پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آموزش صفر تا ۱۰۰ نصب کاشی بر روی سقف !

نصب کاشی روی سقف

آموزش صفر تا ۱۰۰ نصب کاشی بر روی سقف !

فهرست مطالب

اگر می‌خواهید فضا و دکوراسیون خانه‌تان را کمی تغییر دهید، نصب کاشی بر روی سقف می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. می‌توانید برای انجام این کار از کاشی‌های تزئینی یا نقش برجسته استفاده کنید. مطمئن باشید استفاده از این کاشی‌ها فضایی زیبا و منحصر‌به‌فرد را برای شما به ارمغان می‌آورد. بعضی از آن‌ها علاوه بر زیبایی می‌توانند، سقف شما را در برابر صدا عایق کنند. همچنین کاشی‌کاری سقف حمام و سرویس بهداشتی همانند سرامیک کف و کاشی دیوار در این محیط، از نفوذ آب در سقف جلوگیری کرده و بر زیبایی فضا می‌افزاید. شاید بپرسید آیا برای نصب باید از نصاب کمک بگیرم؟ خودتان نیز می‌توانید مراحل نصب سقف را انجام دهید کافی است مراحل را با دقت و گام‌به‌گام همراه ما پیش ببرید.

 خرید عمده کاشی و سرامیک از بازار آنلاین سرام پخش به صورت اقساطی

خرید عمده کاشی سرامیک

آموزش کاشی‌کاری سقف

به طور کلی کاشی‌کاری سقف به چند مرحله زیرسازی و آماده سازی مصالح و نصب تقسیم میشود. اگر مراحل نصب به‌وسیله خودتان یا حتی نصاب انجام می‌شود؛ باید ابتدا لوازم مورد نیازتان را آماده کرده و در دسترس قرار دهید. چسب کاشی یا ملات مورد نظر را خریداری کرده و تعیین کنید چه تعداد کاشی احتیاج دارید. سطح کار را حاضر و ملات را بر اساس طرز تهیه درج شده روی بسته بندی آماده کنید. درنهایت نصب کاشی را براساس تقسیماتی که از قبل در نظر گرفته‌‌اید، انجام دهید.

مراحل نصب کاشی بر روی سقف

• آماده سازی و تمیز کردن سقف

اولین کاری که باید انجام دهید آماده سازی و تمیز کردن سقف است. اگر سقف چندان کثیف نیست می‌توانید با استفاده از یک جارو برقی و یک پارچه گرد و خاک آن را تمیز کنید. در صورت چرب یا کثیف بودن سقف، می‌توانید از یک اسفنج و پاک کننده برای برطرف کردن آلودگی استفاده کنید.

• جداسازی هر وسیله نصب شده در سقف

وجود هرگونه وسیله اضافی روی سقف می‌تواند مزاحمی برای کار شما به‌حساب بیاید. بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن این وسایل و راحتی کار خودتان هر المانی نظیر لامپ‌های روشنایی، فن و … را از سقف جدا کنید.

• اندازه گیری سقف

برای تعیین کاشی‌های مورد نیاز، باید سقف را اندازه‌گیری کنید. برای انجام این کار، طول و عرض سقف را اندازه‌گیری کرده و در هم ضرب کنید تا مساحت آن به دست آید.

• تعیین تعداد کاشی‌ها

اکنون که مساحت سقف را در اختیار دارید؛ نوبت به محاسبه تعداد کاشی مورد نیاز است. برای این کار جذر مساحت سقف را بر جذر مساحت کاشی تقسیم کنید. (بهتر است ۱۵ درصد بیش‌تر از مقدار موردنیاز کاشی تهیه کنید. انجام این کار باعث می‌شود در صورت برش اشتباه حین برش زدن کاشی، مجبور به خرید مجدد نشوید)

• تعیین نقطه میانی سقف

برای نصب کاشی، نیاز است نقطه میانی سقف را مشخص کرده و بر اساس آن کاشی‌کاری را انجام دهید. برای انجام این کار می‌توانید از گچ استفاده کنید و خطوط را رسم نمایید.

• آماده کردن ملات

بسته به نوع ملاتی که انتخاب کرده‌اید؛ شیوه آماده‌سازی آن نیز متفاوت است. گاهی نصاب برای چسباندن کاشی‌ها از چسب کاشی استفاده می‌کنند که از چسبندگی بالایی برخوردار است.همچنین می‌توانید با استفاده از ملات سیمان که یک نوع ملات پراستفاده است کاشی‌ها را نصب کنید. برای خرید ملات باید به فروشگاه‌های مصالح ساختمانی مراجعه کنید.

————————————-

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چسب کاشی بهتر است یا ملات سیمان را مطالعه بفرمایید.

————————————-

• ملات‌کاری

ابتدا باید محل نصب کاشی را روی سقف مشخص کنید. سپس مقداری ملات را با استفاده از کاردک یا قلم‌مو فوم پشت کاشی پخش کنید. این کار را باید به‌گونه‌ای انجام دهید که همه قسمت‌های پشت کاشی وحتی گوشه‌های آن به ملات آغشته شوند.

• نصب کاشی

اکنون با توجه به خط کشی که روی سقف انجام دادید؛ باید کاشی را به سقف بچسبانید. بهتر است کاشی‌کاری را از مرکز سقف شروع کره و بر اساس خطوط، بقیه کاشی‌ها را نیز بچسبانید. هنگام قرار گرفتن کاشی در جای خود، به آن فشار وارد کنید تا به‌خوبی به سقف بچسبد.

• نصب کاشی در قسمت تاسیسات

نصب کاشی در قسمت تاسیساتی مانند لامپ برق، فن و … نیاز به دقت بیش‌تری دارد. برای کاشی‌کاری این قسمت‌ها باید کاشی مورد نظر را برش بزنید. ابتدا شکل و اندازه تاسیسات را در نظر گرفته و سپس با استفاده از کاتر مخصوص، برشکاری را روی کاشی انجام دهید. بعد از برش با کاتر یک بار کاشی را بدون استفاده از ملات در جای خود قرار دهید و مطمئن شوید به‌خوبی برش زده‌اید سپس اقدام به استفاده از ملات و نصب آن نمایید.

• بندکشی

نصب کاشی در سقف، برای زیبایی بیش‌تر، نیاز به بندکشی دارد. برای انجام این کار می‌توانید از خمیر بندکشی یا پودر بندکشی استفاده کنید. تنها تفاوت آن‌ها در این مسئله است که خمیر بندکشی به‌صورت آماده در بازار وجود دارد اما پودر بندکشی را باید بر اساس طرز تهیه درج شده روی بسته بندی آماده کنید.

• نصب قرنیز

پس از اتمام کار، نوبت به نصب قرنیز می‌رسد. البته شاید بعضی از افراد از انجام این کار صرف نظر کنند ولی باید بدانید استفاده از قرنیز، علاوه بر افزایش زیبایی باعث مخفی شدن گوشه‌های کاشی در لبه‌های سقف می‌شود.

اموزش نصب کاشی سقف

نکات مهم قبل از نصب کاشی بر روی سقف

علاوه بر مواردی که در حین انجام کاشی‌کاری باید رعایت شود؛ قبل از شروع کار نیز باید چند نکته مهم را در نظر داشت تا کار به‌خوبی انجام شده و خروجی مطلوب را داشته باشید.

انتخاب کاشی مناسب

این کاشی قرار است مدت‌ها روی سقف خانه شما خودنمایی کند بهتر نیست در کیفیت آن دقت داشته باشید؟ هنگام خرید کاشی باید توجه داشت که رنگ و مدل کاشی متناسب با سبک دکوراسیون خانه شما باشد؛ از طرفی متریال و ماده سازنده آن نیز از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا حین نصب و بعد از آن دچار ترک خوردگی، رنگ پریدگی و … نشود.

به وزن کاشی توجه کنید

سرامیک‌ها نسبت به کاشی از وزن بیش‌تری برخوردارند به همین دلیل از سرامیک برای کف، و از کاشی دیوار و سقف استفاده می‌شود. بهتر است برای کاشی‌کاری سقف از کاشی‌های سبک، و مناسب برای انجام این کار استفاده کنید.

تراز کردن کاشی

کاشی‌ها باید در کنار هم و بدون فرورفتگی یا برآمدگی در بند‌ها نصب شوند؛ همچنین باید به‌خوبی به سقف چسبانده شوند تا بعدا نیفتند؛ به همین دلیل پس از قرار دادن کاشی درجای خود کمی آن را فشار دهید.

زیرسازی مناسب

اگر سقف دارای شکستگی یا ترک خوردگی است باید قبل از شروع کار آن‌ها را برطرف و سطح زیر کار را به‌خوبی صاف کنید. هرگونه مانع نیز باعث جدا شدن کاشی از سقف می‌شود.

خرید کاشی بیش‌تر
اگر تاکنون نصب کاشی را انجام نداده باشید ممکن است هنگام برش زدن کاشی دچار خطا شوید به همین دلیل بهتر است هنگام خرید کاشی، ۱۵ درصد بیش‌تر از مقدار مورد نیاز خریداری کنید.

نکات مهم قبل از کاشیکاری سقف

نکات مهم بعد از نصب کاشی بر روی سقف

حالا که فرآیند نصب کاشی بر روی سقف را انجام دادید، نوبت به انجام چند کار ساده اما مهم می‌رسد تا عملیات را به‌خوبی به پایان برسانید. پس از نصب کاشی روی سقف، بهتر است آن‌ها را با یک پارچه مرطوب حسابی تمیز کنید تا هرگونه چسب و گرد و غبارهای باقی مانده ناشی از کاشی کاری در اسرع وقت تمیز شوند.‌

سخن پایانی
ممکن است تصمیم بگیرید سقف قسمت‌هایی از خانه را با کاشی تزئینی یا برجسته بپوشانید؛ اما درباره شیوه انجام آن آگاهی نداشته باشید. مخصوصا اگر می‌خواهید مراحل نصب را خودتان انجام بدهید؛ مهم است که درباره آن اطلاعات کافی به دست آورید. در این مقاله سعی کردیم؛ مراحل کاشی کاری سقف را مرحله‌به‌مرحله به شما آموزش داده و آنچه که برای نصب کاشی سقف نیاز دارید در اختیار شما قرار دهیم. شما عزیزان می‌توانید کاشی‌ها و مواد مورد نیاز برای انجام این کار را در فروشگاه سرام پخش انتخاب و خریداری نمایید.

سوالات متداول…

خیر برای انجام این کار‌ بهتر است از کاشی‌های مخصوص و کاشی‌های سبک‌تر استفاده کرد.

زمان خشک شدن چسب کاشی، ۳ ساعت پس از استفاده است اما برای شست و شو، باید سه روز صبر کنید تا مشکلی برای کاشی نصب شده به وجود نیاید.

پس از مخلوط کردن مقدار مناسبی آب با پودر بندکشی، آن را به‌خوبی هم بزنید. سپس ۵ دقیقه به آن استراحت بدهید تا حباب‌‌های هوا محلول خارج شوند. سپس دوباره مواد را به مدت ۱۵ دقیقه هم بزنید و قبل از گذشت ۱ ساعت از آن استفاده کنید.

خیر نصب قرنیز یک مرحله اختیاری بوده و برای زیبایی بیش‌تر کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب کاشی و سایر مصالح مورد نیاز در فروشگاه‌های مصالح ساختمانی موجود است. شما همچنین میتوانید تمامی لوازم مورد نیاز را به همراه چسب کاشی، پودر و خمیر بندکشی و… از فروشگاه سرام پخش خریداری کنید.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۲

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments