پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

با انواع چیدمان کاشی برای کف آشنا شویم!

انتخاب-کاشی-مناسب-برای-کف

با انواع چیدمان کاشی برای کف آشنا شویم!

وقتی می خواهیم دکوراسیون خانه خود را تغییر دهیم، اولین گزینه که به ذهن ما خطور می کند، ایجاد تغییرات در کف پوش است. کاشی و سرامیک قطعا یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه های کف پوش به شمار می آید که با تنوع بسیار زیادی که دارند، انتخاب را برای ما سخت می کنند.

شما می توانید امروزه گزینه های زیادی را از نظر طرح و رنگ تهیه کنید و دیگر داستان سهمیه بندی کاشی در دورانی نه چندان دور که حتما بسیاری از ما آن را به یاد داریم تنها به یک افسانه شباهت دارد.

علاوه بر توجه به طرح و رنگ، شما باید اندازه و سایز کاشی مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید و در نهایت نوع سطح کاشی از نظر مات، براق، اپک و یا … را نیز تعیین کنید.

نکات طراحی:

طرح ساده سسنگ با رگه های شگفت انگیز که برای کف اتاق خواب در تصویر بالا انتخاب شده است، از نوع کاشی های پولیشی و با درخشش و براقیت عالی است. این محصول زیبای شرکت Aparici برای این کاربرد مناسب است.

نمونه دیگری از طرح کاشی پولیشی را در تصویر کناری ملاحظه می فرمایید. همان گونه که مشخص است، کیفیت و درخشش و براقیت سطح در تصویر کاملا مشهود است. دقت داشته باشید که کاشی پولیشی با سطح آینه ای به هیچ عنوان برای اماکن پرتردد گزینه مناسبی به شمار نمی آید.

انواع-چیدمان-کاشی-کف

نکات طراحی:

در طراحی این سالن از کاشی های ۱۵ در ۱۲۰ سانتی متر شرکت Aparici با طرح پارکتی و تم رنگی زرد استفاده شده است. این ترکیب رنگ بندی در کاشی های آجری دیوار نیز رعایت شده است.

در طراحی این سالن از کاشی های طرح متالیک برای دیواره های کانتر استفاده شده است و کاشی های روی کانتر با طرح سنگ است. در کف سالن هم از طرح پارکتی استفاده شده است. یعنی در طراحی این سالن از سه عنصر چوب، فلز و سنگ بهره گرفته شده است.

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

اما قصه به همین جا ختم نمی شود. بعد از انتخاب کاشی و سرامیک جدید برای بازسازی یا طراحی دکوراسیون، باید به چیدمان آن فکر کنیم.

کاشی های تولید شده و موجود در بازار از نظر طرح به چند دسته اصلی تقسیم بندی می شوند. طرح های اصلی موجود در بازار شامل طرح سنگ، طرح چوب، طرح سیمان، طرح کاغذ دیواری، طرح های هندسی، کاشی های ساده، کاشی های استراکچر و دارای بافت بر روی سطح، کاشی های رنگی و … می باشد. در نتیجه به هنگام انتخاب بسته به نوع کاربری کاشی باید طرح متناسب برای آن محیط را انتخاب کنید.

از نظر مات و براق بودن هم کاشی ها تقسیم بندی می شوند. اصولا کاشی های مات جواب گوی سلیقه طیفی از بازار بوده و برخی کلا به کاشی های براق علاقه دارند. اما نکته در این است که مثلا اگر دارید برای کناره های استخر خود کاشی انتخاب می کنید در این کار نباید صرفا سلیقه خود را ملاک برای انتخاب کاشی قرار دهید.

باید خصوصیات فیزیکی کاشی از قبیل لغزش پذیری و … را مد نظر قرار دهید و اگر به عنوان مثال از کاشی های براق با سطح صاف برای این کار استفاده کنید حتما پشیمان خواهید شد زیرا افرادی که از استخر بیرون می آیند و خیس هستند بر روی آن لیز خواهند خورد. بنابراین به هنگام انتخاب کاشی حتما باید کاربرد و مصرف آن را مدنظر قرار دهیم.

کاشی ها همچنین از نظر نوع و خصوصیات فیزیکی به انواع کاشی دیوار، کف و پرسلانی و گرانیتی تقسیم بندی می شوند. کاشی های پرسلانی از نظر استحکام و مقاومت از تمام انواع کاشی خصوصیات برتری دارند و کاشی های گرانیتی در حقیقت از نظر بدنه مشابه کاشی های پرسلانی هستند با این تفاوت که سطح روی کاشی در انواع کاشی های گرانیتی، لعاب نخورده است و جلای سطح کاشی های گرانیتی ناشی از پولیش سطح آن می باشد.

اگر می خواهید کاشی را در فضای بیرون منزل و یا نمای ساختمان استفاده کنید، حتما باید از گزینه کاشی های پرسلانی استفاده کنید زیرا در محیط بیرون، به دلیل این که کاشی در معرض تغییرات دمایی و شرایط آب و هوایی است، تنها کاشی های پرسلانی که جذب آبی نزدیک به صفر دارند و می توانند نسبت به یخ زدگی مقاومت کنند قابل استفاده هستند.

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

نکات طراحی:

طرح سنگ زیبای استفاده شده برای این اتاق و استفاده از گل زیبا در سالن به زیبایی کار کمک کرده است. در فضای بین کابینتی نیز از طرح سنگ مشابه ولی در ابعاد مستطیل شکل استفاده شده است که نتیجه کار را زیباتر کرده است.

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

نکات طراحی :

طرح هندسی و خاص استفاده شده در این دکوراسیون، فضایی متفاوت را ایجاد کرده است و برای کسانی که به دنبال دکوراسیون خاص و منحصر به فرد برای خانه خود هستند می تواند جذاب باشد. با توجه به ظرافت طرح بکار رفته در این تصویر به هنگام نصب، باید نهایت دقت صورت گیرد و از بندکشی برای اتصال بین کاشی ها استفاده نشود تا جلوه طرح بیشتر نمود داشته باشد و الگوهای طرح بتواند یکدیگر را تکمیل نماید.

انواع-چیدمان-برای کاشی-کف

نکات طراحی:

استفاده از کاشی برای کف سالن بدنسازی بهترین گزینه از هر نظر محسوب می شود. قطعا باید دقت داشت که این انتخاب دیگر نباید کاشی پولیشی با سطح درخشان و براق باشد.

زیرا اولا به دلیل وجود تجهیزات بدنسازی که مدام جابجا می شوند، باید مقاومت نسبت به خراش کاشی بالا باشد و ثانیا سطح به هیچ عنوان لغزنده نباشد، تا ورزشکارانی که از محیط استفاده می کنند و گاها عرق کرده اند لیز بخورند و لذا باید از کاشی های ترجیحا مات با مقاومت سایشی بالا از نوع پرسلانی لعاب دار برای این سالن استفاده شود و این دقیقا همان چیزی است که در طراحی این سالن کاملا رعایت شده است.

انواع-چیدمان-برای-کاشی-های-کف

نکات طراحی:

هماهنگی در ترکیب رنگی اشیای استفاده شده در محیط، موضوعی حیاتی است و طراحان داخلی باید بسیار به آن دقت کنند. ترکیب هماهنگ رنگ بندی اجزای بکار رفته در این سالن انتظار زیبا که در کنار یک سالن بولینگ است، ستودنی است. مبلمان، کاشی ها و سایز اجزا نظیر لوسترها و چراغ های بکار رفته، همه و همه با یکدیگر تطابق دارند و چشم نواز هستند.

چیدمان کاشی های بکار رفته در این محیط نیز ساده بوده و از کاشی های در ابعاد ۴۰ در ۸۰ سانتیمتر برای کف استفاده شده است.

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

در مورد کاشی های گرانیتی نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر قرار است در محیطهای پرتردد از آن استفاده کنیم، از طرح هایی باید استفاده کنیم که از نظر لک پذیری، موردی نداشته باشند، زیرا اگر به عنوان مثال از کاشی گرانیتی با رنگ بندی بسیار روشن برای اماکن پرتردد نظیر محیط های عمومی، فروشگاه ها و … استفاده کنیم، پس از مدتی آثار لک از روی سطح پاک نمی شود زیرا به داخل تخلخل های سطح نفوذ کرده اند و باید از شوینده های مخصوص برای نظافت استفاده کرد و در نتیجه بهتر است برای اماکن پرتردد حتی الامکان کاشی انتخابی ما، کاشی لعاب دار باشد تا سطح شیشه ای ان غیرقابل نفوذ لعاب به راحتی و به صورت روزانه قابل نظافت باشد.

انواع-چیدمان-کاشی-کف

کاشی های از نوع کاشی کف، نسبت به کاشی دیوار از دمای پخت بالاتری برخوردارند و در نتیجه از نظر استحکام و خصوصیات فیزیکی شرایط بهتری دارند. قطعا کاشی های دیوار که به صورت دو پخت تهیه میشوند از نظر خصوصیات سطحی و زیبایی مزیت هایی نسبت به کاشی های کف و … دارند، زیرا این نوع از بدنه‌های سرامیکی، یک بار بدنه شان در کوره پخته می شود و در نوبت پخت بعدی شاهد پخت لعاب و دکور روی کاشی خواهیم بود.

لذا با توجه به پخت اول، موادی که در حین فرایند پخت واکنش داده و گاز ساطع می کنند، پیش از فرایند پخت العاب واکنش های خود را کامل کرده و در نتیجه کیفیت سطح لعاب در این بدنه‌ها، بالاتر بوده و درخشش و شفافیت لعاب بهتر خواهد بود.

نکات طراحی :

طرح های هندسی و دست ساز که به صورت الگوهای مختلف با استفاده از واترجت و برش کاشی های مختلف و تلفیق آن با یکدیگر حاصل می شود، یک گزینه زیبا برای ساختمان های لوکس به شمار می آید.

همان طور که در تصویر پایین نمایی بزرگ شده از قسمتی از طرح نشان داده شده است، این کار و تهیه طرح، بسیار زمان بر و نیاز به دقت بالایی دارد و در نتیجه نباید انتظار داشت قیمت این طرح منحصر به فرد که می تواند بسته به سفارش مشتری تولید شود، مشابه کاشی های معمولی باشد.

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

نکات طراحی:

طراحی بسیار زیبا و س اده و لوکس یک فروشگاه کاشی با استفاده از کاشی های مربعی در س ایز ۶۰ در ۶۰ سانتی متر با طرح سنگ روشن با رگه های بسیار ظریف در این تصویر به نمایش گذاشته شده است.

نکته قابل توجه در این طراحی در این است که در قسمتهای جانبی ویترین فروشگاه که افراد تردد بیشتری دارند از کاشی براق استفاده نشده است و یک ردیف کاشی سایز بزرگ در ابعاد بالای دو متر با افکت مات برای این قسمت استفاده شده است تا براثر مرور زمان شاهد سایش کاشی های این قسمت از فروشگاه که بیشتر در معرض سایش است نباشیم. نکات ظریفی برای انتخاب یک کاشی مناسب و کاشی کاری خوب وجود دارد که باید نسبت به آن اطلاع حاصل کنیم.

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

نکات طراحی:

استفاده از کاشی پرسلانی برای نمای ساختمان و نصب آن به روش خشک به همراه نورپردازی زیبای آن محیطی بسیار زیبا را ایجاد کرده است..

هم چنین کاشی ها به انواع کاشی های پولیشی و غیرپولیشی نیز تقسیم بندی می شوند. همان طور که پیش تر اشاره شد، بدنه های پرسلانی معمولا دارای لعاب می باشند که در نتیجه این بدنه‌ها کاملا در مقابل آلودگی ولک پذیری مقاوم هستند ولی بدنه هایی گرانیتی دارای سطح لعاب نبوده و با استفاده از پولیش، سطحی براق و زیبا حاصل خواهد شد.

نکات طراحی: فارسی بر کردن لبه های کاشی برای استفاده در لبه های کار و ستون ایده بسیار جالبی است که معمولا در ایران به آن توجه نمی شود. این کار باعث می شود، قسمتهای بدنه کاشی که در کناره کار قرار می گیرد دیده نشود و صد البته نتیجه کار بسیار زیبا خواهد شد. برای هر لبه کار در کاشی کاری این کار قابل انجام است و فقط نیاز است که نصاب کمی برای آن وقت و ظرافت به خرج دهد.

در این میان بدنه های دیگری نیز وجود دارد که لعاب سطح آن با استفاده از ابزار سایشی نظیر بدنه‌های گرانیتی پولیش داده می شود. برای این کار نیاز است که لعاب بیشتری بر روی سطح اعمال شده و لایه‌ای از روی سطح لعاب، با استفاده از فرایند سایش و پولیش نرم برداشته شود.

با این کار شاهد ایجاد سطحی بسیار صاف و شفاف و با کیفیت و درخشش سطحی بالایی خواهیم بود که در هیچ یک از بدنه های قبلی کاشی که اشاره شد مشابه ندارد.

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

نکات طراحی :

طرح زیبا و متفاوت سیاه و سپید کاشی شرکت Ape استفاده شده در دیوار این محیط، با توجه به تنوع زیادی که در نقش و طرح دارد، زیبایی خاصی به محیط بخشیده است. البته کاشی کف به رنگ طوسی تیره و هم چنین لوستر به رنگ مشکی نیز به این هماهنگی کمک کرده است.

قطعا وقتی سطح لعاب پولیش زده می شود، شاهد خواهیم بود که لایه شیشه ای سطح یا همان لعاب در تماس با مواد و یا تجهیزاتی خواهد بود که بر روی کاشی قرار داده می شود. این مواد می تواند وسایل و تجهیزات منزل باشد و یا کف کفش افرادی که از روی کاشی عبور می کنند.

در نظر داشته باشید که اگر این نوع از کاشی های پولیشی برای اماکن پرتردد مورد استفاده قرار گیرد، به دلیل این که شن و ماسه ای که با کفش افراد به روی سطح کاشی اورده می شود، از مواد بسیار سخت در بین تمامی مواد موجود در طبعیت می باشد، امکان خراشیده شدن سطح وجود دارد و خراش های بسیار ریزی براثر مرور زمان بر روی سطح کاشی ایجاد خواهد شد که منجر به کاهش درخشندگی سطح خواهد شد.

انواع الگوهای کاشی کاری

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

لذا بهتر است برای اماکن عمومی و پرتردد از کاشی های لعاب دار پرسلانی و ترجیحاً با لعاب مات استفاده کنیم و استفاده از کاشی های پولیشی را به منزل و کف سالن اختصاص دهیم.

نکات طراحی:

کاشی کاری به صورت چپ و راست مستقیم وبدون زاویه برای کاشیهای طرح چوب بسیار کاربردی و زیباست.

کاشی کاری به صورت آجری افقی همیشه زیبا و عامه پسند است و کسی نمی تواند از این محیط کاشی کاری شده ایراد بگیرد.

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

نکات طراحی:

نمونه کاشی کاری به صورت آجری عمودی برای کف س الن، در این روش می توان هم از وسط کاشی برای ردیف بعدی استفاده کرد و هم می توان از یک سوم ردیف کناری کاشی کاری را دنبال نمود.

نمونه کاشی کاری به صورت آجری افقی برای کف سالن، این روش کاشی کاری برای دیوار نیز بسیار کاربردی و زیباست و مخصوصا برای کاشی های مستطیل شکل در سایز کوچک می تواند بسیار مفید باشد.

انواع الگوهای کاشی کاری

نکات طراحی: اجرای کار به صورت سنتی و حصیری برای فضای بیرون یک گزینه بسیار مناسب است. تنوع طرح و رنگ استفاده شده در این تصویر نیز به زیبایی کار کمک شایانی کرده است.

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

نکات طراحی:

کاشی های به صورت کشیده و در ابعادی همچون ۱۰ در ۶۰ سانتی متر و موارد مشابه برای اجرای کار با طرح های این چنینی بسیار مناسب هستند.

 

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

نکات طراحی:

استفاده از کاشی به عنوان پله گزینه بسیار مناسبی از هر نظر است. بهتر است برای کاشی پله از کاشی های پرسلانی با ضخامت بالاتر بهره برد و اگر بتوان کاشی های مخصوص این کار با لبه های گردشده را بکار برد که بسیار شکیل تر و بهتر خواهد بود.

نمونه کاشی کاری به صورت حصیری و با استفاده از گلهای زیبای کاشی کار شده در تصویر که از تنوع خوبی نیز برخوردار است می تواند گزینه مناسبی برای کاشی کاری کف و مخصوصا طرحهای پارکتی باشد.

انواع الگوهای کاشی کاری

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

نکات طراحی:

در این تصاویر نمونه هایی از اجرای مدولار کاشی با ترکیبات رنگی و اجراهای مختلف به نمایش گذاشته شده است تا بتوانید ایده های خلاقانه ای برای محیط مورد نظر خود داشته باشید..

نمونه کاشی کاری به صورت مدولار، همان گونه که در تصویر نشان داده شده است میتوان از کاشی های مختلف و در سایزهای مختلف در این دیزاین استفاده کرد.

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

انواع الگوهای کاشی کاری

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

نکات طراحی: کاشی های اسلب و سایز بزرگ، امروزه بسیار مورد توجه بازار قرار گرفته است و میتواند گزینه مناسبی برای نمای داخلی و بیرون ساختمان باشد. این کاشی ها از جنس کاشی پرسلانی است و می تواند در تمامی فضاهای بیرون ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

نکات طراحی: نمونه کاشی کاری به صورت چرخدنده ای، همان گونه که در تصویر نشان داده شده است می توان از کاشی های مختلف و در سایزهای مختلف در این دیزاین استفاده کرد.

انواع الگو های کاشی کاری:

انواع-چیدمان-کاشی-برای-کف

در صورتی که این مطلب برای شما مفید بود برای دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید

 


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۱

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments