پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آیا انتخاب نوع کابین آسانسور بر ظرفیت و توانمندی موتور آسانسور تاثیر گذار است؟

بررسی ظرفیت موتور آسانسور

بررسی ظرفیت موتور آسانسور

انواع موتور آسانسور در قابلیت های مختلف تولید و برای پروژه های گوناگون مورد راه اندازی قرار می گیرند. محاسبه ظرفیت موتور آسانسور از یک رابطه کلی بدست می آید. به طور معمول سرعت دورانی در گشتاور خروجی ضرب می گردد. اما توجه داشته باشید که توان محاسبه شده توان ایده آل است. برخی شرایط مانند وجود نیروی اصطکاک، موقعیت موتور خانه ، نحوه سیم بکسل بندی، پیچش های مضاعف، تعداد فلکه های هرزگرد و موارددیگر، باعث می شوند که توان مورد نیاز سیستم از توان ایده ال بیشتر شود. معمولا در محاسبات، کابین آسانسور را در پایین ترین توقف ساختمان در نظر می گیرند. بدین صورت با ضریب تعادل نیم درصد در محاسبه وزنه تعادل، جرم وزنه تعادل معادل مجموعه جرم کابین و نیم درصد جرم بار آسانسور خواهد شد.

فاکتورهای تاثیرگذار بر توان موتور آسانسور

در هنگام حرکت آسانسور به توانی که باعث اعمال نیروی حداکثری بر سیستم آسانسور می ‌شود، توان اسمی موتور آسانسور می‌ گویند. توان موتور با توجه به فاکتورهای بسیاری تعیین و محاسبه می‌ شود. با این وجود از مهم‌ ترین معیارهای تاثیرگذار در محاسبه توان موتور آسانسور می ‌توان موارد زیر را عنوان نمود:

  • سرعت کابین آسانسور
    سرعت کابین آسانسور تاثیر بسزایی در تعیین توان موتور آسانسور دارد. بطوری که می توان گفت هرچه سرعت کابین آسانسور بیشتر باشد، به موتور آسانسور با توان بالاتری احتیاج پیدا خواهد شد. اما بطور معمول برای محاسبه توان موتور آسانسور با استفاده از موارد زیر، سرعت آسانسور را از پیش تعیین نموده و در فرمول قدرت موتور لحاظ می ‌کنند:
    از یک تا حداکثر ۵ توقف: حداقل سرعت ۰.۱ متر بر ثانیه و حداکثر سرعت آسانسور ۰.۵ متربر ثانیه
    شش تا ۸ توقف: حداقل سرعت ۰.۶ متر بر ثانیه و حداکثر سرعت آسانسور ۰.۷ متربر ثانیه
    از نه  تا ۱۲ توقف: حداقل سرعت ۱۶ متر بر ثانیه و حداکثر سرعت آسانسور ۱.۵ متربر ثانیه
    از سیزده تا ۲۰ توقف: حداقل سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه و حداکثر سرعت آسانسور ۱.۹ متربر ثانیه
    از بیست و یک تا ۲۵ توقف: حداقل سرعت ۲ متر بر ثانیه و حداکثر سرعت آسانسور ۲.۴  متربر ثانیه
    بیست و شش تا ۳۰ توقف: حداقل سرعت ۲.۵  متر بر ثانیه و حداکثر سرعت آسانسور ۳ متربر ثانیه
  • ظرفیت آسانسور
    ظرفیت کابین آسانسور از جمله مواردی است که تاثیر بالایی در تعیین توان موتور آسانسور دارند. هرچه ظرفیت یک آسانسور بیشتر باشد به موتور با توان بالاتری احتیاج پیدا خواهد شد. البته برای محاسبه ظرفیت کابین آسانسور نیز جداولی وجود دارد که متناسب با تعداد توقف و ارتفاع چاه، ظرفیت کابین آسانسور محاسبه می ‌شود.
  • جرم استاتیک آسانسور
    به مجموع جرم قطعات آسانسور که در طول جابه‌ جایی آسانسور ثابت می ‌ماند، جرم استاتیک یا بار استاتیک آسانسور گفته می ‌شود. این جرم شامل موارد زیر است:
    – جرم کابین آسانسور و تجهیزات آن
    – جرم تراول کابل آسانسور
    – جرم سیم بکسل‌ ها
    – جرم زنجیر جبران آسانسور

عوامل بسیاری باعث افزایش بار استاتیکی آسانسور می ‌شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • افزایش ارتفاع چاه: هرچه چاه آسانسور ارتفاع بیشتری داشته باشد، جرم تجهیزات سیستم تعلیق آسانسور و همچنین طول تراول کابل آسانسور بیشتر می ‌شود.
  • افزایش ظرفیت آسانسور: با افزایش ظرفیت یک آسانسور، جرم کابین آسانسور و تجهیزات مربوط به آن و نیز جرم سیم بکسل آسانسور افزایش پیدا خواهد کرد.

توان موتور آسانسور

توانمندی موتور گیربکس آسانسور

گیربکس نوعی موتور است که دارای کاهنده و چرخ دنده است. موتور گیربکس در بالابرهایی قرار می گیرد که بخش پشتیبانی موتور دارند تا به درستی ذخیره شوند. امروزه معمول ترین کار استفاده از موتور گیربکس با اینورتر فرکانس است. این بهترین نوع موتور برای تعمیر کردن در آسانسورهایی است که دارای موتورخانه هستند.

توانمندی موتور گیرلس آسانسور

یکی دیگر از انواع موتورهای آسانسور موتور گیرلس هست. این نوع موتور تکنولوژی بروزتر است که شامل استفاده از آهنرباهای دائمی برای عملکرد آن است. این نوع موتور فاقد کاهنده بوده که نتیجه آن یک ماشین جمع و جور است که فضای زیادی را اشغال نمی کند، و این علاوه بر این، بسیار قدرتمند است. آنها به طور مستقیم در چاه آسانسور نصب می شوند، که در نتیجه  نقاط اصطکاک و سر و صدای مکانیزم را کاهش می دهند. همچنین موتور گیرلس به شما امکان می دهد تا در مصرف برق تا ۵۰ درصد صرفه جویی کنید.

محاسبه توان ایده آل موتور آسانسور

پیش از خرید موتور آسانسور باید با محاسبه و استفاده از فرمول‌ هایی زیر اقدام به محاسبه قدرت و توان موتور نمود تا بتوان مناسب ‌ترین موتور آسانسور را خریداری نمود. با توجه به قیمت موتور، عدم دقت در محاسبه و انتخاب نادرست موتور آسانسور باعث خسارت‌ های مالی فراوانی خواهد شد. فرمول کلی محاسبه توان بصورت زیر است:

P = F ×V  سرعت دورانی × گشتاور خورجی = توان                 

در این فرمول توان محاسبه شده برابر است با ایده ‌آل‌ ترین توان موتور. در این فرمول عواملی همچون نیروی اصطکاک، موقعیت قرارگیری موتور در موتورخانه آسانسور، ضریب سیم بکسل بندی سیستم آسانسور، تعداد فلکه‌ هرزگرد آسانسور و … اعمال نمی‌ شود.

آسانسور

محاسبه توان واقعی موتور آسانسور

از ۴ فرمول زیر برای محاسبه قدرت و توان موتور استفاده می‌ شود:

  • محاسبه توان واقعی موتور
    برای محاسبه توان واقعی موتور آسانسور از فرمول زیر کمک گرفته می‌شود  P=((G*V)/N)*9.81
    در این فرمول متغیرها بصورت زیر است:
    عنصر p : توان موتور آسانسور بر حسب وات
    عنصر V: سرعت آسانسور یا همان سرعت کابین آسانسور بر حسب متر بر ثانیه
    عنصر G: حداکثر بار هر نفر در کابین آسانسور

نکته ای مهم در مورد توان موتور آسانسور

همانطور که مشاهده کردید قوانین فیزیکی زیادی وجود دارند که حول موضوع انتخاب موتور آسانسور و کابین ها جریان دارند و باید به تمامی آن ها توجه نمود. از آنجایی که دقت در اینجا بسیار مهم است، امکان دارد شما نتوانید به همه الزامات توجه کنید و باید از متخصصین کمک بگیرید. برای انتخاب موتور آسانسور توصیه این است که از شرکت های معتبر و حرفه ای مانند شرکت آسانسور فعال که کادری مجرب و با تجربه دارند کمک بگیرید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و سرام پخش در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments