پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

سنگ مرمر چیست ؟

سنگ-مرمر-مناسب-حال-پذیرایی

سنگ مرمر چیست ؟

هنگامی که قصد تعویض یا خرید کاشی به عنوان دیوارپوش یا کفپوش دارید، گزینه‌های متنوعی به شما پیشنهاد می‌شود؛ اما در میان این گزینه‌ها، سنگ مرمر با خواص و رنگ‌های منحصر به‌فرد، می‌تواند انتخاب مناسبی برای خانه شما باشد.

سنگ مرمر در گذشته نیز برای خانه‌های اشرافی و قصر پادشاهان مورد استفاده قرار می‌گرفته. این موضوع، تاییدی بر زیبایی، ظرافت و اشرافی بودن این کالا است.

معادن سنگ مرمر در سرتاسر دنیا وجود دارند و برای استفاده، مرمر باید از معادن استخراج شود، برش زده شود و به دست مشتری برسد. مرمر با اندازه، رنگ و طرح‌های متفاوتی ارائه می‌شود و می‌‌تواند پاسخگوی نیاز هر فرد با هر سلیقه‌ای را برطرف کند. اما در نظر داشته باشید که قیمت این متریال گران است که در ادامه دلایل قیمت بالای آن را ذکر خواهیم کرد.

ویژگی-سنگ-مرمر

نکاتی درباره سنگ مرمر

سنگ مرمر در کوه‌های سراسر جهان وجود دارد. جالب است بدانید سنگ‌هایی که از هر قسمت از زمین استخراج می‌شوند باهم متفاوت‌اند به صورتی که هیچ دو سنگ مرمری در جهان، مشابه هم نیستند و این به دلیل ترکیباتی است که در آن قسمت وجود دارد.

رنگ اصلی سنگ مرمر رنگ‌هایی کمرنگ و سفید با رگه است اما امکان دارد در رنگ‌های آبی، خاکستری، طلایی، قرمر، سبز، بنفش و زرد در طبیعت یافت شود همچنین از این سنگ می‌توان در دکوراسیون خانه استفاده کرد. توصیه می‌شود قبل از انتخاب و خرید سنگ مرمر برای دکوراسیون، کفپوش و دیوار پوش، مزایا و معایب آن را خوب بشناسید.

ویژگی سنگ مرمر

سنگ مرمرچگونه تولید می‌شود؟

شاید بپرسید این سنگ چگونه تولید می‌شود و چه مراحلی را طی می‌کند که به شکل کاشی به دست ما می‌رسد. مرمر نوعی سنگ دگرگونی است.

سنگ آهک شکل ابتدایی آن است که جنس آن از کلسیت بوده و یک سنگ نرم است اما با قرار گرفتن در دما و فشار زیاد، در طول زمان تغییر شکل داده و به سنگ مرمر تبدیل می‌شود.

تولید سنگ مرمر

در حقیقت زمانی که سنگ آهک در قسمتی از پوسته قرار بگیرد که گرما یا فشار ماگما بر آن قالب شود، سنگ آهک شروع به تغییر و کریستاله شدن می‌کند، بلور‌ها به هم متصل شده و سنگ مرمر را به وجود می‌آورند. ترکیب مواد مختلف باعث تغییر در رنگ می‌شود.

مواد معدنی مثل خاک رس، میکا، کوارتز، اکسید آهن باعث به وجود آمدن سنگ مرمر با رنگ قرمز، خاکستری و سفید و یا رگه دار شدن آن می‌شود.

لیمونیت باعث به وجود آمدن رنگ سبز و زرد در سنگ مرمر و هماتیت و اکسید آهن باعث به‌وجود آمدن رنگ قرمز، صورتی و قهوه ای هستند. برای استفاده از سنگ مرمر باید آن را از معادن استخراج کرد که به دلیل وجود رسوبات همراه سنگ مرمر از مواد منفجره زیادی استفاده می‌شود. پس از استخراج مرمر با استفاده از ماشین آلات به قطعات کوچکتر تقسیم و به بازار فرستاده می‌شوند.

ویژگی سنگ مرمر

 کاربرد سنگ مرمر

  • ورودی خانه

سنگ مرمر از شفافیت و زیبایی خاصی برخوردار است و به این دلیل که  نور را به خوبی انعکاس می‌دهد، از آن در ورودی خانه‌ها استفاده می‌کنند.

  • ساختمان سازی

همان طور که گفته شد امروزه از سنگ مرمر برای دیوار پوش کفپوش و ورودی خانه‌ها استفاده می‌شود و در گذشته آن را در خانه‌های اشرافی و به کار می‌برده اند که با مطالعه آثار تاریخی می‌توان آن را مشاهده کرد.

اما ویژگی‌هایی که باعث شده از این سنگ در ساختمان سازی استفاده شود ظاهر زیبا، شکافتن و برش زدن آسان، و شفافیت آن است.

  • مجسمه سازی

از کاربرد‌های دیگر سنگ مرمر استفاده از آن در مجسمه سازی است؛ زیرا سنگ مرمر جدا از طرح و رنگ، شفاف است و به راحتی می‌توان تا عمق چند میلی‌متری آن را مشاهده کرد و اثری هنری با وجود ساخته شدن از مواد به ظاهر تیره، شفاف و زنده احساس کرد. مجسمه آرتمیس و الهه یونانی از مجسمه‌های معروفی هستند که از مرمر ساخته شده‌اند.

  • مسجد‌ها و مکان‌های مذهبی

از خواص معروف سنگ مرمر، ایجاد آرامش در محیط است که باعث شده از آن در مکان‌های مذهبی نیز استفاده شود. سنگ مرمر می‌تواند به عنوان کفپوش، نمای خارجی و یا دیوارپوش در این مکان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. از ویژگی‌های دیگری که تمایل معماران را برای استفاده در مکان‌های مذهبی افزایش داده، فراوانی، تنوع طرح‌ها و زیبایی منحصر به فرد آن است.

  • آشپزخانه

استفاده از سنگ مرمر در آشپزخانه به جذابیت آشپزخانه شما می‌افزاید. اما شاید بپرسید از این سنگ درچه قسمتی از آشپزخانه می‌توانید استفاده کنید؟ شما از این سنگ می‌توانید برای کانتر آشپزخانه خود استفاده کنید.

سنگ مرمر به عنوان کانتر آشپزخانه، با رگه‌های مشکی و شفافیت بالا، فضای آشپزخانه شما را جذاب و دلنشین می‌کند. شما همچنین می‌توانید از آن برای کفپوش دیوار پوش و کاشی بین‌کابینتی استفاده کنید زیرا سنگ مرمر گرما را جذب نمی‌کند و به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد.

سنگ-مرمر-در-آشپزخانه

  • حمام

این سنگ درحمام نیز گاها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به حمام خانه جلوه‌ای خاص می‌دهند. آن‌ها ضد آب هستند و به راحتی تمیز می‌شوند همچین باعث می‌شوند خمام خانه شما روشن تر دیده شود و این سه ویژگی آن‌ها را برای استفاده از حمام مناسب کرده است.

ویژگی سنگ مرمر

  • شومینه

وجود یک شومینه از جنسی مناسب، در خانه علاوه بر گرما بخشیدن به خانه شما زیبایی خانه را نیز تامین می‌کند.

  • سایر استفاده های سنگ مرمر

از سنگ مرمر همچنین می‌توان درکشاورزی و بهبود خاک، راه‌پله، لوستر، لامپ‌های تزیینی، میز قهوه‌خوری، میز و… استفاده کرد.

ویژگی‌های سنگ مرمر

اکنون که با کاربرد‌های  متنوع سنگ مرمر آشنا شدید، خوب است بدانید که دلیل استفاده گسترده از آن، داشتن ویژگی‌های شاخصی است که آن را از کاشی‌هایی با متریال ‌های دیگر متفاوت کرده است. این ویژگی‌ها شامل:

  • شفافیت بالا و درخشندگی

شفافیت و درخشندگی دو مشخصه مهم است که  هنگام خرید سنگ و کاشی به آن توجه خاصی می‌شود. این سنگ از متبلور شدن سنگ آهک به‌وجود آمده و متشکل از بلور‌ها ریز است که به خوبی نور را انعکاس می‌دهند و شفافیت بالایی برای آن به وجود می‌آورند.

کاربرد سنگ مرمر در اتاق خواب

  • سبک ‌طرح‌ رنگ و استایل

زمانی که سنگ مرمر را در یک فضا استفاده کنید آن فضا به سرعت ارتقا پیدا می‌کند؛ این یکی از مزیت‌های اصلی سنگ مرمر است که تقلید یا کپی کردن از ویژگی‌های آن را دشوار می‌کند زیرا سنگ مرمر زیبایی خاصی دارد و شما حتی از دور هم آن را می‌شناسید همچنین این سنگ با رنگ‌ها، طرح‌ها و حتی گاهی به صورت دو رنگ به بازار ارائه می‌شود و می‌تواند پاسخگوی هر نیاز و هر سبک از دکوراسیون باشد.

برش‌های سنگ مرمر تا حدود زیادی به شکل موزائیک و به‌صورت مثلثی و مستطیل شکل برش زده می‌شود. ناگفته نماند که این سنگ طبیعی بوده و با طبیعت نیز سازگار است.

پیش از این هم گفتیم که این سنگ به‌طور طبیعی و در قسمت سنگ‌کره زمین وجود دارد و پس از بیرون آوردن آن از معادن، درکارخانه فقط برش خورده و پولیش می‌شود. به همین دلیل استفاده از آن باعث القای حس قدرت و استحکام در آن فضا می‌شود. علاوه بر آن دور ریز سنگ مرمر  به دلیل اینکه متریالی طبیعی است؛ برخلاف سایر دور ریز‌ها و پسماند‌ها برای طبیعت مضر نیست.

خواص-سنگ-مرمر

  • صیقل پذیری و امکان جلا دادن

سنگ مرمر از نرمی خاصی برخوردار است که به راحتی صیقل خورده و به سطحی صاف و مورد استفاده تبدیل می‌شود. سنگ‌های مرمر را با استفاده از صیقل کم متناسب برای سنگ فرش‌ها و فضای بیرونی، و با صیقل و درجه پولیش بالا برای قسمت‌های داخلی ساختمان‌ها به کار می‌گیرند.

  • گرمای تابشی

هنگامی که از سیستم‌های حرارتی کف استفاده می‌کنید؛ استفاده از سنگ مرمر یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود، زیرا یک هادی خوب و بزرگ از گرما است و گرمای کف را به خوبی انتقال می‌دهد.

  • نگهداری و تمیز کردن آسان

سطح سنگ مرمر معمولا صیقلی و صاف است. علاوه برآن جذب کمی دارد و اگر روی آن آلودگی وجود داشته باشد به راحتی و فقط با یک دستمال مرطوب تمیز خواهد شد. آن‌ها همچنین نگهداری آسانی دارند ولی برای جلوگیری از آسیب دیدن آن، می‌توان از سیلر به صورت دوره‌ای استفاده کرد.

تمیز-کردن-سنگ-مرمر

  • قیمت بالا

اگر بخواهیم مرمر را با سنگ‌های اسلیت و گرانیت مقایسه کنیم، قیمت مرمر بالاتر است و دلیل آن‌هم استفاده از سنگ مرمر به عنوان یک کالای لوکس در معماری است که تاثیر قابل توجهی روی قیمت آن دارد. همچنین قبل از خرید این سنگ باید درنظر داشته باشید که هزینه خرید، نصب و نگهداری بالایی دارد.

  • عدم مقاومت در برابر ساییدگی

در نظر داشته باشید که اگر از سنگ مرمر به عنوان کفپوش استفاده کنید؛ امکان خراشیده شدن آن وجود دارد. که خراشیدگی‌ها را نمی‌توان بدون تعویض کامل  سنگ آسیب دیده تعمیر کرد.

سنگ مرمر بهتر است یا کاشی؟

اکنون که با سنگ مرمر و مزیت‌ها و معایب آن آشنا شدید شاید بپرسید سنگ مرمر بهتر است یا کاشی؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم کاشی ومرمریت هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و شما با در نظر گرفتن نیاز خود می‌توانید تصمیم بگیرید کدام متریال برای شما مناسب تر است. در ادامه با بررسی مزایا و معایب، سطوح کاشی شده و سطوح مرمریت شده می‌پردازیم.

مزایا و معایب سطح کاشی شده

اگر کاهش هزینه برای شما مهم است، بهتر است از کاشی‌ها استفاده کنید؛ زیرا کاشی‌ها نسبت به سنگ مرمر ارزان‌تر هستند. درانتخاب کاشی دست شما بازتر است زیرا تنوع طرح و رنگ کاشی‌ها بسیار زیاد است و به شما امکان انتخاب برای هر سبک و دکوراسیونی را می‌دهد و می‌توانید از قابلیت‌های دیگر کاشی مثل استفاده از پوششی بهداشتی، نصب و تمیز کردن آسان بهره ببرید. اما در نظر داشته باشید راه رفتن روی کاشی‌ها سرصدا ایجاد می‌کند؛ همچنین امکان سر خوردن روی آنها وجود دارد.

مزایا و معایب سنگ مرمر

اگر از کاشی برای کفپوش خانه خود استفاده می‌کنید اگر دچار شکستگی شود نیاز به تعمیر پیدا کرده و باعث می‌شود هزینه‌هایی متحمل شوید. همچنین کاشی و سرامیک، در زمستان متریالی سرد هستند.

مزایا و معایب استفاده از مرمر

اگر میخواهید از متریالی مقاوم تر از کاشی برای کفپوش و دیوارپوش استفاده کنید سنگ مرمر انتخاب مناسبی است. البته باید توجه داشته باشید قیمت آن نسبت به کاشی بیشتراست و نصب آن باید توسط افراد با تجربه انجام شود.

کاشی گرانیتی چیست؟

شیوه نصب سنگ مرمر

کف‌سازی با استفاده از انواع کاشی یا سنگ مرمر، فوت و فن‌هایی دارد که باعث انجام کف سازی به شیوه اصولی و درست می‌شود. در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • راز اول: آماده سازی

آماده سازی به عنوان کلید موفقیت شغلی دارای اهمیت زیادی است. منظور از آماده سازی بررسی اتاق‌ها و اندازه‌ها، زیرساز‌ها و فراهم کردن مصالح و ابزار‌ها است. بهتر است سطوح ناهموار با استفاده از ملات مناسب یکدست و صاف شوند تا اجرای کار باسرعت و کیفیت بهتری صورت گیرد.

آماده سازی برای نصب مرمر

  • راز دوم: طرح‌بندی

قبل از شروع نصب، باید قسمت‌های شروع و خاتمه کار مشخص شود. برای این کار بهتراست اتاق در طول بلندترین دیوار تقسیم بندی شود. سپس با در نظر گرفتن فضاهای دومتری و فاصله‌ها شروع به نصب کفپوش کنید.

با این تقسیم‌بندی‌ها، اگر نیاز به استفاده از تکه‌های خرد شده در لبه‌ها باشد قبل از اجرا متوجه آن شده و می‌توانید تغییراتی اعمال کنید که دیگر نیاز به خرد کردن کاشی‌ها نداشته باشید.

  • راز سوم: کاشی‌کاری

برای این‌که هنگام کاشی‌کاری یک گوشه گیر نیفیتید و ناچار نشوید تا زمان خشک شدن ملات‌ها منتظر بمانید، از سمت داخل اتاق به بیرون اتاق پیش بروید.

  • راز چهارم: دوغاب

پس از اتمام مراحل نصب، برای پوشاندن درز‌ها از دوغاب استفاده کنید و باقی‌مانده آن را از روی سنگ‌ یا کاشی با استفاده از اسفنج و آب پاک کنید تا کاشی یا سنگ، زیبایی خود را از دست ندهند. به جای دوغاب از درز لاتکس همرنگ دوغاب نیز می‌توان استفاده کرد.

نقشه نمایندگان

نتیجه گیری

سنگ مرمر یکی از متریال‌هایی است که به طور طبیعی در کوه‌ها وجود دارد و برای استفاده، باید آن را از کوه‌ها استخراج کرد.

 ظاهر آن معمولا به رنگ سفید با رگه‌های خاکستری است؛ اما می‌توان آن را با رنگ‌ها و طرح‌های متفاوتی نیز یافت. این سنگ در مقایسه با کاشی و سرامیک مقاوم تر است اما به دلیل اشرافی بودن و ایجاد فضای لوکس درخانه از قیمت بالاتری برخوردار است.

مجله سرام پخش

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments