پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آموزش صفر تا ۱۰۰ ساخت ملات مخصوص کاشی کاری !

آموزش ساخت ملات برای نصب کاشی و سرامیک

آموزش صفر تا ۱۰۰ ساخت ملات مخصوص کاشی کاری !

فهرست مطالب

به احتمال زیاد تا کنون سطل ملات را جلوی دست کاشی‌ کاران دیده باشید. شاید فکر کنید ملات موجود در آن تنها یک ترکیب ساده از ماسه و سیمان است اما کاملاً در اشتباه هستید. موارد زیادی هستند که در ملات‌های مربوط به کاشی و سرامیک مخصوصا در نصب سرامیک کف باید رعایت شوند. هم‌چنین برای هر قسمت از فرآیند ملات کاری، افزودنی‌های متنوعی برای آن‌ها وجود دارند که هرکدام ویژگی‌هایی به ملات می‌بخشند.

ملات بعد از مصالح اصلی یعنی کاشی و سرامیک، مهم‌ترین مورد مصرفی در یک فرآیند کاشی‌کاری است که باید حتماً در ساخت یا تهیه آن دقت کرد؛ چرا که ملات نا مناسب قطعاً فرآیند کاشی‌ کاری را خراب خواهد کرد.

در ادامه این نوشته از سرام پخش با ما همراه باشید تا به صورت کامل در رابطه با ملات مخصوص کاشی با شما عزیزان صحبت کنیم.

نحوه تهیه ملات کاشی کاری و سرامیک کاری

اصول ساخت ملات برای کاشی‌کاری

همان‌طور که در ابتدا نیز گفته شد، ملات‎  های کاشی کاری می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. به عنوان مثال برای دوغاب نمای داخلی ساختمان از سیمان سفید به‌دلیل چسبندگی بیشتر و همخوانی با فضا استفاده می‌کنند اما برای سرامیک کف حیاط از سیمان سیاه استفاده می‌شود؛ چرا که در برابر عوامل جوی مقاومت بیشتری دارد.

اما تمام ماجرا ترکیبات نیست و نسبت‌های آن‌ها نیز اهمیت دارد. این‌که برای ساخت یک نوع ملات از چه مقدار سیمان، ماسه، پودر سنگ، آب و سایر افزودنی‌ها استفاده شود، موضوعی بسیار مهم است. این موارد بستگی به حجم و میزان چسبندگی ملات مورد نظر شما دارند و از طریق یک‌سری روابط قابل انجام هستند. اما در هر صورت برای داشتن ملات کاشی کاری مناسب، نیاز به تجربه بالایی وجود دارد.

با وجود این‌که جزئیات ساخت ملات بعضا متفاوت است، اما در نهایت تفاوتی ندارد که برای کاشی دیوار به دنبال ساخت ملات باشید یا برای سرامیک کف؛ به هر جهت موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که ملات باید چسبنده و با کیفیت باشد و مقاومت خوبی در طولانی مدت از خود نشان بدهد.

————————————-

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چسب کاشی بهتر است یا ملات سیمان را مطالعه بفرمایید.

————————————-

اصول ساخت ملات

نکات مهم قبل از ساخت ملات کاشی‌کاری

پیش از این‌که اقدام به ساخت ملات کاشی کاری کنید، نیاز است تا یک سری موارد مهم را در نظر بگیرید. رعایت این موارد باعث می‌شوند تا ملاتی مناسب و با کیفیت و هم‌چنین با دوام بالا در طول زمان به وجود بیاید.
مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

• بررسی شرایط آب و هوایی

• بررسی حجم کار و حجم ملات مورد نیاز

• بررسی نسبت‌های لازم بین مواد اولیه

• بررسی نوع کاشی و سرامیک در حال نصب

• فراهم کردن تمام ترکیبات لازم برای ملات مدنظر

• حصول اطمینان از کیفیت و خلوص مواد اولیه

در تکمیل موارد گفته شده و به عنوان مثال، اگر ملات در هوای بسیار سرد در حال آماده‌سازی است بهتر است مقداری آهک و آب گرم به آن اضافه کنید. هم‌چنین باید در نظر داشته باشید اگر در حال ساخت ملات کاشی کاری برای کاشی حمام و دستشویی هستید و چنانچه در این فرآیند استفاده از پودر سنگ یا خاک رس در ملات نیاز است، به‌هیچ وجه آن را پشت گوش نیندازید و حتماً تمام ترکیبات را به‌‌صورت اصولی با هم استفاده کنید.

خرید آسان چسب کاشی در

بازار آنلاین سرام پخش

ابزار مورد نیاز برای ساخت ملات کاشی‌کاری

ساخت ملات نیز دقیقاً مانند خود کاشی‌ کاری نیازمند ابزارآلات مخصوصی است که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند. سایز و قابلیت‌های این ابزارآلات بر اساس حجم ملاتی که به آن نیاز دارید انتخاب می‌شوند. به ‎عنوان‎ مثال برای کاشی کاری در ابعاد کوچک از همزن‌های دستی برای ترکیب ملات استفاده می‌کنند اما در ساختمان سازی همزن‌های ماشینی بزرگ‌تری را به کار می‌گیرند.
ابزارآلات مخصوص ساخت ملات کاشی ‌کاری عبارتند از:

• استانبولی

• الک و سرند

• همزن (دستی، ماشینی)

• ابزارآلات عمومی مانند بیل و بیلچه

• سطل‌های مختلف مخصوص ملات

• تجهیزات ایمنی (ماسک، دستکش)

خرید آسان تجهیزات نصب کاشی و ساخت ملات در بازار آنلاین سرام پخش

ابزار نصب کاشی سرامیک

آشنایی با ساخت ملات ماسه سیمان

در ادامه و در تکمیل موارد گفته شده به تشریح روش ساخت چند نمونه ملات معروف و کاربردی می‌پردازیم. این نوع ملات کاشی کاری مخلوطی از سیمان، ماسه و آب است که بسیار رایج بوده و پر استفاده‌ترین نوع ملات است.

ملات ماسه سیمان با چهار نسبت مختلف به وجود می‌آید که به شرح زیر هستند:
• ملات ماسه سیمان ۱ به ۳
• ملات ماسه سیمان ۱ به ۴
• ملات ماسه سیمان ۱ به ۵
• ملات ماسه سیمان ۱ به ۶

با توجه به انواع مختلف ملات ماسه سیمان که معرفی شدند، لازم به ذکر است تمام این ترکیب‌ها دارای ویژگی‌هایی یکسان اما با مقدار متفاوت هستند. به عنوان مثال ملات ۱ به ۴ ماسه سیمان، بیشتر برای بندکشی آجر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه ساخت ملات ماسه سیمان

آشنایی با ساخت ملات باتارد

این ملات دارای ترکیباتی دقیقاً مانند ملات کاشی کاری قبلی است اما با وجود یک وجه تمایز که آن هم حضور پودر آهک در ترکیبات ملات است. پودر آهک خاصیت ضد آب بودن به ملات می‌دهد و می‌توان با استفاده از مقداری چسب کاشی در ترکیبات این ملات، به‌خوبی از آن در استخر‌ها و کف حمام و توالت استفاده کرد.

آشنایی با ساخت ملات با گل رس ورزیده

خاک رس یکی از قدیمی‌ترین ملات‌های مورد استفاده در ساختمان است. خاک رس را نمی‌توان به‌تنهایی به‌عنوان یک ملات کاشی کاری مناسب در نظر گرفت؛ چرا که جذب آب بسیار بالایی دارد و هنگام مواجهه با رطوبت ورم می‌کند. به همین جهت بیشتر برای پر کردن فضا‌های خالی بین کاشی‌ها و هم‌چنین نگه داشتن کاشی در هنگام تراز کردن آن استفاده می‌شود.

نکات مهم پس از ساخت ملات

پس از اتمام مراحل و ساخت ملات مورد نظر، نکاتی وجود دارند که حتماً باید در رعایت آن‌ها دقت کرد. رعایت این نکات می‌تواند باعث پیاده‌سازی بهتر و ماندگار‌تر فرایند کاشی کاری شوند.

نکات مهم پس از ساخت ملات عبارتند از:

• در صورت سفت بودن یا شل بودن ملات، با اضافه کردن آب یا پودر مشکل را برطرف کنید

• ملات کاشی کاری را در فاصله زمانی مناسب پس از ساخت استفاده کنید

• توجه داشته باشید که ملات در گرما یا سرمای بیش از حد قرار نداشته باشد

• حتما پیش از استفاده، چسبندگی و نکات مهم دیگر ملات را بررسی کنید

پس از ساختن ملات و انجام فرآیند کاشی کاری، در صورت خشک شدن ملات نوبت به فرآیند بندکشی می‌رسد که برای آن نیز می‌توان اقدام به ساخت دوغاب و ملات مخصوص کرد. هم‌چنین می‌توان به جای استفاده از دوغاب، از محصولات جدید‌تری مانند پودر بندکشی و خمیر بندکشی آماده استفاده کرد که تشخیص آن برعهده کاشی کار است.

نکات مهم پس از ساخت ملات

کلام آخر
کاشی کاری قسمتی بسیار مهم و حائز اهمیت در تمام فرآیند ساختمان‌سازی است که نباید کوچکترین اشکالی در آن وجود داشته باشد. مهمترین بخش کاشی کاری نیز ملات کاشی کاری است که باید بر اساس تجربه و اصول آزمایش شده، به بهترین شکل ممکن آماده شود. ما در این نوشته از سرام پخش تمام تلاش خود را به کار بستیم تا نکات مهمی را در این باره برایتان بازگو کنیم.

شما می‌توانید تمام تجهیزات مورد نیاز خود برای ساخت ملات از سطل گرفته تا مواد اولیه و هم‌چنین ملات‌های جدید‌تر مورد استفاده در کاشی کاری مانند چسب کاشی و خمیر یا پودر بندکشی را از فروشگاه سرام پخش با قیمت مناسب و کیفیت بالا تهیه کنید. تنها کافی است که به فروشگاه سرام پخش مراجعه کرده، محصول خود را انتخاب و خریدتان را نهایی کنید.

سوالات متداول…

پاسخ این سوال بستگی به نوع کاشی کاری و مصالح مورد استفاده در آن دارد. به عنوان مثال ملات مصرفی در کاشی کاری نمای ساختمان متفاوت از ملات مورد استفاده در سرامیک کف است.

بله؛ امروزه هم برای فرآیند کاشی کاری و هم برای فرآیند بندکشی ملات‌هایی مدرن مانند چسب کاشی، خمیر بندکشی و غیره وجود دارند.

به‌صورت کلی مواردی همچون بررسی صحیح بودن نسبت‌های آب و پودرهای مختلف، بررسی با کیفیت بودن و خالص بودن مواد اولیه، هم زدن اصولی و به اندازه و غیره را موقع ساخت ملات باید در نظر بگیرید

تنها در یک حالت و آن هم در نصب کاشی‌های نمای ساختمان که  می‌توان از طریق روش خشک اقدام به نصب آنها کرد.

در صورتی که از نسبت‌های مواد و اصول کار اطلاع دارید بهتر است که خودتان اقدام به ساخت ملات کنید اما در غیر این صورت، بهتر است از انواع ملات‌های آماده استفاده کنید.

این موضوع بستگی به انتظاراتی دارد که شما از ملات دارید؛ چرا که هر نوع ملات دارای ویژگی‌های مختلفی است اما پر استفاده‌ترین نوع ملات، ملات ماسه و سیمان است که می‌توان برای کارایی بیشتر، مواد دیگری نیز به آن اضافه کرد.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۴

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments