پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

روشی ساده برای تعمیر پارکت چوبی

روشی ساده برای تعمیر پارکت چوبی

روشی ساده برای تعمیر پارکت چوبی | در این نوشته با چند روش ساده و کاربردی برای تعمیر انواع پارکت چوبی آشنا می‌شوید. کف‌پوش‌ها و پارکت‌ها به دلایل مختلف دچار فرسودگی می‌شوند، با اطلاع از این روش‌ها بدون نیاز به تعمیرکار کف‌پوش خانه خود را تعمیر کنید.

کف‌پوش نقش بسزایی در طراحی داخلی هر فضا ایفا می‌کند و تأثیر بسیاری روی ویژگی‌های عملکردی فضا و حسی که با حضور در فضا به افراد منتقل می‌شود، می‌گذارد. طیف گسترده‌ای از انواع کف‌پوش‌های چوبی و کف‌پوش‌هایی با ظاهر چوبی به بازار عرضه می‌شوند؛ این کف‌پوش‌ها در صورت مراقبت دائم نیز، نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند؛ اما لازم به ذکر است که قبل از تعمیر قسمت آسیب‌دیده باید نوع آن و نحوه مرمت را تشخیص داد. بنابراین با داشتن اطلاعات کافی در مورد کف‌پوش‌های چوبی و نحوه نگهداری از آن‌ها، می‌توان کف‌پوش منزل خود را زیبا و سالم نگاه داشت. این مقاله سعی دارد ما را در مورد برخی از روش‌های تعمیر کف‌پوش‌های چوبی بیشتر آشنا کند.

روشی ساده برای تعمیر پارکت چوبی
کف‌پوش و پارکت چوبی

کف‌پوش‌های چوبی (پارکت یا لمینت)، از سری پوشش‌های کفی بسیار زیبا و محبوب هستند که با هرگونه مبلمان و هر نوع طراحی داخلی هماهنگ می‌شوند. این نوع پوشش کفی، انتخابی باشکوه و شیک برای کف منزل است و با نمای ماندگار خود، فضایی صمیمی و گرم به خانه می‌بخشد.

کف‌پوش و پارکت از قطعات چوب تشکیل‌شده و قدمت آن به سال ۱۶۰۰ میلادی برمی‌گردد. این نوع کف‌پوش‌ها از چوب درختانی مانند بلوط، گیلاس، گردو، کاج، صنوبر و افرا ساخته و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به بازار عرضه می‌شوند. آخرین مدل‌های کف‌پوش چوبی از رنگ‌های بادوام و استحکام بالایی برخوردارند و نصب آن‌ها به‌راحتی انجام می‌شود. این نوع از کف‌پوش‌ها می‌توانند از یک سو به‌شدت کلاسیک و سنتی و از سوی دیگر بسیار مدرن باشند و احساسی ارگانیک را در فضا به وجود آورند.

روشی ساده برای تعمیر پارکت چوبی

مزایا و معایب کف‌پوش‌های چوبی

کف‌پوش‌های چوبی بسیار بادوام و مقاوم و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه هستند. این پوشش‌های کفی دارای طرح‌های متنوعی بوده که با هر محیط و هر بودجه‌ای هماهنگ می‌شوند. نکته منفی در مورد کف‌پوش‌های چوبی این است که به‌صورت منظم باید مراقبت و نگهداری شوند تا همیشه نو به نظر برسند. البته نگهداری از پارکت‌ سخت نیست و انجام آن می‌تواند به‌راحتی توسط خودتان انجام شود.

روشی ساده برای تعمیر پارکت چوبی

نحوه نگهداری و نظافت کف‌پوش‌های چوبی

کف‌پوش‌های چوبی ازجمله سطوحی هستند که به دلیل قرار گرفتن مبلمان و یا لوازم منزل بر روی آن‌ها، بیشتر در معرض آسیب دیدن و خراشیده شدن قرار دارند. این خراشیدگی‌ها نمای زیبای پارکت را از بین می‌برد و دکوراسیون منزل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با انجام یکسری کارهای ساده می‌توان از کف‌پوش‌های چوبی مراقبت و در صورت نیاز تعمیر کرد.

به‌منظور نظافت و از بردن گردوغبار از روی پارکت می‌توان از جارو (برقی یا دستی)، تی یا دستمال مرطوب و یا برس نرم استفاده کرد. با این کار کف‌پوش‌های چوبی در مقابل خراشیده شده با سنگریزه یا گردوخاک و آلودگی برجای‌مانده محافظت می‌شوند. اگر به مواد شوینده خاصی بسته به رویه کف (سخت یا نرم) نیاز بود حتماً از انواعی استفاده کنید که به چوب طبیعی آسیب نمی‌رسانند.

نکته مهم در نظافت پارکت چوبی

هیچ‌گاه از مواد شیمیایی قوی و یا دستمال‌های خیلی زبر برای نظافت کف‌پوش استفاده نکنید. بعد از  شستشو و خشک‌کردن کف‌پوش‌های چوبی، می‌توانید از پولیش‌های مخصوص چوب برای براق کردن آن‌ها استفاده کنید. پارکت را می‌توانید هر پنج الی هفت سال یک بار سنباده بزنید و بازسازی کنید؛ این بزرگ‌ترین مزیت پارکت است.

تعمیر کف‌پوش‌های چوبی

به‌منظور تعمیر کردن پارکت، اولین راه تماس گرفتن با متخصصین تعمیرات کف‌پوش‌های چوبی است که البته هزینه‌بر خواهد بود. اما بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راه این است که خودتان این کار را انجام دهید. وجود شکاف‌هایی بر روی کف‌پوش، سبب به هدر رفتن گرما از طریق آنها می‌شود، همچنین این محل را به مکانی برای تجمع آشغال تبدیل می‌کند. پس دست‌به‌کار شوید و با استفاده از درزگیر، چسب چوب یا بتونه چوب، شکاف را پرکنید.

به‌عنوان راهی دیگر، خراش‌های ایجادشده روی کف‌پوش را باکمی الکل سفید و یک پارچه نرم پاک‌کنید. یک خراش یا تورفتگی وخیم بر سطح چوب لاک‌الکل زده‌شده (رویه سخت)، معمولاً به معنی این است که کل کف باید سمباده و دوباره لاک‌الکل زده و جلا داده شود؛ اما اگر چوب‌های واکس زده‌شده یا روغنی (رویه نرم) خراش دیده باشند، به بازسازی تمام کف آن نیازی نیست و می‌توان فقط همان نقطه را سمباده، روغن و یا واکس زد.

به‌طورکلی می‌توان بیان کرد برای تعمیر پارکت در ابتدا باید سطح چوب را صیقل داد و برجستگی‌های موجود آن را از بین برد. همچنین اگر یکی از تایل‌های پارکت به‌شدت زخمی و یا خراب‌شده باشد، می‌توان به تعویض همان تایل پرداخت.

تعمیر کاشی خراب کف‌پوش

تعمیر کف‌پوش چوبی با ابزار مخصوص

کیت مخصوص تعمیر کف‌پوش ابزار مناسبی برای از بین بردن صدمات روی کف‌پوش است. در مرحله اول باید از محلی که پارکت را خریداری کردید، یک عدد کیت تعمیر پارکت تهیه کنید. ابتدا باید به‌وسیله سنباده خرده چوب‌های باقی‌مانده از روی سطح را از بین ببرید، بعدازآن باید رنگ‌های موردنظرتان را به‌وسیله قسمت تولید حرارت برقی (applicator) که در داخل کیت قرار دارد به سطح موردنظرتان اعمال کنید.

این کار را تا حدی انجام دهید که رنگ قسمت خراشیده شده با رنگ بقیه قسمت‌ها یکسان شود. سپس کمی روی آن را سنباده بکشید تا رنگ‌های اضافه از اطراف آن پاک شود. بعد از انجام مراحل بیان‌شده، به‌وسیله لاک مخصوص پارکت مجدداً سطح آن را براق کنید. بعد ازآن‌که روی سطح لاک را هم سنباده کشیدید، اثری از خراشیدگی پیدا نخواهید کرد.

روشی ساده برای تعمیر پارکت چوبی

تعمیر کف‌پوش در چند گام

کف‌پوش‌های چوبی، کف‌پوش‌های بسیار شیک، زیبا و فوق‌العاده محکمی هستند که می‌توان آن‌ها را مکمل زیبایی هر منزل و مکانی دانست. این نوع از کف‌پوش‌ها را می‌توان با تمیز کردن منظم و نگهداری و تعمیر به‌موقع، سال‌ها با ظاهری نو استفاده کرد. اما وجود خراشیدگی یا آسیب از ویژگی‌های اجتناب‌ناپذیر این کف‌پوش‌ها است. در این مقاله درباره برخی از روش‌های تعمیر پارکت توضیحاتی ارائه شد. امید است تا با به‌کارگیری این روش‌ها، درخشش و نمای کف‌پوش‌های منزل خود را چندین برابر کنید.

 


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments