پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آموزش صفر تا ۱۰۰ دوغاب ریختن سرویس بهداشتی + فیلم

آموزش دوغاب ریزی سرویس بهداشتی

آموزش صفر تا ۱۰۰ دوغاب ریختن سرویس بهداشتی + فیلم

فهرست مطالب

در ساختمان سازی، پس از نصب کاشی و سرامیک، باید از دوغاب برای پرکردن فضای خالی بین کاشی و سرامیک استفاده کرد؛ چرا که اگر درزها به خوبی آب‌بندی نشوند؛ باعث بروز نم در ساختمان می‌شوند. دوغاب علاوه بر آب‌بندی و پرکردن درز‌های غیر قابل دسترس، باعث یکپارچگی و زیبایی سطح سرامیک شده نیز می‌شود. شاید تاکنون زرد شدن درز‌ها در سرویس بهداشتی و حمام را دیده باشید. معمولا دوغاب به‌دلیل رطوبت موجود در این فضا‌ها زرد می‌شود و خاصیت خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی بهتر است دست به‌کار شوید و قبل از نم دادن سرویس بهداشتی و حمام آن را ترمیم کنید. در این مقاله دوغاب ریزی سرویس بهداشتی و ترمیم آن را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه دوغاب (برای کف سرویس بهداشتی)

اگر قصد تهیه دوغاب دارید به‌راحتی می‌توانید آن را از فروشگاه‌های‌ مصالح بنایی خریداری کنید. توجه داشته باشید نحوه ترمیم دوغاب قدیمی در سرویس بهداشتی و حمام با دوغاب ریزی در ساختمان نوساز متفاوت است. برای دوغاب ریزی در ساختمان نوساز باید حداقل یک تا دو روز از نصب‌ کاشی‌ها زمان بگذرد تا بتوان روی ‌آن ‌ها راه رفت و مراحل درزگیری را انجام داد. اما برای دوغاب ریزی بین کاشی جهت ترمیم، نیاز به صرف زمان برای خشک شدن کاشی نیست و مراحل مختص به خود را دارد. تهیه و اجرای دوغاب نیاز به زمان و هزینه زیادی ندارد اما باید توجه داشته باشید که دوغاب انواع مختلفی مثل دوغاب سیمانی، چسب کاشی، سیمانی- ماسه‌ای لاتکس و… دارد که با توجه به نیاز خودتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. تعدادی از این درزگیر‌ها شامل موارد زیر هستند:

• سیمان سفید و پودر سنگ

رایج‌ترین روش برای دوغاب ریزی استفاده از سیمان سفید و پودر سنگ است. باید برای ساخت دوغاب، مواد را با مقداری آب مخلوط کنید. انجام این کار نیازمند تخصص است؛ زیرا شل یا سفت شدن دوغاب می‌تواند باعث سخت شدن مراحل کار یا بی اثر شدن آن شود.

روش ساخت دوغاب برای سرویس بهداشتی

• خمیر بندکشی واتر پروف

خمیر بندکشی نیاز به اضافه کردن آب و سیمان ندارد؛ چرا که این محصول به‌صورت آماده دربازار وجود دارد و استفاده از آن ساده است. تنوع رنگی زیاد و مقاومت بالا ازجمله ویژگی‌های خمیر بندکشی واترپروف به شمار می‌رود.

• پودر بندکشی

یکی دیگر از دوغاب‌های آماده موجود در بازار، پودر بندکشی است که باید با آب مخلوط شود و استفاده از آن خیلی آسان است.

• چسب درزگیر

شما با استفاده از چسب مخصوص درزگیری کاشی و سرامیک نیز می‌توانید عمل درزگیری را انجام دهید. این چسب‌ها در رنگ‌های متفاوت دربازار وجود دارند و به شما امکان داشتن یک سطح کاشی کاری یک‌دست را می‌دهند. همچنین طراحی جعبه آن به گونه‌ای است که استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند.

خرید آسان خمیر بندکشی و چسب بندکشی و پودر بندکشی از بازار آنلاین سرام پخش

دوغاب برای کاشی دیوار

شیوه دوغاب ریزی برای کاشی دیوار نیز مشابه دوغاب ریزی برای سرامیک و کاشی کف است. البته باید توجه داشت لازم است چسبندگی و سفتی دوغاب دیوار بیش‌تر از دوغاب کف باشد تا از سطح دیوار نریزد. به‌همین علت بهتر است از دوغاب‌های آماده که چسبندگی بالایی دارند استفاده کنید.

ابزارآلات مورد نیاز برای تهیه دوغاب

• لگنچه
• سطل
• اسفنج
• دستمال
• ماله

روش دوغاب ریزی کاشی دیوار

مراحل دوغاب کاری

· آماده کردن وسایل دوغاب

مواد دوغاب مورد نظر را خریداری کنید و سپس وسایل مورد نیازتان مثل سطل، قیف یا تفنگ، ماله و غیره را در دسترس قرار دهید.

• آماده کردن دوغاب

طرز تهیه دوغاب‌ها با هم متفاوت است اما اگر نوع پودری آن‌ها را تهیه کرده‌اید باید در یک سطل مقداری آب بریزید و کم کم دوغاب را اضافه کنید. در حین اضافه کردن مواد، دوغاب را با چوب هم بزنید تا به غلظت کافی مانند غلظت کره بادام زمینی برسد. توجه داشته باشید که رقیق شدن دوغاب می‌تواند باعث از بین رفتن خاصیت آن شود.

• انجام دوغاب کاری

مهم است که از دورترین نقطه شروع به کار کنید تا در انتهای کار در یک گوشه گیر نیفتید یا مجبور به قدم گذاشتن روی دوغاب تازه نشوید. همچنین برای شروع کار با تقسیم بندی ذهنی پیش بروید و هر بار یکی از این تقسیم‌بندی‌ها را دوغاب ریزی کنید. می‌توانید برای قرار دادن دوغاب روی سطح کاشی و بین درز‌های آن از تفنگ، تی دوقاب، قیف یا ماله استفاده کنید. سپس دوغاب را به‌خوبی روی درز‌ کاشی‌ها فشار دهید تا تمام درز را پر کند و به صورت ۴۵ درجه فرو برود.

• پرکردن شکاف‌ها

شما تنها تا زمان درج شده روی جعبه فرصت دارید تا درزگیری را انجام دهید و باید بررسی کنید که همه درز‌ها به‌خوبی پرشده باشند. سپس مقداری دوغاب روی سطح کاشی بریزید و آن را با استفاده از یک اسفنج خیس بردارید. درنهایت ۱۰ دقیقه صبر کنید و مجددا با اسفنج خیس روی کاشی بکشید.

• مهر و موم کردن دوغاب

با استفاده از دوغاب که همان آب بندی است، گوشه‌ها و شکاف‌ها را کامل پر کنید؛ طوری که مهر و موم شده و از نفوذ آب جلوگیری شود.

• استراحت برای خشک شدن دوغاب

اکنون نوبت آن رسیده که به دوغاب استراحت بدهید و اجازه دهید خشک شود. پس از خشک شدن مجددا با استفاده از یک دستمال، اضافه‌های آن را پاک کنید.

مراحل دوغاب ریزی کاشی سرامیک

مدت زمان خشک شدن دوغاب چقدر است؟

شاید ندانید چقدر طول می‌کشد تا دوغاب خشک شود. بهتر است برای کسب اطلاع دقیق از زمان خشک شدن، اطلاعات درج شده روی جعبه آن را به‌دقت مطالعه کنید. با وجود این که ممکن است آن‌ها در زمان کم‌تری خشک شوند اما پیشنهاد می‌شود حداقل تا ۱۲ ساعت از برخورد آب با آن‌ها جلوگیری کنید.

چرا به ترمیم دوغاب احتیاج داریم؟

دوغاب ممکن است به‌مرور زمان در مکان‌هایی مانند بین سرامیک کف سرویس بهداشتی و حمام خاصیت خود را از دست بدهد و آب، امکان نفوذ در آن را دارد. نفوذ آب و نم ساختمان می‌تواند خسارت‌های زیان باری را بر جای بگذارد اما نباید نگران باشید؛ زیرا ترمیم دوغاب بسیار آسان بوده و با کم‌ترین امکانات، هزینه و حتی به دست خودتان قابل اجرا است.

علت نیاز به ترمیم دوغاب

نحوه ترمیم دوغاب کاشی سرامیک

• حفظ محوطه

کندن دوغاب قبلی نوعی تخریب است و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط و خودتان، باید نکاتی را رعایت کنید. ابتدا راه آب حمام یا سرویس بهداشتی را ببندید تا نخاله‌ها وارد آن نشوند. در صورت امکان در و پنجره‌ها را باز کنید تا گرد و غبار خارج شود. همچنین بهتر است در حین انجام کار از ماسک و عینک محافظ نیز استفاده کنید.

• کندن دوغاب قبلی

برای کندن دوغاب قبلی، به شما استفاده از دوغاب شکن برقی و سمباده دوغاب را پیشنهاد می‌کنیم. البته این کار با استفاده از میخ نیز امکان پذیر است اما امکان خطا و شکستن مصالحی مانند کاشی حمام و دستشویی وجود دارد. میخ، دوغاب شکن و سمباده را روی درز و وسط کاشی قرار دهید و در یک خط پیش بروید. پس از اتمام کار، نخاله‌ها را از سطح کار جمع کرده و درز و سطح کاشی‌ها را از هر نوع آلودگی تمیز کنید.

• آماده کردن دوغاب جدید

در این مرحله نیز بسته به نوع دوغاب مورد نیاز، مراحل آماده سازی متفاوتی دارید. ما برای دوغاب ریزی سرویس بهداشتی و حمام از پودر بندکشی یا همان دوغاب پودری استفاده می‌کنیم. برای آماده کردن آن یک سطل را مقداری آب کرده و پودر را کم کم به آن اضافه ‌کنید. در حین انجام کار، چسب را هم بزنید تا به‌خوبی با آب مخلوط شود و به غلظت کافی برسد.

• دوغاب کاری

توجه داشته باشید از زمانی که پودر را با آب مخلوط می‌کنید تنها ۲۰ دقیقه زمان دارید تا درزگیری را انجام دهید. از دور‌ترین گوشه شروع به کارکنید. مقدار مناسبی از دوغاب را بردارید و در محل و روی درز کاشی قرار دهید. با استفاده از یک ماله آن را داخل درز‌ها فشار دهید. همچنین توجه داشته باشید که همه درز‌ها حتی گوشه‌ها با استفاده از دوغاب به‌خوبی پر شود.

• استراحت دوغاب برای خشک شدن

اکنون که دوغاب کاری انجام شد با استفاده از یک اسفنج نم‌دار، باقیمانده دوغاب را از سطح کاشی پاک کنید. نیم ساعت به دوغاب استراحت بدهید تا خودش را بگیرد و سپس با استفاده از تی مخصوص روی سطوح دوغاب شده بکشید تا همه درز‌ها پرشوند و با این کار دوغاب مرتب و یک دست ‌شود.

آموزش ترمیم دوغاب کاشی سرامیک

روش استفاده از دوغاب آماده

روش استفاده از دوغاب آماده به‌دلیل خرید آسان، هزینه کم، چسبندگی بالا و آماده شدن آسان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. با استفاده از چسب کاشی می‌توانید کاشی‌ها را بچسبانید و با خمیر بندکشی آن را بندکشی کنید. برای این کار باید به کاشی و سرامیک نصب شده زمان کافی برای محکم شدن بدهید تا بتوانید به‌راحتی روی آن راه بروید. اگر دوغاب پودری در اختیار دارید کافی است آن را با مقداری آب مخلوط کنید تا به غلظت دلخواه برسد و اگر از نوع خمیری خریداری کرده‌اید دوغاب شما آماده استفاده است. مقدار مناسبی از آن را با استفاده از ماله روی کاشی و درز‌ها بکشید تا درز‌ها را کاملا پر کرده و سپس اضافه‌های آن را پاک کنید.

استفاده از دوغاب آماده

سخن پایانی
با گذشت زمان ممکن است دوغابی که برای سرویس بهداشتی و حمام استفاده کرده‌اید خاصیت خود را از دست داده و تغییر رنگ بدهد. در این شرایط نیاز به دوغاب ریزی مجدد دارید. در این مقاله از مجله سرام پخش به آموزش دوغاب ریزی در ساختمان نوساز یا جهت ترمیم پرداختیم. شما می‌توانید برای خرید انواع پودر و خمیر بندکشی به فروشگاه سرام پخش مراجعه کنید در کل بازار آنلاین سرام پخش محصولات خود را از جمله کاشی و سرامیک، روشویی و چینی بهداشتی و شیرآلات را با شرایطی اقساطی به شما ارائه می دهد شما می توانید با توجه به نیاز خود محصول مورد نظرتان را با رنگ دلخواه سفارش دهید.

سوالات متداول…

دوغاب شکن برقی و سمباده دوغاب دو وسیله مناسب برای کندن دوغاب قدیمی هستند.

خیر؛ ترکیب مجدد آب با دوغاب، خواص دوغاب بند کشی را از بین می‌برد. بهتر است میزان ملات را به اندازه‌ای آماده کنید تا در ۲۰ دقیقه ‌بتوانید همه آن را مصرف کنید.

حداقل ۲۴ ساعت باید برای خشک شدن دوغاب به آن فرصت دهید؛ البته بعضی از دوغاب‌ها زودتر از این زمان خشک می‌شوند.

خیر؛ نیازی به انجام این کار نیست و می‌توانید دوغاب را ترمیم کنید.

شما می‌توانید انواع خمیر پودر و چسب بند کشی و سایر مصالح دوغاب مثل سیمان و غیره را از بازار آنلاین سرام پخش تهیه کنید.

مقالات پیشنهادی…

نظرات ۲۷

اشتراک در
اطلاع از
guest
27 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments