پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

اصول کاشی کاری

اصول کاشی کاری

روش های مناسب جهت نصب کاشی ،سرامیک و پرسلان

با توجه به صنعت رو به رشد ساختمان در کشور و افزایش محصولات ساختمانی متاسفانه عده ای سود جو اقدام به تولید و توزیع مصالح ساختمانی بی کیفیت با نام ها و برند های جعلی خارجی میکنند ،از آنجایی که این محصولات به صورت زیر پله ای و بدون نظارت تولید میشوند در صورت بروز مشکلات کسی پاسخ گو نبوده و علاوه بر اینکه مشتریان مورد ضرر و زیان قرار میگیرند فروشگاه و یا عامل توزیع این محصولات نیز دچار مشکلات شده و اعتبار خود را از دست خواهند داد. بنابر این فروشندگان  قبل از تهیه و توزیع مصالح سالختمانی و علی الخصوص کالاهای وارداتی نسبت به شناسایی و تحقیق در مورد شرکت تولید کننده و نماینده و پخش کننده های این محصولات اطلاعات کافی بدست ادرند تا در اینده دچار مشکلات نشوند .


کاشی کاری و انواع مصالح مورد کاربرد

به طود کلی از زمانهای قدیم برای نسب کاشی ها از ملات سیمان استفاده میشده و در زمان حال نیز این روش نصب کماکان ادامه دارد ولیکن با توجه به پیشرفت صنعت کاشی و سرامیک و تغییر در روش پخت و فرمولاسیون بدنه ها و تولید محصولات جدید با خواص ویژه از جمله پرسلان ها دیگر این روش های نصب جواب گو نبوده ودر کوتاهترین زمان مشکلات عدم نصب کامل پیش خواهد آمد . ازین رو عده ای از کاشی کاران با افزودن برخی چسب ها به ملات زمان بروز مشکلات را کی به تعویق می اندازند که این کار نیز اصولی نبوده و مشکلات آتی را به دنبال خواهد داشت. همچنین در بعضی موارد که زیر سازی نا مسطح بوده و اختلاف سطح وجود دارد میزان مصرف ملات بالا میرود .

در نتیجه با تولید چسبها با فرمولاسیون جدید که حاوی مواد پلیمری و رزین های ویژه میباشند برای چسباندن انواع محصولات سرامیکی به کار میروند  و غلاو بر چسبندگی بالا میتوان به خواص بهتری از خمله مقاومت در برابر مواد شوینده،کاربرد در خارج از ساختمان و محدوده مقاومت دمایی بالا نام برد . علاوه بر این چسب ها دارای مزیت های دیگری نسبت به ملات ها میباشند . از جمله اینکه چسب ها آماده بوده و سریعا قابل استفاده و مصرف هستند ،آماده سازی و کاربرد چسبها بسیار تمیز بوده و مشکلات کثیف کاری سیمان را ندارد و برای کاشی کاری بر روی انواع سطوح قابل کاربرد میباشد.

برای بند کشی کاشی ها نیز از دوغاب های سیمانی استفاده میشود که این مواد مناسب کاربرد در بند کشی ها نبوده و خیلی زود از بین میروند و عمدتا به رنگهای سیمان سفید و طوسی و در برخی موارد کاشی کاران با افزودن رنگ به دوغاب این مواد را رنگی میکنند چون این عمل به صورت تجربی انجام میگیرد رنگ به دست آمده یکدست نبوده و با توجه به معدنی بودن این رنگها در حالی که پودرها و یا خیر های بند کشی دارای مواد پلیمری و رنگ های ماندگار بوده که علاوه بر حفظ رنگ در برابرر رشد قارچ ها و جلبکها مقاوم میباشد.


معرفی انواع چسب های مورد مصرف در بازار

بطور کلی چسب ها به دو صورت خمیری و پودری در بازار ارایه میشوند که هر کدام دارای معایب و مزایای خود میباشند . به طور کلی اغلب چسب به صورت پودری کاربرد داشته و از چسب های خمیری برای ترمیم بخش های کوچک استفاده میشود . اما متأسفانه در ایران با قواعد و اصول غیر کارشناسانه ای روبرو هستیم بطوریکه این اصول غلط به صورت همه گیر در آمده و مورد قبول همه قرار گرفته است ،به طوریکه چسب های خمیری را مناسب کاربرد دیوار و چسب های پودری مناسب کاربرد های کف معرفی میشوند که این موارد در مورد چسب های استاندارد و با کیفیت بالا صادق نمیباشد .

از مزایای چسب های پودری میتوان به صرفه اقتصادی این نوع چسب اشاره کرد بطوریکه هزینه پرداخت شده برای هر کیلو چسب فقط بابت پودر بوده و برای آماده سازی چسب در صدی آب اضافه میکنیم که در عمل چسب بیشتری خواهیم داشت. با توجه به سیمان بودن چسب های پودری مادامی که در معرض رطوبت قرار نگرفته اند و سفت نشده باشند را میتوان مصرف نمود . عیب عمده ی این چسب نحوه آماده سازی بوده که باید به درسته هم خورده تا یک خمیر یک دست و کاملا یکنواخت بدست بیاید. لذا عده ای به دلیل وقت گیر بودن آماده سازی خواص خوب و مزایای این چسب را زیر سوال میبرند.

مزیت قابل توجه چسب های خمیریی آماده بودن و سریع قابل مصرف بودن این محصولات میباشد و از معایب این نوع چسب میتوان به مدت زمان مصرف محدود ،عدم ستفاده مابقی چسب در آینده و پرداخت هزینه بابت درصد آب اضافه شده به مواد اولیه اشاره نمود.

منبع :مجله بازار کاشی

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments