باشد.

پیدایش رنگ سنجی در صنعت سرامیک در واقع به چند دهه قبل باز می گردد که شروع آن با پذیرش سیستم رنگ سنجی در شرکت های تولید رنگدانه و پیگمنتهای سرامیکی بود و به منظور کنترل و مدیریت رنگ، چند رنگ سنج خوب به بازار عرضه شد.

طرح-کاشی-و-مدیریت-دیجیتال-رنگ

شناخت رنگ در بخش سرامیک بسیار حایز اهمیت است و کل فرآیند تولید از آماده سازی رنگ تا اعمال آن و محصول نهایی را دربر می گیرد. امروزه تجهیزات رنگ سنجی و اندازه گیری، بسیار پیشرفته شده اند و این به خاطر ظهور نرم افزارهای جدیدی است که قادر به پردازش رنگ می باشد که نقطه عطفی در تحول این بخش بوده است.

سیستم بصری انسان از بین پرتوهای الکترومغناطیسی فقط به آن هایی پاسخ میدهد که طول موجی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر داشته باشند که به محدوده مریی معروف است و البته این توانایی می تواند از شخصی به شخص دیگر تغییر کند.

به طور متوسط چشم انسان پرتوهای با طول موج کمتر از ۳۸۰ نانومتر (ماورای بنفش) و پرتوهای با طول موج بزرگتر از ۷۸۰ نانومتر (فروسرخ) را نمی تواند تشخیص دهد.

چشم انسان پرتوهای تک رنگ را به عنوان یک رنگ مشاهده می کند. به عنوان مثال کوتاه ترین طول موج یعنی ۴۰۰ نانومتر به صورت بنفش رنگ دیده می شود و وسط این طیف یعنی طول موج ۵۵۰ نانومتر سبزرنگ و طول موج ۷۰۰ نانومتر به صورت سرخ رنگ دیده می شود.

تصور کنید که مشخصات هر رنگ را بتوان به صورت کره ای بیان کرد در این صورت هر رنگ می تواند مقادیر عددی مختلفی در مختصات سه بعدی Lab داشته باشد که L تابع شدت روشنایی و a بیانگر محورهای رنگ سنجی هستند.

در فضای آزمایشگاهی هر رنگ با مقادیر خاص خود در این سه محور مشخص می شود. پارامتر L که تابع شدت روشنایی می باشد از ۰ تا ۱۰۰ درجه بندی می شود و محور a زمانی که در بخش سرخ رنگ باشد مثبت و زمانی که در بخش سبزرنگ باشد منفی تلقی می شود و محورا زمانی که در بخش زردرنگ باشد مثبت و زمانی که در بخش آبی رنگ باشد منفی تلقی می شود.

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

مدیریت رنگ به چه معناست؟

امروزه تکنولوژی دیجیتال پیشرفته ترین و مدرن ترین روش چاپ می باشد که نقاط قوت زیادی دارد و به طور کلی باعث کاهش ضایعات و هزینه تولید شده است.

ولی اگر بخواهیم به طور کامل عملکرد تکنولوژی دیجیتال را بررسی کنیم متوجه می شویم که نقاط ضعف پنهانی هم دارد و اگر دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم می بینیم که هنوز یک سری مشکلات حل نشده در روش دیجیتال هم وجود دارد که می توان به محدود بودن گاموت رنگ و در نتیجه کم شدن بازه رنگی در دسترس برای تولید با استفاده از چاپ دیجیتال اشاره کرد که در سال های اخیر تلاش شرکت های تولید کننده جوهر منجر به افزایش بازه رنگی در جوهرهای چاپ دیجیتال و بهبود کیفیت رنگی این جوهرها شده است.

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

رنگ و مدیریت آن در کار چاپ موضوعی بسیار پیچیده است . این موضوع به زمینه های گوناگونی از فیزیک و شیمی گرفته تا سلسله اعصاب و ساختار ادراکی انسان مربوط می شود. از آنجایی که رخداد رنگ توسط سه عنصر اصلی زیر به وقوع می پیوندد:

• منبع نور
• شیی
• چشم انسان (مشاهده گر)

هرگاه هر یک از این سه عامل دچار تغییر شود ما رخدادی متفاوت از رنگ خواهیم داشت، به همین خاطر بسیاری از صاحب نظران، رنگ را موضوعی لغزنده معرفی کرده اند.
این که درک رنگ چه طور صورت می گیرد، خود پدیده ای پیچیده به شمار می رود که موضع بحث ما نیست. بحث ما چگونگی رسیدن به رنگ مورد نظر در امور چاپی است که حرفه طراحان و اپراتوران چاپ است.

قدرت تشخیص رنگ چشم انسان بسیار خوب است و می تواند محدوده وسیعی از رنگ ها را ببیند. اما دستگاه های ساخت بشر در این زمینه محدودیت دارند.

عموما هیچ سیستم نمایشی یا چاپی قادر به تولید یک طیف رنگی حتی نزدیک به دید انسان نیز نیست. هنگامی که بخواهیم تصاویر را بین این دستگاه ها جابجا کنیم، تازه با مشکلات روبرو می شویم: عکسی با دوربین دیجیتال تهیه شده است و سپس آن را در مانیتوری که قادر به نمایش تمام طیف رنگی نیست ویرایش کرده ایم، سپس آن را با پرینتری چاپ کرده ایم که رنگ های سبز کمتری نسبت به مانیتور دارد و یا در مقایسه با رنگ های دوربین محدودتر است.

حالا که این دستگاهها با زبان های مختلف رنگی با یکدیگر صحبت می کنند، چگونه انتظار داریم نتیجه کار برای ما رضایت بخش باشد؟ بنابراین مدیریت رنگ برای همه شرکت هایی که با تصاویر دیجیتال سر و کار دارند، لازم است.

مدیریت رنگ یعنی کار بر روی تصاویر دیجیتال و حفظ ویژگیهای بصری آن بر روی دستگاه های مختلف که در اینجا به معنی مدیریت ویژگی های مختلف رنگ مشاهده شده در یک شدت روشنایی معین می باشد.

نرم افزار مدیریت رنگ بر روی اطلاعات رنگ سنجی تصاویر پروفایل رنگ) کارهای زیر را انجام میدهد: نشان دادن گرافیک اصلی بر روی مانیتور تبدیل گرافیک اصلی به خروجی قابل چاپ نشان دادن پیش نمایش نتیجه نهایی بر روی مانیتور که تا حد زیادی شبیه نمونه نهایی باشد.

مدیریت رنگ، براساس تبدیل اطلاعات رنگ سنجی می باشد به طوری که رنگ به صورت مستقل از نوع دستگاه تعریف می شود.

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

تعریف پروفایل:

پروفایل تنها یک فایل است. فایلی که در کل، یک جدول از مقادیر عددی خاص از یک رنگ را بیان می کند. به عنوان مثال یکی از این مقادیر می تواند مربوط به توصیف گاموت (gamut) دستگاه باشد. در یک سیستم مدیریت رنگ، پروفایل به ما این امکان را میدهد که رنگ ها را به یک فضای رنگی خاص یا به خارج از آن تبدیل کنیم.

در تعریفی دیگر، Profile برگه هویت و شناسنامه هر دستگاه براساس نوع جوهری که مصرف می کند و تکنولوژی بکار رفته در فرایند چاپ، محسوب میشود.

این دستگاه می تواند ورودی تجهیزاتی از قبیل اسکنر، نمایشگر، مانیتور، به خروجی پرینتر باشد و پروفایل به منزله اثر انگشت برای هر کدام از آنها محسوب خواهد شد.

چرا به پروفایل ها نیاز داریم؟

این که چرا به پروفایل نیاز داریم شاید به روشن تر شدن تعریف آن کمک کند.RGB و CMYK را مدلهای رنگ وابسته به دستگاه (device dependent) می نامیم. از این جهت که رنگی را که در عمل از یک مجموعه مفروض از اعداد RGB یا CMYK به دست می آوریم، مختص به دستگاهی است که آن رنگ را تولید می کند.

زیرا سیستم RGB و CMYK تنها به دستگاه می گویند چه مقدار رنگ به کار ببرد، آنها چیزی در مورد رنگ حقیقی که دستگاه می تواند تولید کند به ما نمی گویند. دلیل این امر آن است که این اعداد خام و نامفهوم هستند و از این جهت ما با دو مشکل مواجه خواهیم بود:

۱- از کجا بدانیم اعداد موجود در فایل RGB یا CMYK قرار است چه رنگی را در دستگاه بازنمایی کنند؟ به عنوان مثال، ۲۵۵، ۰، ۰ به چه معناست؟ بله قرمز، اما دقیقا چه قرمزی؟ قرمز روی مانیتور من یا شما؟ و یا حتی قرمز حسگر اسکنر من یا دوربین دیجیتال شما؟

۲- از کجا بدانیم کدام اعداد RGB یا CMYK را به یک دستگاه ارسال کنیم تا آن را وادار کنیم رنگ مطلوب ما را ایجاد کند؟ به عبارت دیگر حتی اگر بدانیم از کدام قرمز صحبت می کنیم و کدام درصد از اعداد CMYK باید به چاپگری ارسال شود تا درست همان رنگ مشاهده شده در مانیتور را چاپ بزند.

در صنعت سرامیک، علاوه بر محدودیت هایی که از نظر تولید وجود دارد، به دلیل نیاز به فرایند پخت کاشی، محدودیت هایی نیز از نظر شدت رنگ در رنگدانه های سرامیکی وجود دارد.

به دلیل نیاز به کوچک شدن اندازه دانه رنگدانه در صنعت چاپ دیجیتال، این محدودیت مجدد افزایش می یابد و گستردگی رنگی در جوهرهای چاپ دیجیتال بیش از پیش حتی از روش های دیگر همچون چاپ روتاری و … نیز کمتر می گردد.

با این تفاسیر برای این که بتوان عملکرد فرایند تولید یک طرح را پیش برد باید از تجهیزاتی بهره برد که بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن، نزدیک ترین تن رنگی مناسب را ایجاد نمود.

سیستم مدیریت رنگ و پروفایل رنگی در حقیقت به ما کمک می نماید که با در نظر گرفتن تمامی محدودیت های موجود در رنگ، بهترین شرایط رنگی را در محصول کاشی ایجاد نمود.

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

Gamut

Gamut وسعت محدوده رنگی است که یک دستگاه خاص، قادر به تولید یا دریافت آن می باشد. دستگاههایی که Gamut وسیع دارند، قادر به نمایش یا فهم وسعت رنگ بیشتری هستند.

گاموت چشم انسان بسیار وسیع است. پرینتر جوهر افشان خانگی خوب، نسبت به یک مانیتور، دارای Gamut وسیع تری در رنگ سبز است.

رنگ های سرامیکی گاموت بسیار محدودتری نسبت به تمامی موارد ذکر شده قبلی دارد. مدیریت رنگ روشی است که با آن می توانیم تصاویر را بین این دستگاههای مختلف (از لحاظ Gamut انتقال دهیم تا کمترین میزان تغییر در رنگ ها ایجاد شود.

برای آن که کامپیوتر رنگ را بشناسد، باید به صورت عدد بیان شود. هر رنگ، حاصل ترکیب ۳ رنگ اصلی قرمز R، سبز G و آبی B است. پس می توان آن را به صورت نسبتی از این ۳ رنگ اصلی بیان کرد. اگر مقیاس را ۰ تا ۱۰۰ برای رنگهای RGB در نظر بگیریم، رنگ قرمز (۱۰۰,۰۰۰) ، آبی (۰٫۰٫۱۰۰) و زرد ( ۱۰۰,۱۰۰,۰ ) خواهد بود.

در این جا مشکلی پیش می آید: وقتی که رنگ سبز خالص ( ۱,۱۰۰,۰ ) در مانیتور و پرینتر با یکدیگر فرق دارد، پس فایده این اعداد چیست؟برای حل این مشکل به مفهومی بنام Color Space نیاز داریم.

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

Color Space

برای فهم این موضوع، تمام رنگ هایی که انسان قادر به دیدن آنها است را به صورت یک جسم سه بعدی تجسم می کنیم. به این صورت که مثلثی را در نظر بگیرید که در هر راس آن یکی از ۳ رنگ اصلی قرار دارد.

سپس در قسمت بالا و پایین این سطح مثلثی، ۲ نقطه را اضافه می کنیم که نماینده رنگ های سفید و سیاه هستند و از این ۲ نقطه خطوطی را به رئوس مثلث می کشیم.

حاصل یک جسم سه بعدی به صورت ۲ هرم مثلثی است که در قاعده به هم وصل هستند. راس بالایی این جسم نماینده رنگ س فید، راس پایینی نماینده رنگ سیاه و ۳ راس مثلث قاعده نماینده ۳ رنگ اصلی هستند. بین این رنگ ها، تمام طیف رنگی قابل دید انسان قرار خواهد گرفت.

این محدوده را فضای رنگی (Color Space) چشم انسان فرض کرده و آن را (hc) مینامیم. اگر رنگی خارج از این فضا باشد، توسط چشم انسان رویت نمی شود یا به صورت نزدیک ترین رنگ موجود در این فضا تشخیص داده می شود.

حال فضای رنگی مانیتور را به صورت یک جسم سه بعدی کوچک تر داخل این فضا در نظر گرفته و آن را (mc) مینامیم. همین کار را می توانیم با دوربین دیجیتال، اسکنر و پرینتر نیز انجام دهیم.

تمام این وسایل دارای Gamut محدودتری نسبت به چشم انسان هستند و طبیعتا داخل این فضا قرار خواهند داشت و چون با یکدیگر نیز اختلاف دارند به صورت اجسام سه بعدی با اندازه های مختلف خواهند بود که البته اشتراکاتی نیز دارند.

مقیاس نام گذاری رنگها به صورت ۳ عددی در مورد هر دستگاه مختص خود است. مثلا سبزترین رنگ ممکن در فضای رنگی پرینتر (pc) به صورت (۰٬۱۰۰,۰) و س بزترین رنگ ممکن برای مانیتور در فضای رنگی خود (۰,۱۰۰,۰ ) است.

اما اگر نقطه معرف سبز خالص پرینتر را در فضا علامت گذاری کنیم و عدد مربوط به آن نقطه را در فضای مانیتور بخوانیم، ممکن است عددی مثل ( ۵,۹۰,۱۰ ) شود و یا همین رنگ در فضای رنگی انسان به صورت (۱۵٫۸۵,۵) شود. هدف از این توضیحات این بود که اولا مفهوم فضای رنگی را درک کنیم و ثانیا (حداقل در تئوری) راهی برای تبدیل رنگ از یک دستگاه به دستگاه دیگر بیابیم.

Working Space

برای آن که تصاویر به درستی در کامپیوتر نمایش داده شوند، باید اطلاعاتی راجع به Color Space دستگاهی که آن تصویر را چاپ کرده، داشته باشند. از سوی دیگر کامپیوتر نیز باید قادر به فهم و مدیریت این اطلاعات باشد.

Working Space یا فضای کاری، در حقیقت یک فضای رنگی فرضی (و بالطبع جزیی از فضای رنگی چشم انسان است که برای سهولت کار، تمام فضاهای رنگی دیگر را براساس آن تعریف می کنند تا برای کامپیوتر قابل شناسایی باشد.

فضاهای کاری متفاوتی وجود دارد که دو مورد از آنها بیشترین کاربرد و معروفیت را دارند:

sRGB و AdobeRGB

sRGB

sRGB یا RGB استاندارد با Gamut اکثر مانیتورهای CRT و پرینترها تطابق دارد. یعنی اگر تصویری با فضای کاری sRGB بیان شود، کم و بیش در اکثر مانیتورها خوب به نظر می رسد.

هنگامی که از مشخصات رنگ صحبت می کنیم باید اطلاعاتی در خصوص فاکتورهای رنگی از قبیل Hue یا ته رنگ، Saturation و روشنایی طرح داشته باشیم.ته رنگ در حقیقت رنگی است که توسط جسم، بازتاب شده و یا آن را منعکس می کند.

Saturation به معنی قدرت رنگ و یا خلوص رنگ است و اگر بیش از میزان نهایی آن، رنگ اضافه شود، تغییری در رنگ مشاهده شده، را شاهد نخواهیم بود.

وقتی گرادیان تن رنگی افزایش یابد در حقیقت رنگ تیره تر خواهد شد و هرچه Luminosity افزایش یابد، شاهد روشن شدن رنگ خواهیم بود. با افزایش Darkness با افزوده شدن ته رنگ مشکی به رنگ، شاهد تیره شدن رنگ خواهیم بود.

دسته اصلی رنگ ها شامل رنگ های قرمز، آبی و سبز می باشد که به آن رنگهای اولیه می گویند. دسته رنگ های ثانویه شامل رنگهای زرد، مجنتا و سایان می باشد.

برای تشخیص تفاوت بین رنگ های مشابه، بهترین گزینه برای رنگ بک گراند تصویر استفاده از رنگ خاکستری است. البته باید دقت داشت که میزان تشخیص رنگ امری ثابت حتی برای ایک شخص نبوده و بستگی به فاکتورهای زیادی نظیر زمینه طرح، خستگی چشم، سن شخص، فاصله بین جسم و شخص، ابزار مورد استفاده و … دارد.

در صنعت سرامیک برای این که تصویری مناسب برای چاپ دیجیتال تهیه شود، باید مراحل زیر دنبال گردد. ابتدا باید مشخص شود که قرار است سایز نهایی کار در چه ابعادی باشد سپس مشخصات تکنیکی لازم برای محصول مورد ارزیابی قرار گیرد.

باید بسته به نوع محصول از قبیل دیوار، کف، پرسلان و یا لعاب مات، براق و یا پولیشی بودن محصول و همچنین دمای پخت نهایی شرایط مشخص گردد.

در مرحله بعد باید پروفایل رنگی از جوهرها و شرایط تولیدی تهیه شود تا مشخص گردد که طرحی که در فضای RGB مونیتور مشاهده شده است که وسعت رنگی بالایی دارد، در فضای رنگی محدود و جدید سرامیکی که می تواند متشکل از چهار رنگ CMYK و یا هر ترکیب رنگی با تعداد رنگ بیشتر هم چون قهوه ای، بژ، صورتی و … می باشد، چه تغییری می نماید.

در مرحله بعدی باید تصویر مورد نظر در فضای رنگی جدید کانورت و یا تبدیل شود. در فضای جدید باید عملیات تنظیمات تنالیته رنگی انجام شده تا نزدیک ترین نمونه به نمونه اصلی را ایجاد نماییم.

قطعا رسیدن به همان تن رنگی نمونه اصلی با توجه به محدودیت های رنگی در صنعت سرامیک ممکن نمی باشد ولی باید با انجام تنظیمات، بهترین نتیجه را دنبال نماییم.

امروزه دیگر در صنعت سرامیک، از نوع هدهای Binary که اندازه قطره ثابت و یکنواخت داشتند، استفاده نمی شود ولی تمامی پارامترهای تولیدی از قبیل مدل ماشین چاپ دیجیتال و نوع هد استفاده شده در دستگاه از قبیل Xaar. Seiko. Dimatix. Spectra Glaxy. Toshiba و ، رزولوشن چاپ، رنگ بدنه، وزن ونوع لعاب و انگوب مصرفی، حالت ظاهری مانند براقیت و یا ماتی س طح لعاب، سیکل پخت کوره و … همه و همه بر روی مشخصات رنگی محصول تاثیر گذار است.

امکان ایجاد یک استاندارد ثابت برای صنعت جوهرچاپ دیجیتال در صنعت کاشی وجود ندارد، زیرا علاوه بر این که محصولات شرکت های مختلف از نظر کیفیت متفاوت است، در بازه های زمانی مشخص، محصولات به روزتر وارد بازار می شود که با محصولات قبلی متفاوت است و بنابراین نمی توان انتظار یک استاندارد ثابت را برای جوهر و یا دستگاه چاپ دیجیتال داشت.

طرح-کاشی-و-مدیریت-دیجیتال-رنگ

 

برای تنظیم موقیعت قرارگیری جوهر در دستگاه چاپ دیجیتال معمولا به صورت ترتیب CMYK یعنی اول رنگ آبی، سپس رقم مجنتا که به جای آن معمولا از صورتی استفاده می شود، سپس زرد و یا بژ و در نهایت مشکی استفاده می شود. به جای رنگ صورتی می توان از قرمز قهوه ای نیز بسته به نیاز و اولویت رنگ بندی طرح ها استفاده کرد.

در یک سیستم چهار رنگ، اگر به جای رنگ مشکی از رنگ دیگری برای دستگاه استفاده کنیم، بهتر است ابتدا تصویر به صورت مولتی کنل تعریف شود و س پس تصویر به CMYK کانورت شود.

در غیر این صورت اگر به عنوان مثال از قهوه ای به جای مشکی استفاده شود و سایر رنگها نیز به ترتیب آبی، صورتی و زرد باشد، در تصاویری که دارای زمینه قهوه ای است از ترکیب رنگ صورتی و زرد برای ایجاد تن قهوه ای استفاده می کند و تنها مقدار کمی قهوه ای برای تیره شدن رنگ مصرف خواهد شد. در نتیجه در این حالت شاهد مصرف بیش از اندازه رنگهای صورتی و زرد خواهیم بود.

در یک سیستم چهار رنگ، اگر به جای رنگ مشکی از رنگ دیگری برای دستگاه استفاده کنیم، بهتر است ابتدا تصویر به صورت مولتی کنل تعریف شود و سپس تصویر به CMYK کانورت شود.

در غیر این صورت اگر به عنوان مثال از قهوه ای به جای مشکی استفاده شود و سایر رنگ ها نیز به ترتیب آبی، صورتی و زرد باشد، در تصاویری که دارای زمینه قهوه ای است از ترکیب رنگ صورتی و زرد برای ایجاد تن قهوه ای استفاده می کند و تنها مقدار کمی قهوه ای برای تیره شدن رنگ مصرف خواهد شد.

در نتیجه در این حالت شاهد مصرف بیش از اندازه رنگهای صورتی و زرد خواهیم بود. سیستم مدیریت رنگ برای جلوگیری از بروز چنین مواردی است و در نتیجه از مصرف بیش از حد رنگها ممانعت به عمل خواهد آورد.

در هنگام استفاده از سیستم های مدیریت رنگ، همواره باید به این نکته دقت داشته باشیم که قبل از هرگونه فرایند کاری بر روی طرح اصلی و یا کانورت کردن و یا استفاده از پروفایل رنگی، یک نسخه از طرح اصلی را در هارد کامپیوتر به صورت دست نخورده ذخیره کنیم و تمامی عملیاتها را تنها بر روی نسخه های کپی از طرح دنبال نماییم تا در صورت بروز هرگونه تغییر در طرح، نسخه اصلی همواره در دسترس باشد.

نرم افزارهای مدیریت رنگ

امروزه نرم افزارهای مدیریت رنگ زیادی در دسترس تولید کنندگان کاشی و سرامیک است و شرکتهای تولیدی می توانند از بین این نرم افزارها گزینه مناسب خود را تهیه کنند.

نرم افزارهایی نظیر ،Profile Maker، Barbieri Caldera Crono Onyx Neo Stampa .Geco Firey Keralab 9 Colour Service Assoprint Twin Vision از اصلی ترین نرم افزارهای موجود در بازار هستند. این نرم افزارها به دو دسته باز و بسته تقسیم می شوند. نرم افزارهای بسته همانند نرم افزار Firey، مختص دستگاه های خاص چاپ هستند به طوری که این نرم افزار مخصوص دستگاه چاپ CretaPrint است.

به عنوان مثال، شرکت سیستم (System) از نرم افزار مخصوص NeoStampa استفاده می کند که مربوط به شرکت Inedit است. شرکت Durst نیز از نرم افزار Caldera برای محصولات خود استفاده می نماید ولی می توان از این نرم افزار برای سایر ماشین های چاپ نیز بهره برد.

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

شرکت Kerajet از نرم افزارهای بسته نظیر Colorjet و Color Direct استفاده می کند که مختص این دستگاه است. شرکت تکنوفراری نیز از نرم افزار مدیریت رنگ Geco بهره می برد.

با استفاده از دستگاه های اسپکتروفتومتر و طیف سنجی و کمک گرفتن از نرم افزارهای مربوطه می توان پروفایل های رنگی دلخواه را سریع و آسان ایجاد کرد و با نشان دادن نزدیک ترین رنگ ها به رنگ های واقعی بر روی صفحات مانیتور، کیفیت تست چارت را به صورت اتوماتیک با تنظیم آسان مختصات قرائت کرد و برای افزایش بهره وری پروفایل رنگی سریع ایجاد نمود.

در نرم افزارهای مدیریت رنگ، با اسکن اولین تست چارت شما مطلع خواهید شد که این طیف رنگی تا چه حد با امکانات موجود در دستگاه و جوهرهای دیجیتال مورد استفاده شما، قابل تولید مجدد است.

اگر قابل تولید مجدد باشد اطلاعات لازم به شما داده میشود و اگر قابل تولید مجدد نباشد قسمتهایی که قابل تولید مجدد نیستند را به طوری جایگزین می کند که سطح کامل شده و طرح تولید مجدد شود که این امر باعث صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه تحقیق می شود.

اگر شما پارامترهای زیادی مانند نوع چاپ گر، نوع جوهر، نوع لعاب و دیگر پارامترها برای انتخاب داشته باشید؛ به شما کمک می کند که خیلی سریع نتیجه نهایی روش های مختلف را ببینید که در این صورت ساعت ها در زمان و تنها در مقدار ضایعات صرفه جویی می شود.

دستگاه پروفایل ساز رنگ، در بخش گرافیک، کمک شایانی به صنعت سرامیک می کند و با ایجاد چارت رنگی برای شناخت بهتر وسعت رنگ و گاموت رنگ کار را آسان می نماید.

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

سیکل فرایند تولید کاشی و سرامیک همیشه دستخوش پارامترهای زیادی می باشد و پروفایل سازرنگ می تواند گاموت پروفایل را تصحیح کرده که بتوان به نتایج تاییدشده قبلی رسید تا از ایجاد تنالیته های رنگی زیاد در فرایند تولید کاشی جلوگیری به عمل آورد.

پروفایل ساز رنگ، ورودی هایی مانند فایل های RGB، CMYK، LAB و فایلهای طیفی را از دستگاه های مختلف گرفته و آنها را به طور مناسبی مدیریت می کند و در صورت نیاز بسط میدهد.

تنالیته ها به طور کامل در نرم افزار حرفه ای گرافیکی به کمک تولید پروفایل های ICC تولید شده توسط نرم افزار، نشان داده می شوند.

مدیریت چندرنگی نرم افزار این امکان مدیریت چاپگرها با تعداد جوهر متغیر از ۳ تا ۱۲ را به ما میدهد. این نرم افزار قابلیت کار با تمام چاپگرها و جوهرهای موجود در بازار را دارد.

به کمک تکنولوژی مدرن آن، این دستگاه می تواند محصول را در شرایط مختلف تولید، با همان ویژگی های اولیه تولید کند و قابلیت جابجایی سریع طرح تولیدی از روی یک خط تولید به خطوط دیگر، از روی یک چاپگر به چاپ گر دیگر و حتی از یک کارخانه به کارخانه دیگر را دارد.

دستگاه پروفایل ساز باید قابلیت کار با اکثر اسکنرها و اسپکتروفتومترهای تجاری مانند X-Rite Eye-One و Barbieri Spectro LFP را داشته باشد.

در محدوده مریی، مشاهده تصاویر صحیح بر روی صفحه مانیتور بسیار مهم است. به علاوه رویت صحیح محصول نهایی در حین مرحله کنترل برای مقایسه و انتخاب محصول یا تنالیته رنگ نیاز به منبع نور ویژه و استاندارد دارد. امروزه استفاده از منبع نور استاندارد و مرجع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

انتخاب منبع نور و نحوه استفاده آن در کل سیکل تولید سرامیک از واحد طراحی گرفته تا سورت و شوروم به منظور مدیریت صحیح رنگ بسیار مهم می باشد.

طرح کاشی و مدیریت دیجیتال رنگ

برای ایجاد شرایط بهینه در مدیریت رنگ در صنعت کاشی و سرامیک، تجربه زیاد به همراه بکارگیری روش های اختصاصی مدرن مورد نیاز است تا بتوان بهترین نتیجه را برای حصول رنگ نهایی مورد درخواست ایجاد نمود.

بدین منظور متخصصین مربوطه باید علاوه بر تسلط به بخش طراحی و نرم افزارهای گرافیکی نظیر فتوشاپ، با اصول تهیه پروفایل، نرم افزارهای مدیریت رنگ و همچنین نقاط ضعف و قوت صنعت سرامیک نیز کاملا آشنا بوده تا بتوانند در حین فرایند تولید شرایط را تحت کنترل داشته باشند.

در نهایت می توان اینگونه عنوان کرد که از نرم افزارهای مدیریت رنگ می توان برای تسریع در فرایند بازتولید و استفاده از هر رنگ در طرح های مختلف و تغییرات بوجود آمده در نوع لعاب و انگوب و یا فرایند پخت کاشی، تشخیص این که چه جوهری بر روی چه لعابی اعمال شود، بررسی کنترل کیفیت رنگ، تصحیح و شبیه سازی بر روی مانیتور، بازیابی ضایعات و محصول باقی مانده از دوره های قبلی تولید استفاده کرد.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود برای دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید

 

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments