پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

نوآوری های انجام شده در صنعت کاشی

نوآوری‌های انجام شده در صنعت کاشی

نوآوری های انجام شده در صنعت کاشی

نوآوری های انجام شده در صنعت کاشی | بیش از ۴۰۰۰ سال از ساخت کاشی می گذرد و امروزه هزاران نوع از محصولات مختلف کاشی با اشکال و رنگ های مختلف را می توان یافت که جهت دکوراسیون قسمت های مختلف داخل ساختمان و حتی نمای بیرونی آن به کار می رود.

امروزه نوآوری هایی که در تولید کاشی وجود دارد از ایجاد روش های دکور جدید فراتر رفته است. این نوآوری ها شامل سطوح تمیزشونده، تغییرات رنگ و شکل بر اثر تماس دست، بازتاب نور بعد از غروب خورشید و مواد متعدد دیگری است که در این مبحث به آن می پردازیم.آن سوی مرزها چه می گذرد؟

مبارزه با آلودگی

در لندن و برلین دو طراح به نام های آلیسون درینگ و دانیل شوآگ به وسیله طراحی نوعی از کاشی های دکوری موفق به کاهش آلودگی هوا شدند.

نوآوری-های-انجام-شده-در-صنعت-کاشی

در محیط های شهری نظیر مکان های شلوغ از جمله تونل های با ترافیک زیاد، ورودی های شهر، محوطه های پارکینگ و موارد مشابه همچون بازسازی خانه ها که با بودجه کم نیاز به یک راه حل خوب و مناسب است استفاده از این مواد می تواند، بسیار مفید عمل نماید.

در این کاشی ها سطح رویی کاشی ها به وسیله پودر بسیار ریز دانه اکسید تیتانیوم پوشش داده میشود که این مواد به وسیله نور عادی فعال می شود.

این پدیده در حقیقت کاربرد جدید نانو فتوکاتالیتیک از موادی هم چون دی اکسید تیتانیوم است که به عنوان رنگ دانه و هم چنین در موادی چون بدنه های خود تمیز کن و از بین برنده میکروب بکار برده می شود.

کارکرد این بدنه ها به این صورت است که با وجود میزان کمی اشعه UV از نور خورشید در محیط و همین طور رطوبت، موجب کاهش آلودگی هوای محیط اطراف می شود.

هنگامی که این کاشی ها در محیط آلوده قرار می گیرد، نیتروژن خنثی شده و ترکیبات آلی سمی نیز تبدیل به ترکیبات خنثی می گردد. از سال ۲۰۰۵ انجمن هوای پاک اروپا استفاده از این مواد را در اولویت های استراتژیک خود قرار داده است.

هدف آنان کاهش مرگ و میر ناشی از الودگی هوا تا ۱۰۰۰۰۰ نفر و همچنین ضرر و زیان ناشی از آلودگی هوا تا ۴۵ بیلیون یورو است.

نوآوری‌های انجام شده در صنعت کاشی

استفاده از کامپیوتر برای چیدمان کاشی ها

با استفاده از کامپیوتر ترکیب چیدمان برای کاشی ها در نظر گرفته می شود و بر پایه محاسبات ریاضی و با استفاده از تعداد کمی از قطعات و ترکیبات متفاوت و غیر منظمی از چیدمان کاشی ها اجرا می گردد.

این ترکیبات تکراری نبوده و حالت رندم را در ذهن بیننده القاء می نماید. این کاشی ها (کاشی با طرحی به نام Oxygena) امروزه در استرالیا در نمای بیرونی، بالکن، راهرو و… بکار برده می شود ولی می توان آن را در آشپزخانه، حمام و اتاق های دیگر نیز بکار برد.

در تمام دنیا مرسوم شده است که از این کاشی ها در بیمارستان ها، مدارس، فرودگاه ها، plazas، parement، roundabout بکار می رود.

در کاشی های طرح نوآوری‌های انجام شده در صنعت کاشی برخلاف تولیدات قبلی که دی اکسید تیتانیوم به عنوان پوشش روی کاشی بوده، تیتانیوم در این کاشی ها به صورت قسمتی از کاشی حرارت دیده سپس مورد استفاده قرار می گیرد.

نوآوری‌های انجام شده در صنعت کاشی

تیتانیوم در کاشی های oxygena در دمای حدود ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد یعنی همان محدوده دمایی پرسلان و بدون از دست دادن خصوصیات فتوکاتالیتیک دی اکسید تیتانیم پخته می شود.

در آزمایشاتی که توسط دانشگاه شیمی مودنا در ایتالیا انجام گرفته است، برای قرار گرفتن یک متر مربع Oxygena در مقابل هشت ساعت نور خورشید، الودگی های …… مونوکسید و دی اکسید نیتروژن حدود ۷۲ مترمکعب هوا را حذف کرد.

به صورتی که اگر اطاق شما پنجره دارد و در معرض نور مستقیم قرار می گیرد می توانید از این کاشی ها استفاده نمایید.

در مکان هایی هم چون رستوران ها، کافی شاپ ها و … که می توان از این کاشی ها که حالت های زیبای دینامیکی ایجاد می نماید استفاده نمود.

هنگامی که پای خود را به روی این کاشی ها می گذارید، مایع رنگی درون این کاشی ها شروع به جابجایی کرده و در حقیقت این طرح کاشی شماست که متغیر می باشد. امروزه کاشی هایی با ابعاد ۳۰۷۳۰ و یا ۶۵۰ ۵۰ و حتی ۸۰×۸۰ سانتیمتر از این نوع کاشی با طرح ها و رنگ های متنوع در دسترس ماست.

نوآوری‌های انجام شده در صنعت کاشی

در حقیقت تلاش آکادمی های تحقیقاتی در دنیا بر این است که با ایجاد طرح های ویژه و افکت های جالب سعی در ایجاد کاشی هایی داشته باشند که بتواند محیط ما را به طرز غیرقابل باوری زیبا کند.

درست است که استفاده از این کاشی ها در بیمارستان ها و یا اماکن دولتی ممکن است جالب نباشد اما اگر در اتاق بازی در کودکستان مورد استفاده قرار بگیرد قطعا کودکان از راه رفتن روی آن لذت خواهند برد.

بنابراین دست طراحان و معماران برای طراحی اینگونه فضاهای جالب، هیجان آور و رنگارنگ با آمدن این طرح های کاشی بازتر خواهد شد. کاشی های الکترونیک که با تماس دست با استفاده از LED روشن می شود می تواند برای کاشی کاری استخرها مورد استفاده قرار بگیرد که هم نقش ضد آب بودن خود را در استخر ایفا می نماید و هم نور کافی برای استخر شما خواهد داد.

شاید در آینده ای نزدیک کاشی هایی طراحی و ساخته شوند که علاوه بر ضد آب بودن، داشتن نور، آلودگی های موجود در آب را نیز از بین برده و در نتیجه بتوان آب صاف و پاکیزه ای را برای مدت زمان بیشتری در استخر استفاده نمود.

سنسکال (Sensacell) چیست؟

Sensacell ماده جدیدی است که می تواند برای هر چیزی اعم از اشیاء و یا ساختمان نصب شود و در صورت تماس نور ایجاد نماید.

Sensacell متشکل از کاشی های کوچک متصل به LED و سنسورهای ویژه‌ای است که به صورت شبکه هوشمند به یکدیگر متصل هستند. این سنسورها می تواند اشیاء را از میان ۱۵ سانتیمتر شیشه و یا پلاستیک شناسایی کند. این سنسورها می تواند زیر سطح ترانسلوسنتی قرار گرفته و برای محیط های با معماری هوشمند بکار گرفته شود.

شرکت آمریکایی Lightspace نیز در سال ۲۰۰۷ LED های جدید خود را با نام LIT ۱۶ به بازار عرضه کرد. این کاشی ها در رنگ های سفید و یا شفاف پلی کربناتی قابل تهیه اند.

کره ای ها نیز به ساخت کاشی های Solarcap دست زده اند که در سلول های خورشیدی استفاده می شود تا انرژی خورشید را گرفته و آن را در شب در چراغ های LED بکار می رود.

این کاشی ها بعد از حدود یک ساعت که در معرض نور مستقیم خورشید و هشت ساعت در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار گرفتند می توانند تا ۱۲ ساعت نور ایجاد نمایند.

نوآوری‌های انجام شده در صنعت کاشی

بنابراین مشاهده می کنید که تکنولوژی به سمت استفاده از نور خورشید و سایر منابع طبیعی خیز برداشته است . این کاشی ها در شش رنگ آبی، سفید، زرد، قرمز، سبز و کهربایی وجود دارد و مشابه آجر و یا یک کاشی می تواند به صورت عمودی و یا افقی در هر کجا که نیاز باشد نصب گردد.

کاشی های شیشه ای جدید فسفرسنت است که توسط شرکتی در اسپانیا ساخته شده است و می تواند در استخرها، حمام و آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرد و به محیط نور ببخشد. خاصیت لوستر و لومینیسنت ناشی از پدیده فسفرسنت رنگدانه ها اتفاق می افتد.

نوآوری‌های انجام شده در صنعت کاشی

شرکت آمریکایی Northern Lights کاشی هایی طراحی کرده است که می تواند رنگ آن تغییر کند و بنابراین اگر از یکنواختی رنگ حمام و یا محیط بیرون منزل خود خسته شده اید می توانید از این کاشی های استفاده نمایید که نسبت به گرما حساس است.

(Hypercolour) هم اکنون کاشی هایی در ابعاد ۱۰*۱۰ و با هشت رنگ تواید شده است که می تواند در کف و یا دیوار مورد استفاده قرار بگیرد که اگر در تماس با آب و یا حرارت رادیاتور قرار بگیرد تغییر رنگ می دهد. با استفاده از این کاشی ها محیط شما حالت زنده ای گرفته و محیط جذاب خواهد شد.

 
• اگر محتوای این مقاله برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید.
همچنین شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مقاله با ما و سایر کاربران سرام‌ پخش در میان بگذارید.


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments