پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

زیر سازی کفپوش، آماده سازی کف برای نصب کاشی (بخش دوم)

زیر سازی کفپوش، آماده سازی کف برای نصب کاشی

زیر سازی کفپوش، آماده سازی کف برای نصب کاشی (بخش دوم)


دال بتنی در ساختمان به عضوی از سازه گفته می شود که ضخامت آن نسبت به طول و عرضش کمتر بوده و اصولاً بار ثقلی ساختمان را تحمل می کند. دال بتنی به نوعی سقف می گویند که به صورت یکپارچه از مصالحی مانند بتن و فولاد ساخته می شود. از دال بتنی در ساخت انواع سازه با کاربردهای متفاوت و ساخت عرشه انواع پل و کف سازی ها استفاده می شود. اجزای تشکیل دهنده ی سقف دال بتنی، میلگرد و بتن هستند. دال بتنی بیشتر در سقف طبقات مورد استفاده قرار می گیرد و ضخامت آن بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر است.

دال یا اسلب های بتونی نیز یک سطح خوب برای نصب کاشی و سرامیک است. در حقیقت، این یکی از بهترین ساختار های کف است، از آنجایی این اسلب ها به چسب هایی که برای نصب کاشی به کار می رود شباهت دارد. مهم است، هرچند که ساختمان کلی این دال ها کاملا صاف، یکدست و بدون هیچ ناهمواری بر روی سطح باشد. شما باید مراقب باشید که کاشی کاری روی سطح ناهموار دال های بتونی منجر به شکستگی ملات و ترک خوردگی کاشی می شود.

برای کاهش احتمال تَرک خوردن، می توان از یک ماده واسط به نام غشای جداسازی استفاده کرد. یک غشاء جداسازی کاشی را از سطح زیرین بتن فاصله می اندازد و مانع ترک خوردن کاشی می شود.

این محصول تحت نام تجاری Schluter Ditra یا Redgard Uncoupling Mat موجود است، همچنین به عنوان غشای ضد شکستگی، غشای جداسازی کننده سطوح، یا غشای ضد ترک عمل می کند.

بستری از ملات

زیر سازی کفپوش، آماده سازی کف برای نصب کاشی

در گذشته از این روش بسیار استفاده می شد، نصب و راه اندازی بستر ملات شامل ریختن یک لایه نازک از ملات سیمان و تعبیه کاشی و سرامیک به طور مستقیم روی آن است.

 لایه ملات معمولا دارای یک تقویت کننده فلزی است که به صورت مِش بندی در درون لایه ملات استفاده می کنند. یکی از مزیت های این روش این است که به نصب کننده این امکان می دهد ضعف های کوچک و ناهمواری را هموار کند. اما نصب این لایه به مهارت و زمان زیادی نیاز دارد و مناسب پروژه های خانگی نیست. یک نصب حرفه ای می تواند بسیار گران قیمت باشد زیرا این روش وقت گیر است و نیاز به یک نصاب بسیار حرفه ای دارد.

همین طور نصب این لایه، وزن قابل توجهی را به کف اضافه می کند. بنابراین نصب و راه اندازی بستر ملات امروز به ندرت اتفاق می افتد و بیشتر در خانه های قدیمی دیده شده است. با این حال، در هنگام نصب کاشی های سرامیکی برای حمام معمولا از بستر ملاتی استفاده می شود.

نصب کاشی جدید روی کاشی های بیش از حد قدیمی؟

تخریب کاشی های قدیمی و بازسازی دوباره فضا با کاشی های جدید، پروژه ای دشوار، کثیف، و سخت است، بنابراین بسیار وسوسه انگیز است که کاشی جدید را به طور مستقیم بر روی سطح کاشی های قدیمی قرار دهید. با توجه به عرضه چسب های مخصوص، این کار به صورت معمول در پروژه های بازسازی خانه انجام می شود. البته انجام این کار نیاز به رعایت چند اصول کلی دارد:

کاشی های زیرین باید در شرایط مناسب و متصل به یکدیگر باشند و سطوح کاشی باید خراشیده شده و از بین برود تا چسب کاشی بتواند یک پیوند مستحکم بین لایه ها ایجاد کند. علاوه بر این، باید دو مورد مهم را در نظر داشته باشید:

دو لایه از کاشی سرامیکی بسیار سنگین است و حتی این وزن می تواند بیشتر از وزن خود دیوار و یا کف شود و کف زیرین این دو لایه نتواند این وزن را کنترل کند. بنابراین ساختار کف که در زیر این دولایه کاشی قرار گرفته ممکن است به اندازه کافی قوی نباشد تا صدها پوند اضافه شده را تحمل کند.

همینطور یک لایه اضافی از کاشی ضخامت قابل توجهی به لایه کفپوش اضافه می کند و این مسئله ممکن است چالش برانگیز باشد، مخصوصا اگر دو دیواره کاشی کاری شده به یکدیگر یا یک دیوار خالی برسد.

همچنین گاهی ممکن است نیاز به ترمیم درب ها و یا بازسازی اتصالات داشته باشید و این ارتفاع اضافی مشکل ساز است.


[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments