پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

مهاجرت پرسود انبوه سازان ایرانی به عراق

مهاجرت پرسود انبوه سازان ایرانی به عراق

مهاجرت پرسود انبوه سازان ایرانی به عراق

مهاجرت پرسود انبوه سازان ایرانی به عراق | مجتبی بیگدلی تصریح کرد: در حالی که قیمت میلگرد در کشور هم اکنون حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان است، این محصول ساختمانی در عراق با نرخ ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.
دنیای اقتصاد: ساختمان‌سازهای ایرانی، بازار مسکن عراق را بکر برای سرمایه گذاری و پرسود برای ساخت وساز تشخیص داده‌اند؛ به همین خاطر گروهی از انبوه سازان داخلی اخیرا تفاهمی به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار با مقامات دولت عراق انجام داده‌اند که به موجب آن قرار است ۱۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در شهرهای مختلف این کشور همسایه، توسط ایرانی‌ها ساخته شود.
عراق همین حالا با کمبود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی روبه‌رو است و دولت این کشور برای تامین آن، شرایط سرمایه گذاری خارجی را جذاب کرده از جمله اینکه به انبوه سازان وام ۴۰ هزار دلاری پرداخت می‌شود، زمین با قیمت تقریبا رایگان تحویل می‌شود و در متن قرارداد، تضمین خرید واحدها قید خواهد شد.
مجموعه این امتیازها در کشور همسایه به اضافه رکود مسکن در ایران و همچنین کنترلی که دولت بر روی قیمت و سود ساخت در مسکن مهر برای انبوه سازان داخلی اعمال می‌کند، اکنون مقدمات مهاجرت سازنده‌ها از کشورمان به عراق را فراهم کرده است.
نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان که تفاهم ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در عراق را امضا کرده، در این باره به گفت: در کشور عراق هزینه تولید مسکن ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان تر از ایران است. ضمن اینکه نوسانات قیمت و بورس بازی‌های رایج در بازار مصالح ساختمانی کشورمان، در عراق وجود ندارد.
مجتبی بیگدلی تصریح کرد: در حالی که قیمت میلگرد در کشور هم اکنون حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ تومان است، این محصول ساختمانی در عراق با نرخ ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.
وی افزود: کشور عراق برای بازسازی بعد از جنگ و جبران واحدهای مسکونی تخریب شده به ساخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی و تجاری نیاز مبرم دارد.
نماینده انبوه سازان ایران در قرارداد ساخت ۱۰ هزار واحد در عراق در ادامه تاکید کرد: دولت عراق برای جلب نظر سرمایه گذاران ساختمانی خارجی، ۴۰ هزار دلار به انبوه سازان وام پرداخت می‌کند. زمین نیز به نام و مالکیت سرمایه گذار خارجی می‌شود و قیمت آن نیز در حد رایگان است. همچنین مراحل طراحی و نظارت بر ساخت نیز در اختیار خود انبوه ساز خارجی است که مجموعه این عوامل مسیر فعالیت در بازار مسکن عراق را برای ما هموار کرده است.
بیگدلی به خبرنگار ما گفت: کشور عراق به لحاظ امکانات روبنایی پتانسیل قوی برای سرمایه گذاری دارد و بعد از عقد قرارداد ساخت این ۱۰ هزار واحد، برای سرمایه گذاری بیشتر در این کشور اقدام خواهیم کرد.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان همچنین تصریح کرد: بانک توسعه صادرات در ازای صدور خدمات فنی مهندسی معادل ۸ درصد ارزش قرارداد را به صادرکننده‌ها جایزه پرداخت می‌کند که این امتیاز نیز تا حدی هزینه ساخت وساز و همچنین سود فعالیت ما در عراق را تضمین می‌کند.
نایب رئیس کانون سراسری انجمن انبوه سازان کشور گفت: شرایط عقد قرارداد به منظور ساخت وساز در کشور عراق به سه شیوه است؛ در شیوه مشارکتی بانک‌های کشور عراق به هر یک از طرفین سازنده اقدام به واگذاری وام ساخت می‌کند که نحوه کسب سود در این شیوه کاملابه میزان سود هر یک از شرکا بستگی دارد.

وی افزود: در همین حال در شیوه پیمانکاری، بانک اقدام به ارائه وام ساخت به پیمانکاران می‌کند.

به گفته بیگدلی، در شیوه سوم ساخت موسوم به انبوه سازی، بانک‌ها ۴۰ هزار دلار به انبوه سازان وام پرداخت می‌کنند که با توجه به اینکه هزینه‌های ساخت در این کشورها در مقایسه با ایران کمتر است در نتیجه از نظر حاشیه سود، انبوه سازی در این کشور توجیه اقتصادی دارد.

درباره امنیت سرمایه گذاری در عراق

در کشور عراق هنوز امنیت اقتصادی به صورت کامل برقرار نشده است.مقابله دولت عراق با عوامل حمله و ترور در این کشور در شرایطی به عملیات فرسایشی تبدیل شده که ادامه هرگونه ناامنی، اموال غیرمنقول در عراق را تهدید می‌کند.

فرض کنیم یک پروژه مسکونی در حال ساخت، از ۵۰ درصد عملیات فیزیکی عبور کرده و به هر دلیل سازه مورد حمله موشکی قرار بگیرد. در این صورت تکلیف سرمایه گذاری تلف شده چه می‌شود؟
گفته می‌شود در حال حاضر دولت عراق برای حمایت از سرمایه گذاری انبوه سازان ایرانی، خرید واحدها را تضمین کرده و کلی هم قرار است تسهیلات بانکی و معافیت مالیاتی برای این افراد در نظر بگیرد؛ از جمله اینکه مثلاسازنده‌های خارجی در عراق تا ۱۰ سال از مالیات معاف هستند.
در این صورت، آیا دولت این کشور شرایط استثنایی تحت تاثیر ناامنی‌های داخلی در عراق را در محتوای قراردادها آورده است و برای خنثی کردن آن بیمه‌های پوششی در نظر گرفته است؟

به نظر می‌رسد انبوه سازان باتجربه داخلی لازم است این گونه احتمالات را هم مدنظر داشته باشند و برای آن قبل از شروع به ساخت وساز اقدامات اساسی انجام دهند.

 

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] مهاجرت پرسود انبوه سازان ایرانی به عراق

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]
[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments