پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آشنایی با سبک‌های مهم دکوراسیون داخلی و عوامل زیربنائی و مستقل از سبک‌ها فضا

آشنایی با سبک‌های مهم دکوراسیون داخلی و عوامل زیربنائی و مستقل از سبک‌ها فضا

آشنایی با سبک‌های مهم دکوراسیون داخلی و عوامل زیربنائی و مستقل از سبک‌ها فضا

کافی است نامی از دکوراسیون داخلی و سبک‌های آن به میان آید تا بلافاصله انبوهی از اکسسوری‌های ریز و درشت در ذهن ما مجسم شوند و این سئوالات فکرمان را مشغول کنند که:

کدام سبک بهتر است یا کدام‌یک را بیشتر می‌پسندیم؟ باید چه المان‌هایی بخریم و چگونه آن‌ها را بچینیم تا سبک مورد نظر خود را شکل دهیم؟ بودجه لازم چقدر است و ما تا چه میزان می توانیم هزینه کنیم؟ و سئوالات دیگری از این دست. اما بهتر است قدری آهسته‌تر گام برداریم و پیش از پرداختن به طراحی دکوراسیون، فکرمان را بر عوامل زیربنائی‌تری متمرکز کنیم. قبل از هر چیز:

مگر قرار نیست طراحی دکوراسیون ما در فضای داخلی خانه‌امان اجرا شود؟ خوب اساسا چقدر فضا در اختیار داریم و می خواهیم چه میزانی از آن را با اکسسوری‌ها پر کنیم؟ آیا بعد از چینش کلی اثاثیه و المان‌های جوراجور، جایی برای تردد یا حتی اسکان ما وجود خواهد داشت؟ به زبان ساده با محدودیت جا چه کنیم؟ به‌خصوص اگر خانه ای که داریم چندان بزرگ نباشد و ظرفیت سبک مورد نظرمان را نداشته باشد، در این‌صورت باید چه کرد؟

اگر خانه کوچکی داریم، اگر نه می‌توانیم آن‌را عوض کنیم و نه با کشیدن یا باد کردن، آن‌را بزرگتر کنیم؛ چاره چیست؟ باید به ساده ترین دکوراسیون اکتفا کنیم و قید سبک مورد علاقه‌امان را بزنیم؟ خیر! خوش‌بختانه راه‌کارهایی وجود دارد تا بتوانیم بر این مشکل غلبه کنیم. این راه‌کارها به‌شکل خلاصه در پنج گروه دسته بندی می شوند:

۱/ در حد امکان فضای مثبت را افزایش دهیم.

۲/ به لحاظ روانی فضا را بزرگ‌تر از آن‌چه هست جلوه دهیم. (استیجینگ)

۳/ از قسمت‌های مختلف خانه، به‌شکل چند منظوره استفاده کنیم.

۴/ با ایجاد فضاهای ذخیره‌سازی، از شلوغی و ازدحام اکسسوری‌ها جلوگیری کنیم.

۵/ سبک و المان‌های ظریف و مناسب با فضای کوچک را به کار گیریم.

حالا به ذکر نمونه‌های دقیق‌تری از موارد فوق می‌پردازیم:

_ کاهش فضاهای مرده و افزایش فضای مثبت:

می‌دانیم که یک فضا دارای دو بخش است. بخش مثبت یا قابل استفاده و بخش منفی، یا مرده و غیر قابل استفاده. به نظر شما دیوارها، راه‌روها و کنج‌های خانه فضای مثبتی محسوب می‌شوند؟ آیا دقت کرده اید که خانه‌های ژاپنی، به علت کمبود فضای مسکونی در سراسر این کشور؛ عموما بسیار کوچک هستند و برای جداسازی اتاق‌ها و سایر بخش‌ها از یک‌دیگر، از دیوارهای کاغذی استفاده می‌کنند؟ بله!

آشنایی با سبک‌های مهم دکوراسیون داخلی و عوامل زیربنائی و مستقل از سبک‌ها فضا

اولین راه‌کار برای افزایش فضای مثبت خانه، حذف فضاهای مرده است. البته شاید شما امکان ساخت و ساز یا تعمیر را ندارید تا مثلا به جای یک دیوار ۳۰ سانتی قدیمی، از یک تیغه ۵ سانتی برای جداسازی دو اتاق استفاده کنید. ولی لااقل می‌توانید با پارتیشن‌بندی، حجم فضای مثبت را افزایش دهید. خوش‌بختانه امروزه انواع دیوارک‌های نازک چوبی و فلزی در بازار یافت می‌شوند که هم حمل‌اشان به داخل خانه راحت است، هم کارکردشان عالی است و هم در صورت لزوم جمع کردن آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر است. بنابراین شاید بد نباشد چند دیوارک تهیه کنید و به جای تفکیک فضاهای جدید با دیوار، از آن‌ها بهره ببرید.

_ استیجینگ فضاهای کوچک خانه (staging) به معنی صحنه سازی و کاربرد نمایشی:

یکی از راه‌های مناسب برای بزرگتر نشان دادن و جذاب‌تر‌کردن فضاهای کوچک خانه مانند راه‌روها، اتاق‌خواب و حمام، «استیجینگ» یا صحنه‌سازی درست و ویژه آن‌ها است. در صحنه‌سازی یا چیدمان فضا به روشی خاص، نیازی به اضافه کردن هیچ وسیله و مبلمانی به لوازم نیست و می‌توان تنها با امکانات موجود و کمی تغییرات، نقص کوچکی خانه را تا حد زیادی برطرف کرد.

استیجینگ کم‌هزینه است و همین موضوع رفع مشکل فضاهای کوچک را برای شما آسان‌تر می‌کند. همچنین با این کار، فضای دنج و راحتی در قسمت‌های کوچک خانه خود ایجاد می کنید و ظاهری زیبا و جذاب به آن می‌دهید.

دقت داشته باشید انتخاب رنگ مناسب، در دکوراسیون فضاهای کوچک از اهمیت زیادی برخوردار است. رنگ‌های خنثی و روشن بهترین گزینه برای چنین مکان‌هایی هستند و کوچکی آن‌ها را کمتر نشان می‌دهند.

روش دیگری که باعث خطای دید می‌شود و برای بزرگ‌نمایی فضا‌‌های کوچک از جمله راه‌رو ورودی بسیار کارآمد است، مرتب کردن و خلوت نگه داشتن فضای جلوی در ورودی است. تمام کفش‌ها، لباس‌ها و جاکفشی‌های بلند را از جلوی در ورودی بردارید و دیوارهای اطراف آن را شلوغ نکنید تا ابعاد فضای ورودی، بازتر و بزرگتر دیده شود. فراموش نکنید راه‌روی ورودی نباید مانند یک انباری، برای نگه‌داری وسایل و لوازم به چشم آید!

اگر راه‌روی ورودی خانه شما کوچک است، ۹ روش ساده و موثر زیر را برای نگه‌داری و صحنه‌سازی آن به کار ببرید تا نه تنها ابعاد راه‌رو بزرگتر دیده شود، بلکه در فضای آن تعادل برقرار شود و ظاهری زیبا و دلنشین پیدا کند:

۱٫ بهتر است جاکفشی‌های بلند و بزرگ را در راه‌روی ورودی از سر راه بردارید.

از جاکفشی‌های باز در راه‌روی ورودی خود استفاده کنید. تا جای ممکن، آن را خلوت نگه دارید. جاکفشی‌هایی با قفسه باز، فضای کمتری را اشغال می‌کنند و باعث می‌شوند فضای کوچک راه‌روی ورودی، بزرگ‌تر به نظر بیاید.
کف راه‌رو را تمیز، مرتب و خالی نگه‌ دارید و دیوارهای آن‌را شلوغ نکنید.
اگر به یک جاکفشی در راه‌روی ورودی نیاز دارید، بهتر است از قفسه‌های کوتاه و باریک برای قرار دادن کفش‌های خود استفاده کنید.
قراردادن یک کمد کوتاه و کوچک و چند گیره لباس زیبا روی دیوار، فضای راه‌روی ورودی شما را بازتر و بزرگتر نشان می دهد.
کاشی‌های کف به شکل اریب و در امتداد هم، خط‌های طولانی ایجاد می کنند و باعث بزرگ‌نمایی فضای کوچک راه‌رو می شوند. کف‌پوش یا موکتی با همین طرح نیز دقیقا همان کارایی را دارد.
نورپردازی خوب و مناسب را در راه‌روی ورودی خانه فراموش نکنید. هم‌چنین بهتر است دیوارهای راه‌رو را به رنگ روشن درآورید و از مبلمان روشن در آن استفاده کنید.
برای بزرگ‌نمایی فضای کوچک راه‌رو از کف‌پوش‌های براق و روشن یا قطعات دکوراتیو شیشه‌ای کمک بگیرید.
بهتر است یک آینه مقابل پنجره راه‌رو یا چراغ روی دیوار نصب کنید تا نور را منعکس کند و فضای راه‌رو را بزرگ‌تر نشان دهد.
حتی اگر امکان این امور در راه‌رو یا پاگرد خانه را هم ندارید، اما می‌توان برای دو منظوره کردن یا فضای ذخیره‌سازی مورد استفاده قرارشان داد که در قسمت دوم این مقاله به آن می‌پردازیم.

_ نظرتان در مورد زیرپله‌ای چیست؟ آیا نمی‌توان به جای قرار دادن یک کتاب‌خانه حجیم در پذیرایی یا نشیمن، از زیر‌پله‌ای به عنوان کتاب‌خانه استفاده کرد؟ یا با قرار دادن چند وسیله ایمنی، از آن جای مناسبی برای بازی بچه‌ها ساخت؟

_ زیر‌زمین و خرک پشت‌بام هم اگر کاربرد بهتری نداشته باشند، حداقل به عنوان انباری، بسیاری از لوازم غیر ضروری را در خود جای خواهند داد که به نوبه خود باعث افزایش فضای مثبت و خالی می شوند.

– یکی از نکته های اساسی در بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک که کمتر به آن توجه می شود رنگ سقف است. رنگ سقف را روشن انتخاب کنید تا بلندتر به نظر رسد و این احساس را پدید آورد که فضای شما به طرز شگفت انگیزی وسیع‌تر است. به علاوه در محیط کوچک، از لوسترهای بزرگ و بلند استفاده نکنید. هر چه لوستر به سقف نزدیکتر و جمع و جورتر باشد، فضای خانه بزرگتر به نظر می رسد.

_ پنجره موجود در یک مکان کوچک، ابزاری بسیار قدرت‌مند برای وسعت بخشیدن به فضاست. زیرا تنها راهی است که از طریق آن، چشم ها آن سوی دیوارها را می بینند و این حس را القا می کنند که فضای وسیع و باز خارج از خانه نیز در امتداد فضای داخلی قرار دارد. از این رو محیط کوچک داخلی، خود به خود و طی یک عملکرد روحی درونی و ناپیدا در ذهن ناظرین؛ وسیع و دلبازتر از چیزی که هست جلوه خواهد کرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید پنجره را عریان و بدون پوشش رها کنید و راه را برای مسیر چشم ها به فضای بیرونی آزاد بگذارید. البته این ایده در صورتی قابل اجراست که حفظ حریم داخلی، به دلیل اشراف همسایگان و عابرین مشکل نباشد. اما در غیر این‌صورت، یعنی نیاز به وجود پرده یا پوشش پنجره؛ باز هم می توان از آن به عنوان ابزاری قوی و قدرت‌مند برای بزرگ‌نمایی فضا استفاده کرد. در این وضعیت یک پرده قدی را بدون توجه به جایگاه فریم پنجره، درست از زیر سقف بیاویزید طوری که تا روی کف برسد. به علاوه پهنای پرده را نیز از دو طرف پنجره، کمی بیش از عرض آن امتداد دهید. این عمل مجددا همان تاثیر مثبت روانی را در پی دارد و جلوه فضای کوچک‌ شما کاملا زیبا و بازتر از حد انتظار، خودنمایی خواهد کرد.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments