پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

صادرات کاشی و سرامیک هند در سال ۲۰۲۳

صادرات کاشی و سرامیک هند در سال ۲۰۲۳

در گزارش جدید MECS صادرات کاشی و سرامیک هند بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این گزارش به حجم، ارزش و میانگین قیمت محصولات در ۱۳۹ بازار صادراتی پرداخته و همچنین دو بخش جدید به مطالعه جزئیات صادرات کاشی چینی و حضور جهانی هند در ۳۰ مقصد صادراتی اصلی اختصاص داده شده اند.

صنعت کاشی و سرامیک هند به دلیل رشد شدید و پایدار صادرات محصولات به تمامی قاره‌ها، در دهه گذشته، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. نکته قابل توجه این است که این رشد نتیجه افزایش صادرات شبکه متراکم شرکت‌های مستقر در خوشه سرامیکی Morabi در گجرات بوده و برندهای تثبیت شده هندی نقش زیادی در آن نداشته اند.

مقایسه دو رقم زیر افزایش تسلط این کشور بر بازارهای جهانی را به خوبی نشان می‌دهد: در سال ۲۰۱۳ هند تنها ۵۵ میلیون متر مربع کاشی صادر می‌کرد و نهمین صادرکننده جهان به شمار می‌آمد حال آنکه این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۵۸۹.۵ میلیون متر­مربع رسیده و جایگاه این کشور را به دومین صادرکننده بزرگ جهان ارتقا داده است. ناظران پیش‌بینی می‌کردند هند در اوایل سال ۲۰۲۳ از اولین صادرکننده جهانی کاشی و سرامیک یعنی چین پیشی بگیرد. با توجه به فاصله کم موجود، به نظر می‌رسد این اتفاق تنها اندکی به تعویق افتاده است.

گسترش سریع و ظاهر غیرقابل توقف صادرات هند، بررسی دقیق‌تر دامنه و مشخصات نفوذ محصولات هندی در بازارهای بین‌المللی را ضروری می‌سازد.
گزارش اخیر با عنوان صادرات کاشی و سرامیک هند در سال ۲۰۲۳ توسط مرکز تحقیقاتی MECS/Acimac و با استفاده از داده‌های منابع گمرک و پایگاه‌های تجاری ارائه شده اند. این گزارش ۴۸ صفحه‌ای شامل جداول و نمودارهایی است که تغییرات حجم، ارزش و میانگین قیمت صادرات هند به تمامی ۱۳۹ کشور مقصد صادرات را در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ بررسی می‌کند. در دو بررسی دیگر نیز صادرات کاشی چینی و صادرکنندگان برتر هندی مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند.

صادرات کاشی و سرامیک هند در سال ۲۰۲۳

بیشترین نرخ افزایش صادرات هند به خارج از بازارهای آسیا بوده است. در سال ۲۰۲۳، صادرات کاشی و سرامیک هند کاهش صادرات سال ۲۰۲۲ را جبران کرد (این کاهش تنها مقدار به ثبت رسیده در تاریخ صنعت کاشی و سرامیک هند و ناشی از بحران انرژی و افزایش شدید هزینه‌های حمل و نقل بوده است). در این سال حجم صادرات با %۳۹.۶+ رشد در مقایسه با سال قبل به ۵۸۹.۵ میلیون متر مربع رسید و درآمد این کشور از صادرات کاشی نیز با %۲۸.۲+ بهبود به ۲.۲۵ میلیارد دلار افزایش یافت.

در سال گذشته بازارهای آسیائی همچنان بیشترین سهم از صادرات هند را به خود اختصاص دادند. با این وجود بیشترین افزایش صادرات در خارج از آسیا اتفاق افتاد. پس از آسیا، آفریقا (با %۶۸.۸+ حجمی و %۴۵.۵+ از نظر ارزش) دومین منطقه بزرگ صادراتی بود. پس از آفریقا، آمریکای شمالی و مکزیک (۶۵.۴ میلیون متر مربع) و اتحادیه اروپا (%۷۵+ ) قرار داشند. صادرات هند به آمریکای جنوبی و کشورهای اروپائی غیر اتحادیه اروپا به بیش از دو برابر افزایش یافت.

تحلیل روند ده ساله بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ رشد مداوم صادرات هند در تمام بازارهای جهانی را روشن‌تر می‌کند. در طی این سال‌ها صادرات کلی هند با نرخ متوسط سالانه %۲۱.۵ (CAGR 2014-2023) رشد کرد. در این میان مقدار صادرات به آسیا %۱۴.۱+، به آمریکای شمالی %۹۳.۵+، به کشورهای غیر اروپائی اتحادیه اروپا %۶۶+، به اتحادیه اروپا %۳۵.۸+، به آفریقا %۲۵.۷+ و به آمریکای جنوبی %۲۲.۴ افزایش یافت.

رشد سال به سال ارزش نیز با افزایش درآمد از ۳۲۵ میلیون یورو در سال ۲۰۱۴ به ۲.۲۵ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳، به طور پیوسته ادامه داشت (CAGR 2014-2023:+24%). در این مورد نیز بیشترین افزایش به منطقه نفتا یعنی اتحادیه اروپا و کشورهای اروپائی غیر اتحادیه اروپا اختصاص داشت (CAGR 2024-2023:+91.7%).

علیرغم اختصاص %۴۰ از درآمد کل صادرات به آسیا، این قاره تنها منطقه‌ای بود که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ ارزش صادرات در آن کاهش یافت (%۲.۲-). تقریبا یک چهارم درآمد صادرات هند از اروپا (اتحادیه اروپا + غیر اتحادیه اروپا) به دست آمد و آفریقا و آمریکای شمالی با به ترتیب %۱۵.۵ و %۱۳ در جایگاه بعدی قرار داشتند.

متوسط قیمت

در سال ۲۰۲۳ میانگین قیمت کاشی صادراتی هند در تمام مناطق کاهش یافت و به ۳.۸ یورو در هر متر مربع رسید. علیرغم این کاهش کلی، قیمت محصولات در بازارهای مختلف متفاوت بود. برای مثال این مقدار در آفریقا ۲.۹ یورو در هر متر مربع، در آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا بیش از ۴.۵ یورو و در بازارهای اروپائی غیر اتحادیه اروپا ۵.۳ یورو در هر متر مربع بوده است.

با این حال مطالعات MECS حاکی از نسبتا ثابت باقی ماندن میانگین قیمت‌ها بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ (حدود ۳.۱- ۳.۲ یورو در هر متر مربع) بوده است. پس از اوج قیمت ۴.۲ یورو در هر متر مربع در سال ۲۰۲۲، مقدار قیمت بار دیگر در سال ۲۰۲۳ با %۸.۲- کاهش، به ۳.۸ یورو در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد. آمریکای شمالی و جنوبی تنها قاره‌هایی بودند که در این دهه کاهش متوسط قیمت فروش محصولات در آن ها به ثبت رسید.

رشد در تقریبا تمام ۱۳۹ بازار هدف
در میان ۱۳۹ کشور مقصد صادرات کاشی و سرامیک هند، تنها ۲۱ کشور شاهد کاهش صادرات بودند. کشورها عربستان صعودی یکی از کشورهایی بود که با %۲۶۵ کاهش واردات، از جایگاه چهارم به جایگاه دهم بازارهای عمده صادرات محصولات هندی تنزل کرد.

رتبه‌بندی مقاصد اصلی صادرات در سال ۲۰۲۳ به طور کلی تغییرات زیادی را نشان داد. ایالات متحده همچنان در صدر ۱۰ کشور اول قرار دارد. با سقوط عراق به جایگاه سوم، امارات متحده عربی به جایگاه دوم صعود کرد و مکزیک به لطف افزایش ۱۲۸ درصدی فروش در جایگاه چهارم قرار گرفت. افزایش صادرات به روسیه (%۱۲۷.۷+) اسرائیل (%۱۴۵.۵+) و آفریقای جنوبی (%۱۲۳+) این کشورها را به ترتیب در جایگاه‌های ششم، هفتم و نهم قرار داد.

بیشترین قیمت به ثبت رسیده محصولات هندی در سال ۲۰۲۳ به کشور ترکیه (۸.۵ یورو در هر متر مربع) و بریتانیا (۷.۶ یورو در هر متر مربع) اختصاص داشت، و کمترین این مقدار (۲.۱ یورو در هر متر مربع) مربوط به فروش در چند کشور آفریقایی بود.

 

صادرات کاشی چینی
در گزارش MECS تحلیل جالبی از انواع کاشی‌های صادراتی هند ارائه شده است. در سال ۲۰۲۳ تقریبا %۷۲ از صادرات کاشی و سرامیک هند به کاشی‌های چینی اختصاص داشت: رسیدن مقدار صادرات از ۲۸۶ میلیون متر مربع در سال ۲۰۲۲ به ۴۲۳ میلیون متر مربع در سال ۲۰۲۳ حاکی از یک افزایش ۴۸ درصدی در این حوزه است که درآمدی معادل با ۱.۸۲ میلیارد یورو را برای این کشور به همراه داشته است. این مقدار %۸۰ از کل گردش مالی صادرات کاشی هند بود و %۳۴.۳ افزایش را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. با این وجود میانگین قیمت این محصول از ۴.۷ یورو در هر متر مربع در سال ۲۰۲۲ به ۳.۴ یورو در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد.

 

 

 

 

کشورهای ایالات متحده، مکزیک، امارات متحده عربی، روسیه و اسرائیل با میانگین قیمت فروش ۴ تا ۵ یورو در متر مربع بزرگترین بازارهای صادراتی هند بودند و در بریتانیا که دهمین بازار بزرگ صادرات این محصول هندی بود میانگین قیمت ۷.۹ یورو برای هر متر مربع به ثبت رسید.
در بسیاری از بازارها کاشی‌های چینی بیش از %۹۰ وارادات از هند را به خود اختصاص دادند. اوج این مقدار در روسیه (%۹۸) و مصر (تقریبا %۱۰۰) بود.

 

۳۰ صادرکننده برتر هندی
بازیگران اصلی رشد جهانی صادرات هند چه کسانی هستند؟ در گزارش MECS رتبه‌بندی ۳۰ صادرکننده اصلی هندی که عمدتا در خوشه سرامیکی Morbi قرار دارند، به ترتیب و به همراه درآمد حاصل از صادرات طی دوره دو ساله ۲۰۲۲-۲۰۲۳ نشان داده شده است.

در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳، Icon Granito (با ۵۱ میلیون یورو درآمد صادراتی) در جایگاه نخست و پس از آن Sunshine Tiles، Lavish Granito، Comet Granito و سپس Itaca Ceramic با درآمد صادرات بین ۴۳ تا ۴۵ میلیون یورو قرار دارند. با وجود اینکه مکزیک، ایالات متحده و روسیه بازیگران اصلی هستند اما نگاهی اجمالی به فهرست سه بازار صادراتی هر تولیدکننده بینش جالبی را در مورد سطح تنوع بازارهای مقصد ۳۰ صادرکننده برتر هندی به دست می‌دهد.

این نتایج با تجزیه و تحلیل پنج شرکت هندی برتر برای هر یک از ده بازار بزرگ خارجی هند نیز به تایید می‌رسند: به طور کلی ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، عراق، مکزیک، روسیه، بریتانیا، اسرائیل، کویت، عربستان سعودی و عمان نقش اصلی را در بازارهای متفاوت ایفا می‌کنند. به طور کلی ۵ بازیگر اصلی هر زمینه متفاوت بوده اند. هرچند استثناهای کمی نیز وجود دارد برای مثال Icon Granit در روسیه و مکزیک نقش اول و در بریتانیا نقش دوم را ایفا می‌کند.

در گزارش MECS میزان رقابت‌پذیری هر بازار برای رقبای هندی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال بنا بر این گزارش در سال ۲۰۲۳ عربستان سعودی قابلیت رقابت زیادی برای صادرکنندگان هندی نداشت و پنج صادرکننده اصلی %۶۶ از کل صادرات هند از لحاظ ارزش مالی به این منطقه را تشکیل می‌دادند. در حالی‌که بریتانیا، امارات و عمان از جمله بازارهای در دسترس برای بسیاری از صادرکنندگان هندی بودند.

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments