پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

  ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه |
بالکن یکی از بخش‌های خانه به حساب می‌آید که سبب ایجاد ارتباط با فضای بیرون و هوای آزاد می‌شود. با ایجاد کمی تغییرات و زیباسازی بالکن، می‌توان آن را به محیطی آرامش‌بخش تبدیل کرد. شاید تزئین بالکن در نگاه اول کار دشواری به نظر برسد، اما با بهره‌گیری از ساده‌ترین ایده‌ها می‌توان جان تازه‌ای به آن بخشید.

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

این ایده‌ها چندان پیچیده نبوده و نیاز به مهارت خاصی ندارند؛ بلکه با استفاده از کف‌پوش مناسب، صندلی راحتی، گلدان‌های رنگارنگ، نورپردازی مطلوب و … می‌توان بالکن را تزیین کرد. ما در ابتدای این مقاله به بررسی استفاده نادرست از بالکن پرداخته و در ادامه شیوه‌های زیباسازی و تزئین بالکن را بیان خواهیم کرد.

بالکن چیست؟

بالکن یکی از عناصر طراحی و معماری آپارتمان‌ها به حساب می‌آید که در معماری سنتی آن را ایوانک (ایوان کوچک) می‌نامیدند. امروزه با توجه به عوامل مختلف، خانه‌ها به صورت چند طبقه طراحی می‌شوند، به همین دلیل طراحی یک بخش در خانه که با فضای آزاد بیرون در ارتباط باشد، امری مهم تلقی می‌گردد. به چنین فضایی که می‌تواند از چند جهت باز باشد و در مجاورت فضای آزاد قرار بگیرد، بالکن می‌گویند. بالکن‌ها اغلب دارای سقف هستند و برای محافظت از آن‌ها از حصار‌هایی نظیر نرده، دیوار یا … استفاده می‌شود.

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

بالکن و هویت گمشده آن

بالکن، فضایی است که پیوندی را میان خانه و محیط پیرامون ایجاد می‌کند. هدف از طراحی این فضا، دور هم نشینی اهالی خانواده، گپ زدن، مطالعه و … بود اما امروزه اغلب از بالکن به عنوان محلی برای نگهداری از لوازم کهنه و وسایلی که کاربرد روزمره ندارند، استفاده می‌شود. این امر نه تنها سبب از دست رفتن هویت اصلی بالکن می‌شود، بلکه منظره نه چندان جالبی را برای رهگذران به وجود می‌آورد.

دیدن بالکن‌هایی که نقش انباری را دارند و رخت‌های رنگارنگی در آن، بر روی یک طناب از یک سو به سمت دیگر آویزان هستند،‌ تصویر مطلوبی نخواهد بود. برخی برای جلوگیری از نمایان شدن این آلودگی بصری، با استفاده از پارچه، نایلون یا صفحه ایرانیت، بالکن را می‌پوشانند که این امر نیز تأثیرات منفی بر روی نمای بیرونی ساختمان می‌گذارد.

این موضوع در مناطق پر جمعیت به مقوله‌ای فراگیر تبدیل شده که شاید با نظارت بهتر مدیران ساختمان بتوان آن را بهبود بخشید. زیباسازی بالکن‌ها علاوه بر اینکه نمای ظاهری مناسبی را برای ساختمان ایجاد می‌کند، در روحیه ساکنین خانه نیز مؤثر است. برای تزیین بالکن راهکارهای متنوعی نظیر استفاده از حصیرهای قدیمی، قرار دادن قفس پرندگان، نگهداری از گیاهان زیبا، تهیه میز و صندلی مناسب و … وجود دارد که در ادامه مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

راهکارهایی برای تزئین بالکن

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که به زیباسازی بالکن خانه خود علاقمند هستند. بهتر است بدانید که فضای خانه، در نحوه تزیینات بالکن مؤثر است و در انتخاب وسایلی که جهت زیباسازی استفاده می‌شوند نقش بسزایی دارد. بالکن‌ها هرچقدر هم که کوچک باشند، قابل تزیین و زیباسازی هستند؛ برای این امر بهتر است دنبال ایده‌های مناسب و انتخاب لوازمی متناسب با بالکن خود باشید. تزیین بالکن در روحیه ساکنین خانه تأثیر می‌گذارد و محیط دلچسبی را ایجاد می‌کند. در این قسمت از مقاله به بیان برخی از ایده‌های مناسب جهت تزئین بالکن می‌پردازیم.

انتخاب کف‌پوش مناسب

نمای کف‌پوش یک بالکن در زیبایی آن بسیار مؤثر است. برای انتخاب یک کف‌پوش مناسب باید مواردی نظیر ارتفاع لبه بالکن و همچنین شرایط آب و هوایی محل زندگی را در نظر گرفت؛ به عنوان مثال با افزایش ارتفاع لبه بالکن، میزان نفوذ باد و باران به بالکن کاهش پیدا می‌کند. در این حالت بالکن به طور مداوم به شست و شو نیاز ندارد و می‌توان با استفاده از قالیچه، موکت و حتی چمن مصنوعی فضای مناسبی را به وجود آورد.

اما در صورتی که بالکن به شدت در معرض باد و باران باشد، بهتر است از کف‌پوش‌هایی استفاده شود که آب را جذب نکنند. موزاییک‌های چوبی، زیراندازهای پلاستیکی و فرش‌های رنگی از دیگر مواردی به شمار می‌روند که برای پوشش کف بالکن به کار گرفته می‌شوند. در این میان استفاده از کف‌پوش‌های چوبی بسیار مقرون به صرفه است.

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

تزیین دیوار بالکن

دیوارها از دیگر قسمت‌هایی هستند که توجه به آن‌ها تأثیر قابل توجهی بر ایجاد نمای جذابی در بالکن می‌گذارد. بنابراین هرگز نباید از دیوارها غافل شد. رنگ‌آمیزی دیوارها با رنگ‌های شاد، فضای دلچسبی را در بالکن ایجاد می‌کند. همچنین می‌توان با نصب گلدان‌های رنگارنگ بر دیوار، زیبایی بالکن را دو چندان کرد و طراوت خاصی به آن بخشید

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

فضای نشستن

در تزیین یک بالکن هرگز فضای نشستن را فراموش نکنید. انتخاب میز و صندلی مناسب نه تنها بر زیبایی بالکن می‌افزاید، بلکه فضایی را برای نشستن و گذراندن وقت به وجود می‌آورد. بهتر است میز و صندلی‌هایی برای بالکن انتخاب شوند که در برابر بارندگی، رطوبت و همچنین نور خورشید مقاوم باشند.

در صورت کوچک بودن بالکن نیز می‌توان با استفاده از تک صندلی‌های چوبی یا نیمکت‌های چند نفره، فضای مناسبی را برای استراحت در بالکن ایجاد کرد. میز و صندلی‌های تاشو نیز از دیگر لوازمی هستند که برای بالکن‌های با متراژ پایین کاربرد دارند. علاوه بر آن، باید به رویه این صندلی‌ها نیز توجه داشت؛ انتخاب رویه‌های مناسب و با رنگ‌های شاد و متنوع می‌تواند زیبایی دو چندانی به بالکن ببخشد.

کوسن‌های رنگارنگ

کوسن‌ها یکی دیگر از مواردی هستند که در کنار میز و صندلی به کار گرفته می‌شوند. کوسن‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی وجود دارند. با انتخاب کوسن‌هایی که دارای رنگ‌های شاد و روشن هستند، می‌توان فضای زیبایی را در بالکن یک خانه به وجود آورد.

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

روشنایی بالکن

تأمین روشنایی مناسب برای بالکن از جمله اقدامات مهمی است که در کنار تزیینات بالکن باید آن را مورد توجه قرار داد. بسیاری از افراد در فصولی که هوا چندان سرد نیست، از بالکن برای شب‌نشینی استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید منبع نور مناسبی در بالکن تعبیه گردد. اگرچه این منبع نور حتماً نباید فضای کاملاً روشنی را در بالکن ایجاد کند، بلکه با استفاده از چراغ‌های کوچک نیز می‌توان فضای دلنشینی را به وجود آورد. امروزه گزینه‌هایی نظیر لامپ‌های آویز، لوستر، دیوارکوب، فانوس و … برای تأمین نور و روشنایی یک بالکن وجود دارند.

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

نصب قفسه

در بالکن‌های کوچک برای استفاده بهینه از فضا، می‌توان از ابزارهای قفسه‌ای بهره گرفت. این قفسه‌ها به شکل‌های مختلف نظیر قفسه‌های دیوار، چرخ‌دستی‌های قفسه‌ای و … وجود دارند که می‌توان از آن‌ها جهت زیباسازی و تزیین بالکن استفاده کرد. داخل این قفسه‌ها نیز می‌توانید بر حسب نیاز و سلیقه خود وسایل مختلفی همچون گلدان، لوازم دکوری و … قرار دهید.

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

استفاده از پرده‌های زیبا

استفاده از پرده در تزئین بالکن ایده جذابی است. بسیاری از افراد برای ایجاد سایه در بالکن از آفتاب‌گیر و سایبان استفاده می‌کنند؛ در حالی که برای جلوگیری از تابش نور آفتاب، از پرده‌هایی با طرح‌های زیبا بهره گرفت. تناسب میان پرده و نرده‌های بالکن می‌تواند جذابیت خاصی به بالکن ببخشد. همچنین در بالکن‌هایی که متراژ پایینی دارند، نصب پرده‌های توری توصیه می‌شود.

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

نگهداری از گل و گیاه

نگهداری از گل‌ها و گیاهان به بالکن شما روح می‌بخشد و بالکن را به فضایی دلنشین تبدیل می‌کند. گل‌ها و گیاهان متنوع و زیبایی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها در تزئین بالکن بهره گرفت. استفاده از گلدان‌های رنگارنگ و متنوع، جلوه خاصی به بالکن می‌بخشد و نمای چشم‌گیری را به وجود می‌آورد.

امروزه گلدان‌ها در طرح‌های گوناگونی همچون گلدان‌های آویز سقفی، گلدان‌های مخصوص نرده‌های بالکن و … تولید می‌شوند که می‌توان با توجه به شرایط بالکن، آن‌ها را برای نگهداری از گل‌ها و گیاهان انتخاب کرد. همچنین فلاورباکس‌ها از دیگر لوازمی به شمار می‌روند که دارای طرح‌های متنوعی هستند و از آن‌ها می‌توان برای نگهداری از گل‌ها و گیاهان در بالکن استفاده کرد.

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

شومینه سیار

در صورتی که بالکن متراژ بالایی داشته باشد، با سرد شدن هوا می‌توان از شومینه‌های سیار استفاده کرد. این شومینه‌ها به راحتی قابل جابجایی هستند و فضای گرم و دلچسبی را ایجاد می‌کنند.

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

تزئین بالکن با نصب آب‌نما

آب‌نما یکی دیگر از عناصری است که می‌توان از آن برای تزیین بالکن استفاده کرد. نصب آب‌نما و شنیدن صدای آب، بالکن را به یک محیط بسیار دلچسب تبدیل می‌کند. البته در این مورد باید به میزان فضای بالکن نیز توجه داشت. آب‌نماها در طرح‌های گوناگون تولید شده و به شکل دیواری نیز وجود دارند، که این نوع آن‌ها برای بالکن‌های با متراژ پایین مناسب است.

ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

توجه به نرده‌‌ها

نرده‌های بالکن یکی از مواردی به حساب می‌آیند که علاوه بر ایمنی از نظر زیبایی نیز بسیار حائز اهمیت هستند. این نرده‌ها به شکل‌های مختلف چوبی، فلزی و … و همچنین در طرح‌های گوناگون به چشم می‌خورند. استفاده از رنگ مناسب برای نرده‌ها می‌تواند در زیبایی آن‌ها تأثیرگذار باشد. علاوه بر این، با بهره‌گیری از لوازم دکوری، گلدان و فلاورباکس می‌توان نمای جالب توجهی را برای نرده‌ها به وجود آورد.

استفاده از رنگ‌های روشن در تزئین بالکن
توصیه می‌شود که در جهت زیباسازی بالکن از رنگ‌های روشن استفاده کنید. زیرا رنگ روشن باعث بزرگ‌تر جلوه کردن فضای بالکن می‌گردد و محیط آرام و دلنشینی را به وجود می‌آورد.

چند ایده در تزئین بالکن و تراس

امروزه در بسیاری از آپارتمان‌ها فضایی را به عنوان بالکن در نظر می‌گیرند. این قسمت از خانه مانند یک پل ارتباطی میان فضای داخلی و خارجی خانه است و محیط مناسبی برای رفع خستگی در خانه‌های آپارتمانی کوچک است. امروزه به وفور دیده می‌شود که از بالکن برای نگهداری از وسایل کهنه و بلا‌استفاده بهره می‌گیرند.

اما کاملاً واضح است که هدف از طراحی این بالکن، تبدیل آن به یک انباری نیست؛ بنابراین بهتر است که با زیباسازی بالکن، آن را به محیطی دلچسب و آرامش‌بخش تبدیل کنیم. ایده‌های خوبی برای تزئین بالکن وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها نمای مناسبی را برای بالکن به وجود آورد. راهکارهایی که برای زیباسازی بالکن به کار گرفته می‌شوند، پیچیدگی چندانی ندارند و با کمی ذوق و خلاقیت به سادگی قابل انجام هستند.

 

[icon name=”tags” class=”” unprefixed_class=””] ایده‌ برای تزئین بالکن و تراس خانه

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments