پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آموزش تصویری “رنگ کردن کاشی و سرامیک” برای نو کردن کاشی های قدیمی

رنگ کردن کاشی و سرامیک

آموزش تصویری “رنگ کردن کاشی و سرامیک” برای نو کردن کاشی های قدیمی

فهرست مطالب

پس از نصب کاشی و سرامیک در منزل، شاهد جلوه‌ای منحصر به فرد در محیط خانه خواهید بود. کاشی‌ها برای شما سطوحی یکدست و ضد‌آب ایجاد می‌کنند؛ اما گذشت زمان، باعث از بین رفتن زیبایی اولیه آن‌ها شده و آلودگی روی این سطوح بیش‌تر خود را نشان می‌دهد؛ در بعضی موارد نیز از طرح و رنگ کاشی خسته می‌شوید.

شاید در این شرایط تصمیم به تعویض آن‌ها بگیرید، اما با حسابی سرانگشتی، می‌توانید بفهمید که هزینه‌های هنگفتی باید بپردازید.
اما چاره چیست؟ چگونه باید از شر این سطوح خلاص شد؟ صبرکنید، راه ساده‌تری برای ایجاد تغیر و حذف کاشی‌های قدیمی وجود دارد. شما می‌توانید با رنگ‌کردن کاشی و سرامیک، تغییر مورد نیاز را اعمال کنید. در ادامه این مطلب از مجله سرام پخش به آموزش شیوه صحیح رنگ‌آمیزی کاشی می‌پردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

خرید آسان و اقساطی کاشی و سرامیک از بازار آنلاین سرام پخش

خرید عمده کاشی و سرامیک

مزایا و معایب رنگ کردن کاشی و سرامیک

همانطور که گفته شد، رنگ‌زدن کاشی دیوار و سرامیک کف، می‌تواند دلایل متفاوتی مثل تغییر دکوراسیون، هماهنگ‌کردن رنگ کاشی با سایر لوازم خانه، بازسازی و… داشته باشد. قبل از رنگ‌آمیزی باید بدانید که استفاده از این روش، مزایا و معایبی دارد. در ادامه این مزایا و معایب را بررسی می‌کنیم.

مزایای رنگ کردن کاشی سرامیک

کاهش هزینه تعویض کاشی و سرامیک

اگر بخواهید کاشی و سرامیک مورد نظر را تعویض کنید؛ باید هزینه بالایی برای خرید کاشی و سرامیک جدید و نیروی انسانی بپردازید؛ این درصورتی است که با رنگ‌آمیزی کاشی، دیگر نیازی به صرف هزینه بالا ندارید. از نظر زمانی نیز، انجام تغییرات با سرعت بالاتری صورت می‌گیرد.

بالا بردن طول عمر کاشی

کافی است مشکلات جزئی روی سطح کاشی را برطرف کرده، طرح دلخواه خود را روی آن ایجاد و رنگ‌آمیزی کنید. با این ترفند، نیازی به حذف کاشی‌هایی که هنوز قابل استفاده هستند، نخواهید داشت. در حقیقت علاوه بر صرفه جویی در زمان، هزینه و نیروی کار، باعث بالابردن طول عمر کاشی‌های منزل خود می‌شوید.

مزایای رنگ کردن کاشی و سرامیک

معایب رنگ کردن کاشی سرامیک

جداشدن رنگ از روی سطح

از مواردی که از همین ابتدا باید به آن توجه کنید؛ کیفیت رنگ و شیوه صحیح رنگ‌کاری است؛ زیرا نامرغوب بودن رنگ و رنگ‌آمیزی نادرست، باعث بلند شدن رنگ از روی کاشی می‌شود.

رنگ شدن دوغاب

در بعضی موارد رنگ دوغاب، متضاد با رنگ کاشی انتخاب می‌شود؛ اما گاهی رنگ دوغاب و کاشی را با هم ست می‌کنند. از معایب رنگ‌زدن کاشی، رنگ شدن دوغاب یا همان فواصل بین کاشی‌ها است. یعنی شما امکان انتخاب و تنظیم رنگ بند‌ها را نخواهید داشت و سطح، به‌صورت یکنواخت رنگ‌آمیزی می‌شود؛ مگر اینکه برای رنگ‌آمیزی از قلم‌موی ریز استفاده کنید یا بند‌ها را با چسب بپوشانید که باعث دشوار شدن رنگ‌آمیزی می‌شود.

معایب رنگ کردن کاشی سرامیک

از چه رنگی برای رنگ کردن کاشی و سرامیک استفاده کنیم؟

از مواردی که در هنگام خرید رنگ کاشی باید به آن توجه کنید، چسبندگی بالای آن است. این ویژگی باعث ایجاد مقاومت در برابر عوامل بیرونی مثل شست و شو، ضربه و… و در نهایت بلند شدن رنگ از روی سطح می‌شود. رنگ‌های اپوکسی، به دلیل چسبندگی بالا، از رنگ‌های مناسب برای رنگ‌آمیزی سطوحی مثل کاشی دیوار و سرامیک کف هستند. رنگ اپوکسی دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

رنگ اپوکسی یک جزئی

اگر انتخاب شما رنگ اپوکسی یک جزئی باشد، دیگر نیازی به اعمال چند لایه رنگ یا ترکیب رنگ با ماده دیگر نخواهید داشت. این رنگ با قرارگرفتن در معرض هوا به راحتی خشک می‌شود، ماندگاری بالایی دارد و به صورت اسپری نیز در دسترس است.

رنگ اپوکسی دو جزئی

هنگام استفاده از رنگ دو جزئی، برای خشک شدن رنگ، به ماده‌ای به نام هاردنر نیاز دارید. در حقیقت، تفاوت بین رنگ اپوکسی یک جزئی و دوجزئی در استفاده از هاردنر یا همان سخت کننده است. تهیه و استفاده از رنگ اپوکسی دوجزئی ساده‌تر از رنگ اپوکسی یک‌جزئی است.

رنگ لاتکس

رنگ لاتکس هم جزء رنگ هایی است که می توان از آن برای رنگ کردن کاشی و سرامیک استفاده کرد فقط چیزی که باید به آن دقت کنید این است که از رنگ لاتکس به تنهایی نمی توان استفاده کرد و اول باید یک لایه رنگ اکرولیک روی کاشی و سرامیک بزنید و برای لایه دوم از رنگ لاتکس ترجیحا لاتکس نیمه براق استفاده کنید.

رنگ مناسب کاشی و سرامیک

ابزار لازم برای رنگ کردن کاشی سرامیک

بهتر است قبل از شروع رنگ‌آمیزی، ابزار‌های لازم برای رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک را بشناسید و سپس آن‌ها را تهیه کنید. این ابزار‌ها شامل موارد زیر است.

• پارچه و اسفنج

• غلتک یا قلم‌موی مناسب

• کاغذ سمباده (شماره ۲۲۰) یا سمباده برقی

• رنگ لاتکس یا رنگ اپوکسی

• پرایمر و سیلر

• دستکش و ماسک

• پاک کننده قوی یا صابون

ابزار مورد نیاز برای رنگ کردن کاشی و سرامیک

مراحل اجرای رنگ روی سرامیک و کاشی

فرقی نمی‌کند بخواهید سرامیک حیاطی، کف یا کاشی دیوار را رنگ‌آمیزی کنید. در هر صورت، برای رنگ‌آمیزی درست و جلوگیری از بلند شدن رنگ مراحل زیر را دنبال کنید:

تمیزکردن سطح کاشی و سرامیک

اولین کاری که باید انجام دهید تمیز کردن سطح است. این کار از بلند شدن رنگ جلوگیری می‌کند. کاشی و سرامیک، در هر محیطی که قرار داشته باشند، مقداری گردوغبار و آلودگی روی آن‌ها وجود دارد. بهتر است برای تمیزکردن این آلودگی و جرم‌ها از مواد شوینده استفاده کنید.

مقداری آب گرم و صابون را با هم مخلوط کنید و به‌خوبی شست و شو دهید. در انتها رطوبت سطوح را با استفاده از پارچه بگیرید و به کاشی‌ها اجازه دهید خشک شوند.

ترمیم کاشی‌ها شکسته و آسیب‌دیده

اگر در سطوح کاشی، شکستگی، ترک‌خوردگی و هر نوع ایراد دیگری وجود دارد با استفاده از ملات و چسب کاشی آن را ترمیم کنید. می‌توانید ملات، پودر بندکشی یا چسب کاشی را از فروشگاه سرام پخش بخرید.

خرید آسان چسب کاشی در

بازار آنلاین سرام پخش

یک دست کردن سطح کاشی

پس از ترمیم آسیب‌های کاشی، نوبت به صاف و یکدست شدن سطح آن می‌رسد. هرچقدر سطح صیقلی‌تری داشته باشید، رنگ‌آمیزی، با کیفیت بالاتری انجام می‌شود و از دوام بالاتری برخوردار خواهد بود. برای ایجاد سطح صیقلی، باید از سمباده نرم یا سمباده برقی استفاده کنید.

بهتر است در حین انجام کار ماسک و عینک بزنید، اگر رنگ‌آمیزی در داخل خانه انجام می‌شود درب‌ها و پنجره‌ها را باز کنید و وسایل موجود در محیط را بپوشانید. این کار از ورود گرد‌ و غبار موجود در هوا، به دهان و چشمان جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که با فشار سمباده نزنید؛ زیرا ممکن است باعث شکستگی یا آسیب‌دیدگی کاشی شود. در انتها یک بار دیگر سطح را بشوید و اجازه دهید خشک شود.

آستر زدن

پس از سمباده زدن نوبت آستر زدن است. پرایمر یا آستر، کمک می‌کند رنگ روی سطح سرامیک زود‌تر خشک شده و کیفت کار نیز افزایش یابد. برای استفاده از پرایمر می‌توانید از غلتک استفاده کنید. غلتک را به پرایمر آغشته کنید و روی سطح کاشی و سرامیک بزنید؛ توجه داشته باشید که یک نقطه را دوبار پرایمر نزنید. اگر قصد اعمال چند لایه پرایمر را دارید اجازه دهید لایه اول پرایمر خشک شود و سپس لایه دوم را پرایمر بزنید.

رنگ‌آمیزی

پس از خشک شدن لایه‌های پرایمر، امکان رنگ‌آمیزی وجود دارد. برای انجام این کار، رنگ مورد نظر را داخل یک سطل بریزید؛ غلتک یا قلم مو را به رنگ آغشته کرده و سطوح کاشی و سرامیک را رنگ‌آمیزی کنید. توجه داشته باشید که یک نقطه، دوبار رنگ‌آمیزی نشود و لایه‌های رنگ سبک باشند. اگر سطح، احتیاج به رنگ‌آمیزی مجدد داشت، اجازه دهید لایه قبل به خوبی خشک شود و سپس لایه بعدی را اجرا کنید.

استراحت دادن به رنگ برای خشک شدن

پس از اجرا باید به سطوح رنگ شده به اندازه کافی زمان بدهید تا به خوبی خشک شوند. زمان خشک شدن کاشی بین ۵ تا ۱۲ ساعت متغیر است.

مراحل اجرای رنگ روی کاشی سرامیک

بهترین رنگ برای سرامیک کف چیست؟

حالا که حرف از رنگ و رنگ‌آمیزی شد؛ بد نیست اشاره‌ای به بهترین رنگ‌های کاشی و سرامیک کف داشته باشیم. اگر در انتخاب رنگ برای رنگ‌آمیزی کاشی طرح پارکت، سرامیک کف یا حیاطی مردد هستید ادامه مطالب را از دست ندهید.

همانطور که گفته شد؛ رنگ‌هایی که برای رنگ‌آمیزی سرامیک و کاشی دیوار و کف استفاده می‌کنید؛ باید چسبندگی بالایی داشته باشند، به همین علت توصیه می‌شود از رنگ‌های لاتکس یا اپوکسی استفاده کنید.

شما می‌توانید رنگ دلخواهتان را با توجه به متراژ، دکوراسیون، سلیقه شخصی، نوع کاربری و … انتخاب کنید. همچنین شناخت بهترین رنگ‌‌ها‌ برای کاشی و سرامیک کف، به شما کمک می‌کند محصول دلخواهتان را زودتر پیدا کنید. این رنگ‌ها شامل:

رنگ طوسی

استفاده از رنگ طوسی، در سرامیک کف، از طرفداران زیادی برخوردار است و باعث ایجاد فضایی جذاب و لاکچری می‌شود. طوسی، رنگی خنثی است و دست شما را برای ترکیب با سایر رنگ‌ها و ست کردن با دکوراسون خانه باز می‌گذارد. از طرفی در صورت وجودآلودگی روی سطح کاشی و سرامیک با رنگ طوسی، به چشم نمی‌آید و در نتیجه تمیزکردن آن آسان است. شما می‌توانید از این رنگ برای رنگ‌آمیزی کاشی‌های کف در داخل و خارج از ساختمان استفاده کنید.

رنگ طوسی مناسب سرامیک کف

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای یکی دیگر از رنگ‌های مورد استفاده برای کاشی و سرامیک کف است. شما با استفاده از این رنگ، در طیف‌های روشن تا تیره، محیطی مجلل ایجاد می‌کنید و موجب تداعی شدن حس چوب و طبیعت می‌شوید. این رنگ نیز خنثی است و به شما امکان تطبیق با سایر تجهیزات خانه و ترکیب با سایر رنگ‌ها را می‌دهد.

رنگ قهوه ای مناسب سرامیک کف

کرمی و سفید

از دیگر رنگ‌های پر کاربرد در کف، رنگ‌های روشن هستند. رنگ‌های کرمی و سفید را معمولا در کف اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی دیده‌ایم. این رنگ‌ها باعث می‌شوند محیط از آنچه که هست، بزرگ‌تر دیده شود. امکان تطبیق و ترکیب با سایر رنگ‌ها را دارند و زیبایی منحصر به‌فردی به محیط می‌دهند. عدم محدودیت برای استفاده در محیط‌های متفاوت، از دیگر مزایای استفاده از رنگ‌های روشن برای برای رنگ‌آمیزی سرامیک کف است.

خرید آسان و اقساطی کاشی و سرامیک کف از بازار آنلاین سرام پخش

سرامیک کف هال

رنگ کردن کاشی سرامیک آشپزخانه

آشپزخانه قلب هر خانه است و سهم زیادی از زیبایی‌هر خانه را به خود اختصاص می‌دهد. وجود کاشی و سرامیک رنگ و رو رفته در این قسمت از خانه، می‌تواند توجه هرکسی را به خود جلب کند. پس وقت آن رسیده که تغییری اساسی در آشپزخانه ایجاد کرده و سرامیک‌های شکسته، رنگ و رو رفته و آسیب دیده را بپوشانید.

برای انجام این کار به کاشی‌کاری مجدد و صرف هزینه اضافی احتیاج ندارید و به شیوه رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک سایر قسمت‌های خانه، می‌توانید انواع سرامیک و کاشی آشپزخانه را نیز تعمیر و رنگ‌آمیزی کنید.

اگر می خواهید کاشی حمام و سرویس بهداشتی منزلتان را رنگ کنید پیشنهاد می کنم مقاله رنگ کردن کاشی و سرامیک حمام و دستشویی را مطالعه کنید.

سخن پایانی

اگر قصد تغییر و تعویض سرامیک‌های سرویس بهداشتی و حمام، آشپزخانه، پذیرایی و… را دارید؛ می‌توانید بدون صرف هزینه زیاد، تغییر و تعمیر مورد نظر را انجام دهید. شما می‌توانید از شیوه رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک استفاده کرده و با دست بازتری دکوراسیون مورد نظر را ایجاد کنید. شما برای خرید انواع کاشی و سرامیک با شرایط اقساطی نیز می‌توانید به فروشگاه آنلاین سرام پخش مراجعه کنید.

سوالات متداول…

رنگ‌ اپوکسی و رنگ‌هایی که از چسبندگی بالایی برخوردارند؛ برای رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک مناسب‌ا هستند.

برای از بین بردن جرم و آلودگی سطح کاشی می‌توانید از مواد شوینده مثل ماده شیمیایی تری‌سدیم فسفات یا ترکیب صابون با آب استفاده کنید.

 اعمال همزمان چند لایه رنگ بدون فرصت برای خشک شدن لایه قبلی،  باعث بلند شدن رنگ از سطح کاشی می‌شود.

بوی رنگ به مرور زمان از بین می‌رود و نیازی به انجام کار خاصی نیست، اما اگر این بو برایتان آزار‌دهنده‌است؛ جریان هوای آزاد را در محیط برقرار کنید و اگر رنگ‌آمیزی در داخل ساختمان صورت گرفته؛ از پیاز، زغال و یا آمونیاک برای تهویه و از بین بردن بوی رنگ استفاده کنید.

دستکش، ماسک، عینک ایمنی، غلتک، قلم‌مو، رنگ، پرایمر و … همگی از وسایل مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی هستند.

منبع :
برچسب ها :

نظرات ۷

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments