پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

راهنمای جامع انتخاب و خرید کاشی سنتی

کاشی-سنتی

راهنمای جامع انتخاب و خرید کاشی سنتی

راهنمای جامع انتخاب و خرید کاشی سنتی،کاشی از لحاظ تاریخی پنجمین شیوه اساسی و بنیادی در تزئینات ساختمان ها است. استفاده از انواع کاشی سنتی  در معماری اسلامی بسیار رایج است و طرح‌های جالب، جلوی رشد و کشف تزئینات خشتی و گچی را گرفت و همه علاقمند تزئینات با کاشی شدند.

استفاده از کاشی به نحوی که روی دیوار را کاملا بپوشاند اولین بار در قرن ۱۳ و در قونیه به کار رفته است. کاشی کاری به صورت هنر تزئینی در کشورهای اسلامی به اوج شکوفایی خود رسید و یکی از ویژگی‌های برجسته معماری اسلامی به شمار می‌رود.

تاریخچه کاشی‌ سنتی

اصفهانی ها که یکی از هنرهای مشهود در آثار تاریخی به جا مانده از دوران های مختلف ، هنر کاشیکاری اسلامی به ویژه کاشی هفت رنگ می دانند و معتقد هستند رنگ های به کار رفته در هنر کاشی کاری سنتی هر یک نشان از دوران خاصی از تاریخ است که با گذشت قرن ها، این کاشی ها تغییر رنگ نداده اند و رنگ آن ها همچنان ماندگار است.

 

کاشی سنتی

رنگ هایی که در کاشیکاری قدیم به کار برده شده به دلیل این که ترکیبی از سرب و قلع هستند از مقاومت زیادی برخوردارند به گونه ای که با گذشت قرن هااز عمر این رنگ ها، همچنان زیبایی خاص خود را حفظ کرده اند ، این درحالی است که در رنگ های جدید وارداتی، خیلی زود تغییر رنگ می دهد و دوام و پایداری رنگ های قدیم راندارد.

با این اوصاف و معروفی این هنر ، امروزه دانشمندان و ریاضی دانان بر این باورند که هنر کاشیکاری اسلامی با ریاضیات مرتبط است و با هم پیوند خورده اند همانطوری که با موسیقی ارتباط نزدیک دارد .

 

دنیای هنر کاشی کاری بسیار گسترده است و در طراحی آن‌ها خیال طراحان تا هر کجا که بخواهید پرواز کرده است این کاشی‌ها پر از طرح و رنگ هستند و زمانی که شما شروع به قدرانی و توجه به این طرح‌ها و رنگ‌ها و امکاناتی که کاشی‌های سنتی و مدرن در اختیار شما قرار می‌دهند کنید، جهان از حالت سیاه و سفید به حالت رنگی تغییر می‌کند .

 

کاشی سنتی شمسه بسم الله بزرگ سفالینه آبی و سفید
کاشی سنتی شمسه بسم الله بزرگ سفالینه آبی و سفید
کاشی سنتی شمسه گل و مرغ کوچک سفالینه آبی و سفید
کاشی سنتی شمسه گل و مرغ کوچک سفالینه آبی و سفید
کاشی سنتی شمسه پرنده موزه ای بزرگ سفالینه آبی و سفید
کاشی سنتی شمسه پرنده موزه ای بزرگ سفالینه آبی و سفید

طرح‌ها و نقش‌های کاشی‌ های سنتی مدیترانه‌ای یک فرم هنری فوق‌العاده هستند : پیچیده ، رنگارنگ ، و متقارن . طراحی‌های مدرن که از نمونه‌های طبیعی الهام گرفته‌ شده و در آن ها از رنگ‌ها و طرح های سنتی استفاده می‌کنند و آن‌ها را در قالبی جدید به کار می‌گیرند .

انواع کاشی سنتی تزئینی

کاشی‌های که برای تزئین عمارات به کار می‌رود عموما سه نوع هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاشی معرق

با تلفیق تکه‌های کوچک گوناگون ساخته می‌شود که به اساس طرح اصل یکایک تراشیده میشود ودر جای معین آن نصب می‌شوند.

کاشی معقل

این کاشی‌ها دارای طرح‌های هندسی هستند واز تلفیق اشکال هندسی ساخته می‌شوند.

کاشی خشتی(هفت رنگ)

از تلفیق خشت‌های ظریف لعاب دار که هریک از آنها بخشی از طرح کلی را در بر دارد ساخته می‌شود واز قرن پنج قمری با گسترش و پیشرفت سایر شاخه های هنر اسلامی کاشی کاری نیز ترقی بیشتر کسب کرد.

 کاشی مقرنس

کلمه ی مقرنس اسم مفعول “قرنیز” است که از کلمه ی یونانی کُرونیس به معنی «خمیده» گرفته شده است. مقرنس به چهار گونه انجام می شود:

مقرنس های جلو آمده

در نوع اول مقرنس روی پایه اصلی بنا مانند آجر و گِل پیاده می شود و مصالح اضافه کاربردی ندارد؛

مقرنس‌های روی هم قرار گرفته

در نوع دوم بعلاوه مصالح اصلی ساختمان از گچ و آهک اضافه نیز استفاده می شود؛ این مقرنس ها در دو تا پنج ردیف روی هم قرار می گیرند.

مقرنس‌های معلق

در نوع سوم مقرنس ها مانند قدیل های آهکی قارها از سقف آویزان می شوند

مقرنس‌های لانه زنبوری

همانگونه که از نام آن ها پیداست مانند لانه های زنبور کنار هم قرار می گیرند و به گونه ای شبیه مقرنس های معلق هستند.

کاشی سنتی
کاشی سنتی شکوفه ۱۵*۱۵ سفالینه آبی و سفید
کاشی-سنتی
کاشی تزیینی مختا سبز طلایی ۳۰*۳۰ امرتات سرام-رستیک
کاشی تزیینی سمرقند آبی طلایی 30*30 امرتات سرام-رستیک
کاشی تزیینی سمرقند آبی طلایی ۳۰*۳۰ امرتات سرام-رستیک
کاشی تزیینی گوهرشاد آبی طلایی 30*30 امرتات سرام-رستیک
کاشی تزیینی گوهرشاد آبی طلایی ۳۰*۳۰ امرتات سرام-رستیک

چند ایده کاربرد کاشی سنتی در فضای منزل

کاشی‌‌ها فقط مخصوص حمام و کفپوش‌ها نیستند، بلکه از آن‌ها در طراحی دکوراسیون منزل و دیوارها ، نیمکت‌‌ها و حتی شومینه‌ها می‌توان استفاده کرد. علاوه بر این، در اتاق نشیمن، پاسیوها و اتاق خواب‌ها می‌توان از آن‌ها بهره گرفت .

دکوراسیون-کاشی-سنتی
کاشی-سنتی

اگر دوست دارید غالب فضای آشپزخانه شما سنتی باشد اما حس و حالی فانتزی نیز در آن وجود داشته باشد، بهتر است قسمت اندکی از فضا را به کاشی‌‌هایی اختصاص دهید که دارای طرح‌هایی روشن با رنگ‌هایی برجسته هستند .حاشیه‌ای که با کاشی‌هایی با طرح‌های یونانی کاشی شده، زیبا و مجلل و در عین حال چشم‌گیر است .

راه پله‌هایی در فضای بیرونی خانه با کاشی‌ هایی با طرح‌های زیبا و مختلف. واقعا طرح‌‌ها و رنگ‌های غیر قابل پیش‌بینی که در فضاهای بیرون خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، دوست‌داشتنی و زیبا هستند .

استفاده از کاشی‌‌های پرطرح و نقش یک گرایش مدرن است. به آشپزخانه حس و حالی مدرن و متفاوت می‌دهند.

کاشی تزیینی مختا سبز طلایی 30*30 امرتات سرام-رستیک

تولید کاشی سنتی به سه دسته تقسیم میشود :

  • نقاشی رو رنگی که به کاشی هفت رنگ نیز معروف است .
  • نقاشی رو لعابی که بیشتر در اروپا مورد استفاده قرار میگرفته و به ماجولیکا معروف است .
  • نقاشی زیر رنگی

خرید کاشی سنتی از سرام پخش

برای دیدن مدل‌های بیشتری از کاشی سنتی می‌توانید به فروشگاه سرام پخش سری بزنید و خرید خود را نهایی کنید. همچنین درصورت داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با کارشناسان پشتیبانی ما در ارتباط باشید.

برای مطالعه بروز ترین و جامع ترین مطالب در حوزه مصالح ساختمانی، اخبار ساختمان و دکوراسیون داخلی به مجله سرام پخش مراجعه کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments