پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

کاشی وسرامیک و نکات مهم در انتخاب آن

طبقه بندی کاشی و نکات مهم در انتخاب کاشی

کاشی وسرامیک و نکات مهم در انتخاب آن

کاشی و سرامیک از مصالح مهم در ساختمان سازی هستند که برای انتخاب مناسب و درست کاشی باید به درجه کاشی ، PEI، جذب آب، ضریب اصطکاک، مقاومت در برابر یخ‌زدن، و چندرنگی توجه داشت که در ذیل در مورد آنها توضیح داده شده است.

۱-درجه کاشی و سرامیک :


اولین مورد در تعیین کیفیت کاشی درجه آن است، کاشی ها را از نظر مرغوبیت و نداشتن عیب و نقص به چند درجه تقسیم می کنند که نوع درجه و تاریخ تولید توسط شرکت تولید کننده روی کارتن نوشته می شود.

کاشی های درجه یک، کاشی هایی هستند که کاملا سالم می باشند و هیچ گونه نقصی در سطح لعابدار و کناره آنها وجود نداشته باشد. کاشی های درجه یک بهترین کیفیت هستند، کاشی درجه دو شبیه درجه یک است اما قیمت آن کمی پایین تراز کاشی درجه یک است واز دید ظاهری دارای یک یا دو خال با قطر حداکثر نیم میلیمتردر سطح کناره های لعاب بیشتر نباشد. درجه یک و دو مناسب برای سرامیک کف هستند اما کاشی درجه سه استحکام و مقاومت کافی برای کاربرد در کف را ندارد وبیشتر در دیوار استفاده می گردند و از لحاظ ظاهری دارای وجود خال به قطر یزرگ تری نسبت به درجه دو است(حداکثر سه میلیمتر)

۲_ درجه سائیدگی کاشی و سرامیک

درجه سائیدگی یا PEI قابلیت یک کاشی براق را در برابر سائیدگی و دوام آن را به‌ عنوان یک کاشی کف مشخص می کند،لازم بذکر است که کاشی های براق دارای این درجه هستند و کاشی غیر براق دارای چنین درجه بندی نمی باشد.

کاشی های سرامیکی که دارای درجه I و II (یک و دو) هستند دارای مقاومت کمی می باشد وبرای استفاده در دیوار مناسب است.کاشی هایی که دارای درجه III (سه) هستند، مقاومت متوسطی در برابر سائیدگی دارند و به همین علت بیش‌تر مناسب استفاده در فضاهای مسکونی می باشند. کاشی هایی که PEI آن‌ها IV (چهار) است مقاومت بسیار بالایی در مقابل سائیدگی دارند و از آن‌ها می توان در همه فضاهای مسکونی و تعدادی از فضاهای تجاری استفاده کرد و در کاشی هایی که PEI آن‌ها V(پنج) است دارای بیش‌ترین مقاومت می باشند و برای استفاده در تمامی فضاهای تجاری مناسب هستند.

۳_ درجه جذب آب کاشی و سرامیک

درجه‌بندی  W.A میزان درجه جذب آب را مشخص می کند، این درجه بندی در انتخاب کاشی برای محیط های مرطوب بسیار مهم می باشد. چهار نوع درجه‌بندی W.A وجود دارد که با آن نام و درصد جذب آب یک کاشی بیان می شود.

کاشی غیرشیشه‌ای که بیش از ۷ درصد وزن خود آب جذب می کند و برای فضاهای بیرونی یا مرطوب مانند حمام مناسب نمی باشد. کاشی نیمه‌ شیشه‌ای بین ۳ تا ۷ درصد وزن خود آب جذب می کند و بیشتر مناسب استفاده در فضاهای خشک و داخلی خانه است اما کاشی شیشه‌ای فقط ۰.۵ درصد تا ۳ درصد وزن خود آب جذب می کند که کاشی های سرامیک در این دسته بندی قرار می گیرند. آخرین درجه بندی که کمترین جذب آب را داند، کاشی های غیرقابل‌ نفوذ که اصطلاحا به آن کاشی چینی گفته می شود که کم‌تر از ۰.۵ درصد وزن خود آب جذب می کنند.

۴_ میزان لیزی کاشی و سرامیک

ضریب اصطکاک (COF)  به مقاومت طبیعی کاشی در برابر لیزخوردن اشاره دارد که هرچه میزان آن بیش‌تر باشد اصطکاک کم‌تری با پای افراد برقرار می کند و میزان لیزخوردن روی آن کم است ولی اگر درجه COF کم باشد میزان لیز خوردن بیشتراست. برای مصارف مسکونی COF بیش‌تر از ۵۰ وبرای مصارف تجاری بیش تر از ۶۰ مناسب می باشد.

۵_ مقاومت کاشی و سرامیک در برابر سرما و چندرنگی

درجه بندی دیگر، مقاومت کاشی و سرامیک در برابر سرما می باشد که این نوع درجه بندی برای کاشی هایی که در فضای بیرون استفاده می شود دارای اولویت است و برای استفاده کاشی در فضای داخلی به نسبت از اهمیت کمتری برخوردار می باشد.

کاشی های طرح دار ورنگی برای ایجاد تنوع رنگ، متفاوت کردن فضا و همخوانی داشتن فضای دیوار و کف با عناصر مورد استفاده در دکوراسیون استفاده می شود.


مطالب مرتبط

کاشی و سرامیک و انواع آن

کاشی طرح دار و رنگی

کاشی و سرامیک و تصاویر آن

اینستاگرام سرام پخش

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments