پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

پخت چینی بهداشتی با کمترین مصرف انرژی(بخش دوم)

پخت چینی بهداشتی با کمترین مصرف انرژی(بخش دوم)

پخت چینی بهداشتی با کمترین مصرف انرژی(بخش دوم)

در صنعت چینی بهداشتی سرامیکی و در میان دستگاه های کوره که به صورت متناوب کار می کنند، کوره شاتلی به عنوان عنصر مهمی در تولید پخت اول، پخت مجدد و پخت تزئینی تثبیت شده است.

کوره شاتلی Reko 0/2 از Riedhammer

در گذشته، مصرف CO2 بسیار بیشتر از کوره های مداوم بود. با این حال، در انرژی و انتشار سال های اخیر این تفاوت به دلیل سامانه های احتراق بسیار کارآمد مانند سامانه Reko که در این جا شرح داده شده، بسیار کمتر شده است (شکل ۳).
یکی از دلایل برای این میزان از تفاوت که هنوز وجود دارد، جرم بیشتر عایق های کوره و واگن های کوره است که باید در هر چرخه (سیکل) از آغاز تا دمای نهایی گرم شود. دلیل دیگر، اتلاف گازهای خروجی است که طبیعتا در بالاترین دما (دمای بیشینه) هستند.
عایق بندی دیواره کوره و واگن کوره در کوره های مدرن بر اساس اصول انتقال حرارت گذرا با جدیدترین فناوری رایانه ای طراحی و بهینه شده اند. با برنامه های ویژه رایانه ای، می توان شرایط جریان در محفظه کوره را تعیین کرد؛ به گونه ای که موقعیت های بهینه مشعل و حالت های عملکرد مشعل را می توان تعریف کرد و در همان حال، یکنواختی دما در محفظه کوره بهبود بیشتری پیدا می کند.
در جدول ۵، داده های انرژی یک کوره شاتلی طراحی شده با روش های ذکر شده در بالا با داده های انرژی یک کوره شاتلی متداول مقایسه شده است. در حال حاضر با معیارهای توصیف شده، می توان به صرفه جویی در انرژی و CO2 در حدود ۴۵ درصد دست یافت. به عنوان مبنایی برای کاهش انتشار محاسبه، در این جا از قیمت EUR/m³n 0.3 از سوخت گازی استفاده شد.

این امر اپراتور دستگاه را قادر می سازد تا به کاهش زیادی در هزینه های تولید مزایایی را در رقابت جهانی به وی می دهد. در کوره شاتلی دست یابد و یقینا Reko با در نظر گرفتن نتایج روش های محاسبه ای که در بالا اشاره شد، مشعل های ثبت شده جدیدی علاوه بر این معرفی شده اند.
برای هر مشعل، حجم های گاز و هوا در طرف سردِ ورودی (feed)سیال اندازه گیری می شوند، به گونه ای که نیازی به تصحیح دما نباشد. مدولهای الکترونیکی برای کنترل حجم گاز/ هوا، احتراق بهینه مورد نیاز را برای کل فرایند پخت تضمین می کنند. به جای یک بازیاب در یک خط مشترک گاز خروجی-همانطور که معمولا به عنوان استاندارد نصب می شود – اکنون برای هر مشعل مشخصی یک مبدل حرارتی برای پیش گرم کردنِ هوا و گاز احتراق در دیواره کوره تعبیه شده است.
از آن جا که انتقال انرژی مستقیما در درون ساختار کوره رخ می دهد، به طریقی دیگر، تلفات بالای خط از بین می رود. با این اقدامات بهبود قابل توجهی در بهره وری انرژی حاصل می شود.
هدف از توسعه های ارائه شده، در درجه اول صرفه جویی و به حداقل رساندنِ میزان انتشار CO2 است. از آن جا که احتراق بهینه سوخت ها طبق قوانین فیزیکی با یک واکنش CO2 بسیار شدید همراه است، انرژی CO2 در گاز خروجی نمی تواند از لحاظ غلظت کاهش یابد، بلکه در انتشار نتیجه تأمین انرژی کمتر (به دلیل استفاده از گرمای بازیافت شده)، فقط در مقدار کاهش می یابد.

پخت چینی بهداشتی با کمترین مصرف انرژی(بخش دوم)

نتیجه

در فرایند تولید چینی بهداشتی سرامیکی، استفاده از انرژی به صورت کارآمد و سازگار با محیط زیست اهمیت قابل توجهی کسب کرده است. در درجه اول، امکان بهبود بهره وری انرژی از بهینه سازیِ گروه های عملکردی منفرد کوره ناشی می شود؛ برای مثال، سامانه احتراق، و در درجه دوم از پتانسیل نه چندان کم ترِ فرایندهای مرتبط؛ برای مثال، استفاده از حرارت هدر رفته.
در حال حاضر بهره وری انرژی در فرایند، تأثیر چشمگیری بر کارآیی اقتصادی و رقابت پذیریِ تولید کنندگان چینی بهداشتی سرامیکی دارد و در سال های پیشِ رو اهمیت بیشتری خواهد یافت.

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments