پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

راه حل های کلیدی برای انتخاب کاشی

راه حل های کلیدی برای انتخاب کاشی

راه حل های کلیدی برای انتخاب کاشی

اگر می خواهید زمان انتخاب کاشی مناسب با فضای موردنظر خود، تصمیمی آگاهانه اتخاذ کنید، چندین توصیه برای کمک به شما ارائه می دهیم:

به دلیل کثرت گزینه های موجود در بازار، انتخاب کاشــی مناسب برای فضاهای گوناگون چالش برانگیز اســت. هریک از کانی های تولید کننده و بندهای موجود در بازار دارای طیف وســیعی از محصولات در دســته بندی های مختلف، هم مربوط به کاشــی دیوار و هم کف می باشــند. همچنین انواع کاشی شامل کاشــی های شیشه مانند شده، سرامیکی، چینی، سیمانی، کوارتز، سنگی و حتی شیشه ای وجود دارند که تصمیم گیری برای انتخاب را به چالشی بزرگ تبدیل می کنند. ما برای کمک به شما طرحی کلی شامل چندین توصیه ارائه کرده ایم که در گزینش صحیح کاشی مناسب برای فضای مورد نظر به شما کمک می کند:

تمــام مقدمات کار را در نظر بگیرید

اولین قدم تصمیم گیری راجع به نوع کاشــی مورد نیاز اســت. برای قسمت کف، بهترین گزینه کاشی های شیشه مانند شده اســت، چون با دوامند و می توانند وزن رفت و آمد زیاد را تحمل کنند. برای قســمت دیوار، می توان یا کاشی سرامیکی و یا چینی انتخاب کرد. چون بدون منفذ هستند و لکه ها را جذب نمی کنند. در قسمت بیرونی ساختمان برای اجتناب از لغزندگی، بهترین انتخاب کاشی هایی با لعاب مات یا کاشی های ضد سُرخوردن است.

اندازه کاشی ها را تخمین بزنید

امروزه طیف وسیعی از کاشی در اندازه های گوناگون وجود دارد. برخی از اندازه های مشــتری پســند برای قســمت کــف شــامل ۶۰۰ × ۳۰۰ میلیمتر، ۶۰۰ × ۶۰۰ میلیمتر، ۶۱۰× ۶۱۰ میلیمتر و ۸۰۰× ۸۰۰ میلیمتر هستند در صورتیکه در کاشــی های دیواری عموماً اندازه های۳۵۰×۲۵۰ میلیمتر، ۴۵۰×۳۰۰ میلیمتر و ۶۰۰× ۳۰۰ میلیمتر موجود هستند بنا بر عقیده متخصصان، کاشــی های قالب بزرگ باعث می شود فضا بزرگتر به نظر برسد. با این حال، توصیه بر این اســت که سایز کاشی با اندازه اتاق جور باشد. برای مثال اگر اتاق کوچک باشــد و شما کاشی های بزرگ در کف آن نصب کنید، اتاق از آنچه که هست کوچکتر به نظر می آید. پیشنهاد می شود برای چنین اتاقی، از کاشــی های متوسط مثل ۳۵۰×۲۵۰ میلیمتری اســتفاده کنید. همچنین انتخاب انــدازه ای که کمترین مقدار برش و ضایعات (اتلاف) را ایجاب کند، ایده خوبی است. برای نمونه اگر اتاق شما ۵×۶ فوت است، کاشــی را برگزینید که مضربی از اندازه اتاق باشد.(هر فوت معادل ۳۰/۴۸ سانتیمتراست).

لعــاب کاری مناســب را انتخاب کنید

بــه برکت وجود چاپ دیجیتال اکنون خلق هر نوع الگو و طرح روی کاشی امکان پذیر است. با این وجود، طرح و الگو نباید تنها ملاک های انتخابتان باشند. مشخص کردن لعاب مناســب هم همین قدر اهمیت دارد. برای مثال کاشی های براق بر روی دیوارها فوق العاده به نظر می رسند در حالیکه کاشی های لعاب سنگی برای قسمت های خارجی ایده آل هستند. برای اتاق خواب، اســتفاده از لعاب های طرح چوب توصیه می شــود. زیرا حس گرما و صمیمیت را القاء می کند در صورتیکه برای دیوارهای حمام و آشپزخانه می توان ترکیبی از کاشی های فلز مانند و درخشان، موزاییکی و ساده را به کار برد. برای اتاق های نشــیمن، استفاده از کاشی هایی با لعاب و طرح های طبیعی توصیه می شود اما در رستورانها بهتر است به دنبال کاشی های ضد سُرخوردن، شیشه مانند و مقاوم دارای طرحها و الگوهای متناسب با دکور باشیم.

توصیه رنگ مناسب را انتخاب کنید

برای قسمت کف معمولا می شــود کاشی های روشن انتخاب کنید تا فضایی دنج ایجاد شود اما برای محوطه بیرونی می توان از رنگهای تیره تر اســتفاده کرد. رنگهای روشــن باعث می شود اتاق، بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد اما نگهداری از کاشی های تیره رنگ به نسبت آسان تر است.

از قبل برنامه ریزی کنید

همیشه ۵-۱۰ درصد بیش از آن تعــدادی که نیاز دارید، خریداری کنید تا اگر برش یا شکســتگی احتمالی رخ داد، به اندازه کافی کاشــی در اختیار داشــته باشید. بیشــتر شــرکتها هزینه کاشــی هایی را که بعد از اتمام کار نیاز نـــدارید و بدون استفـاده مــانده، به شمــا بــاز می گــردانند.

از دوغاب مناسب استفاده کنید

در گذشته تمایل به استفاده از دوغاب متضاد با رنگ کاشی وجود داشت اما امروزه توصیه می شود رنگ دوغاب با کاشــی هماهنگ باشد. باید دقت کنیم خطوط دوغاب نازک باشد و تا حد ممکن به چشم نیاید.

کاشی ها را ترکیب کنید و جور درآورید

وجود تنها یک مدل یا یک رنگ کاشی روی کل سطح باعث القاء حس یکپارچگی و دلباز بودن می گردد، با این حال به کار بردن ۲ یا ۳ مدل/رنگ کاشی گوناگون (به انتخاب و سلیقه خود شما) فضا را شخصی تر می کند. در قسمت کف می توان حاشیه خلق کرد و یا دو کاشی مکمل را ترکیب کرد. روی دیوارها می توان تا سه مدل کاشی به کار برد تا دکــوری جــالب و منحصــر به فرد به وجـود آورد. می توان کاشی های موزاییکی را با کاشی های قالب متوسط، و کاشی های فلزنما را با کاشی های ساده ترکیب و هماهنگ کرد، بر روی یک دیوار طرح انداخت و روی دیوارهای دیگر کاشی ساده نصب کرد و حتی در مواردی از رنگهای متضاد استفاده کرد. خیلی از تولیدکنندگان کاشی، ایده های ترکیب و چینش کاشــی های خود را به شکل مجموعه ای از کاشی های از پیش تنظیم شده به فروش می رسانند.

 قابلیت جذب آب را در نظر بگیرید

این مســئله از جزئیات فنی مورد نیاز است تا میزان قدرت کاشی را بدانید. کاشی هایی که مقدار آب کمتری جذب می کنند، عمر طولانی تری دارند چون ماندگاری و دوامشان بیشتر است.


منبع: مجله الماس

گردآوری شده توسط: مجله اینترنی سرام پخش

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments