پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آموزش صفر تا ۱۰۰ نصب سرامیک پرسلان !

نحوه نصب پرسلان

آموزش صفر تا ۱۰۰ نصب سرامیک پرسلان !

فهرست مطالب

با وجود اینکه از ظهور پرسلان زمان زیادی نمی‌گذرد، اما این محصول امروزه تبدیل به‌محبوب‌ترین عضو خانواده کاشی‌ها شده است و هر روزه نیز به این محبوبیت اضافه می‌شود. این محصول ساختار متفاوت‌تری نسبت به‌انواع دیگر کاشی و سرامیک دارد.

نصب پرسلان نکات ظریف و خاص خود را دارد اما به‌صورت کلی نمی‌توان از طریق برخی روش‌های نصب مشترک با سایر انواع دیگر کاشی و سرامیک مانند استفاده از دوغاب سنتی برای نصب این کفپوش و دیوارپوش استفاده کرد.

در صورتی‌که قصد دارید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، تا انتهای این نوشته از مجله سرام پخش با ما همراه باشید تا نکات بیشتری را برایتان بازگو کنیم.

روش‌های نصب سرامیک پرسلانی

انتخاب روش نصب پرسلان تا حدود زیادی بستگی به‌ مکانی دارد که قصد نصب کردن این نوع از کاشی و سرامیک را در آنجا دارید.
در کلی‌ترین حالت ممکن، سه روش برای نصب پرسلان وجود دارد که در ادامه به‌آن‌ها می‌پردازیم.

روش سنتی

روش سنتی یا ملاتی نصب کاشی و سرامیک، یکی از رایج‌ترین روش‌های نصب است که با وجود روش‌های نوین‌تر، همچنان طرفداران خود را دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که از نام این روش پیدا است، برای نصب پرسلان یا هر نوع کفپوش و دیوارپوش دیگری نیازمند استفاده از ملات یا دوغاب تهیه شده از ماسه و سیمان و یک‌سری ترکیبات دیگر هستیم.

توجه داشته باشید که سرامیک پرسلان دارای جذب رطوبت بسیار پایینی است و به‌همین جهت نمی‌توان برای نصب پرسلان تنها از ملات بتنی استفاده کرد و نیاز است و برخی مواد شیمیایی مانند چسب بتن یا چسب کاشی نیز به‌این ملات اضافه شوند.

نصب پرسلان به روش سنتی

نصب پرسلان با استفاده از چسب

در سطرهای پیشین به‌انواع چسب‌ها مانند چسب کاشی یا چسب بتن پلیمری اشاره شد که می‌توان به‌تنهایی از طریق این ملات‌های نوین، برای نصب پرسلان اقدام کرد.

این چسب‌ها ساختار بسیار محکمی دارند و ماندگاری آن‌ها نیز بالاتر است. به‌همین جهت برای نصب انواع کاشی و سرامیک از جمله پرسلان در هر کجای ساختمان مخصوصاً کاشی تجاری و پارکینگ به‌دلیل تردد زیاد بر روی آن‌ها، مناسب است.

انواع چسب‌های مناسب برای نصب کاشی دیوار و سرامیک کف عبارتند از:
• چسب‌های پودری
• چسب‌های خمیری
• چسب‌های رزینی

نصب پرسلان با چسب مخصوص

نصب پرسلان به روش اسکوپ

پیش‌تر گفته شد که پرسلان دارای جذب رطوبت بسیار پایینی است و به‌واسطه همین موضوع چسبندگی مناسبی بین ملات و کاشی ایجاد نمی‌شود. یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد چسبندگی مناسب بین پرسلان و ملات، استفاده از اسکوپ است.

در این روش با استفاده از یک‌سری ابزار آلات تیز، بریدگی‌هایی را در پشت پرسلان ایجاد می‌کنند و سپس آن اسکوپ‌ها را با سایز دلخواه از طریق روش‌های اتصال مختلف مانند چسب اسکوپ بر روی آن شیار‌ها و در مکان مناسب نصب می‌کنند. اکنون به‌سادگی می‌توان اقدام به‌نصب پرسلان با استفاده از انواع ملات کرد؛ چرا که در این روش وظیفه چسبیدن را اسکوپ‌ها برعهده دارند نه خود کاشی!

نصب پرسلان با روش اسکوپ

نصب پرسلان به روش خشک

این روش نصب، تنها برای نصب پرسلان در نمای ساختمان به‌کار می‌رود و همانطور که از نامش پیداست در آن هیچگونه ملات یا چسبی نیاز نداریم. در این روش که خود به‌دو نوع نمایان یا غیر نمایان انجام می‌شود، کاشی‌ها از طریق اتصالات مکانیکی محکم و مقاوم به‌دیوار متصل می‌شوند.

کاشی‌های نصب شده از طریق این روش ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به‌کاشی‌های نصب شده از طریق ملات دارند و به‌همین‌دلیل این روش بیشتر در نصب نمای ساختمان به‌کار می‌رود.

با توجه به‌شرایط نصب پرسلان به‌صورت خشک لازم به‌ذکر است که به‌هیچ وجه امکان نصب سرامیک کف از این طریق وجود ندارد. همچنین توصیه می‌شود برای نصب کاشی دیوار درون ساختمان نیز از روش خشک استفاده نکنید.

نصب پرسلان به روش خشک

مراحل نصب پرسلان به‌صورت قدم به‌قدم

مراحل نصب پرسلان کاملاً وابسته به‌روش نصبی است که انتخاب کرده‌اید. به‌واسطه همین موضوع در ادامه به‌تفکیک روش نصب، مراحل نصب را برایتان تشریح خواهیم کرد.

مراحل مشترک

نه‌تنها در نصب کاشی پرسلان بلکه در نصب انواع کاشی و سرامیک دیگر به‌هر روشی یک‌سری مراحل و اقدامات مشترک وجود دارند که لازم الاجرا هستند.
این موارد عبارتند از:

• طرح نقشه کامل

• پاکسازی کامل سطح

• زیر سازی کامل و شیب‌بندی

• بررسی کامل فضا و ابعاد کاشی و سرامیک

• برش زدن کاشی و سرامیک در ابعاد دلخواه

مراحل نصب از طریق ملات

در نصب پرسلان از طریق ملات سنتی ابتدا نیاز است تا ماسه و سیمان را با نسبت مناسب به‌همراه آب ترکیب کنید و با اضافه کردن نوعی از چسب که پیشتر به‌آن‌ها اشاره شد، ملات را حاضر کرد. سپس باید ملات را با ماله به‌صورت یک‌دست روی سطح شیب‌بندی شده پهن کرد و سپس از طریق‌شانه آن را به‌فرم مناسب درآورد.

پس از اتمام این مراحل، نوبت به‌قرار دادن کاشی پرسلان می‌شود که باید با فاصله مناسب از یک‌دیگر که عموماً از طریق ابزار آلات مخصوص تراز و اندازه گیری سرامیک‌ها تنظیم می‌شود، قرار بگیرند و از طریق ضربات مداوم به‌خوبی محکم شوند. در انتها و پس از گذشت یک تا دو روز از خشک شدن کامل کاشی‌ها، می‌توان برای بندکشی اقدام کرد.

خرید آسان ملات آماده از

بازار آنلاین سرام پخش

ملات خشک آماده چیست؟

مراحل نصب از طریق چسب

مراحل نصب این روش نیز کاملاً شبیه روش قبلی است؛ با این تفاوت که به‌جای استفاده از ملات، از چسب‌های مخصوص در آن استفاده می‌شود. همانند روش قبلی تنها کافی است که میزان مناسبی از چسب را روی سطح قرار دهید و با استفاده از از‌ شانه، شیار‌هایی روی آن ایجاد کرد. سپس کاشی را قرار دهید و با ضربات مداوم آن را کاملاً محکم کنید.
همچنین در این روش نیز بعد از ‌یک تا دو روز پس از نصب پرسلان می‌توان برای بندکشی اقدام کرد.

مراحل نصب از طریق روش خشک

نصب پرسلان با روش خشک به‌دقت و ملاحظات خاص نیاز دارد؛ چون این روش کاملاً مهندسی شده بر اساس یک‌سری اصول فنی است. روش خشک همانطور که پیشتر گفته شد به‌دو صورت نمایان و غیر نمایان اجرا می‌شود که در ادامه به‌توضیح هر دو پرداخته‌ایم.

در روش نمایان نصب پرسلان به‌صورت خشک، ابتدا ورق‌هایی معمولاً از جنس قوطی روی دیواره ساختمان قرار می‌گیرند. سپس ریل‌های مخصوصی روی این قوطی‌ها نصب می‌شوند که نگهدارنده کلیپس‌هایی هستند که پرسلان‌ها را نگه می‌دارند.

روش بعدی که به‌عنوان روش نصب خشک به‌صورت نامرئی یا غیر نمایان از آن یاد می‌شود، خود به ‌دو صورت سیستم کیل و شیاری صورت می‌گیرد. در سیستم کیل نما توسط اتصالات آلومینیومی کوچک به‌نوعی روی ریل‌های مخصوص نصب می‌شوند روی دیوار قرار می‌گیرند که قابل مشاهده نیستند.

در سیستم شیاری باید با دستگاهی معروف به‌دستگاه شیار زن، شیار‌هایی را در پشت پرسلان به‌صورت قرینه در دو جهت ایجاد کرد و اتصالات را روی این شیارها قرار دارد. درنهایت می‌توان پرسلان را با استفاده از همین اتصالات روی دیوار محکم کرد.
این روش نصب مزایای زیادی دارد و نیازمند هیچگونه بندکشی نیز نیست.

 

خرید آسان چسب کاشی در

بازار آنلاین سرام پخش

نصب سرامیک پرسلان کف

با وجود اینکه معمولاً پرسلان را بیشتر به‌عنوان نمای ساختمان می‌شناسند، اما این محصول در داخل ساختمان هم به‌عنوان کفپوش و هم به‌عنوان دیوارپوش بسیار مناسب است.

نصب پرسلان به‌صورت خشک تنها برای نمای ساختمان است و برای پرسلان به‌جای سرامیک کف نمی‌توان از این روش استفاده کرد. به‌همین جهت باید از سه روش دیگر گفته شده برای نصب کفپوش پرسلانی استفاده کرد.

این نوع کاشی به‌دلیل جذب رطوبت بسیار پایین خود معمولاً در کف حیاط و پشت بام و به‌ویژه به‌عنوان کاشی حمام و دستشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برای استفاده از پرسلان در داخل خانه نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.

نصب سرامیک پرسلان دیوار

نصب پرسلان در دیوار به‌دلیل وزن نسبتاً سنگین این نوع از مصالح ساختمانی، دشوارتر از نصب آن‌ها در کف است اما همچنان محدودیتی برای استفاده از پرسلان در دیوار وجود ندارد.

یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد نصب کاشی پرسلان در دیوار، در نمای ساختمان‌ها است که به‌دلیل خواص مختلف این نوع از کاشی به‌ویژه مقاومت در برابر عوامل مخرب، مورد بسیار مناسبی برای این کاربرد است.
برای نصب کاشی پرسلان در دیوار توصیه می‌شود که از ملات‌های نوین مانند ملات خشک مخصوص یا انواع چسب کاشی یا بتن استفاده کنید؛ چون وزن سنگین پرسلان، نصب این نوع کاشی به‌ویژه نصب در دیوار را قدری سخت می‌کند.

کلام آخـــر
با وجود تمام مزایایی که انواع کاشی پرسلان در صنعت ساختمان دارد، اما همواره نصب پرسلان یکی از دغدغه‌های فعالان این حوزه است که همانطور که تا به‌اینجا مطالعه کردید، فرآیند‌های نصب این نوع از مصالح ساختمانی با انواع دیگر تا حدود زیادی تفاوت دارد و آن هم به‌خاطر ویژگی‌های ذاتی و خاص خود پرسلان است.
ما در این نوشته از مجله سرام بخش تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا نکات مهم در رابطه با نصب کاشی پرسلان را به‌صورت کامل برایتان بازگو کنیم. همچنین در صورتی‌که قصد تهیه انواع پرسلان و تجهیزات نصب و آن را دارید می‌توانید به‌صورت اقساطی از طریق فروشگاه سرام پخش اقدام کنید.

سوالات متداول…

به‌دلیل ویژگی های ضد رطوبتی پرسلان، این نوع کاشی در برابر چسبندگی ملات‌ها مقاومت می‌کند.

نصب با ملات مخصوص، نصب با انواع چسب‌ها، نصب با اسکوپ و نصب خشک

محدودیتی برای استفاده از پرسلان وجود ندارد اما این نوع کاشی بیشتر در نمای ساختمان استفاده می‌شود.

اگر قصد نصب پرسلان در نما را دارید، روش خشک و در غیر این صورت به‌ترتیب استفاده از انواع چسب‌ها و اسکوپ بهترین روش‌ها هستند.

وزن بالای پرسلان و مقاومت در برابر برخی از ملات‌ها مهم‌ترین نکات در هنگام نصب کاشی پرسلان هستند.

بله؛ شما می‌توانید با مراجعه به سایت سرام پخش انواع پرسلان را به‌صورت اقساطی سفارش دهید.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments