پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

افزایش سهم در بازار رقابتی صنعت سرامیک

انواع-برتر-کاشی

افزایش سهم در بازار رقابتی صنعت سرامیک

افزایش سهم در بازار رقابتی صنعت سرامیک | نوآوری در طراحی محصولات یک راه حل اصلی برای کارخانجات تولید محصولات کاشی و سرامیک برای دور نماندن از کورس رقابت محسوب می شود.

امروزه تحقیقات و آزمایشات زیادی برای افزایش زیبایی سطحی کاشی ها به روش های مختلف و همچنین افزایش کیفیت آن ها انجام می گیرد. همینطور برای افزایش سهم بازار، شرکت های سرامیکی سعی در افزایش مساحتی دارند که در بنا معمولا کاشی کاری می شود.

وقتی به این موضوع عمیق تر نگاه کنیم می بینیم که این بازار همچنین تحت تأثیر محصولات دیگری نظیر چوب، پارکت، لمینت، وینیل، لینولئوم یا مشمشع کف اتاق، فرش، سنگ طبیعی، چوب پنبه، بامبو و مواد پلاستیکی دیگر است که می تواند به جای سرامیک در ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین صنعت سرامیک باید از تمام این موانع سخت پیش روی خود جهت افزایش سهم بازار عبور نماید.

افزایش سهم در بازار رقابتی صنعت سرامیک

امروزه صنعت سرامیک باید در فکر یافتن راه هایی باشد تا بتوان مکان هایی از بنا که از سرامیک برای پوشش دهی آن استفاده می شود افزایش یابد.

برای این کار می توان از مکان هایی شروع کرد که از محصولات مشابه ولی با کیفیت نامرغوب تر نسبت به سرامیک برای پوشش دهی آن ها هم اکنون استفاده می گردد.

به عنوان مثال در آشپزخانه و یا حمام بهترین چیزی که می توان استفاده کرد سرامیک است و مصرف کنندگان و طراحان ساختمان همیشه خانه را با استفاده از این مواد در نظر می گیرند، اما به عنوان مثال می توان از پارکت نیز برای پوشش دهی کف آشپزخانه استفاده نمود. هدف کارخانجات باید پیدا کردن مکان هایی از ساختمان باشد که بتوان از سرامیک در آن مکان ها استفاده کرد و سعی در ایجاد الگوسازی برای مصرف آن داشته باشند.

افزایش سهم در بازار رقابتی صنعت سرامیک

مثال هایی از الگو های جدید مصرف

نماهای بیرونی از قبیل محوطه اطراف استخر، اطراف فواره ها، اتاق های مخصوص یوگا، حوض های کوچک داخل ساختمان، مسیرهای اطراف درختان باغچه، اتاق های ناهارخوری، آشپزخانه های خارج از ساختمان، مکان های استراحت و همچنین بالکن، تراس و یا حتی اتاق های خواب نیز در این بازه قرار دارند.

احساس خوب داشتن کف اتاق خواب پوشیده شده از کاشی و سرامیک زیبا در حالی که به وسیله سیستم های گرمایشی در زیر آن گرم شده است، منحصر به فرد است.

امروزه دیگر باید کاشی و سرامیک تا سقف دستشویی و حمام و یا حتی آشپزخانه را پوشش دهد زیرا این استفاده از سرامیک اگر همراه با چیدمان مناسب باشد، هم زیبایی بیشتری به محیط شما می بخشد و هم از نظر بهداشتی و نظافتی کار را آسان تر می‌نماید.

افزایش سهم در بازار رقابتی صنعت سرامیک

استفاده از چوب برای پوشش دهی

استفاده از چوب برای پوشش دهی دیگر باید جای خود را به سرامیک بدهد که هم مقاوم تر است و هم از نظر مواد آلوده کننده هوا (VOC) و یا ذرات ارگانیک فرار که می تواند از رنگ ساختمان و یا چسب کاغذ دیواری و یا خود کاغذ دیواری خارج شود و ممکن است باعث بیماری گردد بهتر عمل می نماید و همچنین در هنگام آتش سوزی ایمن است و باعث قطع درختان نیز نمی‌شود.

همچنین اگر از دیدگاه کاهش هزینه های ساختمان نگاهی به این موضوع بیاندازیم متوجه می شویم که استفاده از سرامیک باعث افزایش راندمان مصرف انرژی شده و از تلفات حرارتی به علت عایق بودن حرارتی جلوگیری می‌نماید.

یک طراح حرفه ای ساختمان حتما به کاهش هزینه های نگهداری و عمر و پایداری طراحی خود اهمیت ویژه ای می دهد و بنابراین به استفاده از موادی که به او در پیشبرد اهداف خود یعنی یک طراحی جذاب و ماندگار کمک نماید نیاز دارد. هزینه های واقعی یک ساختمان تنها در هزینه های ساخت آن خلاصه نمی‌شود،

بلکه هزینه های تعمیرات و نگهداری و همچنین زمان استفاده و سالم ماندن یک طرح نیز می بایست مدنظر قرار گیرد. امروزه طراحان به استفاده از لوکیشن ها و مکان هایی اعتقاد دارند که بتواند حداقل بیست سال و یا بیشتر در نمای یک ساختمان بدون ایجاد تغییرات جدی سالم مانده و مورد استفاده قرار بگیرد.

استراتژی‌هایی-برای-افزایش-سهم-در-بازار-رقابتی-صنعت-سرامیک

بنابراین استفاده از سرامیک به جای رنگ کردن و یا کاغذ دیواری که هر چند مدت یکبار باید تعویض شوند مقرون به صرفه تر است و در نتیجه ممکن است در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشد اما هزینه نگهداری آن بسیار کمتر است و همچنین از نظر بهداشتی و ضد میکروب بودن نیز بهتر عمل می نماید.

ممکن است تعدادی از شرکت های سرامیکی بودجه بازاریابی خود را به دلیل کاهش سود و فروش در این بازار رقابتی کم نمایند. امروزه زمان، زمان میانه رو بودن و یا محافظه کارانه عمل نمودن در بازار رقابتی سرامیک به سر رسیده است و دقیقا تمامی شرکت هایی که می خواهند در این رقابت برنده باشند باید سیاست خود را تغییر داده و با پشتکار و تکاپو سعی در پیدا کردن راهی برای جا نماندن از کورس رقابت داشته باشند.

شرکت های اصلی سرامیکی با استراتژی های خود از قبیل آموزش، ایجاد سمینارهای تخصصی مرتبط، چاپ مقالات علمی، بروشور و آگهی های تبلیغاتی می بایست سعی در شناساندن محصولات خود داشته باشند.

در صورتی که بازار سرامیک برای پوشش کف ساختمان ها افزایش پیدا کند، قطعا تولید کنندگان فرش و موکت که به عنوان پوشش رایج و سنتی کف ساختمان مطرح می باشند از کاهش سهم خود در بازار راضی نخواهند بود و با آن مبارزه خواهند کرد.

برطبق برآورد بازار جهان در سال ۲۰۰۵ سهم فرش برای پوشش کف ساختمان ۶۷ درصد، موکت و تولیدات پلاستیکی ۱۳/۳ درصد، سرامیک ۱۱/۴ درصد، لمینت ۴/۵ درصد، چوب ۳/۶ درصد و مواد لاستیکی ۰/۲ درصد بوده است.

سهم فرش در پوشش کف روبه کاهش است و علت های آن

از نظر سلامتی و کیفیت هوای محیط داخل خانه و بیماری آسم که بر اثر پرزهای فرش ممکن است ایجاد شود، پایداری کمتر آن در مقایسه با سرامیک، امکان استفاده از آن در نقاط خاص و عدم امکان استفاده در محیط های خارجی و همچنین در مکان هایی که مرطوب است، تغییرات سریع در وضعیت ظاهری آن و خراب شدن کیفیت و زیبایی اولیه، اسیب دیدن آن بر اثر ریختن مواد غیر پاک شونده همانند رنگ و جوهر، پاره شدن، سوختن و …

اما قطعا فرش و یا سایر محصولات مزایایی نیز دارند که سرامیک های رایج امروزی از آن بی بهره اند: فرش فی نفسه گرم است و نیازی به سیستم گرمایشی ندارد، در صورت سقوط اشیاء و لوازم بر روی فرش به دلیل ماهیت نرم بودن آن امکان شکستن کمتری وجود دارد، در صورتیکه بر روی فرش منزلتان زمین بخورید قطعا صدمه کمتری نسبت به سرامیک می بینید، فرش عایق صدا می باشد، برای نصب فرش نیاز به نیروی ماهر نبوده و صرف نظر از اینکه آن را در چه مکانی می خواهید نصب کنید، به اسانی می توان این کار را انجام داد.

افزایش سهم در بازار رقابتی صنعت سرامیک

برای اینکه بتوان در این بازار رقابتی به عنوان یک مدعی باقی ماند باید دست به کار شد. به عنوان مثال چندین دانشکده سرامیک در اسپانیا با کمک انجمن سرامیک اسپانیا دست به ایجاد ورک شاپ هایی زده اند که در آن به همراه بیش از ۵۰۰ دانشجوی معماری به بحث و تبادل نظر در مورد طرح های جدید و روش های استفاده از سرامیک پرداخته می شود.

انجمن سرامیک اسپانیا حتی مسئولیت مالی ۱۲ دانشجوی طراحی دانشگاه هاروارد آمریکا را برای همکاری با شرکت های سرامیکی پذیرفته است.

این کار می تواند خلاء وجود واحدهای هنری و طراحی را در دانشجویان رشته سرامیک پر کند و چه خوب است که انجمن های علمی و همچنین صنفی صنعت سرامیک ایران نیز دست به کار شوند و با ایجاد سمینار، کنفرانس، ورکشاپ و … و کمک گرفتن از اساتید و نخبگان معماری و ساختمانی، سعی در بهبود روند کمی و کیفی صنعت سرامیک داشته باشند.

قطعا تنها با کمک طراحان، معماران و هنرمندان است که می توان با ایجاد طرح های زیبا و روش های خلاقانه سهم ایران را در بازار جهانی صنعت سرامیک با وجود پتانسیل های بالای این صنعت در ایران از جمله مواد اولیه، انرژی و سوخت، نیروی کار و … افزایش داد.

خانه » هنر های چوبی » مدل های سرامیک طرح فرش مدل های سرامیک طرح فرش

جایگاه در صنعت سرامیک

حال برای اینکه بتوانیم جایگاه خود را در صنعت سرامیک ارزیابی نماییم بد نیست که به چند سئوال پاسخ دهیم:

• ذخیره کشور ما در مورد کانی ها و مواد معدنی مورد نیاز صنعت سرامیک به چه میزان است؟

استفاده از سرامیک در پوشش کامل یک حمام در کف و دیوار می‌تواند جلوه خاصی به طراحی ببخشد. این طراحی با الگوبرداری از معماری رم باستان ساخته شده است.

در مکان هایی غیر از آشپزخانه و در محیط های خارج ساختمان نیز می توان با استفاده از سرامیک محیط بسیار خارق العاده و زیبایی ایجاد نمود.

استفاده از سرامیک در پوشش کامل یک حمام در کف و دیوار می‌تواند جلوه خاصی به طراحی ببخشد. این طراحی با الگوبرداری از معماری رم باستان ساخته شده است.

استفاده از سرامیک هایی با طرح چوب می تواند برای طراحان و معماران ایده های زیادی برای طراحی ایجاد نماید. سرامیک می تواند جلوه های زیبای استفاده از چوب را برای ما ایجاد نماید و علاوه براین در برابر رطوبت، آب، ریختن مواد شیمیایی و همچنین آتش سوزی مقاوم بوده و عمر مفید بالاتری نسبت به چوب دارد.

در نمای بیرونی این ساختمان به طور کامل از کاشی های پرسلانی استفاده شده است. در حقیقت کاشی پرسلانی جای آجر نما ملات، سنگ طبیعی، سیمان و … را در نمای بیرونی ساختمان پر کرده است. کاشی پرسلانی با جذب آب نزدیک به صفر و مقاوم به  یخ زدگی می تواند به عنوان یک پوشش ایده آل عمل نماید.

• چه میزان از موادی که برای تولید کاشی خود استفاده می نماییم را از تولید کنندگان داخلی تهیه می کنیم؟

• چه میزان انرژی و آب مصرف می شود تا یک مترمربع کاشی تولید و به مقصد برسد؟

• چقدر برای این موارد اهمیت قائلید؟ کم کردن هزینه های ناشی از آب مصرفی، مصرف برق و انرژی، ایمنی محیط کار، نیروی انسانی، بازیافت، کنترل آلاینده ها و به عنوان مثال چه میزان از آب مصرفی خود را فیلتر کرده و دوباره بازیابی مینمایید؟

• از همکاری مشترک و از مزیت های کار به صورت خوشه های صنعتی چه می دانید؟

تنها با همکاری مشترک است که می توان به افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی امید داشت و این کار تنها با کمک نهادهای دولتی همچون وزارت صنایع و معادن، انجمن ها و اصناف مربوطه و دانشکده های سرامیک، معماری و ساختمان میسر خواهد شد.

کاربرد ربات در صنعت کاشی و سرامیک

وجود آمار دقیق و صحیح از شرکت های تولید مواد اولیه و برآورد هزینه های مواد اولیه، ارائه مواد و محصولات با کیفیت و همراه با ثابت بودن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی از طرف شرکت های ایرانی، همکاری بین شرکت های تولیدی و سعی در بالا بردن فروش خود با استفاده از کیفیت و خدمات مطلوب تر، کمک مالی به دانشجویان و محققین و همکاری شرکت ها انجمن ها و ارگان های دولتی جهت ارائه طرح های جدید و نوآوری در صنعت سرامیک، همه و همه می تواند به بهبود روند تولید سرامیک کمک نماید و این کار جز با عزم همگانی نهادها و ارگان های ذیربط میسر نمی باشد.

 

اگر محتوای این مقاله برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید.
همچنین شما می‌توانید نظرات خود را درباره این مقاله با ما و سایر کاربران سرام‌ پخش در میان بگذارید.

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments