پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

استفاده از آباژور برای زیباتر کردن محیط و نور خانه

استفاده از آباژور برای زیباتر کردن محیط و نور خانه

استفاده از آباژور برای زیباتر کردن محیط و نور خانه

  نورپردازی یکی از مهم‌ترین ارکان طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود. به ‌طوری ‌که شاید سی درصد از هر پروژه‌ی طراحی دکوراسیون صرف نورپردازی شود. شاید شما هم تجربه کرده باشید که به اتاق یا خانه‌ای قدم بگذارید و در همان ابتدا جذب دکوراسیون نفس‌گیر و بی‌نقص آن شوید؟ و این در حالی باشد که خود مکان چندان جذاب و زیبا نبوده است. اما نورپردازی صحیح دکوراسیون منزل جلوه‌ی خانه را جذاب‌تر کرده و آن را بسیار فوق‌العاده نشان داده است. این موضوع زمانی مشخص‌تر می‌شود که شما صبح هنگام و زمانی که هیچ چراغی روشن نباشد، به همان اتاق و یا خانه بروید. آنجاست که متوجه می‌شوید هیچ شیء یا فضای خاصی در آنجا وجود ندارد و تنها نورپردازی زیبا و به‌جا بوده است که همه‌چیز را زیبا و بی‌نقص نشان می‌داده. به همین دلیل است که حتی اگر شما در منزلتان لوازم و اشیای خاصی هم نداشته باشید، می‌توانید با یک نورپردازی صحیح همان چیزهای ساده و معمولی را برجسته و جلوه دار نمایش دهید.

قدرت نورپردازی در دکوراسیون منزل آن‌قدر زیاد است که می‌تواند همان‌طور که یک اتاق را بی‌نظیر و بی‌نقص جلوه می‌دهد، بلعکس همان‌قدر هم آن را نازیبا و نامناسب جلوه دهد. برای مثال نبودن روشنایی کافی در اتاق، منظره را کسل‌کننده، کوچک و ناخوشایند نشان خواهد داد. همچنین روشنایی زیاد هم ضررهای مخصوص به خود را دارد، برای مثال روشنایی زیاد می‌تواند رنگ زیبای دیوارهای اتاق را سبُک و احمقانه نشان بدهد و حسی ناراحت و خشن در دکوراسیون اتاق به وجود بیاورد. اما مهم‌ترین نکته در نورپردازی این است که هر اتاقی نورپردازی مخصوص به خود را نیاز دارد.
درنهایت شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که هنگامی‌که دکوراسیون منزلتان به اتمام رسید، برای نورپردازی تصمیم بگیرید. نورپردازی در منازل توسط ابزار مختلف صورت می‌گیرد. به ‌عنوان‌ مثال لوستر می‌تواند نور محیطی لازم را برای سالن ناهارخوری، نشیمن، آشپزخانه و اتاق‌ها ایجاد کند. اما مطمئناً این نور برای یک نورپردازی اصولی و درست کافی نیست. هالوژن‌ها و دیوارکوب‌ها هم باید در کنار لوسترها در اتاق‌های خانه قرار بگیرند تا نور تکمیلی جهت نورپردازی تأمین شود.

یکی از ابزارهای نورپردازی در منازل، آباژورها هستند که نور را از پائین به سمت بالا یا اطراف پخش می‌کنند. آباژورها درواقع مکمل‌های چراغ‌های سقفی مانند لوسترها هستند و باعث ایجاد تعادل در نورپردازی می‌شوند.

درواقع لوسترها و دیوارکوب‌ها فضای سقف و اطراف خانه را منور می‌کنند. اما آباژورها اجزای زمینی را نورانی کرده و به آن‌ها جلوه می‌بخشند. انتخاب آباژور در دکوراسیون اتاق، کاری سرگرم‌کننده است، تنوع کالا هم در این زمینه زیاد است. اما با انتخاب طرح‌های متنوع، بی‌نظمی زیادی در فضا ایجاد می‌شود. درواقع شما باید آباژورها را با توجه به دکوراسیون هر اتاق و سبک آن انتخاب کنید تا از بی‌نظمی و ناهماهنگی جلوگیری شود. آباژورها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها برای یک سبک و یا یک فضای خاص مناسب هستند.
در این مقاله قصد داریم تا انواع مختلف آباژور را معرفی کرده و به این موضوع بپردازیم که هر آباژور مناسب چه نوع دکوراسیونی است و در هر اتاقی باید از چه نوع آباژوری استفاده شود.

انواع آباژور

استفاده از آباژور برای زیباتر کردن محیط و نور خانه

آباژور ایستاده

یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین انواع آباژور، آباژور ایستاده است که پایه‌ی آن بر روی زمین قرار می‌گیرد. این نوع آباژورها خود انواع بسیار مختلفی دارند و برخلاف تصور عموم که این نوع آباژورها فقط در طرح‌های استوانه‌ای تولید می‌شوند، آباژورهای ایستاده از مدل‌های فوق مدرن گرفته تا مدل‌های پر از جزئیات و تزیینی، در بازار حضور دارند.
نکته‌ی مهم در مورداستفاده از آباژورهای ایستاده این است که اگر بیشتر جنبه خودنمایی و زیبایی آباژور مدنظرتان است، باید سراغ مدل‌های کلاسیک بروید و اگر فقط کارایی آن برایتان اهمیت دارد، مدل‌های مدرن و فوق مدرن مناسب شما خواهند بود.

آباژورهای کلاسیک بیشتر ظاهری زیبا دارند و اکثر بزرگ و حجیم هستند. کلاهک‌های این نوع آباژورهای کلاسیک در اندازه‌های بزرگی تولید می‌شود و ظاهری زیبا به دکوراسیون منزل شما می‌دهد.

اما همان‌طور که گفتیم کارایی خاصی ندارد و تنها به‌عنوان‌ یک وسیله‌ی تزئینی که کمی هم نورپردازی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اما آباژورهای مدرن دقیقه در نقطه‌ی مقابل آباژورهای کلاسیک قرار دارند. این نوع آباژورها برای این منظور طراحی ‌شده‌اند که یک نور لطیف و تأکیدی در فضا پخش کنند، اما خودشان در گوشه‌ای با کمترین میزان خودنمایی قرار گیرند، انگار که اصلاً چنین لامپی در فضای اتاق حضور ندارد. چنین مدل‌های مدرنی دارای بدنه‌ای باریک و ظریف و رنگی سیاه یا سفید بوده که کمترین میزان جلب‌توجه را داشته باشند و کلاهک آن‌ها عاری از هرگونه تزیین و نقش و نگار طراحی می‌شود. به ‌نوعی می‌توان آباژورهای مدرن را به دست‌های پشت پرده تشبیه کرد که هیچ حضوری ندارند اما در نورپردازی طیف وسیعی از فضای اتاق نقش دارند.
البته این را باید نیز اضافه کرد علاوه بر آباژورهای مدرن ساده و کلاسیک، مدل دیگری از آباژورهای ایستاده وجود دارد که دارای ظاهری مدرن و تشکیل ‌شده از اشکال گوناگون هندسی هستند. در این نوع آباژورها معمولاً تنها از یکرنگ استفاده می‌شود تا اشکال هندسی پیچیده، خود را به‌خوبی نشان دهند و جلوه‌ی زیبایی را به نمایش بگذارند. اگر در چنین آباژورهایی که اشکال پیچیده دارند، از رنگ‌های مختلف استفاده شود، باعث دل‌زدگی می‌شود زیرا آن‌ها به‌تنهایی شلوغ و پیچیده هستند و دیگر نیازی به رنگ‌های گوناگون برای برجسته نشان دادنشان نیست. این نوع از آباژورها فضای خاصی را می‌طلبند و با هر نوع دکوراسیونی سازگار نیستند. بنابراین قبل از خرید و انتخاب این نوع آباژورها حتماً باید فضای خانه را و دکوراسیون آن را مدنظر قرارداد.
اما مهم‌ترین نکته‌ای که مدل آباژور ایستاده را در دکوراسیون از باقی لوازم خانه جدا می‌کند، کارایی و زیبایی تأثیرگذار آن‌هاست. طرح‌های مدرن و کلاسیک آباژور ایستاده فضای خیلی کمی اشغال می‌کنند اما در طول شبانه‌روز بارها و بارها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. به نظر خیلی از طراحان داخلی، یک اتاق نشیمن مدرن یا اتاق‌خواب مدرن، بدون حضور یک لامپ زمینی پایه ‌بلند هیچ ‌وقت کامل نخواهد شد.

آباژورهای رومیزی

استفاده از آباژور برای زیباتر کردن محیط و نور خانه

زمانی که صحبت از آباژورهای رومیزی می‌شود، تقریباً اکثر افراد یک آباژور سنتی با یک سایه‌بان گل‌دار در ذهنشان تداعی می‌شود که فقط در مکان‌های مختلف روکشش سایه ‌بانشان عوض می‌شود و هیچ تغییر خاص دیگری ندارند. البته این موضوع بیشتر تقصیر طراحان است که تنها با عوض کردن پارچه‌های سایه‌بان و یا یک تغییر ساده در رنگ یا طرح پایه به خیالشان خلاقیت به خرج داده‌اند و طرح جدیدی را رقم‌زده‌اند. اما باید بدانید که آباژورهای رومیزی تنها شامل این یک مدل قدیمی ساده نیستند و در عصر حاضر کسانی هم بوده‌اند که با خلاقیت‌های بی‌نظیر طرح‌های بسیار زیبایی از آباژورهای رومیزی را خلق کرده‌اند و در این عرصه انقلابی به پا کرده‌اند.
به ‌عنوان ‌مثال شاید شما درروی میز عسلی خانه‌ای یک سنگ نمک ساده را ببینید که از درونش نور زیبایی ساطع می‌شود و یا یکسری کریستال کوچک و بزرگ در اندازه‌های گوناگون را ببینید که هرکدام از آن‌ها نور کوچکی در اطراف پخش می‌کنند. یا شاید هم یک گلدان ساده به چشمتان بخورد که از درون آن ساقه‌های ریز و یکدستی بیرون زده است که هرکدام از آن‌ها یک فیبر نوری دارد و نور مرکزی را از درون خود عبور داده و پخش می‌کند. تمام این موارد گفته‌شده از انواع آباژورهای رومیزی هستند که تنوع بسیار زیادی دارند و نام بردن از آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد.

آباژورهای رومیزی مانند آباژورهای ایستاده دسته‌بندی خاصی ندارند و در هر طرح و مدلی ساخته می‌شوند. تقریباً می‌توان گفت که هرکجا و روی هر سطحی، اگر یک جسم به چشمتان خورد که از خود نور ساطع می‌کند، می‌توانید مطمئن باشید که آن جسم یک آباژور رومیزی است!

آباژورهای دیواری

استفاده از آباژور برای زیباتر کردن محیط و نور خانه

اگر اتاق شما هم آن‌قدر کوچک است که بعد از چیدن لوازم ضروری و مهم دیگر جایی برای قرار دادن آباژورهای ایستاده و یا رومیزی ندارید و هنوز هم‌دلتان می‌خواهد که نورپردازی اتاقتان با استفاده از یک آباژور تکمیل شود، باید به سراغ آباژورهای دیواری بروید. آباژورهای دیواری نمونه‌ی بارز مثل “مختصر و مفید” هستند. این نوع آباژورها همان‌طور که از اسمشان پیداست به‌راحتی بر روی دیوار نصب می‌شوند و جلوه‌ای زیبا به اتاق و فضا می‌دهند. البته این نکته را باید قبل از هر چیزی در نظر بگیرید که اگر دیوارتان شلوغ و پر است، بهتر است از آباژور دیواری برای نورپردازی استفاده نکنید و در این حالت هالوژن‌ها را جایگزین کنید.
آباژورها دیواری نیز دسته‌بندی خاصی ندارند و از انواع مختلفی مانند اشکال شمعی گرفته تا مدل مدرن و فوق مدرن تشکیل می‌شوند.

نحوه‌ی استفاده از آباژور در دکوراسیون خانه

استفاده از آباژور برای زیباتر کردن محیط و نور خانه

آباژورها نه ‌تنها نور فریبنده‌ای به اتاق می‌افزایند ، بلکه به نور محیط نیز انرژی و نیرویی مضاعف می‌دهند و به‌ این‌ ترتیب سبب می‌شوند تمام فضا درخشان‌تر و باروح تر به نظر آید. اما این موضوع به شرطی تحقق می‌یابد که از هر آباژور در مکان مناسب و از مدل خاصش استفاده شود وگرنه تأثیر عکس می‌گذارد. اولین نکته‌ای که در انتخاب آباژورها برای طراحی دکوراسیون خانه باید در نظر گرفت، هماهنگی طرح و رنگ آن‌ها با دیگر مبلمان و لوازم خانه است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
اگر از وسایل مدرن در دکوراسیون منزل خود استفاده می‌کنید، مدل آباژوری را که انتخاب می‌کنید، الزاماً باید متناسب با این سبک باشد وگرنه باعث ایجاد ناهنجاری و ناهماهنگی در دکوراسیون خانه می‌شود. همچنین در مورد رنگ آباژورها باید بدانید که اگر در انتخاب دکوراسیون منزل از رنگ‌های تیره استفاده کرده‌اید، به نور بیشتری برای محیط احتیاج پیدا خواهید کرد. به همین دلیل بهتر است از آباژورهایی بارنگ روشن استفاده کنید. اگر هم از شیدهای رنگی روی آباژور استفاده می‌کنید، رنگ‌هایی را انتخاب کنید که بر میزان نور موردنیازتان تأثیر منفی نگذارد.

در مورد محل قرارگیری آباژورها بهتر است این را بدانید که اگر آباژور را برای اتاق‌نشین و یا اتاق‌خواب می‌خواهید، باید به محل قرار گرفتن آباژور در مکان موردنظرتان اهمیت دهید و حتماً مکانی را برای قرار دادن آباژور انتخاب کنید که در مسیر رفت‌ و آمد شما نباشد. اگر هم می‌خواهید آباژور را روی یک میز در پذیرایی یا اتاق‌خواب قرار دهید باید توجه داشته باشید که آباژور نباید از میز بزرگ‌تر باشد و هم‌چنین نباید لبه‌های آباژور از میز بیرون بزند.
در هر اتاقی می‌توانید از آباژور ایستاده به‌عنوان تنها منبع نور در فضا استفاده کنید. همچنین با اضافه کردن یک یا دو آباژور رومیزی می‌توانید نورپردازی فضای داخلی اتاق نشیمن را کامل کنید. اما دقت داشته باشید آباژورهایی را انتخاب کنید که با دکوراسیون منزل شما هماهنگ باشد و اختلاف زیادی در طرح و رنگ نداشته باشد.
بهترین محل قرار دادن آباژور در دکوراسیون پذیرایی در کنار مبلمان است، پس حتماً در هنگام خرید آباژور باید به مدل و هماهنگی ترکیب رنگ آن با سایر لوازم و وسایل موجود در دکوراسیون منزل دقت کنید. مبل‌های تک، کنج‌های خالی، کنار پنجره‌ها در پذیرایی بهترین مکان برای قرار دادن آباژورهای ایستاده هستند. اگر هم می‌خواهید در اتاق نشیمن یا پذیرایی از آباژور رومیزی استفاده کنید، بهترین مکان‌ها میزهای کوچی عسلی کنار مبل‌ها هستند.
برای اتاق‌خواب بهتر است از آباژوری استفاده کنید که ارتفاع مناسبی داشته باشد. به این معنا که درصورتی‌که روی تخت می‌نشینید یا روی آن استراحت می‌کنید، نور آباژور به‌صورت مستقیم به چشم شما نتابد و موجب آسیب رسیدن به چشمانتان و احیاناً پریدن خواب شما نشود. گزینه مناسب برای انتخاب آباژور اتاق‌خواب آباژورهای رومیزی است که روی پاتختی شما جای بگیرد. این آباژورها را متناسب با فضا و ترجیحاً در رنگ‌های نه‌چندان روشن به رنگ‌های کرم، شکلاتی یا شیری انتخاب کنید. بهترین ایده برای استفاده از آباژور در اتاق‌خواب این است که تنها از یک آباژور در دکوراسیون داخلی اتاق‌خوابتان استفاده کنید. کافی است تنها یک میز در اتاق بگذارید و از همان هم به‌عنوان میز آرایش و جایی برای قرارگیری آباژورها استفاده کنید.
در مورد اتاق‌خواب کودکان باید حساسیت بیشتری در انتخاب آباژور به خرج دهید.

آباژورهای ایستاده و شیشه‌ای به ‌هیچ ‌عنوان گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در اتاق کودکان نیستند و ممکن است آن‌ها را درخطر بیندازند و موجب آسیب رساندن به آن‌ها در حین بازی شوند.

آباژورها رومیزی در اتاق کودکان هم بهتر از جنس پلاستیکی و نشکن باشند و حتماً محافظ مناسب جهت عدم دسترسی کودکان را داشته باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت که بهترین گزینه برای اتاق کودکان استفاده از آباژورهای دیواری است که در اطراف تخت کودک نصب شوند و وظیفه‌ی نورپردازی تکمیلی اتاق کودک را بر عهده گیرند.
و اما آشپزخانه. معمولاً در آشپزخانه از آباژورها به‌ندرت استفاده می‌شود. زیرا در آشپزخانه جایی برای آباژورهای ایستاده و وجود ندارد و تمامی دیوارها هم توسط کابینت پوشیده شده‌اند و دیگر جایی برای نصب آباژور دیواری نمی‌ماند. آباژورهای رومیزی هم که دست و پاگیر هستند و اصلاً مناسب آشپزخانه نیستند.
یکی دیگر از مکان‌هایی که در آن لازم است از آباژور استفاده شود، ایوان یا بهار خواب است. اگر ایوان یا بالکن شما به‌اندازه‌ی کافی بزرگ است که بعد از ظهرها بتوانید در آن‌یک چای میل کنید و کمی در آنجا وقت بگذرانید، حتماً نیاز به یک آباژور دیواری برای روشن کردن فضا دارید.


#کاشی # سرامیک #سرام پخش
[flm_button link_address=”http://cerampakhsh.com/mag” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”گردآوری شده توسط: پایگاه اطلاع رسانی کاشی و سرامیک سرام پخش” font_family=”Shabnam” button_size=”XS” button_color=”Light” button_style=”Border” button_hover=”HoverB-Dark” rounded_corners=”3″]

[flm_button link_address=”https://instagram.com/cerampakhsh” link_target=”_blank” icon_placement=”Left” button_text=”اینستاگرام ما را دنبال کنید” font_family=”Shabnam” font_size=”15px” button_size=”XS” button_color=”White” text_color=”Purple” button_hover=”HoverF-Purple” rounded_corners=”3″ custom_border_color=”9f5de2″ animate_icon=”Grow” icon=”fa-instagram”]

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments