پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

بازسازی خانه؛ آماده سازی کف برای نصب کاشی (بخش اول)

بازسازی خانه؛ آماده سازی کف برای نصب کاشی

بازسازی خانه؛ آماده سازی کف برای نصب کاشی (بخش اول)

نصب کاشی های سرامیک و پرسلان تا حدودی گیج کننده به نظر می رسد؛ چرا که این کاشی ها استحکام زیادی دارند و در عین حال در هنگام نصب تا حدودی حساس هستند.

کاشی های سرامیکی و پرسلانی بسیار سخت و بادوام هستند، و هنگامی که به درستی نصب شده، یک کفپوش بسیار مستحکم و با طول عمر بالا را ایجاد می کنند به طوری که طول عمر آنها می تواند برای چندین دهه ادامه پیدا کند. اما برای رسیدن به چنین هدفی کاملا بستگی به ساختار کف و یا لایه زیرین کاشی دارد. کف محیط باید از استحکام، سختی و مقاومت خوبی(در برابر ضربه) برخوردار باشد. اگر کف سازه (که معمولاً از تیرچه، سیمان، شن و ماسه و بلوک تشکیل شده است) ساختار مناسبی نداشته باشد، کف کاشی سرامیک در اثر ترافیک فشرده می شود و در نهایت منجر به شکستن ملات و نصب مجدد آن می شود.

به همین دلیل نصب کفپوش های سرامیکی و پرسلان، با وجود استحکام ذاتی این مواد_ می تواند کمی حساس باشد. با توجه به چالش هایی مانند رطوبت، حرکت و چسبندگی مواد، کاشی و سرامیک با ساختار های خاصی از کف کار می کند و نصب آنها با سایر ساختار ها کاری اشتباه است.

ساختار کف ساختمان

این مسئله که اجزای ساختار کفپوش را برای درک بهتر روش های نصب کاشی و سرامیک بتوانیم از هم تشخیص دهیم: بجز دال های بتنی، دیگر ساختار های کف شامل سه جزء اصلی می باشد: باند یا اسکلت ساختمان،کف؛ که معمولا از یک لایه OSB (پانل­های مبتنی بر چوب طبیعی رشته­ ای که همراه با رزین­ مصنوعی ترکیب شده است) و یا تخته چوبی سه لا و یا بتنی است. و در نهایت یک پوشش پایه که یک لایه نهایی است که فقط در زیر کفپوش قرار گرفته و متناسب با جنس کفپوش انتخاب می شود. ممکن است یک ساختمان تمام این اجزا را نداشته باشد. در خانه های با دال های بتنی و یا زیر زمین ها ممکن است کاشی مستقیما بر روی کف نصب شود و نیازی به پوشش پایه نداشته باشد.

در هر نصب کفپوش و به خصوص کاشی سرامیک، کیفیت کار نهایی به طور عمده ای بستگی به کیفیت ساختار کف زیرین دارد. در این مقاله شش نوع ساختار کف وجود دارد که به صورت گسترده ای برای کفپوش های کاشی سرامیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

تخته های سیمانی

بازسازی خانه؛ آماده سازی کف برای نصب کاشی

در حال حاضر از تخته های سیمانی به عنوان بهترین ساختار کف برای کاشی های سرامیکی (برای نصب انواع کفپوش، دیواره ها، پیشخوان) به کار برده می شود.

تخته های سیمانی شامل یک لایه مواد سیمانی با مش بندی فایبر گلاس هستند. این مش بندی به استحکام بیشتر مواد سیمانی کمک می کند. تخته های سیمانی معمولا در ورق های ضخیم یک چهارم و یا یک دوم اینچی و اندازه های مختلفی عرضه می شود. تخته های سیمانی ماده سنگینی هستند و بنابراین در ورق های کوچکتر (که برای نصب راحتترند) نیز عرضه می شوند.

معرفی تخته های سیمانی همراه با چسب های نازک ملات، انقلاب بزرگی در صنعت و نصب کاشی و سرامیک پدید آمد. این دو ماده باعث شدند تا تقریبا همه افراد را قادر به آماده سازی و نصب کفپوش های کاشی و سرامیک ساخت.  پیش از آن، به طور کلی کاشی های سرامیکی توسط یک کاشیکار حرفه ای، بر یک لایه پایه چسب مرطوب قرار داده می شد.

در حدود سالهای ۱۹۷۰، تخته های سیمانی و چسب های نازک کاشی کاری، نه تنها به کیفیت و زمان کار کاشیکاران کمک می کرد؛ بلکه باعث شد نصب کاشی و سرامیک با کیفیت بالا برای همه افراد میسر شود.

تخته های سه لایی

بازسازی خانه؛ آماده سازی کف برای نصب کاشی

تخته لایه سازه ای است از دسته فرآورده‌ های مرکب چوبی که از لایه ‌های با ضخامت کم و با زاویه ۹۰ درجه نسبت به یکدیگر تشکیل شده و با استفاده از چسب روی هم چسبانده می‌شوند.

تخته سه لا بیرونی کف پوش مناسبی برای کاشی هاست و بیشتر برای کفپوش های داخلی استفاده می شود زیرا نیاز به چسب های ضد آب دارند. اگر آب و رطوبت به هر طریقی به این کف نفوذ کند، به دلیل اینکه از چسب ضد آب در این تخته ها استفاده شده، کف از بین نمی رود.

هنگامی که از تخته سه لایی به عنوان کف ساختمان بکار می روند، ورق های تخته سه لایی بر روی کف OSB یا تخته چوب های معمولی در دولایه قرار می گیرد. در هنگام نصب این تخته ها توصیه شده که درز ها در هر لایه با یکدیگر همپوشانی نداشته باشند و بنابراین مهم است میخ هایی که در هر لایه بکار می روند، به لایه زیرین نرسد، چراکه باعث ایجاد شکاف و در نتیجه حرکت کاشی و سرامیک می شوند.

باید یاددآوری کنم که استفاده از این تخته های سه لایی دیگر روش متداول برای آماده سازی کف نیست، تقریبا همه کاشیکارها، کاشی های سرامیکی را بر روی تخته های سیمانی نصب می کنند. در واقع این روش قبل از اختراع تخته های سیمانی معمول بود. اما گاهی برای کاهش وزن کلی ساختمان از این تخته ها نیز استفاده شود.


[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments