پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

راهنمای رنگ دوغاب در نصب کاشی و سرامیک

راهنمای رنگ دوغاب در نصب کاشی و سرامیک

انتخاب رنگ، الگو، شکل و چیدمان کاشی بخش سرگرم کننده ای از طراحی کاربرد کاشی شماست، اما اغلب اوقات یک عنصر طراحی به همان اندازه مهم را فراموش می کنیم:

رنگ دوغاب می تواند بر عناصر خاصی از کاشی شما تاکید کند، در پس زمینه محو شود، یا کاملاً بر آن غالب شود – به هر حال، انتخاب رنگ دوغاب مناسب برای طراحی موفق کاشی ضروری است. در اینجا برخی از ملاحظات، ایده ها و سوالات متداول برای کمک به شما در پیدا کردن رنگ دوغاب مناسب آورده شده است.

ملاحظات در مورد رنگ دوغاب:

این عوامل می توانند بر تأثیر رنگ دوغاب بر طراحی کاشی شما تأثیر بگذارند.

ابعاد کاربرد:

چه مساحت بزرگی را کاشی کاری می کنید؟ رنگ های دوغابی که با رنگ کاشی شما متضاد هستند، ظاهری پیچیده تر ایجاد می کنند که ممکن است در فضای بزرگ طاقت فرسا باشد. از طرف دیگر، مطابقت دوغاب با رنگ کاشی، نمای بصری سطحی پیوسته ایجاد می کند و می تواند باعث شود فضای کوچک بزرگتر به نظر برسد.

محل نصب کاشی:

محل نصب کاشی شما می تواند بر تصمیمات دوغاب شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، کاشی دیواری و کاشی پشت ‌پنجره ممکن است در خط دید مستقیم شما باشند و تصمیم گیری در مورد رنگ دوغاب شما را نسبت به برخی از کفپوش ها مشهودتر کند. همچنین، تضاد رنگ دوغاب جسورانه در یک منطقه بزرگ می تواند طاقت فرسا باشد.

پیچیدگی طرح:

در حالی که اندازه و محل کاشی شما بر طراحی نصب کاشی تأثیر می گذارد، انتخاب رنگ دوغاب به شما فرصتی می دهد تا پیچیدگی طراحی خود را در هر فضایی تحت تاثیر قرار دهید.

این نکات کلیدی را به خاطر بسپارید:

با مطابقت رنگ دوغاب و کاشی، می توانید ظاهری مینیمالیستی ایجاد کنید به گونه ای که خطوط دوغاب در پس زمینه محو شوند.
استفاده از رنگ های متضاد برای کاشی و دوغاب شما باعث ایجاد یک طراحی پویاتر می شود.
برای ظاهری که بین این دو حالت تعادل برقرار کند، کاشی خود را با یک رنگ دوغاب خنثی با تن میانی مانند خاکستری ست کنید.
الگوها:

کاربردهای کاشی گزینه های متعددی را برای بازی با الگوها ارائه می دهند.
اگر خود کاشی شما دارای نقش و نگار است، ممکن است بخواهید از خطوط دوغاب نازک‌تر (مطابق دستورالعمل‌های سازنده) استفاده کنید یا از دوغاب با رنگ خنثی استفاده کنید تا الگوی کاشی در مرکز توجه قرار گیرد.

از طرف دیگر، دوغاب راهی عالی برای جلب توجه به چیدمان کاشی یا شکل کاشی شماست (ببینید چگونه کاشی موزاییکی در تصویر مرکب بالا با رنگ دوغاب متفاوت تغییر می‌کند).

دکوراسیون داخلی اطراف

بدیهی است که می خواهید رنگ دوغاب شما رنگ کاشی شما را تکمیل کند، اما بقیه دکوراسیون داخلی خود را نادیده نگیرید. اگر رنگ دوغاب با رنگ‌های دیگر اتاق مطابقت داشته باشد، ممکن است کمتر برجسته به نظر برسد. به عنوان مثال، دوغاب با ته رنگ قهوه ای یا قرمز می تواند با چوب، آجر، سنگ و چرم اطراف به خوبی هماهنگ شود.
قبل از اینکه روی یک رنگ دوغاب خاص تصمیم بگیرید، از پیمانکار یا طراح خود بخواهید نمونه های دوغاب (بله، درست مانند رنگ های نقاشی) را برای مقایسه با رنگ های دیگر در فضای خود درخواست کنید.

کاشی چند رنگ

به نظر می رسد انتخاب رنگ دوغاب برای کاشی چند رنگ به خصوص دشوار باشد، اما در واقع چندین گزینه جذاب دارید:

دوغاب خود را با یکی از رنگ های موجود در کاربرد خود مطابقت دهید (ابتدا رنگ خنثی تر را امتحان کنید) تا مطمئن شوید که دوغاب به خوبی هماهنگ می شود.
یک رنگ دوغاب به اندازه کافی روشن یا تیره را انتخاب کنید که با تمام رنگ های موجود در کاربرد کاشی شما متضاد باشد. (این گزینه در صورتی که هیچ یک از رنگ های کاشی تیره یا روشن نباشد، به خوبی کار می کند.)
برای کاشی های طرح دار، رنگ دوغابی را انتخاب کنید که تا حد امکان با لبه های کاشی ترکیب شود تا طرح را قطع نکند.
با کاشی با نمای سنگ رگه دار، می توانید رنگ دوغاب خود را با رنگ پایه کاشی برای ظاهری یکدست تر یا با رگه ها مطابقت دهید.

لبه های کاشی

اصلاح، یک روش لبه کاشی است که کاشی ها را به اندازه دقیق تری برش می دهد و در نتیجه لبه های تیز کاشی ایجاد می کند. از آنجایی که کاشی های اصلاح شده دارای ابعاد دقیق تری هستند، اغلب می توان آنها را نسبت به کاشی های اصلاح نشده نزدیکتر به هم قرار داد و خطوط دوغاب باریک تری داشت.

کاشی های اصلاح نشده معمولاً از نظر اندازه بیشتر متغیر هستند، بنابراین برای ایجاد ظاهری یکنواخت تر ممکن است از بندهای دوغاب پهن تری استفاده شود.

هیچ یک از این انواع لبه های کاشی بهتر از دیگری نیست، بنابراین به این فکر کنید که چه ظاهری را برای کاشی خود می خواهید، اندازه مورد نظر برای خطوط دوغاب خود را انتخاب کنید و چه چیزی توسط سازنده توصیه می شود.

اینکه لبه های کاشی اصلاح شده یا اصلاح نشده را انتخاب کنید، انتخاب رنگ دوغاب شما می تواند توجه بیشتری را به خطوط دوغاب جلب کند یا کمتر کند.

خطوط دوغاب

علاوه بر لبه های کاشی، می توانید با قوام خطوط دوغاب بازی کنید. به خصوص، اشکال منحنی کاشی فرصتی را برای خطوط دوغاب منحصر به فرد که در برخی نقاط ضخیم تر از نقاط دیگر هستند، فراهم می کند.

ابعاد درز دوغاب

به گفته شورای کاشی آمریکای شمالی (TCNA)، عرض درز «استاندارد» برای نصب کاشی وجود ندارد. عرض درز می تواند بر اساس مشخصات سازنده و اثری که می خواهید ایجاد کنید، متفاوت باشد.

توجه داشته باشید که اندازه درز دوغاب لزوماً یک مسئله زیبایی شناختی نیست. روش های نصب امکان محدوده قابل قبول عرض درز را بسته به کاربرد کاشی، نوع و اندازه کاشی و نوع دوغاب مورد استفاده فراهم می کند. نصاب شما باید به مشخصات سازنده برای کاشی و دوغابی که استفاده می شود مراجعه کند تا محدوده مناسب برای ظاهری که می خواهید به دست آورید را تعیین کند.

الگوها:

اگر خود کاشی شما طرح دار است، ممکن است بخواهید از خطوط دوغاب نازک تر (طبق دستورالعمل های سازنده مجاز است) یا از دوغاب با رنگ خنثی استفاده کنید تا الگوی کاشی در مرکز توجه قرار گیرد.
از طرف دیگر، دوغاب راهی عالی برای جلب توجه به چیدمان یا شکل کاشی شماست (ببینید که چگونه کاشی موزاییکی در تصویر مرکب بالا با رنگ دوغاب متفاوت تغییر می کند).

دکوراسیون داخلی اطراف:

بدیهی است که می خواهید رنگ دوغاب شما رنگ کاشی شما را تکمیل کند، اما بقیه دکوراسیون داخلی خود را نادیده نگیرید.

رنگ دوغاب ممکن است کمتر برجسته به نظر برسد اگر تن های رنگ بقیه اتاق را به خود جذب کند. به عنوان مثال، دوغاب با ته رنگ قهوه ای یا قرمز می تواند با چوب، آجر، سنگ و چرم اطراف به خوبی هماهنگ شود.

قبل از اینکه روی یک رنگ دوغاب خاص تصمیم بگیرید، از پیمانکار یا طراح خود نمونه رنگ های دوغاب (بله، درست مانند رنگ های نقاشی) بخواهید تا با رنگ های دیگر در فضای خود مقایسه کنید.

کاشی چند رنگ:

انتخاب رنگ دوغاب برای کاشی چند رنگ ممکن است به خصوص دشوار به نظر برسد، اما در واقع چندین گزینه جذاب در اختیار دارید:

دوغاب خود را با یکی از رنگ های کاربرد خود مطابقت دهید (ابتدا رنگ خنثی را امتحان کنید) تا مطمئن شوید که دوغاب به خوبی هماهنگ می شود.
یک رنگ دوغاب به اندازه کافی روشن یا تیره انتخاب کنید که با تمام رنگ‌های کاربرد کاشی شما متضاد باشد. (این گزینه در صورتی خوب عمل می کند که هیچ یک از رنگ های کاشی تیره یا روشن های افراطی نباشند.)
برای کاشی های طرح دار، رنگ دوغابی را انتخاب کنید که تا حد امکان با لبه های کاشی ترکیب شود تا طرح را قطع نکند.
با کاشی با ظاهر سنگ رگه دار، می توانید رنگ دوغاب خود را برای ظاهری یکدست تر با رنگ پایه کاشی یا با رگه ها مطابقت دهید.

لبه های کاشی:

راست ‌بری (Rectification): روشی برای پرداخت لبه کاشی است که کاشی ها را به اندازه دقیق تری برش می دهد و در نتیجه لبه های تیز کاشی ایجاد می کند. از آنجایی که کاشی های راست ‌بری دارای ابعاد دقیق تری هستند، اغلب می توانند نسبت به کاشی های غیر راست ‌بری به هم نزدیکتر قرار گیرند و خطوط دوغاب باریک تری داشته باشند.
غیر راست ‌بری: کاشی های غیر راست ‌بری معمولاً از نظر اندازه بیشتر تغییر می کنند، بنابراین ممکن است از بندهای دوغاب پهن تر برای ایجاد ظاهری یکنواخت تر استفاده شود.
هیچ کدام از این انواع لبه کاشی بهتر از دیگری نیست، بنابراین به این فکر کنید که چه ظاهری را برای کاشی خود می خواهید، چه اندازه ای را برای خطوط دوغاب خود ترجیح می دهید و سازنده چه چیزی را توصیه می کند. صرف نظر از اینکه لبه های کاشی راست ‌بری یا غیر راست ‌بری را انتخاب کنید، انتخاب رنگ دوغاب شما می تواند توجه بیشتری یا کمتری را به خطوط دوغاب جلب کند.

خطوط دوغاب سرگرم کننده

علاوه بر لبه های کاشی، می توانید با انسجام خطوط دوغاب بازی کنید. به خصوص، اشکال کاشی منحنی فرصتی را برای خطوط دوغاب منحصر به فرد که در برخی نقاط ضخیم تر از نقاط دیگر هستند، فراهم می کنند.

اندازه بند دوغاب

طبق گفته انجمن کاشی آمریکای شمالی (TCNA)، عرض استاندارد بند برای نصب کاشی وجود ندارد. عرض بند می تواند بر اساس مشخصات سازنده و تأثیری که می خواهید ایجاد کنید، متفاوت باشد.

توجه داشته باشید که اندازه بند دوغاب لزوماً یک مسئله زیبایی شناسی نیست. روش های نصب امکان محدوده قابل قبولی از عرض بند را بسته به کاربرد کاشی، نوع و اندازه کاشی و نوع دوغابی که استفاده می شود را فراهم می کند. نصاب شما باید به مشخصات سازنده برای کاشی و دوغاب مورد استفاده برای تعیین محدوده مناسب برای ظاهری که می خواهید به دست آورید، مراجعه کند.

اندازه بند و رنگ دوغاب دست به دست هم می دهند: در حالی که به نظر می رسد بندهای نازک به رنگی که با کاشی مطابقت دارد ناپدید می شوند، بندهای ضخیم با رنگ متضاد، بیانیه ای جسورانه ایجاد می کنند و بر شکل کاشی تاکید می کنند.

شکل کاشی

شکل کاشی نیز ممکن است بر اندازه بند دوغاب تأثیر بگذارد.به عنوان مثال، کاشی های گرد مانند کاشی های گرد کوچک (penny round) به مناطق بزرگتر دوغاب نیاز دارند که باعث می شود دوغاب نسبت به کاشی های مستطیلی یا مربع بیشتر به چشم بیاید. اگر می خواهید کاشی شما و نه دوغاب شما در مرکز توجه باشد، بهترین کار این است که رنگ کاشی و دوغاب خود را به دقت مطابقت دهید.

لعاب کاشی

کاشی های براق مانند کاشی های صدفی، کاشی های براق و کاشی های آینه ای نور را منعکس می کنند که می تواند باعث شود در فضای شما نسبت به زمانی که به نمونه نگاه می کنید روشن تر به نظر برسد. هنگام انتخاب رنگ دوغاب این موضوع را در نظر داشته باشید و سایه هایی را با رنگ روشن تر از آنچه ممکن است انتخاب کنید در نظر بگیرید.

استفاده از کاشی های مختلف در یک فضا

اگر قصد دارید از طرح های کاشی مختلف در یک فضا استفاده کنید، مطمئن شوید که نه تنها رنگ کاشی ها بلکه رنگ های دوغاب نیز با یکدیگر هماهنگ به نظر برسند. گزینه های شما عبارتند از:

مطابقت رنگ دوغاب با کاشی corresponding: به گونه ای که هیچ رنگ جدیدی به طرح کلی اضافه نشود که ممکن است کارایی نداشته باشد.
استفاده از یک سایه دوغاب واحد: که برای هر دو سبک کاشی کاربرد داشته باشد – یک خاکستری با تن میانی یک انتخاب مطمئن است. اگر رنگ دوغابی پیدا نکردید که با هر دو رنگ کاشی شما خوب به نظر برسد، این ممکن است نشانه ای باشد که رنگ های کاشی شما در وهله اول با هم کار نمی کنند.
ایجاد تضاد: اگر طرح رنگ شما اجازه می دهد، رنگ دوغاب خود را با رنگ های دیگر کاشی در فضا متضاد کنید. در عکس بالا، کاشی خاکستری دوغاب بژ دارد و کاشی بژ دوغاب خاکستری دارد که تضاد ظریفی در طراحی ایجاد می کند.
ایده های رنگ دوغاب
با مجهز شدن به نکات دوغاب بالا، اکنون برای کاوش در رنگ دوغاب آماده هستید.

مطابقت کاشی و دوغاب:

هنگامی که رنگ کاشی خود را با رنگ دوغاب خود به دقت مطابقت می دهید، خطوط بین کاشی ها عملاً ناپدید می شوند. این ترکیب رنگ به ویژه با کاشی سفید موثر است و انتخابی عالی است اگر نمی خواهید کاشی شما برجسته ترین عنصر دکوراسیون در اتاق باشد.
اگر می خواهید رنگ کاشی و دوغاب خود را مطابقت دهید اما همچنان می خواهید کاشی های جداگانه برجسته شوند، از کاشی سه بعدی یا کاشی بافت دار استفاده کنید. انجام این کار در حالی که به کاشی های شما اجازه می دهد تا برجسته شوند، یک طرح رنگ تک رنگ را حفظ می کند.

تضاد سیاه و سفید:

سیاه و سفید یک ترکیب مورد علاقه با کنتراست بالا است و کاشی های ساب‌وی (مترو) فرصتی عالی برای استفاده از این ظاهر کلاسیک هستند.

در حالی که کاشی های ساب‌وی سفید با دوغاب مشکی حال و هوای اصلی کاشی های مترو را تداعی می کند، برگرداندن این طرح (کاشی مشکی با دوغاب سفید) به سبک مدرن و شیک دست می یابد.
نکته حرفه ای: انتخاب رنگ دوغابی که با کاشی متضاد است، بند دوغاب و در نتیجه هر گونه تغییر در اندازه و موقعیت کاشی را برجسته می کند. انتخاب رنگ دوغاب مشابه یا مکمل، چنین تغییراتی را کم اهمیت جلوه می دهد.

کاشی رنگی با دوغاب خنثی
مهم است به خاطر داشته باشید که حتی زمانی که از رنگ دوغاب خنثی استفاده می کنید، همچنان رنگی جدا از رنگ کاشی است. شما دیگر با تضادهای کاملی مانند سیاه و سفید سروکار ندارید، بنابراین مطمئن شوید که رنگ دوغاب خنثی شما درجه مناسبی از کنتراست را با رنگ کاشی شما ایجاد کند یا اینکه با رنگ کاشی شما ترکیب شود. به طور کلی، حتی یک رنگ دوغاب “خنثی” بیشتر در پس زمینه محو می شود یا الگوی چیدمان کاشی شما را بیشتر برجسته می کند.

کاشی خنثی با دوغاب رنگی
ترکیب دوغاب رنگی با کاشی خنثی می تواند ظاهری منحصر به فرد باشد. این گزینه زمانی بهترین کارایی را دارد که رنگ دوغابی را انتخاب کنید که با عنصر دیگری در فضای شما مطابقت داشته باشد، مانند رنگ آمیزی یا اقلام دکوراتیو، به گونه ای که به نظر برسد بخشی از طرح رنگ شماست و نه انتخابی تصادفی.

دوغاب نیمه شفاف
هنگامی که پروژه شما می تواند از ظاهر بدون دوغاب بهره مند شود، دوغاب نیمه شفاف گزینه ای زیبا است که همچنان تمام مزایای دوغاب را بدون تداخل در طراحی به شما می دهد.

دوغاب اکلیلی
همه چیز با کمی اکلیل بهتر به نظر می رسد – از جمله دوغاب.

دوغاب اکلیلی گزینه ای پرطرفدار است که با انعکاس نور برای ایجاد جلوه ای درخشان، به هر کاربرد کاشی زرق و برق می بخشد. طیف گسترده ای از گزینه ها (از طلای سنتی و نقره ای گرفته تا رنگ های سرگرم کننده مانند قرمز، آبی و صورتی) رنگ دوغاب اکلیلی مناسب برای هر سبک کاشی را تضمین می کند.

آیا رنگ دوغاب من باید با رنگ کاشی من مطابقت داشته باشد؟

اگر می خواهید ظاهری با سطح یکدست تر داشته باشید، می توانید رنگ دوغاب خود را با رنگ کاشی خود مطابقت دهید. برای دوغاب هایی که نیاز به اضافه کردن آب دارند، مقدار آب اضافه شده و همچنین زمان خشک شدن می تواند بر رنگ دوغاب تأثیر بگذارد. میزان آبی که برای از بین بردن دوغاب اضافی استفاده می شود نیز می تواند بر رنگ دوغاب با فرمولاسیون های خاص دوغاب تأثیر بگذارد.
اگر می خواهید رنگ دوغاب و کاشی خود را مطابقت دهید، بهترین راه این است که نمونه های دوغاب واقعی را ببینید و برای رسیدن به ظاهر دلخواه خود با طراح و/یا نصاب خود کار کنید. در نظر داشته باشید که چند کاشی یدکی را روی تخته ای بچسبانید و دوغاب بزنید تا ببینید سایه دوغاب در محل چگونه ایجاد می شود.

آیا دوغاب من باید روشن تر یا تیره تر از کاشی من باشد؟

دوغاب شما می تواند روشن تر یا تیره تر از کاشی شما باشد – یا همرنگ آن. این به ترجیح شما بستگی دارد. هنگام انتخاب رنگ دوغاب خود، به رنگ، الگو، شکل و چیدمان کاشی خود و اینکه رنگ دوغاب شما چگونه بر این عناصر تأکید می کند یا از آنها کم می کند، توجه کنید.

چگونه دوغاب خود را تمیز کنم؟

هر رنگ دوغابی که انتخاب کنید، باید آن را به طور مرتب تمیز کنید – فقط برای تمیز کردن کلی با آب، و برای تمیز کردن عمیق با یک برس دوغاب و یک پاک کننده با PH خنثی یا کمی قلیایی که به طور خاص برای کاشی و دوغاب ساخته شده است.

نکته حرفه ای: دوغاب تیره به دلیل اینکه بهتر از دوغاب با رنگ روشن خاک را بین تمیز کردن ها پنهان می کند، مورد قدردانی قرار می گیرد. این می تواند چیزی باشد که باید در نظر بگیرید اگر از کاشی خود برای کفپوش در ناحیه ای با تردد زیاد یا برای کاربردی که در معرض غذا و چربی است مانند پشت ‌پنجره آشپزخانه استفاده می کنید.

چگونه می توانم رنگ دوغاب خود را تغییر دهم؟

چند گزینه برای تغییر رنگ دوغاب شما وجود دارد: می توانید یک متخصص را برای برداشتن دوغاب موجود و دوغاب ریزی مجدد و درزگیری ناحیه استخدام کنید، یا می توانید با اعمال رنگ دوغاب، کمی به دوغاب خود جان تازه ببخشید. همچنین قلم های دوغاب در بازار موجود است اما اثر آن موقتی است. هرگز روی دوغاب موجود، دوغاب جدید نزنید.

آیا باید دوغاب خود را مهر و موم کنم؟

بله! مطمئن شوید که برای حفظ ظاهر خوب دوغاب خود در بلندمدت، اقدامات درستی انجام می دهید. رنگ بر قابلیت تمیز شدن دوغاب شما تأثیر نمی گذارد، اما درزگیری دوغاب شما این کار را می کند. از یک دوغاب خوددرزگیر استفاده کنید یا مطمئن شوید که دوغاب شما بعد از نصب درزگیری شده است تا از دوغاب خود محافظت کنید. درزگیری دوغاب شما مزایای زیادی دارد، از جمله حفظ بهتر رنگ آن و جلوگیری از لکه شدن، علاوه بر ایجاد سدی برای رشد کپک و قارچ.

ممکن است بسته به نوع دوغاب و نحوه استفاده و تمیز کردن ناحیه، درزگیری مجدد دوغاب را انتخاب کنید.

رنگ دوغاب خود را پیدا کنید

مردم زیاد در مورد رنگ آمیزی داخل یا خارج از خطوط صحبت می کنند، اما وقتی صحبت از کاشی می شود، رنگ آمیزی خود خطوط به همان اندازه مهم (و سرگرم کننده) است!

امیدواریم با در نظر گرفتن نکات متعدد طراحی رنگ دوغاب ما، در مسیر درستی برای پیدا کردن رنگ دوغاب مناسب برای کاشی خود قرار گرفته باشید. برای الهام بخش تر شدن رنگ دوغاب، تابلوی Pinterest رنگ های دوغاب ما را ببینید. برای یافتن گزینه های دوغاب، با مکان یاب محصول شورای کاشی آمریکای شمالی برای تولیدکنندگان مختلف دوغاب مشورت کنید.

 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments