پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

تاریخچه کفپوش بامبو

تاریخچه کفپوش بامبو

تاریخچه کفپوش بامبو

تاریخچه کفپوش بامبو | بامبو، پیشینه‌ای طولانی و جذاب دارد که به پنج هزار سال پیش برمی‌گردد. در چین باستان از این گیاه چندکاره در پروژه‌های مختلفی چون ساخت تیر، ساختمان‌سازی، بافتنی، کتاب‌ها و کاغذ استفاده می‌شد. باستان شناسان طی بررسی خرابه‌های شهر شیان چین که از دوران نوسنگی (۲۰۶ سال قبل از میلاد مسیح) به جا مانده‌اند؛ نوشته‌هایی در مورد بامبو پیدا کردند. در این کتاب از ۶۱ نوع بامبو مختلف نام برده شده که در کنار شرح ویژگی‌های آن‌ها، روش کشت گیاه نیز توضیح داده شده است.

تاریخچه کفپوش بامبو

قدمت طولانی استفاده از بامبو در چین، جای تعجب ندارد چون بیش از چهارصد نوع بامبو در این سرزمین یافت می‌شود و این گیاه در چین بیش از هر جای دیگری رشد می‌کند. در قرن نوزدهم، بعد از کشف اتفاقی باروت، ارتش چین کاربرد تازه‌ای برای بامبو پیدا کرد. حدود ۸۵۰ سال بعد از میلاد، کیمیاگران وقتی که در حال تلاش برای خلق اکسیر جاودانگی بودند کاملاً تصادفی متوجه شدند که ترکیب نیترات پتاسیم، سولفور، کربن زغال و عسل منجر به ایجاد ماده‌ای منفجره می‌شود که می‌تواند کل خانه را تخریب کند. در سال ۹۱۹ بعد از میلاد، ارتش از این ویژگی برای ساخت بمب جهت استفاده در منجنیق استفاده کرد.

داخل بامبو را با باروت پر کرده و شعله ور می‌کردند و به صورت موشک به سمت دشمن پرتاب می‌کردند. اگرچه این سلاح خیلی کارآمد نیست اما برای دنیای آن روز مؤثر بود.
در سال‌های ۹۶۰ تا ۱۲۷۹، بامبو به ماده‌ای حاضر در زندگی روزمره چینی‌ها تبدیل شد. از این ماده برای تولید محصولات متنوعی چون کاغذ، قایق، شنل بارانی، پوشاک و کفش استفاده می‌شد. از بامبو به عنوان هیزم بخاری و حتی طبخ غذاهای خوشمزه نیز استفاده می‌کردند. چون بامبو به سرعت رشد می‌کند و به مراقبت چندانی نیاز ندارد؛ منبعی ارزان و فراوان برای تولید محصولات مفید به شمار می‌رود و این اوضاع بعد از گذشت زمان تغییر نکرده است. ما همچنان تلاش می‌کنیم تا کاربردهای تازه‌ای برای بامبو بیابیم.
چینی‌ها، کاغذهای بسیار باکیفیتی با استفاده از بامبو ساختند. بامبو، ماده‌ای کارا و ارزان با بازدهی بالا بود؛ از سه تن بامبو، یک تن کاغذ تولید می‌شد. کاغذها کمی سنگین و زمخت بودند از این رو با برگ، لیف و دیگر مواد گیاهی ترکیب شدند تا کاغذهایی روشن‌تر و کاربردی‌تر ایجاد شود. چینی‌ها سعی کردند که راز فرآیند تولید را منتشر نکنند تا حق تولیدش در انحصار خودشان باشد اما بعد از جنگی که رخ داد؛ مهاجمین ترک، این صنعت را با خود به سمرقند بردند و اولین صنعت واقعی کاغذ در سال ۷۹۳ بعد از میلاد در بغداد راه‌اندازی شد و قرن‌ها بعد این دانش تا اروپا گسترش یافت. امروزه نیز بامبو در صنعت کاغذ بسیار کاربرد دارد.

تاریخچه کفپوش بامبو

یکی دیگر از کاربردهای باستانی بامبو که امروزه نیز رواج دارد؛ استفاده پزشکی است. از بامبو برای درمان صرع، ضعف  و تب استفاده می‌شد؛ همچنین در رفع بیماری‌های روحی و اختلالات ناشی از کهولت سن هم مؤثر بود. تصور می‌شد که بامبو سرد است و به همین خاطر از آن برای التیام سوختگی بهره می‌بردند. با استفاده از خواص طبیعی بامبو، داروهای بندآورنده خون، ضداسپاسم، تب بر، محرک و تقویتی تولید می‌کردند. قسمت خاصی از بامبو را با فلفل، دارچین، هل و شکر مخلوط می‌کردند و با آن به درمان سرماخوردگی، گلودرد، جوش‌های چرکین و سرفه می‌پرداختند. همچنین مرسوم بود که از بامبو جهت درمان انواع بیماری‌های ریوی مانند سل نیز استفاده کنند.

تولد کف‌پوش‌های بامبویی

در اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که بامبو به عنوان کف پوش روانه بازار شد. این محصول واقعاً زیبا، فاقد کیفیت چندانی بود. مردم در آمریکا فقط با مصارف بومی بامبو مثلاً استفاده از موارد باریک و بلند به عنوان چوب ماهی گیری یا گونه‌های انعطاف‌پذیر برای ساخت قاشق چاپ استیک آشنا بودند. پذیرش بامبو به عنوان کف‌پوشی سبز با درجه سختی قابل‌مقایسه با چوب‌های سخت به آهستگی صورت گرفت اما امروزه کف‌پوشی عام‌پسند است. زیبایی و دوام بامبو از آن، کف‌پوشی مطلوب و کاربردی ساخته است. رشد سریع بامبو نسبت به یک درخت ، که تا بالغ شدن به سی سال زمان نیاز دارد؛ باعث شده که از این کف‌پوش به عنوان محصولی پایدار یاد کنیم.

تاریخچه کفپوش بامبو

کف‌پوش‌های بامبویی دنیای امروز

امروزه، کف‌پوش بامبویی در انواع مدل ها و رنگ ها عرضه می‌شود. طی پروسه سه مرحله‌ای پرینت، طرح‌های مختلفی را روی کف‌پوش چاپ می‌کنند به‌گونه‌ای که بامبو را می‌توانید در طرح چوب‌های واقعی مختلف پیدا کنید.
رشد صنعت کف‌پوش بامبویی، مزایای زیست‌محیطی جانبی را نیز به همراه آورده است. تقاضا برای چوب‌های سخت را کاهش داده، به حفظ جنگل‌های قدیمی که با قطع غیرقانونی مواجه بودند کمک کرده و یک تولیدکننده اکسیژن کارا است. حالا ما با اضافه کردن کف‌پوش به لیست مصارف بامبو می‌توانیم آینده‌ای بهتر برای سیاره‌مان رقم بزنیم.

 

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] تاریخچه کفپوش بامبو

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments