پرسش و پاسخ
ما در آپارات
hello
banner

دانستنی های جالب از کاشی استخری

دانستنی های کاشی استخری

دانستنی های جالب از کاشی استخری

کاشی پرسلان استخری دارای جذب آب صفر است، در مقابل یخ زدگی مقاوم است و در حالت عادی از سطح کار جدا نخواهد شد اما کاشی معمولی جذب آب دارد و از محل نصب به مرور جدا خواهد شد.

در یک آزمایش ساده می توان کاشی معمولی و کاشی استخری را روی میز و از طرف پشت آن که لعاب ندارد گذاشت و روی آن چند قطره و یا یک قاشق آب ریخت.  بعد از چند دقیقه سرامیک معمولی آب را به خود جذب می کند اما سرامیک استخری تا هر زمان که باشد آن آب را در پشت خود نگه می دارد مگر اینکه آب بخار شود؛ یعنی آب جذب بیسکویت نمی‌شود.

تنها تفاوت کاشی استخری با انواع کاشی و سرامیک معمولی در میزان جذب آب است. یعنی کاشی استخری با کاشی معمولی تفاوت دارد. در صورت استفاده از کاشی معمولی به جای استخری نهایت پس از یکسال نیاز به تعویض کاشی در استخر خواهید داشت.

دانستنی های کاشی استخری

سرامیک ها وموزاییک ها

موزاییک های سرامیکی کاربرد بیشتری در استخرهای شنا دارند. این موزاییک ها به ویژه برای استخرهای با شکل نامتقارن و استخرهایی که با بتن پاششی ساخته می شوند بسیار مناسب هستند. این موزاییک ها به صورت تمام لعابدار ساخته می شوند و مقاومت بسیار زیادی در برابر انجماد خواهند داشت.

موزاییک مرمری

موزاییک های مرمری به ویژه در دیوارها و کف استخرهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. البته در صورت استفاه از این موزاییک ها در کف مناطق مرطوب استخر، برای جلوگیری از لغزنده شدن بیش از حد آنها باید تمهیدات لازم پیش بینی شود.

الزامی به استفاده از کاشی های کوچک در استخرها نیست. اما تنها کاشی های کوچک هستند که برای ستون ها و لبه های گرد پله و استخر قابل استفاده هستند. برای استخرهای مربع مستطیل می توانند هم از کاشی ریز و هم از کاشی بزرگتر استفاده کرد.

تمیز کردن کاشی های استخر

چسب کاشی استخری آب گریز

این نوع چسب کاشی که ساختار آن توسط پلیمرهای تقویت شده طراحی شده در مصارف کاشی کاری استخر، سرویس بهداشتی، سونا و جکوزی کاربرد دارد. با توجه به خاصیت چسبندگی بسیار بالایی که به علت وجود پلیمرهای پایه سیمانی دارد به سطوح مختلف چسبیده و به عنوان ملات آب بندی استخر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
خواص آب بندی علاوه بر عدم اجازه نفوذ آب به خارج از سیستم هیدرولیکی، اجازه ورود آب‌های زیر سطحی را نیز به شدت کاهش می‌دهد. مواد تشکیل دهنده این ملات بر اساس بافت زیرین سیمان ترکیب شده است که در شرایط بسیار مناسب می‌تواند بالاترین میزان چسبندگی را به سطح زیرین خود داشته باشد.

این چسب قابل استفاده در استخرهای شنای تفریحی، جکوزی و استخرهای با عمق زیاد می‌باشد. به خاطر ساختار منظم سیلیس‌های موجود می‌تواند فشارهای هیدرولیکی بسیار بالا را تحمل کند.

دانستنی های کاشی استخری

قابل ترمیم بوده و روش اجرای آن بسیار آسان است. با توجه به استفاده عمومی از این نوع چسب کاشی استخری در تمام مراحل ساخت استخر، به عنوان چسب ملات نیز قابل استفاده است. در ساخت استخر می‌توان با اضافه نمودن مقداری از این چسب به ملات سیمانی، سطح زیرین را برای کاشی کاری استخر آماده سازی کرد.

ساخت استخر توسط چسب کاشی مخصوص استخر بسیار مطمئن است و عایق کاری دیواره استخر و کف استخر را در یک مرحله می‌توان انجام داد. یکی از برجسته ترین ویژگی‌های این چسب سمی نبودن آن است.

بدین ترتیب برای انواع استخرهای آب آشامیدنی و استخر پرورش ماهی نیز قابل استفاده خواهد بود. پس از آب بندی استخر و کاشی کاری استخر با این چسب می‌توان نسبت به بند کشی کاشی‌های استخر توسط پودر مخصوص بند کشی ویژه عایق بندی استخر استفاده کرد. عایق بندی استخر توسط پودر بند کشی منجر به اطمینان از آب بندی استخر خواهد شد.

دانستنی های کاشی استخر

ویژگی ها

  • قدرت چسبندگی بسیار زیاد
  • قابلیت اجرا بر روی سطوح عمودی و افقی
  • چسبندگی بسیار زیاد به سطح کاشی های قدیمی
  • سهولت اجرا
  • جهت عایق کاری، ضد آب نمودن چسب های کاشی، استفاده در استخر، جکوزی، سرویس های بهداشتی و نمای ساختمان می توان از چسب آب بند کننده استفاده کرد.

چسب آب بندی استخر به صورت مایع بوده و ظاهری شیری رنگ دارد که پس از مصرف کاملا بی رنگ خواهد شد. چسب آب بند کننده استخر در برابر رطوبت، سرما و گرما (۶۰- تا ۹۸+ درجه سانتیگراد)، حریق، نور، آتش و ضربه کاملا مقاوم بوده و عمر آن ها همانند عمر سیمان در ملات هستند.

دانستنی های کاشی استخر

شیوه‌های نگهداری استخر خانگی

نگهداری استخر خانگی و افزایش عمرآن ها اصولی دارد که در هنگام اضافه کردن مواد مختلف باید رعایت کنیم:
نباید همه موادشیمیایی را با هم اضافه کنید. به طور مثال کلر و سولفات مس با هم وارد واکنش شده و رنگ آب استخر بسیار کدر و بد رنگ می گردد و حالتی لجن گونه پیدا خواهد کرد.

اضافه کردن سولفات مس یا کات کبود باید قبل از تیره شدن یا لجنی رنگ شدن آب باشد و اگر آب کدر باشد، اضافه کردن کات کبود به جای بهبود رنگ باعث تشدید این معضل خواهد شد.

تمیز کردن کاشی های استخر

از جمله اقداماتی که در فصل سرما و در زمانی که از استخر استفاده نمی شود باید صورت گیرد، خالی کردن برف های قرار گرفته در استخر است. زیرا نیروی وزن این برف ها باعث خمیدگی کاشی ها و کف استخر خواهد شد.

حتی دیده شده که کاور استخر در اثر وزن برف های انباشته شده درون استخر، خمیده شده و بشکند. هم چنین در فصل سرما و یخبندان مواظب خطوط لوله کشی باشید. وجود آب در این خطوط می تواند یخ زده و دچار خرابی شود، پیشنهاد ما این است که این خطوط لوله خالی شود. باید در نظر داشته باشید که استخر خالی به معنای خالی بودن لوله های آب نیست.

دانستنی های کاشی استخر

تخلیه آب استخر

تخلیه آب استخر و آبگیری اگر با رعایت یک سری نکات صورت گیرد، باعث می گیرد در طولانی مدت،کاشی ها کمتر آسیب دیده و تا مدت ها به تعمیر یا تعویض کاور استخر نباشد. این نکات که به افزایش عمر مفید سرامیک های استخری کمک می‌کند شامل:

آبگیری استخر حداقل ۱۰ روز پس از نصب انجام پذیرد تا فعل و انفعالات شیمیایی در چسب یا بتون کامل شود و به حداکثر مقاومت خود برسند.
سرعت آبگیری استخر حداکثر با نرخ ۶۰ سانتیمتر در طی ۲۴ ساعت انجام پذیرد تا تغییرات فشار ، رطوبت و دما به تدریج و آهسته به سرامیک ها وارد شود.سعی کنید در زمانی این کار را انجام دهید که خودتان حضور داشته و در صورت بروز هر مشکلی، ایراد را رفع کنید.

کاشی مناسب استخر و آبنما

از آبگیری استخر زمانی که استخر خالی زیر نور مستقیم آفتاب بوده و اختلاف دمای شدید بوجود آمده است، خودداری کنید. ترجیحا شروع آبگیری بعد از غروب آفتاب و خنک شدن سرامیک ها باشد.

برای تخلیه استخر نیز نرخ تخلیه آب حداکثر ۶۰ سانتیمتر در شبانه روز باشد تا فشار به تدریج از روی سرامیک ها برداشته شود.از تخلیه استخر به طور کامل خودداری نمایید و یک مقدار آب همیشه کف استخر باقی بگذارید. این باعث خواهد شد جلوی فشار هیدرواستاتیکی معکوس گرفته شود و مانع کشش آب از لایه های زیری زمین به سمت استخر می گردد.

مواظب پمپ شناور باشید.اگر این پمپ آسیب ببیند، تعمیر یا خرید آن هزینه زیادی را تحمیل می کند.در هنگام آب گیری استخر، قسمت تصفیه حدود ۲۴ ساعت باید کار کند. هم چنین آب از قسمت گرمایشی و پمپ ها به طور مداوم عبور کرده و حداقل ۴ مرتبه تصفیه شود.

شما بعد از این مرتبه صاف کردن آب می توانید آلودگی ها و کدری را بر فیلترها مشاهده نمایید. سپس از جریان داشتن منظم آب مطمئن شده و پاشش نازل های استخر نشان دهنده درست بودن پمپ ها است. حواستان باشد از هواگیری فیلتر و مبدل ها غافل نشوید.

کاشی استخری

میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب را همیشه چک کنید. میزان اسیدی بودن را با معیار پی اچ می سنجند که در بازه صفر تا چهارده است و هرچه بیشتر از هفت باشد اسیدی تر و برعکس هرچه پی اچ کمتر باشد خاصیت باز یا قلیایی بیشتر خواهد بود.

مقادیر کلسیم، اسید سیانوریک و جامدات موجود در آب را همواره چک کنید. از میزان مجاز هر کدام مطلع شده و تغییرات آنها را رصد کنید. باید بدانید که هرکدام از آن ها هرچند وقت یکبار نیاز به بررسی دارد و با دیر فهمیدن تغییرات آن متحمل ضرر یا آسیب نشوید.

با انواع روش های فیلترکردن آب استخر آشنا شوید. بسته به نوع استخر و ابعاد آن هرکدام از این روش ها می تواند بهتر باشد. از جمله فیلترها می توان به فیلترهای ماسه ای، فیلترهای کاتریجی ، فیلترهای خاک دیاتومه اشاره نمود.فیلتر های استخر مانند روزنه های پوست انسان همواره باید باز باشد و در صورت بسته بودن این فیلترها عمل تصفیه آب با مشکل مواجه می گردد.


بیشتر بخوانید:

راهکارهایی برای تمیز کردن کاشی استخری


اسیدشویی استخر

فرآیند اسیدشویی استخر که به فرآیند زه کشی نظافت نیز شناخته می‌شود. فرآیند اسیدشویی استخر برای جلوگیری از رشد انواع جلبک‌ها و خزه‌ها پس از آن که مدتی از آن‌ها استفاده نمی‌شود به کار می‌روند. در فرآیند اسیدشویی چون لایه بالایی گچ استخر از بین می‌رود مصرف بیش از اندازه آن به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

اسید شویی استخر

مواد لازم برای اسید شویی استخر

  • اسید muriatic
  • trisodiom phosphate
  • اسید کلریدریک
  • سود

مراحل انجام  اسید شویی استخر :

  •  آب استخر باید خالی شود
  • از دستکش ولباس مناسب اسید شویی استفاده گردد
  • استفاده از عینکی که دور آن پلاستیکی بوده واز ورود بخارات اسید به چشم محافظت کند
  • استفاده از ماسک مناسب
  • جهت رقیق سازی اسید(تذکر: اسید را به آب اضافه کنید)
  • اگر این درصد جواب نداد مقدار اسید را افزایش دهید چرا که نوع ومقدار رسوبات وکثیفی از استخری به استخر دیگر فرق می کند.
  • هیچ وقت اسیدی را با اسید دیگر ترکیب نکنید.
  • در موقع اسید شویی استخر از هواکش مناسب جهت خارج کردن گاز تولید شده استفاده کنیدو استخر در فضای باز باشد جهت باد را درنظر داشته باشید.
  • جهت احتیاط اسیدشویی استخر تنهایی انجام نشود.
  • همیشه شیلنگ آب در هنگام اسید شویی کنارتان باشد.
  • اگر در زمان اسید شویی استخر اسید با بدن و چشمتان تماس پیدا کرد با آب فراوان شستشو دهید اگر چشمتان از سوزش نیافتاد به پزشک مراجعه کنید.
  • اسید شویی سونا بخار, حوضچهء آب سرد و جکوزی را به همین طریق انجام دهید.
  • بعد از اتمام اسید شویی استخر آب واسید جمع شده در کف را با ۲ کیلو گرم سود خنثی کنید و بعد از خنثی سازی به بیرون پمپاژ کنید.

جمع بندی

امیدواریم محتواهای موجود در این مقاله درباره راهکارهای نگهداری از استخر برای شما مفید بوده باشد. برای مشاهده انواع مدل‌های مختلف کاشی استخری به فروشگاه آنلاین مصالح ساختمانی سرام پخش مراجعه کنید. همچنین درصورت داشتن هرگونه سوالی می‌توانید با کارشناسان پشتیبانی ما ارتباط بگیرید.

خرید قسطی در سرام پخش


اینستاگرام ما را دنبال کنید

نظرات ۰

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments