پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

آمادگی ارمنستان برای توسعه مناسبات اقتصادی با ایران

مراودات ایران و ارمنستان

آمادگی ارمنستان برای توسعه مناسبات اقتصادی با ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سفیر ارمنستان در تهران عصر روز گذشته با یکدیگر دیدار و درباره امضای سند همکاری دو کشور در آینده و همچنین توسعه مناسبات اقتصادی در سطوح مختلف تبادل نظر کردند.

به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در دیدار سفیر ارمنستان با مروری بر مسائل و روابط دو کشور ایران و ارمنستان گفت: رابطه دیرینه دو کشور زمینه بسیار خوبی را برای تبادل همکاری‌ها به وجود آورده و این روابط ادامه دار خواهد بود.

وی با بیان اینکه یقیناً حضور شما به عنوان سفیر این امکان تثبیت روابط میان دو کشور را فراهم می‌کند، افزود: در سال ۲۰۱۱ میلادی یک یادداشت تفاهم در زمینه کار و امور اجتماعی به امضای دو کشور رسیده است که بر اساس آن قرار بوده ما یک کمیته مشترک همکاری داشته باشیم و همچنین نقشه راه همکاری‌های دو کشور را در حوزه فعالیت‌های مربوط به کار و امور اجتماعی در قالب یک سند همکاری به امضا برسانیم.

شریعتمداری افزود: پیش نویس این سند قبلاً به همکاران شما در ارمنستان ارائه شده که امیدواریم در جریان سفر وزیر کار ارمنستان به ایران این سند به امضا دو طرف برسد.

وی افزود: تبادل تجارب در زمینه روابط کار، تأمین اجتماعی، مسائل مربوط به رفاه و بهزیستی، همکاری در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه ای در این سند مورد توجه و پیش بینی قرار گرفته است. علاوه بر این ما عرصه فعالیت‌های گسترده‌تری نیز در زمینه‌های اقتصادی داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در عرصه فعالیت‌های اقتصادی نیز اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند به توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان کمک شایان توجهی کند. همچنین حجم روابط اقتصادی دو کشور هم باید به رقم قابل توجهی افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دارویی ما آمادگی دارند عملیات تولید دارو در ارمنستان را در قالب EPC دنبال کنند، گفت: همچنین عرصه‌های گوناگون دیگری برای فعالیت وجود دارد که می‌توان به همکاری با شستا، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق فولاد و صندوق بیمه روستاییان و عشایر نیز اشاره کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: انتقال تجارب در زمینه تعاونی‌ها نیز از دیگر بخش‌هایی است که می‌تواند به عنوان بخشی که تحول آفرین باشد مد نظر قرار گیرد.

شریعتمداری ادامه داد: توصیه ام این است که در زمینه همکاری‌های مشترک به ویژه در حوزه کار، تعاون، بیمه‌های اجتماعی، بهزیستی، تعاون، فنی و حرفه ای بر روی یک موضوع معین تمرکز داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم کار را به نتیجه برسانیم.

وی به همکاری در زمینه معادن نیز اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم با سفر وزیر کار ارمنستان به ایران و امضای برنامه اقدام مشترک بین دو کشور افق‌های جدید را در همکاری دو کشور بیافرینیم.

آمادگی کامل ارمنستان برای همکاری با ایران

سفیر ارمنستان در تهران نیز در جریان این دیدار گفت:پایه روابط ایران و ارمنستان بر مبنای روابط دیرینه بنا نهاده شده است. زمانی بوده که ما مشکلاتی داشتیم و این ایران بوده که به ما کمک کرده و امروز نیز ما آمادگی داریم که در کنار شما باشیم.

آرتاشس تومانیان با بیان اینکه روابط ما با ایران به عنوان بخش جدایی ناپذیر از سیاست خارجی ما است و در جهت گسترش آن در همه ابعاد تلاش می‌کنیم، گفت: با فعالیت‌های حوزه‌هایی که مرتبط با وزارتخانه شما هستند آشنایی دارم. همچنین بازدیدهایی را قبلاً از برخی از مؤسسات وابسته داشتم.

وی ادامه داد: در زمینه تعاون نیز گفت و گوهایی را با بخش‌های ذی ربط انجام داده ایم و می‌توانیم برنامه‌ها و اقدامات متقابلی داشته باشیم و منافعمان را تأمین کنیم.

سفیر ارمنستان در تهران گفت: همچنین می‌توانیم به افزایش مبادلات اقتصادی برسیم. بخش‌هایی هم در ارمنستان مثل آی تی، آی تی سی و فناوری اطلاعات وجود دارد که ما پیشرفت خوبی در این زمینه و می‌توانیم در این حوزه هم همکاری متقابل داشته باشیم.

وی همچنین آمادگی خود را برای نشست و گفتگو با فعالان اقتصادی کشور مان اعلام کرد.

 

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments