پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

جلوگیری از سرمای کف اتاق

جلوگیری از سرمای کف اتاق

جلوگیری از سرمای کف اتاق

با فرا رسیدن فصل های سرد، یکی از مشکلاتی که ساکنان واحدهای مسکونی ای که در طبقه ی اول و روی پارکینگ یا انبار قرار گرفته اند با آن رو به رو هستند، سرد بودن کف خانه است. به خصوص اگر کفپوش این واحدها سنگی یا سرامیکی باشد. در این مطلب به چند نمونه از راهکارهای موجود برای گرم کردن و گرم نگه داشتن کف این خانه ها اشاره خواهیم کرد.

۱- موکت

در میان انواع کفپوش های خانگی، موکت پر کاربردترین پوشش است که معمولا در اتاق خواب، راهروها و فضای پذیرایی، به تنهایی و یا همراه با فرش مورد استفاده قرار می گیرد. موکت انواع مختلفی دارد که بسته به محل استفاده و کارایی موردنظر انتخاب می شود. انواع مختلف آن عبارتند از موکت های پرز بلند، طرح برجسته، کبریتی و … که با قیمت مناسب در بازار موجود هستند.

استفاده از موکت های پرز بلند به تنهایی و یا در زیر فرش و قالی ها برای این منظور مناسب می باشند. همچنین بهتر است رنگ موکت به رنگی روشن و گرم باشد تا به لحاظ احساسی نیز فضای منزلتان را گرم تر جلوه بدهد.

مزایا: موکت عایق صوتی مناسبی است و سطح گرم و نرمی ایجاد می کند.

معایب: اگر یک تکه باشد در شست و شوی لکه ­ها دچار مشکل خواهید شد (البته با استفاده موکت تایل این مشکل برطرف می­شود)، در برابر آب مقاوم نیست و باید از رطوبت دور بماند، همچنین اگر زیاد در برابر نور مستقیم خورشید باشند ممکن است رنگ اولیه خود را از دست بدهند.

قیمت: از ۲۵۰۰۰ تومان به بالا، به ازای هر متر مربع

۲- ایجاد کف کاذب

در این روش روی کف اصلی ساختمان لایه ای با فاصله قرار می‌گیرد که کف کاذب نامیده می‌شود. کف کاذب علاوه بر اینکه عایق حرارت است، نقش عایق صوتی را نیز ایفا می کند. این روش مانند سیستم گرمایش از کف اجرا می گردد.

مزایا: می­تواند سیم کشی ها و لوله ها را پنهان کند و ظاهری آراسته و یکپارچه به کف ببخشد.

معایب: کف کاذب در همه ی خانه ها قابل اجرا نیست، چرا که در ساختمان هایی که ساخت آنها تمام شده است باعث افزایش ضخامت کف و به تبع آن کوتاه شدن ارتفاع فضا می‌شود که این موجب بروز مشکل در باز و بسته شدن در اتاق ها می‌گردد. همچنین قابلیت تحمل هر وزنی را ندارد.

قیمت: ۲۵۰۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع(بدون هزینه نصب)

*توجه: کف کاذب بیشتر برای استفاده در فضاهای اداری، درمانی و صنعتی مناسب و مقرون به صرفه است.

جلوگیری از سرمای کف اتاق
جلوگیری از سرمای کف اتاق

۳- ایجاد سقف کاذب در پارکینگ

سقفی که با فاصله، زیر سقف پارکینگ قرار می گیرد.

مزایا: سقف کاذب عایق خوبی برای گرماست و سقف کاذب بکار رفته در پارکینگ می­تواند از هدر رفت گرما از طریق کف طبقات اول جلوگیری کند.

معایب: ممکن است سقف های کاذب در اثر حوادث طبیعی چون زمین لرزه ثبات خود را از دست بدهند و حداکثر چند سال دوام بیاورند. علاوه بر این نصب سقف کاذب موجب کاهش ارتفاع پارکینگ شده و در مواردی ممکن است مشکلاتی را ایجاد نماید.

قیمت: از ۷۰۰۰ تومان به بالا به ازای هر متر مربع

۴- استفاده از پارکت یا پارکت لمینیت به جای سرامیک

یکی از مشکلاتی که امروزه در کشورمان با آن روبرو هستیم عوارض ناشی از استفاده از سنگ و سرامیک می باشد. این کفپوش ها به علت سرمایی که از طریق کف پا به بدن منتقل می کنند باعث بروز اختلالاتی چون کمردرد و پا درد می شود. البته مشکل تنها این نیست؛ سالانه صدها نفر به دلیل سر خوردن بر روی سنگ و سرامیک روانه بیمارستان ها می شوند. پارکت و پارکت لمینیت جایگزین مناسبی برای سنگ و سرامیک هستند که علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی به خانه می بخشند، مشکلات سنگ و سرامیک را نیز ندارند.

امروزه پارکت لمینت با توجه به قیمت مناسب و سرعت اجرای بسیار بالا، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است که به تدریج جای موکت و سرامیک را کاملا می گیرد. اگر بخواهیم آن ها را از نظر قیمت مقایسه نماییم پارکت لمینت تقریبا با سرامیک ها و موکت ها برابری می کند.

مزایا: پارکت‌ها هم عایق حرارتی هستند و هم عایق صوتی؛ چرا که هنگام نصب، زیر آن ها یک لایه فوم به ضخامت حدودی ۲ میلیمتر نصب می‌شود. از دیگر مزایای این کفپوش سطح نرم تر آن است که برای بازی کودکان مناسب تر است، همچنین هنگام برخورد اشیاء احتمال شکستن آن را کاهش می دهد.

معایب: پارکت از جنس چوب است و بدیهی است که استقامت آن در برابر ضربه و رطوبت از سرامیک کمتر است و به همین علت شرایط نگهداری خاصی را می طلبد.

قیمت: پارکت: از ۱۵۵۰۰۰ تومان به بالا به ازای هر متر مربع(با هزینه نصب)

پارکت لمینیت: از ۳۵۰۰۰ تومان به بالا به ازای هر متر مربع(با هزینه نصب)

جلوگیری از سرمای کف اتاق
جلوگیری از سرمای کف اتاق

۵- استفاده از عایق های معدنی (پشم سنگ و پشم سرباره)

اجرای این روش در ساختمان های در حال ساخت (به عنوان لایه ای در کفسازی) امکان پذیر است.

مزایا: این عایق های معدنی علاوه بر اینکه عایق صوتی هستند، عایق گرما و آتش هم هستند و در ابعاد و چگالی دلخواه قابل تهیه می باشند، هزینه پایینی (نسبت به عایق های الاستومری) دارند مقاومت عالی پشم سنگ در برابر رطوبت که خود یک عامل تشدید کننده سرماست یکی از مزایای قابل توجه این عایق معدنی است.

معایب: استنشاق پشم سنگ می­تواند موجب بروز مشکلات ریوی شود.

قیمت: از ۶۵۰۰ تا ۳۴۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع

۶- سیستم گرمایش از کف

این روش مشکل و اختلالی در چیدمان منزل ایجاد نمی کند و به علت تمرکز گرما در ارتفاع پایین بازدهی خوبی دارد. اما اجرای آن نیازمند زمانبر است و مشکلاتی مانند بالا آمدن کف زمین و سختی بسته شدن درها وجود دارد. سیستم گرمایش از کف در دو نوع اجرا می شود. حالت اول، با استفاده از برق و در حالت دوم، با استفاده از پکیج و لوله های آب گرم.

مزایا: گرمای همیشگی را به ارمغان می­آورند، مناسب برای محیط حمام است که همزمان با استفاده از آب گرم محیط حمام هم گرم می ماند.

معایب: از بدی های این سیستم این است که در محیط های مسکونی نسبتا کوچک کارایی ندارد چون گرمای همیشگی می­دهد و غیر فعال کردن آن مانند شوفاژ در حد چرخاندن یک شیر فلکه نیست و این سیستم بیشتر در سالن های بزرگ کاربرد دارد.

قیمت: نوع برقی: حدودا ۲۵۰۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع

نوع پکیج و آب گرم: حدودا متری ۵۰۰۰۰ تومان به ازای هر متر مربع به علاوه ی هزینه ی خرید پکیج (حدود ۲ میلیون تومان)

توجه: قیمت ذکر شده فقط مربوط به نصب سیستم گرمایش از کف می باشد و هزینه زیرسازی و روسازی مجزاست و بر عهده مالک می باشد.

۷- استفاده از عایق های الاستومری

این گونه عایق‌ها زیر سقف پارکینگ نصب می‌شوند، بنابراین دردسر نصب کمتری نسبت به سیستم گرمایش از کف دارند. برای نصب چنین عایق هایی کسب اجازه از سایر ساکنین در آپارتمان‌ها الزامی است.

مزایا: در برابر تماس های خشن و پارگی مقاوم هستند. عایق‌های الاستومری نسبت به عایق های دیگر، عمر و مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند.

معایب: تنها ایراد این گونه عایق ها رنگ سیاه آن ها است که باید پس از نصب با استفاده از پوشش های مناسب، پوشانده شود تا فضا ظاهر مطلوبی پیدا کند.

قیمت: از ۲۳۰۰۰ تا ۱۱۵۵۰۰تومان به ازای هر متر مربع

درز گیری درها و پنجره ها

درها و پنجره های بزرگ در خانه مطمئنا درزهایی دارند که باعث ورود هوای سرد به داخل خانه و خروج هوای گرم به خارج می شوند. نکته ی مهم این است که می توانید درها و پنجره ها را درزگیری کنید تا از هدر رفتن گرما جلوگیری کنید. برای اینکار می توانید درزها را با استفاده از سیلیکون یا لاتکس بپوشانید.

استفاده از فرش مناسب

فرش ها می توانند به عنوان عایقی برای گرم نگه داشتن محیط خانه مورد استفاده قرار گیرند.

بررسی سلامت منابع انرژی

سخت است که همه خانه را بررسی کنیم تا از سلامت منابع انرژی آگاه شویم، اما فقط با یک تلفن به شرکت های مربوطه می توانید سلامت آن ها را بررسی کنید و با این کار صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه ها داشته باشید.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش

منبع: پیمانساز

[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments